Hybridní buldozer Caterpillar

Hybridy - buldozer Caterpillar D7E

Ukázkou širokého uplatnění hybridních pohonů je i využití u těžké stavební techniky. Spotřeba paliv u stavebních a zemědělských strojů má nemalý podíl na celkové spotřebě fosilních paliv, a tak bylo jen otázkou času, kdy se technologie hybridních a elektrických pohonů objeví i u těžké techniky. Setkat jsme se mohli například s  traktorem na palivové články firmy New Holland. Nyní však přichází firma Caterpillar s novým modelem pásového dozeru s odznačením D7E. Narozdíl od New Holland vsadila místo na vodíkový pohon na pohon hybridní. Konkrétně na kombinaci vysokoobjemového 9,3 litrového dieselového motoru a sériově zapojeného elektromotoru na obou stranách nápravy.

Veškerý výkon vznětového motoru je tedy převáděn generátorem na elektrickou energii. Vlastní pohon kol obstarává elektromotor s dvojitým snížením koncových převodů. Díky tomu má elektromotor dostatečný výkon i při extrémním zatížení. Oproti silničním vozidlům je zde navíc nutné výrazněji dbát na odolnost kabelů a konektorů, které se během práce stavebních strojů snadno dostanou do kontaktu s okolním prostředím.

Integrovaný systém rozvodu elektřiny zároveň převádí střídavý proud na stejnosměrný, který je přiváděn do veškerého příslušenství, včetně topení, klimatizace a větrání.

Podle společnosti Caterpillar se použítím elektromotorů zlepšila i celková manévrovatelnost v důsledku čehož se pracovní výkonnost vozu zvýší až o 25 %. Další výhodou je samozřejmě nižší produkce emisí a spotřeba paliva. Motor pracuje v takových otáčkách, které zaručují nejlepší poměr zisku elektrické energie a spotřeby paliva. Ta je přibližně o 10–30 % nižší oproti čistě spalovacím motorům.

Prodlužuje se také doba pro nutnou výměnu oleje a olejových filtrů a i celková životnost pohonné jednotky oproti konvenčním modelům. Avšak stejně tak, jak je tomu u všech těžkých zemědělských a stavebních strojů, i firma Caterpillar ceny svých modelů nezveřejňuje. Dá se proto jen hádat, o kolik bude cena vyšší než u čistě spalovacího motoru.

Jedná se o novou generaci dozerů, která se podobně jako Toyota se svým Priusem prolomí zaběhlé standardy? První kontrakt na D7E byl uzavřen na sklonku roku 2009 s jednou z největších stavebních firem v USA a jen čas ukáže, jak se nadále dokáže prosadit mezi konkurencí.

gas2.org, caterpillar



5 komentářů u “Hybridní buldozer Caterpillar”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Hybridní pohon
    Hybridní pohon předpokládá, že bude použit elektrický pohon (s baterkami) + spalovací motor. Jejich výkon se sčítá, případně se použije pouze el. pohon. Toto je pouze dieselelektrický pohon.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Hybridní pohon není
      Hybridní pohon není definován ani jako paralelně ani jako sériově zapojený spalovací motor a elektromotor. Jedná se jednoduše o kombinaci dvou typů pohonných jednotek. Spíš by mě zajímalo, zda se za hybridní dá počítat i kombinace plynu a spalovacího motoru. V německu je označován za hybridní pohon právě i o tato kombinace.


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Co je na tom hybridního?
    Co je na tom hybridního? Obbyčejný dieselelektrický pohon – u lokomotiv už řádně letitý!!!!!!!!!


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Je predsa rozdiel medzi
      Je predsa rozdiel medzi lokomotivou a bagrom. Mna by napriklad zaujimalo, ci ten naftovy generator bezi stale na plny vykon, alebo je tam nejaky medzisklad elektriny (baterie, kondenzator), ktory sluzi len na najnarocnejsie ukony a motor bezi len na polovicu, napriklad.

Napsat komentář