Chystá Zetor nový elektrický traktor?

NH2 - vodíkový traktor společnosti New Holland.

Smogový opar, který během zimy na čas zavalil vybrané evropské metropole, nemá svůj původ pouze v osobních autech. Významným zdrojem znečištění ovzduší jsou také pracovní a těžké nákladní stroje. I na ně už se ale šijí přísnější emisní normy.

NH2 – vodíkový traktor společnosti New Holland.
foto: New Holland

Prakticky všechny stavební stroje, popelářské a další údržbové vozy, traktory, kombajny a další farmářské vybavení, jsou poháněny výkonnými, objemnými dieselovými motory. Přestože těchto strojů jezdí po světě řádově menší množství než osobních aut, jejich emise jsou nezanedbatelné.

Situace je o to složitější, že firmy i jednotlivci často využívají velmi staré stroje – s jejich obměnou vyčkávají na co nejzazší dobu (jinými slovy: dokud ty staré nedoslouží). Využívají tak často zastaralé modely, které například neobsahují katalyzátor, a proti moderním vozům tak vypouštějí do ovzduší více znečišťujících látek.

vlastní



18 komentářů u “Chystá Zetor nový elektrický traktor?”


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Přečti si něco o
      Přečti si něco o turbínách a bude ti to jasné.

      Stručně vysoká účinnost, vysoký výkon, velký objem, velká váha.
      Proto to najdeš v tanku ale ne v osobáku.

      1. Já neměl na mysli turbínu
        Já neměl na mysli turbínu z naší brněnské přehrady  🙂
        Jsem skromný, líbila by se mi malá turbínka s adekvátním výkonem pro dobíjení akumulátoru elektromobilu v případě delší štreky. Takový malý přítulný turbínový extender.
        Doporučuji k přečtení (strejda gůgl rád přeloží) níže uvedenou stránku o turbínovém autě fy Chrysler. A to ještě byl tehdejší zkušební model silně znevýhodněn nutností pracovat v širokém rozmezí otáček kvůli převodovce, která by u mnou uvažované varianty odpadla (případný stálý převod dopomala v tomto případě nepovažuji za převodovku), neb by turbína pracovala pouze v jedněch – pro pohon nějakého výrobníku (generátor/alternátor) proudu optimálních obrátkách. (nejsem moc elektricky talentován)
        Pokud jsem něco v odkazovaném článku moc špatně pochopil, omlouvám se za případnou ztrátu vašeho času.
        http://www.allpar.com/mopar/turbine.html


        1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          No pokud jsem to pochopil
          No pokud jsem to pochopil pro osobní auto převažují nevýhody

          – turbíny tak nějak špatně snáší startování – pracovní teplota turbíny je někde na 1400 stupních, jenže při startu ji na tuto teplotu ohřejete, potom zase vychladne při vypnutí – ten materiál uvnitř děsivě pracuje takže životnost je výrazně kratší než u pístového motoru

          Další nevýhoda je hmotnost – turbínový motor váží kolem 200kg

          no a nakonec zrychlování/zpomalování – turbíně se zrychlovat moc nechce (v porovnání s pístovými motory)

          Turbíny jsou lepší než pístové motory, ale bohužel ne v aplikaci zvané auto.


          1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
            Anonymsays:

            No pokud by ta turbína
            No pokud by ta turbína hnala nějaký generátor, tak by nebylo zapotřebí měnit její výkon, řekněme že by to mělo mít třeba 5kW, to by rozhodně nevážilo 200kg, ale nevím, kolik je tak běžně výkon auta když nezrychluje a jen překonává odporové síly.
            Hodně malé turbíny se dělají pro modeláře, ale jejich výkon netuším, možná než extender by se mohla hodit v zimě, kdy by mohla připravovat teplo pro topení v autě a elektřina by byla jenom jako bonus, ale to by bylo hodně přehnané těch 5kW.


                1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
                  Anonymsays:

                  Něco novějšího, bohužel
                  Něco novějšího, bohužel se asi do seriové výroby nedostane.
                  auto.cz/walmart-predstavil-aerodynamicky-hybridni-tahac-wave-video-79992


                2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
                  Anonymsays:

                  Tato firma už mikroturbíny
                  Tato firma už mikroturbíny ve svých vozidlech používá.
                  wrightspeed.com/products/the-route/#geared-traction-drive

                3. Moc děkuji za odkaz.
                  Moc děkuji za odkaz. Mrzuté, že se opět jedná o náklaďák, asi to pro osobák nemá smysl. No nic, najdu si jiný sen  🙂


        2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          Ještě dodám.
          použít

          Ještě dodám.
          použít turbínku jako extender je pěkný nápad, jen bych se bál životnosti – do toho se automobilkám asi nebude chtít.

          1. E? Proč se bát
            E? Proč se bát životnosti? Autu když se poláme motor tak se pouze zastaví, u letadla je to krapet horší – spadne. A přesto se skoro nikdo nebojí létat. Jestli se nepletu, tak dnešní letecké motory jsou v podstatě turbíny. Kromě malých několikamístných letadel se ve vzduchu pístové motory moc nevyskytují.
            Jak jsem tohle psal, tak jsem si trochu zahledal „turbina auto“ a vylezly zajímavé články. Doporučuji to též zkusit.
            (podle nalezených odkazů vidím, že jdu s křížkem po funuse; zase nobelovka nebude 🙂


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Zajímalo by mě, jak
    Zajímalo by mě, jak složitá je transformace motoru Diesel/CNG?? Řekl bych, že to by možná zemědělci uvítali více, než Electro 🙂


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Bomby se shazují z letadel
        Bomby se shazují z letadel (asi to neche použít jako sebevražedný stroj), ale jestli myslíš tlakové lahve-nádoby, pak by se dalo souhlasit.

Napsat komentář