Apple připravuje elektromobil, pomáhají mu bývalí zaměstnanci Tesla Motors

Honda Skydeck koncept

Sen zesnulého Steva Jobse, bývalého šéfa společnosti Apple, se nejspíš stane skutečností. Podle deníku Wall Street Journal tato dnes nejdražší firma na světě pracuje na svém vlastním elektromobilu.

Koncept minivanu Honda Skydeck byl představen v roce 2009 na autosalonu v Tokiu. Bude nějak podobně vypadat také nový elektromobil značky Apple? A kdy bychom se jej mohli dočkat?
foto: Honda

Když něco napíše Wall Street Journal, obvykle to není jen snůška plků. Navíc, své tvrzení tyto newyorské noviny podkládají mnoha zajímavými podrobnostmi. Základní sdělení je stejné jako v nadpisu: Apple připravuje elektromobil a pomáhají mu v tom bývalí zaměstnanci Tesla Motors.

A zdaleka nejen oni. Podle WSJ dnes tým pracující na elektrickém autě značky Apple několik stovek lidí s tím, že brzy se rozroste až na 1000 zaměstnanců. Zdaleka nejde jen o původní zaměstnance Tesly.

O válce mezi Tesla Motors a Apple v oblasti najímání zaměstnanců jsme již psali. Rovněž o schůzce Elona Muska, šéfa Tesly, s nejvyšším vedením Apple. Všechny tyto střípky do nové zprávy WSJ zapadají jako do mozaiky. Elektrické auto Apple je údajně vzhledem podobný minivanu.

Posvěcení vývoji elektromobilu dal samotný šéf Apple, Tim Cook. Jonathan Ive, šéfdesignér firmy, údajně už několik týdnů či měsíců schůzuje s předními světovými šéfy a inženýri v oblasti automotive a snaží se je přetáhnout do Apple.

Kódové označení elektroauta Apple zní „Titan“. Pracuje na něm také Steve Zadesky, který se už řadu let stará o mechanický design telefonů a dříve pracoval pro . Hlavní obory, které dnes Apple v této souvislosti zajímají, jsou údajně robotika (viz. Připravuje Apple vlastní robotické auto?), kovy a materiály použitelné v automobilovém průmyslu.

Obrovská síla Apple – nejen finanční (firma má k dispozici nižší stovky miliard dolarů v hotovosti), postaví Tesla Motors před zásadní výzvu. Dost možná dosud největší. Zároveň ale celému elektromobilnímu průmyslu Apple výrazně pomůže a de-facto jej legitimizuje.

I ti, kdo dosud netušili o elektromobilech vůbec nic, se o ně totiž začnou zajímat. Vstup Apple do světa elektromobility tak nakonec bude prospěšný úplně pro všechny.

V době, kdy auta nejsou o moc víc než počítače na kolech, se tím navíc potvrzují dřívější spekulace odvážných vizionářů o tom, že Apple se nakonec stane výrobcem celé řádky spotřebního zboží a bude postupně obsazovat (nebo vynalézat) jedno odvětví za druhým, podobně jako se mu to podařilo se smartphony a pak i tablety.



30 komentářů u “Apple připravuje elektromobil, pomáhají mu bývalí zaměstnanci Tesla Motors”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Achjo :(((((((((((((BEZ
    Achjo :(((((((((((((BEZ STEVA TO NENÍ JAKÝ TO BEJVALO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!;;;;;(((((((((((((((((((((((((((((((::((((((((((((((


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Narazia na rovnaky problem
    Narazia na rovnaky problem ako vsetci, baterie.
    Ak chcu zacat v e-mobilite co viac mozu ponuknut nez e-bicykle, e-skutre, e-auto, e-pohon clnu, hobby-king ?

    Ak by neboli baterie rovnaky problem pre vsetku mobilitu, davno nahradi spalovacie auta, nakolko vyhoda a konkurencieschopnost
    je zasadna.

    Len znacka a punc „Apple“ stacit nebude.

    Mini roboticke auto do mesta ma Google, ale je pre nas nepouzitelne, nie je v predaji, mozno nebude, legislativa, nezmyselnost z pohladu dojazdu a pretlaku aut v mestach, absencia parkovacich miest v meste, ..

    Privela existujucich vhodnych alternativ na trhu (Leaf, Soul, e-Up, BMW, Tesla, …) ktore maju vlastne problemy sa presadit, ..

  3. Iniciativě Applu asi lze
    Iniciativě Applu asi lze opravdu fandit, ale je tam stále několik otazníků:

    1) Při celkové filosofii Applu, kdy svoje výrobky řadí do vyšší cenové kategorie a dává jim spíš punc luxusu, je docela otázka, zda jeho EV bude určen pro masy, nebo to bude spíš něco jako Model X, tedy auto pro movitější klientelu. Jestli Apple předpokládá, že i přes vyšší cenu „oblbne“ lidi stejně, jak v případě iPhonu a budou je masově kupovat, tak by zde mohl dost narazit, protože automobilový trh je přeci jen jiný než trh spotřební elektroniky.

    2) Při strategii Applu dělat si všechno po svém, tedy vlastní konektory, čipy a pod. je otázka, zda se Apple spokojí s už stávajícími konektory, nebo si opět udělá nějaký svůj vlastní. Osobně bych to spíš viděl na druhou možnost. Ale doufám, že se aspoň v tomhle dohodne s Teslou a bude používat konektor Superchargeru. Každopádně si myslím, že je téměř nulová pravděpodobnost, že by používal Combo nebo CHAdeMO (už jen kvůli rychlosti nabíjení).

    3) Apple si prakticky nic nevyrábí sám, ale má na to smluvní výrobce. Udělá snad v případě EV výjimku a bude si ho vyrábět ve vlastní továrně? A kdo by mu ho případně vyráběl?


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      dělat si po svém 🙂 , ze
      dělat si po svém 🙂 , ze by jejich auta mela hranata kola a zastrcka na dobijeni bude ve tvaru usb? 🙂 Titan, hmm…uz se bojim, i to je predpoklad vyssi ceny! 🙂

  4. Společnost Apple už
    Společnost Apple už několikrát ukázala, že dokáží v mnoha oborech konkurenci pěkně zamotat hlavu . Výpočetní výkon k tomu bezesporu mají. Ale nejdůležitější jsou špičkoví zaměstnanci, kteří mají dlouholetou úspěšnou praxi s konstrukcí automobilů .
    Jestli Apple opravdu vstoupí do segmentu výroby automobilů. Tak mají tradiční Automobilky velký problém .
    https://www.youtube.com/results?search_query=steve+jobs.cz


  5. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Zajímavý, ale než Apple
    Zajímavý, ale než Apple takový auto vyvine, bude to trvat spooustu let a je to odvětví ve kterym můžou celkem jednoduše šlápnout vedle. Možná by bylo lepší investovat do nějakýho startupu, kterej má nějekej vývoj za sebou, nebo do Tesly, která by jim mohla propůjčit různý technologie. Pracujou tam ale jiný machři, který určitě vědí, co dělají.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Obecně vzato, spojením
        Obecně vzato, spojením Tesla + Apple by získaly obě firmy. Tesla kapitál + technologie, Apple auto, které se prodává téměř samo.
        Něco jiného je vyvinout vlastní mobil a něco jiného auto..

        Takže spojení Tesla + Apple mi dává smysl.

        1. Vzhledem k nedávným
          Vzhledem k nedávným výrokům Muska, že do 10 let bude mít Tesla stejnou tržní kapitalizaci jako Apple, bych spíš řekl, že sám Musk chce s Apple soupeřit než se s ním spojovat. A dle mě je to jedině dobře.
          Nehledě na to, že Musk by si určitě nenechal od nikoho mluvit do své strategie.


        2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          No len to nie. Elon nechce
          No len to nie. Elon nechce predavat elektromobili len snobom co si potrebuju zvyraznit svoje ego. Chce aby sa technologia stala dostupnejsou pre vsetkych ludi. Navyse svoje patenty uzatvara tak ako apple. Skor dufam, ze sa to applu nepodari, lebo filozofia a marketing tej firmy funguje iba cez zakladne zvieracie pudy ludi.
          Elon Musk ma uplne inu filozofiu ako Steve Jobs a to sa mi na nom paci. Dufam, ze mu to vydrzi aj nadalej a bude uspesne uskutocnovat svoje myslienky.


      2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Apple obvykle raději volí
        Apple obvykle raději volí cestu „ukradnem to sami“ než „koupíme to od někoho“.


            1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
              Anonymsays:

              Pravda pravda, ale nejde o
              Pravda pravda, ale nejde o ten původní nápad, ale jeho pojetí. Telefon byl vynalezen dávno, dotykový telefon taky, ale až Apple přišel s takovým pojetím a zpracováním, že se to dalo použít. Když si vzpomenu na ty dotykový komunikátory kolem roku 2005, tak to byla tragédie. Právě to pojetí chytrého telefonu a tabletu od Applu všichni kopírují.

              1. O Newtonu se přiznávám
                O Newtonu se přiznávám jsem nevěděl, nicméně i tak pořád Apple tablet nevymyslel 😉

                http://www.zive.cz/clanky/cesta-do-praveku-jak-se-zrodil-tablet/sc-3-a-153583/

                Cituji:
                „první elektronický tablet schopný rozpoznávání písma byl patentován již v roce 1888 (ano, skutečně to bylo již v devatenáctém století), první systém pro elektronické rozpoznávání znaků pak byl patentován v roce 1915 a první skutečný tablet tak, jak jej chápeme dnes, byl představen v roce 1956.“


              2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
                Anonymsays:

                Skutečným přechůdcem
                Skutečným přechůdcem tabletu, jak ho známe dnes, byl DynaBook Alana Kaye. Koncept pochází z let 1968-1972 (v roce 1972 byl koncept publikován).


          1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
            Anonymsays:

            Xerox a lisa? www
            Xerox a lisa? www .zive.cz/bleskovky/jak-probihala-spoluprace-applu-s-xeroxem-dle-inzenyra-parcu/sc-4-a-175088/default.aspx
            ipod? cs .wikipedia.org/wiki/MP3_p%C5%99ehr%C3%A1va%C4%8D

            atd.. atd..

            Nic to nemění na tom že hlavně Steve Jobs byl geniální obchodník, který svým osobním kouzlem a později i pečlivě udržovaným kultem osobnosti přesvědčit lidi, že všechno vymyslel a udělal on osobně.


      3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Asi jí přímo nekoupí,
        Asi jí přímo nekoupí, protože si nedokážu představit Muska, jako poskoka Applu, nebo někoho jiného, ale určitě by mohli spolupracovat na vývoji různých komponent, nebo sdílet infrastrukturu.

Napsat komentář