Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule

auto Solar Impulse 2 Abú Zabí

Dnes brzy ráno odstartovalo z Abú Zabí solární letadlo Solar Impulse 2. Piloti Bertrand Piccard a André Borschberg s ním úspěšně doletěli do Maskatu v Ománu. Obletět chtějí celý svět.

Vykládání solárního letadla Solar Impulse 2 ze speciálního nákladního letounu v Abú Zabí
foto: Solar Impulse

Z Ománu poletí solární letoun Solar Impulse 2 do Ahmadábádu, největšího města indického státu Gudžarát. Pak bude následovat dalších 10 zastávek. Bezesporu těmi nejobtížnějšími budou přelety z Číny na Havaj a z Havaje do kontinentálních .

Solar Impulse 2 je letadlo postavené na zkušenostech, které dvojice dobrodruhů získala na jeho první verzi. S tou podnikala četné přelety Evropy, Afriky i Spojených států. Jeho druhá verze váží 2,3 tuny (z toho baterie 633 kg), má rozpětí křídel 71,9 metrů, větší než Boeing 747 a může létat i v noci.

Letoun získává energii pouze ze slunce, resp. solárních článků, kterými je letadlo prakticky celé pokryté. Je jich tam 17 248 a díky nim může letoun fungovat buďto pouze na slunce, nebo na slunce a baterii nebo čistě baterii. V takovém případě může létat i v noci.

auto Solar Impulse 2 Abú Zabí

Solárního letadlo Solar Impulse 2 připraveno ke startu na letišti v Abú Zabí
foto: ořez, Solar Impulse

Bertrand Piccard, Švýcar, který je následníkem slavných předků-dobrodruhů, přiznal, že více než technickou výzvou pro letadlo je přelet světa, ač na etapy, výzvou pro piloty. Často budou totiž muset vydržet ve vzduchu a bdělí i několik dní v kuse.

O pohon letadla se starají čtyři elektrické motory o výkonu 13 kW/motor. Průměr vrtule je 4 metry. Maximální cestovní rychlost 140 km/h, max. letová hladina 12 000 m. Do Indie startuje letadlo už zítra.

Solar Impulse



8 komentářů u “Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule”

  1. Úplně mě šokuje, jak
    Úplně mě šokuje, jak někteří diskutující (kupodivu i zde) shazují tento projekt. Jako by jim chyběla schopnost vidět širší souvislosti. Nejde ‚jen‘ o oblet země solárním letounem. Vždyť je třeba vzít v úvahu také:
    – odborný růst techniků, kteří se na projektu podíleli (třeba z nich vyrostou další Jobsové a Muskové)
    – ověření technických řešení v praxi (papír snese všechno a konečné prvky taky všechno nevyřeší)
    – propagace techniky (jinak bychom sice měli spousty ‚superstar‘, ale zpívalo by se před jeskyní u táborového ohně)
    – propagace tvůrčí práce a dobrodružství objevování (to je ta krása, když se vám první robot zřítí ze schodů)

    A určitě i další souvislosti, které mi z vlastní neznalosti a lenosti ducha unikají.

    1. „…ale zpívalo by se před
      „…ale zpívalo by se před jeskyní u táborového ohně.“

      Hmmm, to není tak špatná činnost. Hlavně s pívečkem a nějakým tím bůčkem. 😀
      Sakra, kde je to jaro?!

      Jinak smysl to rozhodně má, vždyŤ nějak se začít musí. Na druhou stranu mě také nesedí, že se nepoužívají více vzducholodě. Ale tomu nerozumím…


    2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Jobsovia a Muskovia nikdy
      Jobsovia a Muskovia nikdy nevyrastu z technikov, aj ked Musk iste odborne vedomosti ma. Su to hlavne financnici a vizionari.


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Podla mna to nie je koule,
    Podla mna to nie je koule, ..ale Guľa.
    Podmienky ake na let potrebuje by lepsie zvladla vzducholod naplnena heliom. Nakoniec, bublina v atmosfere na let nevyhnutne nepotrebuje nonstop funkcne motory a pozornost pilota, a tiez sa mi to zda viac bezpecne a pohodlne. Toaleta, postel, kuchynka, moznost sa postavit a prejst. A kto vie, mozno by tak potom mohli pouzit aj solarne plachty. Kapitan na palube.


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Kdyby to aspoň byl nonstop
    Kdyby to aspoň byl nonstop oblet koule. Ale to ne… Pro mě by bylo mnohem zajímavější nechat obletět zemi solární dron a to bez mezipřistání. To by teprve byla ta správná výzva.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Osobně si myslím, že tyto
      Osobně si myslím, že tyto zastávky jsou čistě z reklamních duvodu,než z vlastního duvodu přistání. Už při prvních letech 24hodinovkách Solar-1 dokázal ve vzduchu přežít i noc. Zaráží mne informace v mediích,že Solar-2 je jednomístný stroj. Představapři stavbě 2 byla postavit dvoumístné letadlo právě s možností duální pilotáže. Jinak jak oba majitelé a piloti uvádějí, jedná se pouze o originály jež nebudou sloužit jako nultá serie v masové výrobě! Takže Solar 1 i Solar 2 jsou originály a tak i zustanou!

Napsat komentář