Toyota si oficiálně licencovala bezdrátový přenos energie WiTricity

auto Toyota Witricity bezdrátové dobíjení

Japonská automobilka Toyota už v roce 2011 do společnosti WiTricity, zabývající se bezdrátovým přenosem energie, investovala. Docela nedávno se pak objevily spekulace, že nový Prius právě bezdrátové dobíjení využije. Teď už je to prakticky jisté – Toyota si technologii oficiálně licencovala.

Základní schéma bezdrátového dobíjení plug-in hybridů a elektromobilu tak jak si ho představuje Toyota/WiTricity
foto: Toyota/WiTricity

Už téměř měsíc máme k dlouhodobému testu zapůjčený Toyota Prius plug-in hybrid (viz. výsledky staršího, týdenního testu). Najezdili jsme s ním zatím téměř 3000 km. A jediná věc, která nás po té době začíná ani ne tak štvát, ale na kterou spíš občas „rádi zapomínáme“ je právě dobíjení – tedy důvod, proč byl plug-in hybrid zkonstruován.

Zatímco u elektromobilu je připojení do zásuvky nezbytností, která vám jasně přinese užitek, v případě Prius plug-in hybridu se po plném dobití baterky dočkáte „bonusu“ v podobě možnosti ujet asi 20 km čistě na elektřinu. Výsledný přínos na spotřebě je podle způsobu jízdy +/- 0,5 l/100 km.

To není málo, ale lidská lenost a pohodlnost je mocná a my kajícně přiznáváme, že nejsme imunní. Přestože dobít vůz znamená pouze otevřít vjezdová vrata, s autem zajet a připojit jej do připravené zásuvky a celé to netrvá déle než asi dvě minuty.

Oficiální potvrzení zájmu Toyoty o nasazení bezdrátového dobíjení lze proto vnímat pouze pozitivně. Automobilka s WiTricity spolupracuje už několik let a je jasné, že celou tu dobu pracuje na odstranění technických, ekonomických, případně legálních překážek k tomu, aby bylo možné bezdrátové dobíjení v jejích autech (plug-in hybridech a elektromobilech) využít.

A to je jedině dobře. Výrazně to zjednoduší jejich používání a podle našeho názoru výrazně zvýší využití čistě elektrického pohonu. Bezdrátové dobíjení pak může být dostupné na vyhrazených místech na parkovištích, v garážích, čímž se výrazně zlepší možnosti elektrického dojezdu plug-in hybridů i elektromobilů. Toyota tuto technologii správně identifikovala jako jednu z klíčových, které dále podpoří rozvoj elektromobility.

tisková zpráva



10 komentářů u “Toyota si oficiálně licencovala bezdrátový přenos energie WiTricity”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Ležérní vyjadřování.
    Ležérní vyjadřování. Uvedené:
    „Výsledný přínos na spotřebě je podle způsobu jízdy +/- 0,5 l/100 km.“
    přesně vzato odpovídá (nulový +/- 0,5) l/100km. Autor asi myslel cca 0,5 l/100 km (nebo taky 0,5 l/100km +/- autobus).


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    straty budu pri masovom
    straty budu pri masovom vyuziti obrovske, to sa v EU mohli zrovna nechat povodne lacne ziarovky. Mne stale nikto neobjasnil hlavnu oblast ropy, transport tovaru, tazke stroje. Sice su zastupene elektrinou napajanymi strojmi a v osidlenych oblastiach sa stroje pracujuce na mieste skratka pripoja pevne do siete, ale co taky lesny priemysel ? Lodna doprava ? Vzdusna ? Podla mna budu tepelne stroje, nech to znamena uz cokolvek, nevyhnutne. Zvlast ked je chladno a zima, sa sucastne motory v autach, povedzme male benzinove, podcenuju v efektivite. Ich ohrev je viac nez zelany a efektivny, alebo povodne ziarovky v zime, ohrievali miestnost, nebolo nutne tolko kurit. Cele je to priliz komplexne. Bez ropy sa to neda, a nutne potrebujeme nahradu. Elektrarne su subezne, a nahradit vypadok ropy uplne nedokazu, baterie budu stale velmi neefektivne, v malom sa urcite uplatnia, no co vo velkom ? Pridavat k tomu zlu efektivitu bezdrotoveho nabijania mi pride ako cire sialenstvo.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Tak zkrátka transport
      Tak zkrátka transport tovaru, ťažké stroje, lodná a letecká doprava a další budou jezdit dál na ropu minimálně do doby, kdy to bude ekonomické. V čem je problém? Je kupříkladu wifi zbytečná technologie jenom proto, že na moři nebo v odlehlých a zaostalých koutech světa na ní nic nechytnete?


    2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Ale vždyť tu nejde úplně
      Ale vždyť tu nejde úplně odstranit ropu jako takovou!!!! Jde o to neplýtvat tam kde je to zbytečné. Nemyslíte?


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        v tom pripade, ropa je
        v tom pripade, ropa je lacna. jej cena je u nas zvysena danami. kym bude k dispozicii lacnejsi zdroj, bude sa pouzivat ten, bez ohladu na to co si myslim. v kazdom odvetvi. zeleznice vdaka elektrifikacii lacnejsie nie su. detto trolejbus, elektricka, metro. takze zivotny styl, dostupnost a nevyhnutnost v dobe lacnej ropy urci volbu. momentalne je nemenna.


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Bravooo.
    Len tak ďalej,

    Bravooo.

    Len tak ďalej, stále šetrím na elektromobil (alebo aspoň pluginhybrid) a zdá sa, že čím ďalej budem šetriť, tým dostanem viac muziky za menej peňazí 🙂

    Veľa zdaru a úspešný predaj v ekonomicky silnejších krajinách, nech to raz dorazí aj k nám.

    Manažér zo Slovenska 🙂


  4. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Bezkontaktné dobíjanie
    Bezkontaktné dobíjanie energie či v garáži, alebo za jazdy je staré ako TESLOVE vynálezy ktoré sa stratili veľmi rýchlo po jeho smrti – ropná LOBBY neskutočne sabotuje vývoj týchto technológií – je čas aby ľudstvo konečne jazdilo a premiestňovalo sa ekologicky ako aj ekonomicky – doba využitia elektrickej energie ako aj jej rekuperácia z každého pohybu dopravných prostriedkov aj živých tvorov je v dohľadne. Mal by to byť jeden kompaktný systém.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Asi bude dobré ujasniť si
      Asi bude dobré ujasniť si pojmy. Bezdrôtové nabíjanie si myslím že legálne je (ja aspoň neviem o ničom čo by ho zakazovalo). Takže ak si do podlahy v garáži navinieš cievku, podobnú dáš pod podlahu EV, obložíš to vhodnou elektronikou môžeš si aj ty bezdrôtovo dobíjať.
      Na to aby sa to rozšírilo naprieč bude potrebné to štandardizovať – t.j zadefinovať pravidlá tak, aby si jednotlivé časti rozumeli.
      To čo urobila Toyota je krok, aby mohla na tom parazitovať – vyberať výpalné od každého výrobcu, ktorý ich „skvelý“ nápad použije – tak ako napr. Apple, Microsoft …..


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Tak to si trochu pletete
        Tak to si trochu pletete pojmy, to co popisujete by bylo, kdyby si tu technologii Toyota patentovala (když už přistoupím na vaši rétoriku o škodlivosti patentů, která je zrovna v tomhle případě silně diskutabilní). Ale ona si ji licencovala, tzn. zakoupila práva na její použití ve vlastních produktech.

Napsat komentář