Nissan Leaf s dojezdem až 240 km? Možná už za dva roky

auto elektromobil Nissan Leaf elektrické auto

V New Yorku nedávno skončil tamní autosalon. Šéf vývoje produktů automobilky Nissan, Andy Palmer, se tam v rozhovoru zmínil o tom, že v budoucnu nejspíš nabídnou elektromobil Nissan Leaf s delším dojezdem.

Elektromobil Nissan Leaf se má držet stejné šestileté generační obměny jako ostatní vozy značky Nissan
foto: Nissan

V současné době má elektromobil Nissan Leaf homologovaný dojezd NEDC 199 km. Reálný dojezd se pohybuje mezi 100 a 150 km. Už dnes je ale jasné, že automobilky v budoucnu nabídnou vyšší kapacitu baterií, a tedy i vyšší dojezd svých elektrických aut.

Andy Palmer potvrdil, že o Leafu s vyšším dojezdem se vedou „intenzivní diskuse“. Prakticky nezní otázka „zda“, ale „kdy“ a „kolik“. Objevují se spekulace o navýšení kapacity baterie ze současných 24 kWh na 36 kWh nebo dokonce 42 kWh.

Po technologické stránce by nemělo jít o výrazný problém. Elektromobil Nissan Leaf byl uveden na trh na konci roku 2010, ted před déle než třemi lety. Za tu dobu technologie baterií znovu pokročila – moderní li-ion baterie jsou lehčí a levnější, než tehdy.

Ostatně, není náhoda, že Nissan nedávno zjišťoval kolik by zákazníci byli ochotni zaplatit za Leaf s dojezdem 240 km. Nissan Leaf je dnes nejprodávanějším elektromobilem v historii se 110 000 prodanými kusy (a toto číslo stále stoupá).

Pro Nissan jde navíc o úspěch i v tom smyslu, že 85 % lidí, kteří si Leaf kupují, jdou poprvé ke značce Nissan. A 80 % z nich u ní zůstane i při nákupu dalšího auta. Nissan má navíc ambice prodej svých elektromobilů v následujících letech výrazně navýšit.

Podle Palmera by k tomu měla pomoci možná i nabídka několika variant s různou kapacitou baterie, a tedy i různým dojezdem (a pochopitelně i cenou). Dočkat bychom se mohli dokonce snad už v letech 2015-2016.

Nissan je tlačen i skutečností, že do elektromobilního kolbiště vstupuje čím dál tím více automobilek, a firma si musí udržet náskok, který díky Leafu získala.



12 komentářů u “Nissan Leaf s dojezdem až 240 km? Možná už za dva roky”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    jsem zasadne proti tomu aby
    jsem zasadne proti tomu aby se elektromobily rozsirovaly a staly se masovou zalezitosti minimalne 10let. Sam mam Smart elektro a pokud by mel elektromobil kdejakej nouma uvali stat na toto dan a jsem tam kde jsem byl. Takze jeste ze je to tak nesmyslne drahe a neni nas mnoho!!

  2. Hmmm, zdá se že to je tak
    Hmmm, zdá se že to je tak jak jsem si myslel. V žádném případě se nepouštět do „revoluce“, ale pokračovat v extrémně pomalé evoluci.

    Jinak za ty zmíněné 4roky neudělali průmyslové/EV články technologický pokrok téměř žádný.

    Situace se má tak, že na 48kWh je nutné přejít na formát 18650 a překonstruovat podvozek, pro těch 42kWh platí skoro to samé = toto Nissan v dohledné době dělat nebude.

    Těch 36kWh je maximum na co se dá dostat s články formátu, které Nissan používá a to opět za předpokladu zásadního překonstruování podvozku.

    Podle mne další iterace Nissanu dostane 240km, ale dle NEDC a baterie bude mít do 30kWh přičemž bude v maximální míře zachován současný podvozek a současná hmotnost vozidla.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Možná máte pravdu, ale
      Možná máte pravdu, ale já bych vsadil na změnu chemie článků a odklon od LiMn. Už tento květen začíná velkosériová výroba LiS článků. Zatím jsou přibližně na stejném výkonu jako LiMn, ale jsou mnohem lehčí, i když objemově jsou na tom lehce hůře. Uvidíme, co z toho vyleze za dva roky. Teoreticky by měly ty články být mnohem levnější, než cokoliv doposud dostupného.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Tak jsem se snažil něco
        Tak jsem se snažil něco vygooglit, ale zatím to není s těmi články LiS s cyklovou životností nic moc…


        1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          To je pravda, počet cyklů
          To je pravda, počet cyklů je zatím velká slabina, ale je to vynahrazeno možností naprostého vybíjení bez poškození článku, možností dlouhodobého skladování apod. U těchto článku nejsou potřeba drahé balancéry, zvládají nabíjení a vybíjení velkými proudy a hlavně, měly by být levné. Viz OXIS energy.

          1. zrovna Oxis energy mi
            zrovna Oxis energy mi přijdou jako slušní tlachalové, ne nepodobní chlapcům z Číny. Když se prokoušete skrze jejich oslavné cáry papíru až k OXIS datasheetům tak je najednou současný stav LiS vidět v pravém světle = NCA chemie LiS stále válcuje ve většině parametrů krom hmotnostní hustoty energie(kterou ale mají konkrétně Oxis články mizernou také).

            Druhý velký výrobce je SionPower a ti už mají funkční LiS články na mnohem vyšší úrovni (konkrétně 350Wh/kg je pecka).

            Další zajímavá věc je, že všechny prezentované LiS články jsou v „malém“ formátu (<10Ah). Troufám si tvrdit, že LiS trpí stejným problémem jako NCA a to, že zatím nikdo neumí vyrobit "velký" článek (>20Ah) s parametry jako má formát 18650.

            LiS neodsuzuji, ale typické nasazení se současnými vlastnostmi vidím v létajících UAV dronech, kde je hmotností hustota energie naprosto kruciální a naopak objemu k instalaci je k dispozici obvykle celkem dost.

      2. V současných
        V současných nejpokročilejšíc Li-ion typu NCA žádné Mn není, ale to je spíš jen taková hnidopišská poznámka. LiS už bylo anoncované před pár lety jako hotová věc a firmy typu Winston je dokonce měli chvíli v nabídce včetně cen. Dnes si vůbec neodvažuji tipovat, jestli je to vůbec ta „správná“ nástupnická chemie nebo vývoj míří spíš někam směrem zinek-vzduch apod..

        1. O NCA jsem asi zavadil já
          O NCA jsem asi zavadil já spolu s články 18650. Josef má ale pravdu v tom, že Nissan skutečně používá pytlíkové LMO články. Abych byl (jak se na diskuze na hybridu sluší) přesný pak:

          Cell Description
          Manufacturer: Automotive Energy Supply Corporation
          Type: Lithium-ion – Laminate type
          Cathode/Anode Material: LiMn2O4 with LiNiO2/Graphite

          Battery Specifications
          Number of Cells: 192
          Cell Config.: 2 Parallel Strings of 96 in Series
          Nominal Cell Voltage: 3.8 V 
          Nominal System Voltage: 364.8 V 
          Rated Pack Capacity: 66.2 Ah
          Rated Pack Energy: 24 kWh
          Maximum Cell Charge Voltage: 4.2 V
          Minimum Cell Discharge Voltage: 2.5 V 
          Thermal Mgmt.: Passive, Vacuum-Sealed Unit
          Pack Weight: 294 kg


    2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Na revoluce je tady Tesla.
      Na revoluce je tady Tesla. Od tradičních automobilek to ani nelze čekat. mají nastavěné výrobní kapacity za stovky miliard na něco jiného…

Napsat komentář