Elektromobily si po pěti letech udrží jen desetinu ceny

Nissan Leaf

Běžné si dnes po pěti letech provozu drží minimálně 25% původní ceny. Autobazary jsou plné starých aut a čile prosperují. Britští odborníci Glass’s Guide však varují, že mohou po pěti letech provozu ztratit až 90% hodnoty.   

Na tento problém však experti i řada diskutujících na našem serveru upozorňují už delší dobu. Hlavním problémem je . Její životnost je obvykle odhadována na osm let. Po uplynutí této doby může (ale nemusí) být nutné vyměnit, a to za odhadovanou cenu kolem 220 000 Kč.

Jenže právě v tomto odhadu je hlavní problém. Podle aktuálních informací stojí výroba 24kWh baterie pro elektromobil asi 162 000 Kč (9000 dolarů). Tzn. výrazně méně a ještě v současných cenách. Za osm let už ale bude technologie baterií o pořádný kus dál – za stejnou cenu bude možné koupit mnohonásobně lepší baterie.

Navíc, jak upozorňují redaktoři magazínu Electric Vehicle News, běžná auta s benzinovým/ obsahují komponenty, které se významně opotřebovávají obrovským množstvím vytvářeného tepla. V  jednotlivé komponenty trpí v tomto ohledu mnohem méně.

Stejně tak podléhá menšímu opotřebení samotný a další elektronické komponenty. Baterie je tak jediná komponenta v systému pohonu elektrického auta, která podléhá významnému opotřebení.

A je zde ještě jedna skutečnost: vysloužilé baterie z  jsou stále ještě použitelné např. v oblasti , jak plánuje např. . Tzn. že i vysloužilá baterie má nějakou zbytkovou hodnotu a bude možné ji např. recyklovat.

Samozvaní experti z Glass’s Guide se tak ve svém odhadu nejspíš docela sekli. Předvídat co bude za osm let není žádný med, což o to. Jisté je jedině to, že spousta věcí bude jinak. A přispějí k tomu svou troškou do mlýna právě i elektromobily.



3 komentářů u “Elektromobily si po pěti letech udrží jen desetinu ceny”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Nejvýraznějším důvodem
    Nejvýraznějším důvodem poklesu zůstatkové ceny elektromobilu bude pokles ceny nových elektromobilů. Jestli teď koupím elektromobil za 800 000 tak težko mohu počítat s tím, že ho za 5 let, až bude elektromobil se stejnym dojezdem stát 250 000, prodám za víc než 120 000. Na druhé straně když teď koupím elektromobil, tak si o 5 let déle mohu užívat jízdu jakou mi žádné spalovací auto neposkytne. Nemluvě o tom, že tím přispívám k nastartování konkurenčního prostředí na trhu s elektromobily a mi to rozhodně za to stojí.


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Už se těším, jak si
    Už se těším, jak si levně nakoupím ojeté baterie na vybudování ostrovního fotovoltaického systému.


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Toto je zbytočná diskusia
    Toto je zbytočná diskusia – nikto neberie do úvahy, ako sa zachová zákazník. No aleak nás aj naďalej budú predavači v obchodoch kŕmiť rečami o pamäťovom efekte akumulátorov o ktorom nemajú ani šajnu. Určite bežný človek uverí, že elektromobil po skončení životnosti akumulátoru je prakticky bezcenný. No ale o to ide, aby ľudia svoje peniaze čo najrýchlejšie míňali…
    Zákazníkovi doporučujem, aby sa vzdelával – elektromobily sú nový produkt a tiež bude potrebné orientovať sa v tom, čo kupujem.
    Dnes ľudia akumulátor vnímajú ako niečo veľké, ťažké a drahé.
    Pritom elektromobil je niečo lepšie, kofortnejšie a jednoduchšie – tak prečo by to malo byť drahé?
    No asi preto, lebo je potrebné predať tie ležiaky, ktoré sa ani po šrotovnom neminuli….

Napsat komentář