Britská armáda testuje “pseudodružice” Zephyr-S

vesmír

Britské ministerstvo obrany v rámci testovacího programu objednalo již třetí výškový solární dron Zephyr-S od společnosti Airbus. Britská armáda chce v budoucnu podobnými stroji doplnit nebo dokonce nahradit vojenské satelity.

Zephyr-S je vyroben z lehkých uhlíkových vláken. Hmotnost letadla je tak pouze 62 kg.
foto: Airbus

V rámci dlouhodobého kontraktu mezi britským ministerstvem obrany a firmou Airbus v hodnotě 12,8 miliard liber britská armáda testuje výškové solární drony Zephyr-S. Tato nová kategorie letadel je označována jako vysoko letící pseudosatelity HAPS (High Altitude Pseudo Satellite).

“Zephyr je špičkový, rekordy lámající kus vybavení, který je schopen konstantně a spolehlivě shromažďovat informace nad rozlehlými oblastmi v mnohem větším měřítku, než bylo možné kdykoliv předtím,” uvedl k nákupu třetího stroje Michael Fallon, ministr obrany Velké Británie.

“Jsou součástí (Zephyr-S – pozn.red.) našeho plánu pro silnější a lepší obranu, opírající se o každoročně stoupající obranný rozpočet. To znamená více lodí, více letadel, více připravených vojáků, lepší vybavení pro speciální síly, více peněz pro kyberbezpečnost – to vše kvůli rostoucím hrozbám pro naši zemi,” komentuje nákup dronů a současnou “renesanci” britské armády Fallon.

Zephyr-S je nejmenším letadlem kategorie HAPS společnosti Airbus. Letadlo váží 62 kg a dokáže létat ve výšce až 21,5 km (výškový rekord) pod dobu 45 dní. Maximální rychlost je pouze 56 km/h. Rychlost letadla však není podstatná, protože Zephyr-S funguje spíše jako geostacionární satelit (udržuje se nad jedním místem povrchu Země), než klasické bezpilotní letadlo.

Testování letadla Zephyr-A

V výšce kolem 20 km letouny již neovlivňují rozmary počasí. Navíc je zde nízká teplota vzduchu a tenčí vrstva atmosféry – optimální podmínky pro fungování solárních článků pohánějící letadlo.

Díky nízké užitečné hmotnosti 5 kg je Zephyr-S určen především jako komunikační relé. Díky své výšce dokáže přenášet informace mezi místy vzdálenými od sebe až 1000 km. Navíc drony Zephyr-S dokáží komunikovat mezi sebou a výrazně tak zvyšovat dosah přenosu informací.

Podobnou vlastnost ocení například speciální jednotky, které tak mohou být neustále ve spojení s velením nebo s dalšími jednotkami.

Přesto lze i Zephyr-S vybavit lehkou kamerou s velkým rozlišením. Airbus testoval kameru (denní i noční) schopnou z 20 km pořizovat snímky s rozlišením 15 cm nebo pořizovat (a přenášet) živé video.

Testování dronu Zephyr-S britskou armádou potrvá až do příštího roku. Následně se Britové rozhodnou, zda stroj zavedou do výzbroje, případně se podívají po výkonnější verzi Zephyr-T s nosností 20 kg (a stejnou výdrži ve vzduchu) nebo dokonce po úplně jiném výrobci.

Zephyr-S pohánějí elektrické motory – ty přes den získávají elektrickou energii ze zmíněných solárních článků. Přes den solární články rovněž dobíjejí baterie, které pak pohánějí letoun v noci.

Letadla jako Zephyr-S nebo Zephyr-T jsou však jen prvními členy v rodokmenu zcela nové generace solárních pseudosatelitů HAPS. Po celém světěřada týmů pracuje na výškových solárních letadlech schopných ve velkých výškách létat měsíce či dokonce roky.



Jeden komentář u “Britská armáda testuje “pseudodružice” Zephyr-S”

Napsat komentář