Americké firmy KOR EcoLogic a Stratasys představily koncept úsporného hybridního automobilu Urbee 2. Cílem obou firem je dostat na silnice automobil, který dokáže při jízdě od atlantického k pacifickému pobřeží USA spotřebovat pouze 38 litrů paliva (10 galonů).
foto: KOR EcoLogic
První prototyp vozidla Urbee vznikl již v roce 2010, pod taktovkou Jima Kora, produktového designéra a zakladatele společnosti KOR EcoLogic. Prototyp poháněl hybridní pohon o výkonu 7,4 kW (10 koní), který dokázal auto urychlit až na 112 km/h. Díky nízké hmotnosti (715 kg) a vynikající aerodynamice (0,15) vykazoval Urbee spotřebu pouze 1,17 litrů paliva na sto kilometrů.
Bohužel původní koncept trpěl některými neduhy. Jak připomíná magazín Gizmag, konstrukce auta vznikala na „koleně“ bez pečlivého modelování a projektování. Urbee tak byl úspěšným konceptem, ale například jeho bezpečnost byla sporná.
Jim Kor spojil proto síly s výrobcem tištěných 3D dílů Stratasys a společně připravili novou verzi – Urbee 2. Vozidlo nejen, že má šanci získat oprávnění pro jízdu v běžném provozu, ale využívá také některé progresivní nové technologie.
foto: KOR EcoLogic
Podobně jako první koncept, je trojkolka Urbee 2 bez nadsázky „hadroplán“ pro 21. století. Základem auta je pevný rám svařený z chrom-molybdenových trubek, na kterém je nasázeno celkem 50 dílů (včetně karosérie) vyrobených pomocí trojrozměrného tisku. Konstruktéři se snažili navrhnout, co největší tištěné díly, aby se maximálně usnadnila montáž auta.
Všechny tištěné součástky jsou vyrobeny z ABS plastu, ale Stratasys na svých strojích dokáže zpracovávat i polykarbonáty, hodící se pro díly s větší pevností. „V Urbee 2 bude více než 50 procent dílů z 3D tiskárny,“ říká Jim Kor. „Všechno, co uvidíte a čeho se při řízení auta dotknete, bude vyrobeno při 3D tisku.“
foto: KOR EcoLogic
Trojrozměrný tisk má také jednu zásadní přednost – dokáže vytvořil libovolnou vnitřní uzavřenou 3D strukturu. Materiál tak při mnohem menší hmotnosti dokáže přenášet mnohem větší síly a vykazuje mnohem větší pevnost.
Kor vysvětluje tuto výhodu přirovnáním předního blatník Urbee 2 k ptačí kosti. „Když se podíváte na průřez ptačí kosti, uvidíte, že je kost pouze tam, kde pták potřebuje přenášet sílu,“ vysvětluje Kor. „Kost vypadá jako chaotická popruhová tkanina. FDM (modelování depozicí taveniny – pozn. redakce) je jediný proces, který může napodobit ptačí kost.“
video: KOR EcoLogic
Díky rozsáhlému použití 3D dílů se nejen podařilo zvýšit tuhost konstrukce, ale také snížit hmotnost. Urbee 2 se taky vyznačuje hmotností pouze 544 kg.
Urbee 2 využívá paralelní hybridní pohon. O pohon se stará střídavě elektromotor a spalovací motor. Přední kola jsou poháněná dvojicí elektromotorů (36 V) o společném špičkovém výkonu 12 kW (16 koní) a „cestovním“ 6 kW (8 koní). Energií dodává elektromotorům baterie o kapacitě 7,6 kWh.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Venture se mění na Persu, představuje Persu Hybrid
Při jízdě nad 64 km/h se dostane ke slovu spalovací motor. Typ motoru ještě není znám, ale s největší pravděpodobností půjde o jednoválec o výkonu kolem 5,8 kW (8 koní). Takto výkonný spalovací motor dokáže udělit vozidlu rychlost 110 km/h. V případě potřeby však mohou jak elektromotory tak spalovací motor pracovat společně, především při jízdě do kopce.
Objem palivové nádrže ještě není ujasněná, ale na čistě elektrický pohon má Urbee 2 urazit až 64 kilometrů. Dojezdu pomůže také superkapacitor o kapacitě 35 Wh, kterého nabíjí brzdový rekuperační systém.
Pokud vývojový tým sežene 300 000 dolarů na dovývoj auta, Urbee 2 vyjede na silnici někdy v roce 2015. V témže roce pak Kor přislíbil, že s autem Urbee 2 projede napříč Spojenými státy se spotřebou pouze 38 litrů paliva – cca za 1400 Kč při českých cenách.
Velorex na
Velorex na baterky
http://www.youtube.com/watch?v=DItMsDHyNQc
http://www.youtube.com/watch?v=2YOCkd1aJ2c
Jedná se o společnost
Jedná se o společnost STRATASYS nikoliv STRATSYS a je jedním z předních výrobců 3D tiskáren v USA. Jeho konkurentem je společnost 3D Systems. Na burze má Stratasys značku SSYS.