Elektroletadlo s rekordním výkonem vzlétlo v Německu

Letadlo EXTRA 330 LE s elektropohonem Siemens je prvním elektrickým letadlem na světě v kategorii CS-23 (letouny kategorie normální, cvičná, akrobatická a  pro sběrnou dopravu)

V Německu zdárně proběhl první let letadla s elektrickým motorem o výkonu 260 kW, což je v této kategorii světový rekord. O pohon letadla se postaral speciálně vyvinutý elektromotor Siemens s mimořádným poměrem hmotnost/výkon.

Letadlo EXTRA 330 LE s elektropohonem Siemens je prvním elektrickým letadlem na světě v kategorii CS-23 (letouny kategorie normální, cvičná, akrobatická a  pro sběrnou dopravu)
foto: Siemens

Rekordní let nejvýkonnějšího elektrického letadla trval 10 minut a uskutečnil se 24. června na letišti poblíž města Hünxe, severně od Duisburgu.

Dvoumístný akrobatický letoun EXTRA 330 LE měl povolení od německého Federálního leteckého úřadu (LBA) a splňoval všechny podmínky Evropské agentury pro bezpečnost letectví.

Elektromotor, kterým je letoun vybaven, společnost Siemens představila v loňském roce. Byl navržen speciálně pro použití v letadlech, při váze pouhých 50 kg dává výkon přibližně 260 kW – tedy pětkrát více než jiné hmotnostně podobné motory.

Pro srovnání, poměr u motorů, které jsou používány v elektromobilech, se pohybuje okolo 2 kW na kilogram. O pohon elektrického letadla EADS E-Fan, které 10.7.2015 překonalo kanál La Manche, se pro změnu postaraly dva elektromotory o celkovém výkonu 60 kW.

Při vývoji motoru byla klíčová důkladná analýza všech komponentů předchozích typů motorů a jejich optimalizace až na maximum jejich technických limitů.

S pomocí simulačních technik a inovované lehké konstrukce se podařilo dosáhnout vynikajícího poměru výkonu a hmotnosti pěti kilowatt na jeden kilogram, který dává reálnou možnost využít elektropohon u letadel se vzletovou hmotností až 2 000 kg.

Ideální vlastnosti akrobatického letadla

To, že se první let s elektromotorem uskutečnil v akrobatickém letadle, samozřejmě není náhodou. Tento typ letounu je pro testování více než vhodný – je dostatečně robustní a jeho velké zrychlení na všech třech osách dokáže dostatečně prověřit celý elektrický pohon.

Letadlo EXTRA 330 LE s elektropohonem Siemens je prvním elektrickým letadlem na světě v kategorii CS-23 (letouny kategorie normální, cvičná, akrobatická a  pro sběrnou dopravu)

Umístění baterií a motoru.
foto: Siemens

Pro test se použil běžný produkční letoun EXTRA 330 LE o celkové délce 6,94 m, s rozpětím křídel 7,7 m a hmotností necelých 1 000 kg. Do trupu letadla byl vestavěn trubkový rám, který umožnil snazší instalaci všech komponentů elektropohonu i jejich případnou další manipulaci.

Elektromotor s označením SP260D byl vyvinut ve spolupráci se společností Grob Aircraft. Akumulátory dodala slovinská firma Pipistrel, vrtule byla vyvinuta bavorskou společností MT-Propeller. Celý projekt vznikal za podpory Spolkového ministerstva hospodářství a energetiky jako součást národního leteckého výzkumného programu.

Výrobce letadel Extra Aircraft není jedinou firmou, se kterou Siemens v oblasti letectví spolupracuje. V dubnu letošního roku uzavřel Siemens dohodu s Airbusem o spolupráci při vývoji a výrobě letadel s hybridním elektrickým pohonem.

Cílem je provozovat menší dopravní letadla s kapacitou až 100 pasažérů pro regionální lety do vzdálenosti 1 000 km. Obě společnosti chtějí do roku 2020 prokázat technickou proveditelnost celého záměru, o deset let později by měl vzlétnout první prototyp.

Na vývoji bude pracovat tým asi 200 lidí, předpokládá se, že takovéto letadlo bude potřebovat pohon o výkonu 10 MW.

„Zelený“ pohon

Podle Franka Antona z oddělení Siemens Corporate Technology, který měl celý projekt rekordního elektrického letadla na starost, budou elektrické pohony v letectví nenahraditelné.

K tomuto optimismu ho vede fakt, že Evropská komise plánuje do roku 2050 snížit emise CO2 v letectví o 75 % na pasažéra a kilometr letu. Tento plán je součástí dlouhodobé vize letecké dopravy v Evropské unii, která byla představena v roce 2011.

Podle expertů společnosti Siemens by hybridní elektrický pohon letadel měl představovat až 50% úsporu paliv i emisí. Elektrická letadla jsou také mnohem tišší než konvenční letadla.

Snížení hluku by bylo přínosem nejen pro ty, kteří žijí v blízkosti letišť, ale i pro letové provozovatele, tiché pohonné systémy by například mohli nabídnout pro večerní a noční lety, které jsou nyní zakázány z důvodu hluku. To by mohlo významně zvýšit využití kapacity letadel a tím i jejich ziskovost.

tisková zpráva



39 komentářů u “Elektroletadlo s rekordním výkonem vzlétlo v Německu”


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        No jak se to vezme, postavit
        No jak se to vezme, postavit trubku z Madridu do Tangeru nebo z Káhiry do Damašku zase není nepřekonatelný problém, a splňujeme mezikontinentální spojení 🙂 Byť by to vydrželo asi týden než to nějaký magor odpálí.


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Může mi někdo vysvětlit
    Může mi někdo vysvětlit proč není 5 kw/kg i u elektrokol. Nebo alespoň ty 2 kw/kg? (prakticky by stačilo třeba i 0.25 kw/kg, dneska je to u malých motorů tak 0.125 kw/kg)

    1. Ohledně malého výkonu
      Ohledně malého výkonu elektrokol to bude možná legislativním omezením. V rámci EU je elektrokolem jen to, které má k rozjezdu pomocného motorku příšlap a vypíná se při 25 km/hod. pokud ne a je schopno samostatné jízdy, jde o elektrický moped a musíte mít SPZ, povinné ručení, přilbu a řidičák. Zatím to u nás nikdo nekontroluje (takže borci mají horská kola s dojezdem kolem 100 km a výkonem malé motorky), ale to asi do prvního průšvihu s havárkou se zraněním nebo sražením chodce / cyklisty.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Ano, motor nesmie byť
        Ano, motor nesmie byť silny. Jemu išlo o to, aby bol vďaka tej technológií ľahký! Ak sa dá vyrobiť motor 5kW/kg, tak motor s výkonom 250W by mal 50 gramov 🙂
        Jasné, sú samozrejme aj nejaké minimálne hmotnostné a pevnostné limity, ktoré nepodlezieme… Ale verím tomu, že by tie motory na bicykloch mohli mať tretinovú hmotnosť… No ale viac by pomohlo, keby sme mali aj tie batérie ľahšie a s vyššou energetickou hustotou, že áno…


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Největší problém
    Největší problém zřejmě nebude motor, ale zdroj energie, ale možná se to dá vyřešit – //brilliantlightpower.com/


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Noo…prototyp má být do
        Noo…prototyp má být do r.2017… takže počkáme a uvidíme
        (tisková zpráva…//brilliantlightpower.com/news-release-july-11-2016/)


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Neviem akú hmotnosť má
    Neviem akú hmotnosť má najsilnejší motor od Tesly, ale v Tesla roadster je 185 kW na 35kg. Čo dáva pomer skoro 5,8kW/kg. A to bolo v roku 2008 !!!
    Takže neviem o akom svetovom rekorde je tu reč?! Predpokladám, keďže je rok 2016, ten 310kW motor má ešte lepší pomer.
    Stačilo ho kúpiť od Tesly a mali by určite spolahlivejší, výkonnejší a lacnejší pohon 😀
    Zasa sa ukázalo, že Tesla je minimálne 10 rokov vpredu.
    Pri kúpe auta nie je čo zvažovať. Aj napriek tomu, že je drahšia (relatívne…) To, čo má tesla v súčasnosti, majú ostatní v konceptoch, ktoré budú iba vláčiť po výstavách a to je asi tak všetko.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        tiež to bude špičkový
        tiež to bude špičkový výkon, ale vydrží 10 min. A ten od Tesly možno tak isto.

    1. A který myslíš? Tuším
      A který myslíš? Tuším už dva roky zpátky rozchodili Sportstara na baterky, nic dalšího o něm nevím, snad na něm pracují dál, problém byl – překvapivě – dolet. Další projekt ze severní Moravy je Phoenix – elektrokluzák – moc se mně líbí, na něm se neustále pracuje, komunikoval jsem s autorem měsíc zpátky a budou posilovat baterie. A teď podepsali smlouvu s Číňany, budou dělat komplet od základu letoun pro kategorii ULLa/ELSA na baterie, výdrž cca dvě hodiny, to se mně taky líbí, držím palce.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Když zmiňujete kluzák,
        Když zmiňujete kluzák, nevíte jestli někoho napadlo oprášit praktiku z doby před helikoptérami a nákladními letouny, ky se vojenské náklady přepravovaly na/za frontu v kluzacích? Myslím že by to bylo zajímavé zombinovta s elektropohonem. Jenom by to vyžaovalo asi dost nárořnější říení a plánování dálkových letů, ale jít by to mohlo, sice pomalé, ale myslím že zajímavé.

        1. Nevím o tom, jsou projekty
          Nevím o tom, jsou projekty na vzducholodě, ale kluzáky pro vojenské účely nejsou v kurzu. Holt operace „Bodenplatte“ už není to pravé ořechové, dnes je všechno doména malých rychlých zásahových jednotek, shozených s kyslíkem z osmi kilometrů, nebo SEAL po vodě 🙂


          1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
            Anonymsays:

            No nemuselo by to být
            No nemuselo by to být zrovna pro vojenské účely, pokud se o toho vlezl tank, kontejner tam dáme také. Kdyby to mělo vhodnou automatiku tak v komerčním provozu by to mohlo být zajímavé. Jistě by se dalo vyjít třeba z Me 321, alespoň co do rámcových parametrů. Jen kde pro takové monstra hledat stoupavé proudy?

            1. …asi nad elektrárnou
              …asi nad elektrárnou Dukovany a Temelín! 😀 No, myslím, že tohle my dva nepořešíme… 🙂 Já budu rád, když bude tak za pět let na trhu dvoumístný elektrokluzák s klouzákem 1:35 a výdrží na baterie 4 hodiny – ideálně jak je Phoenix elektro – na termiku rozpětí kolem 15metrů a na cestování snadno odděláte konce křídel – poté rozpětí cca 9 metrů, cestovní rychlost 220kmh – paráda. To vše za 1,5mega a jsem spokojen 🙂


        1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          Tak už aj tam dávajú
          Tak už aj tam dávajú kur…ka. Treba si kupovať záruku aspoň na rok naviac a nech si to riešia, keď vyrábajú drahé šmejdy.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      rozdíl je v tom že
      rozdíl je v tom že lednička narozdíl od prototypu elektroletadla je určena pro SPOTŘEBITELE 😀


  4. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Hmm.. no vodík je bezva,
    Hmm.. no vodík je bezva, akorát nejde jen otočit ventilem a sosat z naší matičky za pár korun, jako např. zemní plyn :o(


  5. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    super. uz len doriesit
    super. uz len doriesit odkial brat energiu.
    v tomto pripade bude zrejme vodik najvyhodnejsi zdroj. ci sa mylim?

    1. s vodikem by extremne
      s vodikem by extremne utrpela bezpecnost soucasnych letadel (takova mala vsuvka, videl jsi jak vypadala havarie Columbie), dnesni dopravni letadla jsou stavena tak, aby i pri vybuchu na palube zustal trub nosnej a letadlo mohlo teoreticky dal letet a pristat, dovedes si predstavit jak male by museli bejt nadrze na vodik aby nehrozilo ze to pri „vybuchu“ neposkodi tu nosnou cast? a je ti jasne ze letadla litaj i skrze bourky a zasah bleskem neni as tak vyjimecnej, kontrastuje to pak s tim ze vodik a elektrina a zmeny tlaku se nemaj prilis v lasce 🙂

      s ohledem na to za jak dlouho vubec planuji prvni prototipy dopravnich letadel (2030) a ze pak jeste nejakou dobu zabere vubec dostat to do vyroby (10-15 a vice let, pro Airbus jsem delal zakazku vizualizaci prototipu jednoho mensiho letadla v roce 2004 a porad jeste neni v seriove vyrobe, mam dojem ze plan je 2020) tak se tak nejak ani nebojim toho, ze do te doby za tech nejakych +- 25-30 let budou baterky stale na stejne urovni jake mame dnes 🙂 ale tak treba do te doby prekvapi nejakym pokrokem i ten vodik a opravdu se bude vodik pouzivat v doprave, ale v souvasnem stavu tomu neverim z duvodu bezpecnosti


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Víte ale že by roli u
        Víte ale že by roli u takové společnosti jako je Airbus mohla hrát celá mašinerie, která ji řídí, zavedené procesy atd, které mohou oddálit nebo úplně zhatit výrobu prototypu? Myslím že je to dost podobné jako u aut. Tam také nikdo až na firmu, která vznikla jen proto, zatím nedělá vozy čistě na elektřinu s dost dlouhým dojezdem, navíc v několika modelech.


  6. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    super. uz len doriesit
    super. uz len doriesit odkial brat energiu.
    v tomto pripade bude zrejme vodik najvyhodnejsi zdroj. ci sa mylim?


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      To je teď otázka, protože
      To je teď otázka, protože poměr hmotnost/výkon je u palivových článků, až na pár výjimek, celkem nízký, en.wikipedia.org/wiki/Power-to-weight_ratio Zajmavé začínají až od Ballard Power Systems

      Zajímavé hodnoty mají také Flow Batteries, kdy by mohlo být zajímavé pokud by se oddělilo nabíjení a vybíjení, výměna elektrolytu by asi dost zkrátila dobu potřebnou k natankování u letadel. Tam jsme někde mezi 750-1400Wh/kg. Je otázka jestli se to nedá ještě dost zvednout. Ale i tak je zase nízká hmotnost u samotného článku, kdyby se to ale podařilo zvýšit, alespoň na 500W/kg, lépe 1000W/kg, mohlo by to být zajímavé, i z hlediska lodní dopravy. Jen elektrolyt asi není moc zdravý.

      Letecký benzín má asi 43MJ/kg, tedy asi 9.6kWh/l, při účinnosti turbínového motoru 50% máme z litru asi 4.3kWh, tedy stále se zdá vodík jako lepší řešení.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Zasa tu riešite vodík. Je
        Zasa tu riešite vodík. Je to síce najdôležitejší prvok vo vesmíre, ale zároveň aj najnebezbečnejší v čistej forme!
        Najdôležitejší pre človeka je v spojení s kyslíkom a tak to aj dlhú dobu zostane..:D
        Vodík má samé naj… , ale bohužiaľ väčšina je negatívna.

Napsat komentář