Baterie s dvojnásobnou kapacitou pro mobily i auta blízko komerčnímu nasazení

auto SolidEnergy Systems hustota baterií gra

SolidEnergy Systems je firma, kterou v roce 2012 založili absolventi . Nyní se chystá uvést na trh nový ty li-ion baterie s dvojnásobnou energetickou hustotou než mají současné akumulátory.

Graf energetické hustoty současných li-ion baterií v porovnání s lithium-kovovou firmy SolidEnergy Systems
foto: SolidEnergy Systems

„Lithium-kovové baterie“ nabízejí stejnou životnost a bepečnost jako současné li-ionky, ale mají až 2x vyšší energetickou hustotu. Proti současným 250-300 Wh/kg je to 400-500 Wh/kg.

Firma SolidEnergy Systems označuje své baterie jako „bezanodové“. Místo anody využívají její baterie pokročilý kovový materiál a bezpečný elektrolyt. Běžně používaný grafit (případně karbon/křemík) v anodě je narazen tenkou vysokoenergetickou lithiovou fólií.

Ta dokáže udržet více iontů, a tak zařídit vyšší kapacitu. Stejně důležité jsou ale chemické modifikace elektrolytu, které zajistí, že dříve nestabilní lithium-kovové baterie s nízkou životností vydrží nyní stejně dlouho a jsou stejně bezpečné, jako lithium-iontové baterie.

První funkční prototyp své baterie ukázala společnost SolidEnergy v říjnu 2015. Díky tomu získala $12 mil. investic. První baterie pro komerční využití v chytrých telefonech a nositelné elektronice majít přijít už příští rok.

Baterie pro elektromobily chce SolidEnergy Systems představit už v roce 2018. Úplně poprvé by se ale baterie SolidEnergy měly objevit v dronech, a to už letos v listopadu.

Qichao Hu, šéf firmy, říká, že funkční lithium-kovové baterie jsou pomyslným „svatým grálem“ v oblasti výzkumu a vývoje lithiových baterií. O jejich vývoj se firmy snaží už desítky let.

Hu pracoval na MIT jako doktorand u slavného výzkumníka baterií Donalda Sadowaye. Ten při vývoji nových baterií pracoval mimo jiné s roztavenými solemi a tekutými kovy.

Hu byl se svým nápadem na lithium-kovové baterie finalistou soutěže MIT Clean Energy Prize a dokonce se dostal až do Bílého domu v rámci národního kola soutěže. Skončil ale druhý.

Štěstím pro něj byl také krach amerického výrobce baterií A123 Systems. Dostal se totiž k opuštěnému vybavení firmy a díky němu mohl postavit své první prototypy. V současné době už má SolidEnergy své vlastní sídlo ve Woburnu, kde chce do letošního listopadu rozjet malosériovou výrobu.

tisková zpráva



31 komentářů u “Baterie s dvojnásobnou kapacitou pro mobily i auta blízko komerčnímu nasazení”

    1. Pán zariskoval a investoval
      Pán zariskoval a investoval a teď si brání a obhajuje investice. Jiní (Musk a spol) obhajují zase své investice.
      Zajímavé je, že jako hlavní problém baterií uvádí v likvidaci baterií a jejích těžkých kovů, ale hned uvedl i řešení – recyklaci. Problémy vodíku nevidí. Hmm

      Vodík si místo v budoucnu nejspíše najde, ale v autech? No nevím. Aby to nebylo jak se říká –
      „Vodík je palivo budoucnosti! A tím i navždy zůstane“ 🙂


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Mozno sa presadi ako palivo
        Mozno sa presadi ako palivo pre fuzne reaktory a mozno raz aj v autach 😉 Inak by asi nebol dovod ho ako palivo pouzivat.


        1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          U vodíku bude hrát roli
          U vodíku bude hrát roli když tak jestli se podaří jej vyrábět levně, řekněme v nějaké trubici s fotoaktivním roztokem, kde nějaká komlexní sloučenina bude absorbovat fotony a štepit vodu a produkovat 2H2 a O2, kde se následně přes kovový filtr separuje H2, a jak to bude s palivovými články, na dobu třeba 10 let nesmí pro ekonomické zvážení, jejích cena výrazně překročit cenu elektrických článků, ale vzhledem k tomu jaký je třeba většinou výkon EV na 100km, který je kolem 20kW, tak by s nějakou vyrovnávací baterií ať už v podobě superkondenzátorů nebo něčeho jiného, stačil článek třeba 25-30kW. Co se týče jejich vnitřků tak se údajně s lepšími parametry daří využívat slitinu s velmi malým podílem drahých kovů. (myslím je to Zn-Pt slitina).

          Samozřejmě také jaká by byla celkový účinnost a další věci.


          1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
            Anonymsays:

            Myslím, že se pracuje i na
            Myslím, že se pracuje i na umělé fotosyntéze. Ta by byla nejlepší, protože by se produkovaly lehce skladovatelné uhlovodíky, odbourávaly skleníkové plyny, atd.


    2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Jojo, na kilogram má vodík
      Jojo, na kilogram má vodík nejvyšší objem energie.

      Jen je škoda, že ten kilogram je asi tak 500m3.

      Ale vodík nezatracujte, má z pohledu vlády jednu úžasnou vlastnost – lidi si ho nemohou vyrábět doma, takže se dá lehce zdanit. Takže je to palivo budoucnosti (pokud se nespojíme a nezabráníme tomu)

      1. asi nejvice se technologie
        asi nejvice se technologie okolo vodiku rozvyji prave v oblasti jeho lokalni vyroby, takze pokud by vodik nekdy v budpoucnu mohl uspet v doprave, tak se jiste do te doby zlepsi a zlevni nejlepe prave jeho lokalni vyroba a plneni, tedy i ta domacka, pro stat tedy nijak zvlast zariva budoucnost v tomto


        1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          Domaci vyroba vodiku?
          Domaci vyroba vodiku? Narazil na neco pouzitelneho v domacich podminkach mimo elektrolyzu? To by me docela zajimalo.
          Mne osobne prijde ze vodik ztroskota na tom, ze jeho vyroba/distribuce porad extremne draha..

          1. sak pisu o budoucnosti,
            sak pisu o budoucnosti, ostatne podivej se ze nove navrhovane vodikove cerpaci stanice jiz vetsinou pocitaji s tim ze se vodik bude castecne vyrabet primo v nich, pomoci fotovoltaiky a tedy asi elektrolizy, dnes draha technologie celkove, ale nikdo nemuze rici ze bude draha i treba za 20-30 let


            1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
              Anonymsays:

              Drahá být nemusí, ale
              Drahá být nemusí, ale fyzikální zákony neobejdete. Elektrolýza, stlačování, plnění a zpětná přeměna na elektřinu v palivovém článku je poměrně dost neúčinné. Jen samotný převod elektřina->vodík->elektřina má účinnost sotva 30% a to tam nejsou započítané energetické náklady na stlačování.

              1. Ano, je to sice neúčinné,
                Ano, je to sice neúčinné, ale za to to spotřebuje veškerou energii z panelů a při správném návrhu k tomu nepotřebujete drahé baterie, měniče ani nic moc jiného. Panely jsou dnes v podstatě to nejlevnější na FVE, takže já to vidím docela reálně.


    3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      a prave ta info o jeho
      a prave ta info o jeho investicii robi jeho spravu nedoveryhodnou. Nie je nestranny a brani si svoju investiciu.

      Pre mna su najjasnejsou info straty pri prevadzani. Jedine, kde vidim vodik realny je ukladanie nadbytocnej energie zo slnecnych a veternych zdrojov. Ale aj tam sa da preniest do metanu a vieme ho potom distribuovat a vyuzivat standardnou infrastrukturou (samozrejme s vacsimi stratami).


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Priznam sa, ze som skeptik.
    Priznam sa, ze som skeptik. Cele mi to pride totiz ako praca PR. Preco sa nemozu pochvalit uz existujucim produktom, ktory sa da realne kupit a otestovat? Rad by som sa mylil ale nie som si isty, ci o tejto firme budeme dalsie 2-3 roky pocut nez pride s dalsim PR.

    Este by ma zaujimalo, co na toto cele hovori Musk.

    1. Nejdřív musej přes média
      Nejdřív musej přes média nabrat investory a banky, aby mohli postavit továrnů, výrobní linky a rozjet velkovýrobu, aby se co nejdřív dostali na nízký ceny a přežili a nedopadli na hubu jako A123. Když budou pomalí, tak je předežene levná Čína, Tajwan, Korea kde už se na to určitě vrhli a za chvíli budou mít ekvivalenty, sice třeba ne tak výkonný, ale za bezkonkurenční cenu a to by jim zlomilo vaz a nakonec by je ta Čína koupila. A historie by se opakovala jako u A123 či tištěné fotovoltaiky, kteří to prostě nestihli.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        ale vypadá to celkem
        ale vypadá to celkem reálně a přechod s minimálními náklady na přestavění výrobních linek.

  2. No uvidíme… Ten princip
    No uvidíme… Ten princip má hlavu a patu, ty předpokládané parametry také nejsou úplné scifi ikdyž skok je to pořádný. Cením si toho, že v té srovnávací tabulce jsou uvedeny reálné parametry současných nejlepších článků, takže minimálně údaje pro tu tiskovou zprávu jim zpracoval někdo, kdo alespoň tuší o čem je řeč.

    Mimochodem zajímavé je srovnání, že takovýto pokrok znamená pro spotřební elektroniku relativně málo – prodlouží se výdrž telefonu z jednoho na dva dny. Ale na druhou stranu definitivně řeší problém dojezdu EV, Těch 1200Wh/l by např. umožnilo do současné Tesla krabice nacpat až 160kWh.

    1. spise to bude tak, ze
      spise to bude tak, ze vyrobci telefonu vyuzijou zmenseni baterie a tim ztenceni pristroju pri zachovani stejne kapacity baterie 🙁 ale jako ja se smatphonem vydrzim vpohode 3-4 dny bez nabijecky, stacilo si jen optimalizovat Android aby tam zbytecne nejelo spousta nesmyslu ktere jen zdimou neustale baterku, a pak nastavit management tak aby se vyuzivali vyhody dnesnich ARM vycejader, v mem pripade 4+1, kdy to jedno jadro proste nebasti a pritom staci na vetsinu beznych ukonu, z nepochopitelnych duvodu ale LG vse v zakladu nastavilo tak, ze to 1 usporne jadro se ke slovu nedostalo ani ve chvili kdy se s telefonem nic nedela nebo kdys clovek treba jen vola nebo pise esemesku, a z jeste min nepochopitelnych duvodu i v takovem rezimu v zakladu ten telefon vyuzivat ty 4 jadra na stredni nastavene frekvenci a nikoliv te nejnizsi mozne, proste totalni ulet kdy vyrobce sice pouzije procesor s uspornyma funkcema, ale pak to zahlti softiky co ty usporne funkce zabranujou vyuzit 😀 predpokladam ze takto nesmyslne to budou mit uplne vsichni vyrobci telefonu, i ti co si delaji procesory sami, proste usili inzenyru co vymejslej ten HW pak totalne zazdi v SW oddeleni


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Tak teď bude otázka jaká
    Tak teď bude otázka jaká bude cna za Wh a jak rychle se mu podaří se dostat na produkci alespoň několika desítek MWh ročně a jestli bude životnost nějaká slušná.

    Zajímavé bude jestli a jak na něj zareagují případně automobilky. Myslím hrozí již jistá nechuť do změny technologií, zeména když se investovalo do gigatovárny.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Pry lze snadno upravit
      Pry lze snadno upravit stavajici vyrobni linky tak, aby to produkovalo nove baterie. Otazka je co patenty a licence.

      1. Tento projekt vznikl na
        Tento projekt vznikl na zařízeních krachlé A123 a sami tvrdí, že lze využít stávajích linek s minimální úpravou, že se nemusí nic stavět znova.

        Gigatovárna je připravena na budoucí technologie. Kdyby byli závislí jen na jedné technologii tak si dost podřezávaj větev.

        Tesla hovoří o 5% zlepšení kapacity baterek ročně, Mercedes slibuje až 15% nárůst.
        Na tak počkáme a uvidíme jak se jim bude dařit.

        V jiném článku zmínili, že do toho dala prachy nějaká velka americká automobilka a vzápětí zmiňují Apple. Trochu zmatečné informace 🙂

Napsat komentář