Jak se jezdí v závodním elektromobilu Cupra e-Racer

Systémy řízení toků energie a provozní teploty akumulátorů jsou klíčem k sestavení vítězné strategie v závodech elektromobilů.

Motoristický sport s elektromobily vytváří pro mechaniky, inženýry a jezdce nové profesní výzvy. Jízda v elektromobilu je charakterizována odlišnou hmotností a jiným zvukovým projevem.

Systémy řízení toků energie a provozní teploty akumulátorů jsou klíčem k sestavení vítězné strategie v závodech elektromobilů.
foto: Cupra

TISKOVÁ ZPRÁVA

Elektrická zásuvka, akumulátory s hmotností bezmála půl tuny a 200 kilogramů suchého ledu každý den v boxech na závodním okruhu. To je několik nových aspektů, které přinesl vznik elektricky poháněných závodních vozů.

Cupra e-Racer

Cupra e-Racer
foto: Cupra

Tím se zcela změnil způsob práce závodních týmů. Inženýr značky CUPRA Xavier Serra, mechanik Jordi Martí a závodní jezdec Jordi Gené vysvětlují hlavní body této transformace během testovacího dne se závodním vozem e-Racer.

Zpět do autoškoly: Jordi Gené, jezdec a ambasador značky CUPRA, navzdory 30letým zkušenostem přiznává, že usednutí za volant závodního elektromobilu „znamená učit se řídit od úplného začátku“. „Styl řízení je naprosto odlišný a nyní musíte používat jiné parametry, abyste věděli, jak rychle jedete, jak projet zatáčkou nebo vycítit správný okamžik pro zahájení brzdění,“ dodává. Například vyšší hmotnost tohoto vozidla a odlišný zvuk mění informace, které jezdec za jízdy dostává. Vzhledem ke schopnosti zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy Gené ujišťuje, že „pocit zrychlení e-Raceru je mnohem intenzivnější a příliv adrenalinu je ještě větší“.

Cupra e-Racer

Cupra e-Racer
foto: Cupra

200 kg suchého ledu každý den: Během jízdy se na panelu přístrojů zobrazí upozornění, že se jezdec musí vrátit do boxů zchladit akumulátory. Zchlazení akumulátorů suchým ledem je jedním z úkolů mechanika. Inženýři mají na starosti nové strategie: „Není to jen o tom být nejrychlejší. Nyní musíme zohledňovat jiný faktor: řízení toků energie. Musíme se naučit, jak sledovat teplotu a dojezd,“ vysvětluje vedoucí týmu Xavier Serra. Umístění akumulátorů o hmotnosti 450 kilogramů „bylo jednou z největších výzev, které jsme museli čelit“ při vývoji elektrického závodního vozu. Tým musel rozdělit moduly akumulátorů pod podlahou vozu tak, aby zachoval rovnovážné nastavení a funkčnost.

Nový rituál: „Po více než 20 letech v této profesi bych si nikdy nepomyslel, že bych mohl nabíjet závodní vůz jeho připojením do zásuvky,“ říká mechanik značky CUPRA Jordi Martí, zatímco připravuje závodní vůz e-Racer, aby mohl znovu vyjet z boxů na závodní okruh. Dokonce i nářadí, které používá je odlišné. Nyní má sadu speciálně navržených nástrojů, odolných vůči vysokému napětí. Například rukavice s izolačním materiálem jej ochrání před napětím až 1000 V.

Závodní elektromobil Cupra e-Racer

Závodní elektromobil Cupra e-Racer
foto: Cupra

Budoucnost motoristického sportu: „Příjezd elektromobilu na závodní okruhy signalizuje začátek nové éry,“ shledává Xavier Serra. Být součástí týmu, který vyvinul a testuje první zcela elektrický závodní cestovní vůz na světě, „je jako být součástí historického okamžiku“, říká mechanik. „Je to velmi zajímavá profesní výzva,“ dodává Gené.

Testy na různých závodních okruzích potvrzují konkurenceschopnost závodního vozu CUPRA e-Racer, který by měl podle předběžných plánů debutovat v kategorii ETCR v roce 2020. Je to pozitivní krok směrem k čistějším, hospodárnějším závodům, v nichž bude hrát klíčovou roli vyspělá technika a konektivita.

tisková zpráva



17 komentářů u “Jak se jezdí v závodním elektromobilu Cupra e-Racer”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Kvůli obchodní válce už přišel Ford o velkou jedničku
    Kvůli obchodní válce už přišel Ford o velkou jedničku 😉

    e15.cz/zahranicni/kvuli-obchodni-valce-jsme-prisli-o-miliardu-dolaru-stezuje-si-sef-fordu-1351686


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      amerikánská vláda začala na pokyn trampa vyšetřovat vliv
      amerikánská vláda začala na pokyn trampa vyšetřovat vliv dovozu automobilů na národní bezpečnost :)))))))))

      e15.cz/zahranicni/trump-zvazuje-nova-cla-na-dovoz-aut-do-spojenych-statu-1347085


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        „Jsou důkazy, které naznačují, že dovoz ze zahraničí po
        „Jsou důkazy, které naznačují, že dovoz ze zahraničí po desetiletí podrýval náš domácí automobilový průmysl,“ uvedl Ross“ :))))
        Američan až na TESLU neumí vyrobit pořádný auto (polovina vzdělaný populace amerikánců jezdí v pohodlných mercedesech a bmw) a diví se že se mu do země cpou cizí autodebilky :DDDDDD


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    víte někdo co to shořelo za kraksnu? značka výrobce?
    víte někdo co to shořelo za kraksnu? značka výrobce? nikde neprezentují 😉

    hzscr.cz/clanek/v-kladne-shorel-autobus-mestske-dopravy.aspx


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Mě by spíše zajímalo jak se jezdilo se Škodou Octavi
    Mě by spíše zajímalo jak se jezdilo se Škodou Octavi Green E-Line 2011 ;))

    youtube.com/watch?v=Xk6wRBpObgM


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        hmmm todle sem ešče nečetl, koukám podle toho článku
        hmmm todle sem ešče nečetl, koukám podle toho článku provedení káry teda žádná sláva, rychlospich ;(


        1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          Exkluzivní test 2007 : Jak jezdí elektroPeugeot 106
          Exkluzivní test 2007 : Jak jezdí elektroPeugeot 106 🙂

          auto.idnes.cz/exkluzivni-test-jak-jezdi-elektropeugeot-106-fz6-/auto_testy.aspx?c=A070425_144300_auto_testy_fdv


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        líbí se mi na tý káře „normální“ palubovka s
        líbí se mi na tý káře „normální“ palubovka s „normální automat šautrpákou“ jako čistý elektromobil


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Také bych jeden potřeboval. Stačil by mi i 1x16A.
      Také bych jeden potřeboval. Stačil by mi i 1x16A.


    2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Vždy se s tímto obracím a doporučuji: Sampro.cz (Polička)
      Vždy se s tímto obracím a doporučuji: Sampro.cz (Polička) nebo EVRacing.cz, jsou i další (inCHaNet, …). Lze koupit i jen materiál, … Jsou to kluci velice šikovní nebo vědí o něčem dalším …

Napsat komentář