Human Electric Vehicle: auto, kolo a kajak dohromady

Riide

Rostoucí cena benzínu a často i nestabilita jeho dodávek nutí konstruktéry hledat alternativní způsoby dopravy. Z řady různých konceptů nás zaujala trojkolka Human Electric Vehicle, která unikátním způsobem kombinuje hybridní auto, kolo a podle tvůrců i… kajak.

Human Electric Vehicle; dostupné fotky bohužel nejsou zatím příliš kvalitní
foto: Human Electric Vehicle blog

Hybridní vozidla poháněná elektřinou a lidskou silou (angl. termín: human-electric hybrid vehicle) je kategorie vozidel, jejichž pohonné ústrojí se skládá z člověka, elektromotoru/generátoru a nějakého akumulátoru elektrické energie (baterie, superkapacitatoru).

Jde často o velmi jednoduchá a levná vozidla, jejichž jediným úkolem je co nejlevněji dopravovat lidi z místa na místo. Do stejné kategorie patří i tříkolka Human Electric Vehicle.

„Je to hybridní automobil, motocykl, kolo a kajak,“ vysvětluje umělec a designér Lyon Smith, tvůrce a konstruktér Human Electric Vehicle. „Může to být revoluční vozidlo. Myslím, že jsme vytvořili něco opravdu zajímavého.“

Základem vozidla je karosérie z karbonových vláken, kterou navrhl a postavil výrobce kajaků We-no-nah Canoe. Karosérie je vyztužena speciální „strukturální“ pěnou, podobně jako v letadlech.

Human Electric Vehicle

Human Electric Vehicle – generátor elektrické energie
foto: Human Electric Vehicle blog

Díky hliníkovému rámu a jednoduché konstrukci je hmotnost trojkolky pouze 318 kilogramů. Palubní deska uvnitř vozidla neexistuje, veškeré informace o jízdě získává řidič skrze odnímatelný tablet nebo chytrý telefon.

Nejzajímavější na celé konstrukci je však pohonný systém. Základem je elektromotor a malá li-ion baterie. Řidič má ve vozidle navíc šlapadla, díky kterým může skrze elektrický generátor dobíjet baterie.

Vozidlo je také vybaveno regenerativními brzdami, jenž zpětně dobíjejí baterie. Počítá se také s instalací solárních článků na karosérii trojkolky.

Ano, jízda v Human Electric Vehicle stojí řidiče fyzické úsilí. Na druhou stranu, maximální rychlost trojkolky 160 kilometrů a dojezd 120 kilometrů jsou více než slušné hodnoty pro vozidlo, s kterým jezdíte prakticky zadarmo.

První prototyp byl představen v březnu minulého roku v  Minnesota Marine Art Museum. Muzeum nebylo zvoleno náhodně, protože Lyon Smith je povoláním sochař. „Jsem designér, jsem sochař, a myslím, že se to docela hodí,“ řekl Smith. „V podstatě jsem jen stavil obě profese dohromady.“

V současné době Smith pracuje na vylepšení trojkolky, jak po designové, tak po konstrukční stránce. Prototyp nového vozítka se má vydat na cesty v červnu. Následně Smith doufá, že díky investorům sestrojí komerčně prodejnou verzi Human Electric Vehicle.



8 komentářů u “Human Electric Vehicle: auto, kolo a kajak dohromady”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    a pre koho to je ? vsade kde
    a pre koho to je ? vsade kde to necham o samote, a takych miest vela nieje, ved je to velke, to asi dlho o samote nevydrzi. prilezitost robi zlodeja. je to neskladne a neparkovatelne, este k tomu otvorene, je to totalny nezmysel, len hobby.


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    pokud je průměrná
    pokud je průměrná spotřeba energie cca 1kW, tak pomocí šlapání získáme prodloužení dojezdu o cca 20%, což není mnoho, ale ani málo…cca 20km…zároven nebude pasažérovi zima a nudno 😀 No hmotnost generátoru a pedálů teoretické zvýšení dojezdu asi anuluje. Navíc pokud se vozidlo v zatáčkách nenaklápí, tak je použití motocyklového profilu pneu dost neštastné (vysoká spotřeba pneu) Jinak kapotovaný lehoped je super nápad – dobrá aerodynamika výrazně snižuje spotřebu energie, která je u kola či motorky mnohem vyšší 🙂


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    budete šľapať ako o
    budete šľapať ako o život a vyrobíte si energiu akurát na osvetlenie 😀 to sa oplatí. Radšej si kúpiť normálny bicykel, ktorý má hmotnosť 15kg a nie sa snažiť poháňať vlastnou silou 300kg. Je mi však jasné, že tie pedále sú tam len pre efekt aby to vozidlo bolo zaujímavé.


  4. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Nedává smysl dávat
    Nedává smysl dávat šlapky do vozu o hmotnosti více než 300kg. Beztak s ním „na šlapky“ nedokáže běžný člověk protáhnout dojezd o více než pár km.
    Trénovaný člověk dokáže dlouhodobě dávat výkon tak 100W, v ležící poloze spíše ještě méné. To znamená 0.1kWh . U vozu o spotřebě odhadem 3-4kWh/100km zvednou šlapky dojezd o necelé 3km. To když tam šlapky nedáte tak ušetřením hmotnosti dosáhnete téměř toho samého benefitu.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      S tím výkonem cyklisty
      S tím výkonem cyklisty dost přidejte. Průměrný cyklista „ve formě“ může podávat výkon zhruba 3 watty na každý kilogram své váhy po dobu jedné hodiny, tedy okolo 200 wattů v případě sedmdesátikilového cyklisty. Špičkoví amatérští cyklisté jsou schopni až 5 wattů a profesionální ckylisté dokáži podávat hodinu výkon až 6 wattů, tedy v případě sedmdesátikilového cyklisty 400 wattů. Na lehokole se amatérský cyklista krátkodobě vyrovná profíkovi na normálním kole. Má totiž podepřená záda a může se tedy opírat do pedálu daleko větší silou.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Hm. 200w po dobu jedné
        Hm. 200w po dobu jedné hodiny a pak odvoz na JIPku. A protože špičkových cyklistů není o mnoho více než jeden peloton Tour DF, a výrobce bude jistě chtít prodávat i běźným zákazníkům, tak těch 100W které dá průměrný cyklista, ne za hodinu, ale po dobu celodenního výletu, v podstatě sedí.
        Na lehokole se možná vyrovná amatér profíkovi na rovince. V okamžiku, kdy se cyklista postaví v kopci do pedálů a nechá za sebe pracovat gravitaci, nemá lehocyklista šanci.

Napsat komentář