Po startu výroby evropského Nissanu Leaf v britském Sunderlandu se Ford stal první americkou automobilkou, která začala v Evropě s výrobou elektromobilu. Je tedy jasné, že modrý ovál má se svým elektrickým autem velké plány.
foto: Ford
Výroba elektromobilu Ford Focus Electric se rozjela v továrně Saarlouis v Německu. Auto tedy sjíždí ze stejné linky jako jeho bráškové se spalovacími motory. Stejně se elektrický Focus vyrábí i v USA a podobně se ostatně vyrábí většina elektromobilů, které vycházejí z původně spalovací verze (neplatí pro Nissan Leaf).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nabíječky EVlink budou nabíjet evropské elektromobily a hybridy od Fordu
Ford začíná s prodejem hybridů a elektromobilů
Elektromobil Ford Focus Electric se představil v závodě NASCAR
Náklady na integraci výroby elektrického Focusu do stávající linky se údajně vyšplhaly na $16 mil. V příštím roce chce Ford rozeběhnout v Evropě také výrobu plug-in hybridu Ford C-MAX Energi a také zcela nového hybridu Ford Mondeo.
Ford má domá v USA se svými elektromobily, hybridy a plug-in hybridy čím dál tím větší úspěch. Řada Američanů totiž pochopitelně dává přednost domácí značce před japonskou Toyotou. Ta však přesto v oblasti hybridů pochopitelně i nadále kraluje.
Ford chce začít elektrický Focus v Evropě prodávat už na konci srpna 2013. Technické specifikace jsou totožné jako u americké verze: max. výkon 107 kW, max. rychlost 135 km/h, dojezd NEDC 162 km. Baterie jsou kapalinou chlazené značky LG Chem.
![]() |
![]() |
![]() |
Poněkud zvláštní je však skutečnost, že evropský Ford Focus Electric bude vybaven stejnou 6,6kW jednofázovou dobíječkou jako americká verze. Ba co víc, i stejným dobíjecím konektorem J1772 (stejný využívá např. i Chevrolet Volt).
Ford je přitom součástí aliance automobilek podporujících nový standard CCS/Combo 2. Dost možná jde o snahu o snížení nákladů. Otázkou však je, jak automobilka v Evropě vyřeší dobíjení. Nabídne redukci? I tak půjde o nepříjemnou komplikaci, i přesto, že víme, že dobíjení elektromobilů probíhá z větší části doma v garáži.
Video s výrobní
Video s výrobní linky.
Ford Focus Electric Production B roll
http://youtu.be/AcZAxucwlTI
Protože většina
Protože většina automobilek staví své elektromobily na stávajících vozidlech, která jsou dispozičně jinak navržená kvůli možnostem pohonu.
Tesla má celý pohon = motor, měnič a baterii v jedné úrovni v úrovni podlahy. Focus tam místo nemá, baterie je uložena v oblasti zadní nápravy, zde jsem nezjišťoval, zda b-pack neovlivňuje i velikost kufru. Zbytek se musí vejít do původního motorového prostoru, kde na šířku a hloubku moc místa není, navíc má Focus hnanou přední nápravu, takže zde máme i převodovku, pro „zlevnění“ se použije část převodového ústrojí ze spalovací verze, převodovka je nad úrovní osy kol. Dále zde bude střídač, nevím zda je zde i externí nabíječka, nebo je použit střídač.
Tohle není chyba těch, co to tam dávají, tohle je chyba už těch, co chtějí dávat e-pohon do koncepčně jinak navržených vozidel. Jinak navrhovat podobná řešení je docela sranda, ono se s přestavbou na e-pohon a nebo hybridizaci moc nepočítalo u spousty vozidel:)
výborně řečeno..
ještě
výborně řečeno..
ještě bych dodal, že problém koncepce dnešních vozidel je třeba i vysoká potřeba tepla na vytápění kabiny. U spalovacích motorů s účinností 30-40% toto nemělo smysl řešit, protože i na volnoběh bylo k dispozici několik kW ztrátového tepla, které se muselo z motoru tak jako tak odvést (voda, vzduch). Tudíž tepelnou izolace vozidel se všemi obtížemi s ní související nikdo neřešil, protože k tomu nebyl důvod. U čistých elektromobilů, ale najednou příkon 5kW na vytopení kolika, 3-5m3? připadá jako neuvěřitelné plýtvání, v ostrém kontrastu s normami na povinnou izolací budov.
Nepride vam ludia smiesne,
Nepride vam ludia smiesne, ked vidite na „elektromobiloch“ (uvodzovky lebo jediny elektromobil v mojich ociach vyraba Tesla) tie plne predne kufre kadejakej „bizuterie“?
Co to tam kua je? Preco s tym vedia vyplnit cely kufor???