Jak je to s životností baterií v hybridních a plně elektrických vozech? Jak dlouhou životnost mají a kde skončí, až doslouží? To jsou časté otázky těch, kteří uvažují o koupi těchto vozů.
Baterie v hybridech a elektromobilech zpravidla přežije i samotný vůz, ve kterém funguje. Často vydrží i přes deset let. Důkazem je už legendární vídeňský taxikář Manfred Dvorak, který najel za osm let svojí Toyotou Prius více než milion kilometrů, aniž by pohonný systém potřeboval jakýkoli zásah.
Hybridní vozy mají také dlouhé záruční lhůty na díly pohonného systému, včetně trakční baterie. Například Toyota a Lexus poskytují na baterie ve svých hybridních vozech záruku až deset let. Tesla za své elektromobily ručí osm let.
Baterie vydrží tisíce nabíjecích cyklů
Čím to je, že baterie vydrží tak dlouho? K jejich výrobě se používají články, které jsou mnohem méně citlivé na opakované nabíjení a vybíjení, než je tomu u běžné elektroniky. Díky tomu ustojí tisíce nabíjecích cyklů, aniž by zásadně ztratily na své kapacitě.
Baterie jsou navíc sestrojeny tak, že pracují bez rizika přílišného vybití, přebití nebo přehřívání, což obvykle ničí běžný typ baterií. V podstatě se jedná o speciální počítač zabudovaný do baterie, který obklopuje články celou sítí čidel. Hlídá, aby úroveň vybití nepoklesla pod určité minimum (zhruba 30 %) a nepřekročila bezpečné maximum (80 %).
Články se navíc nepřehřívají ani během ostré jízdy nebo rychlého nabíjení. Navíc jsou vybaveny vlastní „klimatizací“ – v hybridech Toyoty jsou chlazeny vzduchem, v elektromobilech pak speciální kapalinou.
Druhý život
Někdy se ale stane, že baterie doslouží už během provozu auta. Většinou v případě, že se vozidlo používá v extrémních podmínkách, třeba v prostředí s velmi vysokými teplotami. V případě elektromobilů může být příčinou náročný provoz a každodenní dobíjení.
Životnost akumulátoru končí v okamžiku, kdy jeho kapacita klesla o 30 %, což v případě elektromobilu znamená snížení dojezdu z 500 na 350 kilometrů. Zůstává ovšem 70 % kapacity, které lze stále využít jinak. A to se také děje.
Opotřebené trakční baterie se využívají ke kumulování elektrické energie vyráběné z obnovitelných zdrojů, například fotovoltaickými nebo větrnými elektrárnami. Skvělým příkladem může být projekt, který už několik let funguje v sídle ředitelství Yellowstonského národního parku v USA.
Poblíž zástavby tu jsou namontované solární panely propojené se sadou částečně opotřebených trakčních baterií z hybridních Toyot Camry a Lexusů. Systém tímto způsobem plně pokryje spotřebu elektřiny v ředitelství parku, které tak mohlo rezignovat na spalovací naftový generátor a zcela eliminovat emise i nutnost kupovat a přepravovat palivo.
Po úspěchu tohoto projektu se Toyota a Chubu Electric Power rozhodly začít budovat systémy skladování energie na průmyslové úrovni. V roce 2020 má vzniknout instalace o výkonu 10 000 kW.
Zpočátku se v ní budou používat baterie, které se v současné době obvykle využívají v hybridních vozech Toyota. Kolem roku 2030 je v plánu přechod na lithium iontové akumulátory, které dnes využívají všechny elektromobily a plug-in hybridy.
Na skládce neskončí, je z cenných surovin
Jednoho dne ale každá baterie úplně doslouží. Nikdy ale neskončí na skládce, protože se to prostě nevyplatí. Obsahují totiž cenné kovy, zejména nikl, lithium a kobalt, jejichž ceny s narůstající poptávkou rostou.
Kilogram kobaltu dnes stojí 80 dolarů, cena niklu je více než deset dolarů za kilogram. Baterie elektromobilu obsahuje několik kilogramů kobaltu a několik desítek kilogramů niklu, proto je čeká stoprocentní recyklace.
A jak je to u elektoromobilů s životností rozvodů.
A jak je to u elektoromobilů s životností rozvodů. Zajímalo by mě po kolika km měnit rozvody, zda je oproti klasickým automobilům ta životnost o něco větší nebo mám čekat nějaká podobná čísla jako u spalováků. Díky za případné info.
DOBRÁ OTÁZKA jj a je tam vůbec nějaký řetěž ??
DOBRÁ OTÁZKA jj a je tam vůbec nějaký řetěž ?? ;))
https://www.ceskymac.cz/elon-musk-ukazal-jak-vypada-prevodovka-z-tesla-model-3-po-16-milionu-najetych-kilometru/
Mám Toyota Prius r.v. 2005, najeto 270 tisíc km a baterie mi
Mám Toyota Prius r.v. 2005, najeto 270 tisíc km a baterie mi dosloužila v srpnu 2018, tedy po 13 letech. Z vrakoviště ve Švédsku jsem koupil 10 let starou baterii za 3000 SEK. Dali mi roční záruku a věřím, že mi vydrží ještě 3 roky. Původní jsem si ponechal, zjistil jsem slabší jeden článek, tak pak uvidím, zda budu moci v případě potřeby prohodit některé 7,5 V články.
Dobrý den, mohl bych se informovat, kde z vrakoviště ve
Dobrý den, mohl bych se informovat, kde z vrakoviště ve Švédsku jste přesně baterii koupil? Předem moc děkuji
Dále by mě zajímalo, jak je to s životností baterie,
Dále by mě zajímalo, jak je to s životností baterie, když auto dlouho stojí (např. v bazaru čeká na nového majitele). Měsíc mu asi neublíží, ale některé hybridy vidím inzerované i přes půl roku. Pokud auto půl roku nejezdí, co to udělá s baterií? Třeba u elektrokol se doporučuje o baterku v zimní období pořádně starat. Jenže tam mám možnost ji pravidelně vybíjet (má USB port) i nabíjet nabíječkou.
NiMH baterie (hybridy Toyota) se doporučuje nabít alespoň
NiMH baterie (hybridy Toyota) se doporučuje nabít alespoň jednou za rok, tam by to problém být nrměl. Li-ion baterie jednou za 3 až 6 měsíců, nebezpečné je skladovat je s 0% nabitím.
Máte někdo reálnou zkušenost s uznáním / neuznáním
Máte někdo reálnou zkušenost s uznáním / neuznáním záruky na baterii nebo cokoliv jiného v elektromobilu? Čím je taková záruka podmíněna? Já mám jen zkušenost s neuznáním záruky u klasického auta s benzínovým motorem. Reklamoval jsem v záruce pár věcí a nebylo mi uznáno vůbec nic. Některé věci nebyly uznány z důvodu špatného vedení servisní knihy – např. jeden servis řekl, že toto se do servisky nepíše a za rok až jsem něco na autě reklamoval, tak jiný servis se odkázal na to, že nemám v servisce jakýsi záznam (ten, co se tam nepíše) apod.
Ono je hezké, že na baterii je záruka 10 let, ale je třeba napsat i záruční podmínky.
Tak proč si ty záruční podmínky nepřečtete. Snad je
Tak proč si ty záruční podmínky nepřečtete. Snad je výrobci neskrývají?
Přečtěte si na co se ptám. Ptám se na reálné
Přečtěte si na co se ptám. Ptám se na reálné zkušenosti lidí, kteří něco reklamovali na hybridním autě a zda jim byla nebo nebyla reklamace uznána. Máte nějakou takovou zkušenost?
Ptám se, protože jsem si koupil kdysi úplně nové auto za 360 000 Kč což není zase tak málo a nebyla mi uznána reklamace na nic – topení, které netopilo mi řekli, že to tak topí normálně… hill holder, který mi zablokoval kola i na rovině nebo při jízdě z kopce – závada se jim prý neprojevila atd. Jeden servis mi řekl, že se jistý servisní úkon do servisky nepíše a druhý pak po roce odmítl uznat záruku na něco právě z důvodu, že ten první servis mi něco nenapsal do servisky. Stačí tak?
A měl bych obavu si koupit 3-letý hybrid nebo elektromobil se zárukou 10 let na baterku, aby mi pak servis neřekl, že mi v servisní knize něco chybí a díky tomu jsem přišel o záruku na baterku nebo na celé auto.
OT
Perla z diskuze na mesci:
Další problémy s
OT
Perla z diskuze na mesci:
Další problémy s rychlonabíjením je, že když provedete dvě za sebou, tak akumulátory skoro zničíme. To už se lidi divili, cože se to stalo. Výrobci tuto vlastnost příliš neinzerují – ale popsanou ji mají, takto zničený akumulátor nelze reklamovat.
By me zajimalo z ceho tohle pochazi, ze zpomalovani nabijeni u noveho Leafa?
Tak to jsem se svým elektrickým Ionem už od června
Tak to jsem se svým elektrickým Ionem už od června baterkově zcela v pérdeli pane hrábě. Dovolil jsem si rychlonabíjet po sobě v 1 den ve Valmezu, Olomouci, Moravské Třebové a Vysokém Mýtě. A o dva dny později cestou zpět podobně. Já hlupák starý, hlava dubová…. (jak říkal jistý děd Mrazík) 🙂
Ty už máš dávno zápornou kapacitu akumulátoru 🙂
Ty už máš dávno zápornou kapacitu akumulátoru 🙂
To já vím, ale nesmím to nikomu říkat. Jinam mi Aštar
To já vím, ale nesmím to nikomu říkat. Jinam mi Aštar Šeran zatrhne přísun vesmírné energie a jsem s ježděním elektromobilem v troubě http://vesmirni-lide.cz/default_cz.htm 🙂
Jak to vůbec máte s kapacitou baterie?
Jak to mám dle
Jak to vůbec máte s kapacitou baterie?
Jak to mám dle servisních prohlidek takto nominální kapacita je 50AH
stáří baterie najeto celkem KM kapacita AH
18 měs. 9000 Km 43,9
30 měs. 27750 Km 43,2 (minimální pokles)
42 měs 42061 Km 41,4 (pokles malinko vyšší)
Takže pro laiky výchozí stav mám 18 měs. to jsem to auto koupil,za první rok jsem najel nějakých 18 tis. Km a ztratilo se mě asi 2 Km dojezdu , další rok najeto 14311 Km ztráta dojezdu asi 5 Km dojezdu což už mi připadá dost, na to že články mají mít 5500 cyklů a zatím bylo celých nabíjecích cyklů provedeno jen 416?
pro zajímavost celkový intergovaný proud nabíjení+vybíjení včetně rekuperace je za najetých 42 tis. Km 41628Ah tj skoro 15MWh.
Jako stav, když bude auto zaplacené beru najetí 150 tis. Km, pak ho klidně odbezu na vrakáč, rozhodně do něho novou baterii kupovat nebudu stála by asi 10x tolik než zbykek odjetého vozu.
Moje otázka vydrží to s dojezdem alespoň 80 Km? V současné době dáva hravě 100 Km i 120 po městě.
hlavně dnes neřeš co bude až budeš mít nájezd 150kkm.
hlavně dnes neřeš co bude až budeš mít nájezd 150kkm. Prostě až Ti nebude stačit dojezd tak to budeš řešit. Buď výměnou článku s nejnižší kapacitou, nebo jakkoli jinak. Třeba tak, že absolutně zrezivělé auto skončí tam co říkáš a zbytek aku půjde do sklepa. Víme kdo bude co vyrábět za 5 – 10 let? A za jaké ceny? Lijonka je natolik univerzální, že nemám obavu že by se nedala sehnat náhrada za rozumnou cenu. Prostě svět ty kapacity postaví, každé zdvojnásobení výroby stlačí náklady na 68%. To je v historii celkem vysledovaná křivka. No a konkurence se zaslouží za to aby se cena dostala i k zákazníkům.
To taky až tak moc neřeším jinak bych si to auto asi
To taky až tak moc neřeším jinak bych si to auto asi nekoupil.
Ale většina lidí to řeší a bojí se do EV investovat.
Když dám 300 kolíků za auto tak prostě počítám že musí alespoň 150 tis. Km najet, když je úspora oproti fosilu cca 2Kč/Km
to dá logiku né ..
Nevím. Jezdím a neřeším. Až se někde sejdeme s klukama
Nevím. Jezdím a neřeším. Až se někde sejdeme s klukama s kvalitním OBDII, tak proměříme.
Skoro OT: Plugin-hybridni Vespa skutr
Nakolik to u skutru dava
Skoro OT: Plugin-hybridni Vespa skutr
Nakolik to u skutru dava smysl netusim.
Nedává, ale i Cimrman byl průkopníkem slepých uliček.
Nedává, ale i Cimrman byl průkopníkem slepých uliček. Někdo to dělat musí. Co kdyby se lidstvo nedozvědělo, že tudy cesta nevede?
Kdo v EV nejezdí, ten pořád řeší, jak dlouho vydrží
Kdo v EV nejezdí, ten pořád řeší, jak dlouho vydrží baterie. Ten, kdo jezdí EV, baterii neřeší. Toto jsem vypozoroval za celou svoji EV kariéru a je to téměř pravidlo!
Krásně a přesně napsáno. Je to absolutně tak. Lidi jsou
Krásně a přesně napsáno. Je to absolutně tak. Lidi jsou na to prostě zvyklí z mobilů, noťasů a podobnejch krámů. To totiž řeší průběžně pořád.
A z robertků 🙂
A z robertků 🙂
jenže Robertky drtí až do absolutní smrti vyblitím. U
jenže Robertky drtí až do absolutní smrti vyblitím. U vozu neznám lidi, kteří by jezdili s rozsvícenou želvou zcela bez obav. Takže aku v BEV se běžně cykluje z 20% na 80% a tak furt dokola, mimo tyto hranice jen vyjimečně.
Jasné. Batérie BEV vydržia dosť dlho. Ale či to riešiš,
Jasné. Batérie BEV vydržia dosť dlho. Ale či to riešiš, alebo nie, raz to proste príde.
Ano, přijde. Stejně jako každoročně u fosilů přichází
Ano, přijde. Stejně jako každoročně u fosilů přichází výměny olejů, filtrů, méně často řemenů, kladek, trysek, svíček, a bezpochyby také přijde výměna katalyzátorů, filtrů pevných částic atp.
A to, že nemusím měnit všechny těchhle součástí spalovacího auta, o servisu nemluvě, v pohodě zaplatí výměnu kompletní baterie EV – až to Někdy přijde.
Nemáte představu o tom kolik stojí údržba spalováku a
Nemáte představu o tom kolik stojí údržba spalováku a kolik stojí nová baterie pro EV.
A Ty zase nemáš představu kolik ten akumulátor v BEV
A Ty zase nemáš představu kolik ten akumulátor v BEV vydrží. To o tom spalováku (Berlingu?) zde zveřejnil Radovan. Pro Tebe to není moc veselé čtení.
Kolik stojí údržba spalováku, který je v ceně nového EV
Kolik stojí údržba spalováku, který je v ceně nového EV a dražší, (srovnávejme cenově srovnatelné )setsakra mám. Taková auta vlastním už mnoho let. Výměna aut. převodovky – 150.000,- nebo repaska za půlku. Výměna PDF – 100.000,-.
Oproti tomu skutečně přesně nevím, kolik mne bude stát výměna baterie v EV. Mám pocit, že tu někdo psal že výměnným způsobem by to mohlo být okolo 120.000,-. (pokud má někdo zkušenost, tak prosím napište).
Nevím to proto, že jsem po tom nepátral, ale vy zřejmě ano, tak nás poučte.
Co ale vím jistě je, že po dvou letech v EV mám najeto přes 60t km, dojel jsem s ním až k Atlantiku a zpět a nikdy nebyl žádný problém. Do údržby a provozu jsem investoval pouze sadu zimních pneu a kapalinu do ostřikovačů. Samozřejmě nabíjím – to mne stálo odhadem 20t kč.
A navíc, což je také reakce na Lojzu, ani náhodou jsem nepsal o tom, zda se EV vyplatí nebo ne. Stačí si přečíst příspěvek, na který jserm reagoval. Občas by si kluk měl koupit něco jen tak pro radost.
Pokud si auta kupujete, aby se vám vyplatila, tak vám držím palce. A Lojzovo prohánění se v Q7 je jistě vysoce návratný počin.
Co jsem napsal, za tím si taky stojím.
Stejne tak ja muzu rict, ze na predchozim aute za 10 let a
Stejne tak ja muzu rict, ze na predchozim aute za 10 let a 100.000km (na zacatku bylo auto sedmilete s 250.000km) jsem zaplatil za udrzbu cca 100 tisic (a dalsich rekneme 200 za naftu). Samy spotrebak (olej, tlumice, desticky, rozvody…), nic draheho, co ma vydrzet zivotnost auta.
Proste tady se da vycarovat vicemene jakekoliv cislo, predevsim v zavislosti na stesti (vymena prevodovky neni ocekavany servisni vydaj). Na druhe strane se daji najit „historky“ majitelu EV (predevsim Tesla), kterym na neco neuznali zaruku nebo goodwill a zacvakali tisice dolaru.
Přesně tak. Ve svý podstatě se nevyplatí žádný auto.
A
Přesně tak. Ve svý podstatě se nevyplatí žádný auto.
A proto zopakuju :
AŤ SI KAŽDEJ KOUPÍ KOUPÍ CO CHCE !!!!!
Ano výměna převodovky není očekávaný servisní
Ano výměna převodovky není očekávaný servisní výdaj.
Stejně jako výměna baterie taky.
Protože baterie má plánovanou výdrž stejnou jako samotné auto.
Takže diskuze o ničem.
Protože spousta lojzů si myslí, že se baterie „MUSÍ“ měnit po 5 letech u každého elektromobilu. Což je prostě lež, stejně jako ta výměna převodovky. Ano rozbije se každé auto. I mercedes se rozbíjí, i AUDI i BMW, i Tesla.
Ale jak se někde objeví povídačka o tom, že Tesle prasknul penál, tak je z toho článek na 2 strany o tom, že elektromobilům se lámou pedály, viz tento článek na auto.cz, což je klasická lživá pomluva Tesly:
http://www.auto.cz/tesla-doplatila-na-volbu-materialu-elektromobilum-se-lamou-plastove-pedaly-108009
100% souhlasím, taky si myslím ,že až bude třeba v EV
100% souhlasím, taky si myslím ,že až bude třeba v EV měnit baterku,bude to u většiny vozů neekonomické a půjde na vrakáč, stejně jako do 15 let starého spalováku taky nedáte převodovku za 150 tis.
Je asi fakt, že EV nebude vhodné auto ke koupi když bude staré 15-20 let na dojetí jak si někteří auta kupují za skoro zápornou cenu. Už proto když bude mít alespoň trochu použitelnou baterku, tak ho nikdo neprodá tak levně. A s mrtvou baterkou to bude jako auto na ježdění k ničemu.
nemas pravdu a ty to moc dobre vis.Rozdil v cene auta na aku a
nemas pravdu a ty to moc dobre vis.Rozdil v cene auta na aku a spalovaku se ti nikdy ekonomicky nevyplati ani kdyby si vsechno co pises platil co kazdych 100tisic km.
Je to jen otázka pořizovací ceny a nájezdu. Pokud je
Je to jen otázka pořizovací ceny a nájezdu. Pokud je pořizovačka malá a nájezd vysoký, dosahujete úspor velmi rychle. Jednoduchý osobní příklad, a to nepodnikáme, jezdíme jen pro vlastní potřebu.
Malý městský elektromobil PEUGEOT ION, 4,5 roku provozu (4/2014 – 8/2018), najeto 65.000 km. Kdybychom 65 tisíc km ujeli naším bývalým benzínovým Citroenem Berlingo s průměrnou spotřebou 8 L/100 km, tak při ceně 1 litru +-30,- Kč by jen palivo stálo 156.800,- Kč! My jsme ale zaplatili jen 6.915,10 Kč, 22x méně. V květnu 2016 jsme si proto koupili další Peugeot Ion, manželce. 3 roky jetý, 14 tis. km za 280 tis. Kč (včetně sady zimních pneu a nezávislého topení Webasto). V srpnu 2018 má najeto dalších 23 tis. km. Úspora jen na palivu je 55.200,- Kč. Celkem oba 212.000,- Kč. Když si vezmu, že žena prodala svoji bývalou Ibizu za 80 tisíc, tak se nám pořizovací cena jejího Ion úsporou zcela zaplatila. Už jezdíme jen elektricky.
Ano přesně tak.
Bohužel to těmhle „Lojzům“ nevysvětlíte.
Ano přesně tak.
Bohužel to těmhle „Lojzům“ nevysvětlíte.
Lojzo, proc elektromobilem teda nejezdis, kdyz je to tak
Lojzo, proc elektromobilem teda nejezdis, kdyz je to tak vyhodne?
Ekonomicky sa rozdiel vrati aj bez uspory na udrzbe.
Ekonomicky sa rozdiel vrati aj bez uspory na udrzbe.
Konkretne uspora 15 000,- EUR len pri rozdiele ceny za benzin <-> elektrinu po najazdeni 200 000 km.
Moja priemerna mesacna uspora (za 11 mesiacov) len na spotrebe je 270,- EUR (predtym 330 za benzin, teraz 50 za elektrinu).
A je to vcelku logické ne? Že si lidé pokládají otázky?
A je to vcelku logické ne? Že si lidé pokládají otázky?
Tak bavit se o výdrží vs. životnost u jakéhokoliv hybridu
Tak bavit se o výdrží vs. životnost u jakéhokoliv hybridu mě osobně přijde zcela nezajímavé, protože nejsem přesvědčen, že hybrid má smysl. Je to zesložitění už tak složitého spalovacího motoru. To je jako systém vstřikování močoviny u dieselu. Prostě se řeší následky a ne příčiny. Navíc když je autu 15 let a chčije z něj olej a emise jsou dávno mimo normu (a STK to klidně pustí), o čem se chceme bavit?
Aké je to zložité, je v zásade druhoradé. Dôležité je,
Aké je to zložité, je v zásade druhoradé. Dôležité je, že je to spoľahlivé (jednoduchý atmo spaľovací motor, bez turba, bez filtra pevných častíc, mechanicky veľmi jednoduchá planétová prevodovka, ktorá netrhá v žiadnej situácii a vydrží viac než celé auto).
Je to samozrejme to otázka individuálnych preferencií. Ja rešpektujem, že pre niekoho hybrid nemusí byť to pravé. Pre mňa áno (keďže spoľahlivosť, funkčnosť a komfort sú pre mňa dôležité). Niekto môže mať iné kritériá na prvom mieste.
V jednoduchosti je krása. Hlavní trend doby je ale zatím
V jednoduchosti je krása. Hlavní trend doby je ale zatím stále dělat věci složitější a složitější. A tak to bude pokračovat dokud se to celé nezhroutí, protože je to z principu neudržitelné.
Tak pro mě byl ojetý Prius jediná možnost, jak si zajezdit
Tak pro mě byl ojetý Prius jediná možnost, jak si zajezdit zčásti na elektřinu. Bohužel, něco jsem v životě asi udělal špatně, takže si nemůžu jít koupit Teslu, ani Ioniq elektromobil, ani žádný jiný elektromobil. Nicméně: Kdybych ten milión jednou dal dohromady, tak už dnes nepůjdu pro žádný elektromobil, ale pro plugin Prius. Ty užitné vlastnosti hybridu jsou skvělé. A Toyoty se neserou, nemají na čele napsáno VW.
Ešte na margo full hybridov by som uviedol, že ak by teda aj
Ešte na margo full hybridov by som uviedol, že ak by teda aj došlo k tomu, že raz sa trakčná batéria musí vymeniť, tak cena je oproti plug-in-om omnoho nižšia. Dovolím si tvrdiť, že dokonca nižšia než koľko zhltne na servise v takom veku nejaký turbodiesel. A to ja osobne považujem (okrem nižšej váhy) za výhodu full hybridu oproti plug-in hybridu. A dokonca aj oproti BEV (tam sú batérie najväčšia a najdrahšie) – napr. na 10 ročnom BEV bude výmena betérie drahšia, než za čo sa dá takáto jazdenka následne predať.
Cena baterii klesa kazdym rokom v priemere o par percent,
Cena baterii klesa kazdym rokom v priemere o par percent, zaroven sa zvysuje ich energeticka hustota. Dnesne EV s kapacitou baterie 40kWh aj keby potrebovali o 10 rokov vymenu, tak nova bateria nebude stat viac ako 3000 EUR. Nepride mi to ako vela. Zaroven si ale myslim, ze nepotrva dlho a vsetci vyrobcovia budu poskytovat dozivotnu zaruku na baterie, takze tento problem uplne odpadne. KIA to uz robi so svojim novym modelom Niro EV (zatial len doma v Juznej Korei, ale predpokladam, ze to uplatnia aj na ostatnych trhoch). Ved aj v tomto clanku sa pise o kvalite baterii, ze sa netreba bat o ich zivotnost. Doterajsie skusenosti z Tesly hovoria o tom, ze najviac klesa kapacita baterie prve 2 roky, potom sa stale viac tento pokles spomaluje az sa po 4-5 rokoch doslova zastavi a dalej neklesa, priemerne zostane na 80-90% originalnej kapacity. Pokial je bateria nahodou chybna, tak sa to ukaze vacsinou hned v prve 2-3 roky po kupe auta, co je bezpecna zona, kedze momentalne vsetci davaju zaruku na baterie a elektricke sucasti auta okolo 8 rokov, takze ju vymenia v ramci zarucnej doby.
Prosím o bližší vysvětlení informace „…Čím to je,
Prosím o bližší vysvětlení informace „…Čím to je, že baterie vydrží tak dlouho? K jejich výrobě se používají články, které jsou mnohem citlivější na opakované nabíjení a vybíjení, než je tomu u běžné elektroniky….“
Co konkrétně se myslí tou vyšší citlivostí na nabíjení a vybíjení ?
Děkuji
Chybný obrat a chybějící slovo „méně“, upravili jsme,
Chybný obrat a chybějící slovo „méně“, upravili jsme, omlouváme se.
OT:
Až Vám někdo bude tvrdit jak skvělej je vodík v
OT:
Až Vám někdo bude tvrdit jak skvělej je vodík v autech. Jakou obrovskou budoucnost vodíková auta mají, zůstaňte v naprostém klidu.
Po světě jich jezdí srovnatelné množství s tím kolik TESLA vyprodukuje EVček za týden (Model 3 / S / X). (tipuji asi 7000 k dnešnímu dni) 🙂
https://insideevs.com/there-is-only-6500-hydrogen-fuel-cell-cars-in-the-world-half-in-california-report/
THIS hURTS !
Fasicunje mě kolik zamindrákovaných lidí k Tesle upnulo na
Fasicunje mě kolik zamindrákovaných lidí k Tesle upnulo na síti svoje životy a splynulo se značkou v jendo.
Tesla je fenomén dnešní doby a s tim tvůj mindrák nic
Tesla je fenomén dnešní doby a s tim tvůj mindrák nic nenadělá :o)
To víš, v dobré společnosti se člověk cítí skvěle a
To víš, v dobré společnosti se člověk cítí skvěle a rád se vrací.
nie že by som bol v teame vodík, ale… toto je už druhý
nie že by som bol v teame vodík, ale… toto je už druhý argument za posledný týždeň čo tu čítam od fanúšikov EVčiek proti vodíku, ktorý znie presne ako od sympatizantov ICEčiek proti EVčkam 🙂
ten prvý argument bol „vodík nedáva zmysel, veď sa to nikde nedá nabíjať“.
tento druhý je „vodík je nezmysel, veď ich po svete jazdí sotva toľko, čo Tesla vyrobí EVčiek za týždeň“, dobre to chápem?
well guess what, Tesla vyrobila doteraz v celej svojej histórii toľko EVčiek, čo VW alebot Toyota vyrobí spaľovákov za 2 týždne.
Netvrdím, že vodík je skvelý, ani že má obrovskú budúcnosť, ale fakt po skúsenostiach s EVčkami, by som bol o kus opatrnejší.
Veď ešte v 2007 sa (znovu) nevyrábali prakticky žiadne, až potom prišla Tesla Roadster, neskôr Leaf, Volt a iné vlaštofky.
Skutočne masovou záležitosťou sa EV stali až v 2017tom, keď si TM3 objednalo za pár dni 400.000 zákazníkov. A potom sa zrazu všetci prebudili.
Kto môže povedať, že podobný príbeh sa nezopakuje pri vodíku.
Tomáši, velmi správně píšete že „po skúsenostiach s
Tomáši, velmi správně píšete že „po skúsenostiach s EVčkami, by som bol o kus opatrnejší.“ Já k tomu jen dodám, že pokud vás tato problematika zajímá, tak vám přeji mít možnost si ten vodík pořádně dlouhodobě vyzkoušet. A dovolím si předpokládat, že po zkušenostech se současnými FCEV budete o gigantický kus opatrnější.
pekne napísané 😀
OK, ja nespochybňujem, že vodík má
pekne napísané 😀
OK, ja nespochybňujem, že vodík má potenciál byť (teoreticky) O MNOHO nebezpečnejší než EV/ICE, po dlhodobom používaní.
Neviem ako veľmi degradujú palivové články, ani čo sa deje, keď sa tak stane.
Zatiaľ nič nebúcha, pravda, ale fakt je, že tá technológia je príliš mladá/nepreskúšaná, a to ako veľmi sú/nie sú FCEV bezpečné, sa uvidí, až keď niekoľko desiatok tisíc z nich bude v užívaní 10 – 15 (poprípade 20) rokov.
Ale potom argumentujme, že vodík je nezmysel, lebo je nebezpečný.
Poprípade ako mi tu niekto minule vysvetľoval, že je neekologický „on site“, lebo FCEV vypúšťajú ťažké kovy ako by-product.
Tieto argumenty beriem, a môžeme poprípade preskúmať, nakoľko sú relevantné.
A ja netvrdím apriori, že vodík je nejaká úžasná technológia.
Len ma zaráža tá argumentácia, ktorú používajú niektorí EV fanúšikovia, pretože sa prevelice ponáša na argumentáciu (x-krát vyvrátenú), ktorú používajú zástancovia ICEčiek.
To je celé.
Dost pádná argumentace je, že dáme (v ČR) 42 miliard na
Dost pádná argumentace je, že dáme (v ČR) 42 miliard na 117 vodíkových stanic do roku 2030, tedy hromada peněz pro velmi omezené využití vs. dotace 900 milionů na 500 rychlodobíjecích stanic do roku 2023, takže se stejným dotačním rozpočtem jako na vodík bychom mohli mít přes 23 tisíc rychlodobíjecích stanic (6x víc než máme benzínek).
K té bezpečnosti – věřím, že vodíková nádrž vydrží s pravidelnou údržbou desítky let, ale sakra hodně bych se bál při nehodě v rychlostech, kde bouchaj ICEčka, hořej baterky EV… a tím bál nemyslím ani sedět přímo v tom autě, ale být kdekoli poblíž. Takovým nehodám se při stovkách tisíc aut na silnici nelze vyhnout.
Ty peníze jsou vyhozené, vodíkovou infrastrukturu budovat
Ty peníze jsou vyhozené, vodíkovou infrastrukturu budovat snad pouze v případě, že budeme mít čistý vodík a skoro zadarmo.
Ačkoliv měli velké automobilky s obrovskými rozpočty (Toyota například) roky na to ukázat světu technologii vodíkových aut a protlačit ji mezi fanoušky, nestalo se. A to měla ropná lobby eminentní zájem, aby jejich penězovody nevyschnuly.
Proto, když jsem to číslo viděl (7000 vodíkových aut na světě) tak jsem se musel smát.
Na světe jezdí 7000 vodíkových aut. Stejné množství rakovinometů vyrobí DízelWaken za méně než jednu pracovní směnu.
Bahahaha
GO BEV !
wau, 42 miliard kaček na 117 staníc? to je 360 milionov na
wau, 42 miliard kaček na 117 staníc? to je 360 milionov na jednu stanicu. tak to už hej…
to je snáď okatejšia pračka peňazí ako stavba dialnic na Slovensku, a to je už čo povedať.
to už je schválené, resp. už sa to aj nejak čerpá, alebo len niektorá z parlamentných strán prišla so „skvelým nápadom“?
už len táto jedna informácia ma presúva dosť silno do tábor „screw hydro“. Oveľa viac než všetky ostatné argumenty s ekologiou, bezpečnosťou dohromady.
Není schválené, ale nedivil bych se, kdyby bylo (prostoru
Není schválené, ale nedivil bych se, kdyby bylo (prostoru na úplatky je tam habaděj). Je to dle studie, kterou si nechalo udělat Ministerstvo dopravy (zahrnuje veškerou podporu, tzn. stanice i dotace na pořízení vodíkobusů a vodíkoaut, přímo na výstavbu celé infrastruktury vč. vodíkových stanic pak 35 miliard).
Zdroj
A to se tu bavíme o roku 2030+, tedy době, kdy už skoro s jistotou budou Solid State či Li-Air baterie a tedy 80-100 kWh základ, 150-200 kWh standard u vyšší třídy a 350+kW nabíjecí stanice všude kam se podíváš.
A přitom stále platí tento jednoduchý obrázek,
A přitom stále platí tento jednoduchý obrázek, srovnávající ekonomičnost nasazení vodíku v dopravě na webu úplně dole https://www.asep.cz/proc.
Batérie se opotřebovává a každým rokem ji klesá
Batérie se opotřebovává a každým rokem ji klesá kapacita. Za 10 let je dojezd u EV poloviční a s tím nikdo nic nenadělá. Je na to treba myslet už při koupi e-auta. Třeba ioniq má malou kapacitu akumulátoru proto se koupit nevyplatí. Protože po 10 letech bude mít dojezd max. 100 km ne víc. Rodinný e-vůz musí mít kapacitu minimálně 50 kWh.
Rodinný e-vůz musí mít kapacitu minimálně 250 kWh.
Rodinný e-vůz musí mít kapacitu minimálně 250 kWh.
A když rodinu nemám?
A když rodinu nemám?
Rodiný vůz je označený dobrý akorát tak pro lidi bez
Rodiný vůz je označený dobrý akorát tak pro lidi bez fantazie pro které svět začíná a končí jen jejich rodinou a to proto aby věděli co si maj koupit. Normální lidi si kupují auto podle svých potřeb nebo podle svý kapsy a ne podle marketingových termínů.
Poklona.
Poklona.
Zrovna jsem pokukoval po tom jak by se mě samotnému hodil
Zrovna jsem pokukoval po tom jak by se mě samotnému hodil velikostně VW Transporter (bohužel není bez rakovinometu) ale kámoš s malým děckem už má pocit že se tam sotva vejde a dalšímu kámošovi co má 2. děcko na cestě připadá malej i velkej Sprinter. Zatíco spoustě lidí připadá kombík jako zbytečně velký auto :)))
Ale hlavně to musí mít ty internety.
Ale hlavně to musí mít ty internety.
Nejlépe to všechno ví nějaký Anonym.
Moje „baterie“ je
Nejlépe to všechno ví nějaký Anonym.
Moje „baterie“ je stará 8 let a dojezd je stále stejný (těch pár procent nelze poznat).
Já vá mvěřím. Baterie mají ale jednu nepříjemnou
Já vá mvěřím. Baterie mají ale jednu nepříjemnou vlastnost že odejdou ze dne na den a mnohdy bez varování.
Nikoli, ze dne na den může odejít jeden článek, ne celá
Nikoli, ze dne na den může odejít jeden článek, ne celá baterie složená z desítek až tisíců článků.
Jeden? A nemohou ty články být třeba dva?
Jeden? A nemohou ty články být třeba dva?
No tak dva, ale pravdpodobně ne ve stejném okamžiku.
No tak dva, ale pravdpodobně ne ve stejném okamžiku.
A co tři?
A co tři?
Tři? Tak to v žádném případě! 🙂
Tři? Tak to v žádném případě! 🙂
Tývogo, to je zase argument jak noha … :-))))
Žasnu, kde
Tývogo, to je zase argument jak noha … :-))))
Žasnu, kde na to lidi chodí.
A spalovací motor vůbec neodejde bez varování ze dne na den? Kdyby ano, tak bychom nepotřebovali asystenční služby, které každý den vyjíždějí do terénu odtahovat nepojízdné spalováky, resp. jakékoli auta. Oni se totiž porouchávají. Je jedno jestli je to elektromobil, nebo spalovák, každá věc se někdy odporoučí ze dne na den a nejede.
Statisktiky mluví jasně, kapacita baterií v elektromobilech klesá v řádu jednotek procent za rok. I po 10 letech se baterie nemusí měnit, jen má menší kapacitu a dojezd o například 10-20 %, což v dojezdu například původních 200 km, dělá 10-20 km.
A to je teda fakt hodně, to se kvůli tomu elektromobil fakt nevyplatí kupovat!
Teda tenhle argument jste vymýšlel fakt hodně dlouhou, že?
Máme tu nového anonyma komika :-))))
Procenta jsou celkem nezajimava, zajimavejsi by (kdyz se tu
Procenta jsou celkem nezajimava, zajimavejsi by (kdyz se tu diskutuje „nahla smrt“) bylo, kolik procent S/X ma vymenenou baterii nebo motor. Podle dostupnych videji alespon jednim prosel snad kazdy (nadsazka) youtuber/prispevatel na TMC, co ma neco netrivialniho najeto, ale nakolik je to reprezentativni vzorek samozrejme netusim. A vyrobce se tim urcite taky nechlubi.
Tak to se obecně ví, že Tesla používá v dobrém své
Tak to se obecně ví, že Tesla používá v dobrém své zákazníky jako Beta testery a pak prostě vymění kus za kus, když se něco nepovede. A oni jsou s tím srozuměni, protože spalovací automobilky elektromobily už desítky let stále jen testují nebo produkují píár, studie a koncepty. Nic co by se dalo koupit a jezdit v tom s parametry podobnými alespoň trochu Tesle.
Ioniq má baterii 30,96 kWh (využitelnou pak 28 kWh) a
Ioniq má baterii 30,96 kWh (využitelnou pak 28 kWh) a záruku 8 let a 200.000 km na trakční baterii a po této době bude mít dojezd stálr přes 200 km (přesně 224 km).
Těžko tedy bude mít dojezd max. 100 km – to by pak zdarma dostal nové baterie a jezdil dalších 8/200.
I nejstarší z trojčat stále ujede přes 100 km :))
Ten kdo tomu rozumí, řekněte mi jednu věc. Když autem moc
Ten kdo tomu rozumí, řekněte mi jednu věc. Když autem moc nejezdím a parkuji na ulici, zničím klasickou baterku klidně za pár let. Když si u notebooku nedávám pozor jak nabíjím, měním baterii tak za tři roky. V čem to je u elektromobilů jiné?
Podla mna je to kvoli Battery Managementu -> chladenie a
Podla mna je to kvoli Battery Managementu -> chladenie a prevadzka v optimalnych podmienkach pre bateriu t.j. praca len v urcitom rozsahu teplot (povedzme 20-40°C) a kapacity (20-80%).
Na tom by mohlo něco být. Díky za ojediněle slušnou a
Na tom by mohlo něco být. Díky za ojediněle slušnou a věcnou reakci.
Rozdíl je kromě precizního řízení baterie i typ lion
Rozdíl je kromě precizního řízení baterie i typ lion článku. V elektronice se používají základní LiCoO2 lithium kobaltové články, v automotive jsou to hlavně NMC články (auta, autobusy) , LiFePO4 (autobusy) nebo LTO lithium titanátové články (trolejbusy). Mají mnohem větší použitelný počet cyklů.
Presne to si myslim taky. Zivotnost baterie silne zavisi na
Presne to si myslim taky. Zivotnost baterie silne zavisi na podminkach provozu.
Například v tom, že v elektromobilu není technicky
Například v tom, že v elektromobilu není technicky století stará olověná baterie?
Dotatek: A co se týče notebooků, mobilů a elektroniky se dává stará LiCo technologie, která má sice mizernou cyklickou i kalendářní životnost a nevalnou bezpečnost, ale je nejlevnější, což rozhoduje a v recenze se dělají u nových kusů a ne u tři a víc let starých.
Proč tam vbždycky musíte cpát emoční sračky jako
Proč tam vbždycky musíte cpát emoční sračky jako století stará a podobně?
Když napíšu o sto let staré technologii, že je sto let
Když napíšu o sto let staré technologii, že je sto let stará, tak je to „emoční sračka“? To je teď nějaký nový newspeak?
A když píšeš o Tesle, taky napíšeš že elektrický
A když píšeš o Tesle, taky napíšeš že elektrický motor je sto let stará sračka? Asi ne co?
Pardon, slovo sračka jste nepoužil.
Pardon, slovo sračka jste nepoužil.
No proto.
No proto.
Nicméně smysl otázky zůstává stejný.
Nicméně smysl otázky zůstává stejný.
A v kterem ze elektromobilu neni „technicky století stará
A v kterem ze elektromobilu neni „technicky století stará olověná baterie“?
Třeba v těch, co mají na 12V DC/DC měnič 😉 😛
Třeba v těch, co mají na 12V DC/DC měnič 😉 😛
A to je treba ktere? Staci jeden priklad. Vic smajliku z toho
A to je treba ktere? Staci jeden priklad. Vic smajliku z toho pravdu neudela. Ale samozrejme nedelam si iluze, ze znam vsechno.
Zle pokud vim Tesla ma, eGolf ma, Hyundai ma, trojcata maji, Leaf ma, Kia ma, BMW ma… Zapomel jsem na nekoho?
Já myslel, že to byl vtip. Je snad jasné, že se bavíme o
Já myslel, že to byl vtip. Je snad jasné, že se bavíme o trakční baterii.
To noc nemeni na tom, ze tu „starou technologii“ nikdo neumi
To noc nemeni na tom, ze tu „starou technologii“ nikdo neumi poradne nahradit a z hlediska dlouhodobe stojiciho auta (cimz zacal tenhle thread), kdyz chcipne, tak to EV neodjede, stejne jak neodjede spalovak.
Protože u spalováku je to zažité a nejlevnější
Protože u spalováku je to zažité a nejlevnější řešení. Startovací baterie nepotřebuje hlídat jednotlivé články ani teplotní management a když odejde do stavu, že už se nedá nabít, tak se kdekoli koupí nová a vymění se jako spotřební materiál. A dokud se použití SLA baterií nezakáže, tak tomu jinak nebude.
Ze stejného důvodu se zřejmě používá i u EV (nevím jestli u všech, v Čezetě třeba žádná 12V baterie není a vše se řeší přes DC/DC, byť tedy mnohokrát během vývojového procesu se s touto variantou koketovalo, zejména kvůli alarmu), byť tam se z důvodu absence startéru dají vymyslet elegantnější řešení.
Spis nejen zazite a nejlevnejsi, ale nikdo zatim nic lepsiho
Spis nejen zazite a nejlevnejsi, ale nikdo zatim nic lepsiho nevymyslel (pro obecne pouziti).
U EV bych videl jako hlavni duvod potrebu mit v klidu odpojene vysoke napeti (to u Cezety vzhledem k napeti aku problem nebude).
Coz me privadi k zajimave otazce, je DC/DC uvnitr packu nebo se z niceho nic (ridici jednotka rozhodne, ze je treba dobit 12v aku) u „vypnuteho“ auta ocitne v casti kabelaze 400V?
Závisí na výrobci, někde je DC/DC úplně samostatně, ale
Závisí na výrobci, někde je DC/DC úplně samostatně, ale většinou bývá součástí buď měniče pohonu nebo palubní nabíječky. Myslím že TM3 jako vůbec první elektromobil jej má integrován v HV baterii.
Podle mne by 12V baterie měla být nabíjena pouze s nastartovaným vozidlem, nebo na nabíječce. Tzn. sama od sebe by dobíjena být neměla, ale i kdyby, tak v tom nevidím problém. Vůz je neustále jištěn kontrolou izolačního stavu a pilotem pro překousnutý kabel/vypadlý konektor. A servisní technik stejně vždy musí jako první věc vytáhnout MSDčko a ideálně ho zamknout do trezoru.
Ono vymýšlet není nic potřeba, lithiové startovací
Ono vymýšlet není nic potřeba, lithiové startovací baterie pro motorky se dají běžně koupit už pár let. Ale pochybuju, že to má vyřešený jakékoli tepelný management, takže v mrazech to půjde velmi rychle do kytek.
Prave to, ze obcas mrzne je mineno tim „pro obecne
Prave to, ze obcas mrzne je mineno tim „pro obecne pouziti“.
Ze existuji vim, ale neznam nikoho, kdo by ji v motorce skutecne mel.
Mráz baterce prakticky nevadí, jen se dočasně sníží
Mráz baterce prakticky nevadí, jen se dočasně sníží kapacita a maximální vybíjecí proud, než se teplota vrátí k normálu.
Co ji ničí je především přehřátí, to jsou pak nevratná poškození.
U Li-Ion není v mrazech až tak problém vybíjení, ale
U Li-Ion není v mrazech až tak problém vybíjení, ale nabíjení. Musel byste zajistit, aby se po nastartování baterka nenabíjela alternátorem až do doby, než se ohřeje na rozumnou kladnou teplotu.
nevím o tom, že by v jakémkoli vozu bylo napětí větší
nevím o tom, že by v jakémkoli vozu bylo napětí větší 1kV vyjma xenonových výbojek. Takže s tím vysokým napětím zase nepřehánějte.
Aneb, kdyz nemam nic k veci…
Doporucuju zacit lyncovanim
Aneb, kdyz nemam nic k veci…
Doporucuju zacit lyncovanim vyrobcu, ktere se to opovazuji nazyvat high-voltage (HV) battery navzdory elektrikarskym normam.
Myslím že je 12V olovo je opravdu použito zatím u všech
Myslím že je 12V olovo je opravdu použito zatím u všech BEV. Tesla snad koketovala s tím, že by se ji zbavila u TM3, ale myslím že tam olovo nakonec také zůstalo a první vůz bez ní snad má být až TMY. Krom jiného ta 12V baterie plní i důležitou funkci bufferu pro krytí krátkých proudových špiček elektromechanických posilovačů řízení a brzd. Bez ní musí být DC/DC dost předimenzován/upraven aby to spolehlivě utáhl + vyřešit co dělat, když za jízdy zdechne.
Není, u iOnů z emůje je použito 12V FiFePo4.
Není, u iOnů z emůje je použito 12V FiFePo4.
LiFePo4
LiFePo4
A nedali si ho tam místo olova sami jako „vylepšení“ od
A nedali si ho tam místo olova sami jako „vylepšení“ od EV-Power?
Mám Leafa z Emuj a tam taky není klasická olověná
Mám Leafa z Emuj a tam taky není klasická olověná baterka. Proč to?
Tipnu si, elektronika, kterou tam pridali, mela takovy klidovy
Tipnu si, elektronika, kterou tam pridali, mela takovy klidovy odber, ze olovena baterka nevydrzela dostatecne dlouho.
Možné to je. Vypadá to impozantně, protože nad baterkou
Možné to je. Vypadá to impozantně, protože nad baterkou jsou ještě desky s odpory, o jejichž účelu můžeme taky vcelku dlouho polemizovat. Nicméně je to asi o dost lepší než mít klasickou olověnou baterku. Jen je to trošku nevzhledné, což je ale jedno, protože to vidím jen při dolévání vody do ostřikovače.
Ty odpory zni jako pokus o reseni problemu s mrazem.
Jen pro
Ty odpory zni jako pokus o reseni problemu s mrazem.
Jen pro zajimavost, fotka by nebyla? Dik
Až budu doma, dojdu to vyblejsknout. Jen mi pošlete nějakou
Až budu doma, dojdu to vyblejsknout. Jen mi pošlete nějakou „výzvu“ na ok1zjv (_@_) gmail.com a jak budu mít obrázek, posílám ho tam.
Ty odpory jsou podle mě pasivní balancování jednotlivých
Ty odpory jsou podle mě pasivní balancování jednotlivých článků.
Mozne to taky je. Ale nekdo zminoval, ze (v ionech) jsou to
Mozne to taky je. Ale nekdo zminoval, ze (v ionech) jsou to baterky od ev-power a ty (alespon ty 12V, co maji ted v nabidce) jednotlive clanky vyvedene nemaji. Ale muze to samozrejme byt zakaznicky pack skladany z jednotlivych clanku.
to že baterie ve zmíněném obchodě nemají vyvedené
to že baterie ve zmíněném obchodě nemají vyvedené balancovací vodiče je smutné. Nicméně Winston dobře ví proč to dělá. Prostě to dobu záruky v běžné aplikaci nahrazující volovo vydrží a potom lipa.
Co pamatuju (lifepo4 jsem nikde nepouzil), tak se jako jejich
Co pamatuju (lifepo4 jsem nikde nepouzil), tak se jako jejich velka vyhoda zduraznovalo, ze (skoro) nepotrebuji balancovat.
No to je sumak, k tomuhle konkretnimu viz dole – je to pack slozeny z jednotlivych clanku s pridanymi balancery.
O LFP se to toho napovídalo… Legendární vlastnosti pak
O LFP se to toho napovídalo… Legendární vlastnosti pak měla podle starých českých bájí a pověstí zejména „žlutá čína“ Winston.
Dorazily mi fotky, mel jsi pravdu.
Je to slozene z clanku,
Dorazily mi fotky, mel jsi pravdu.
Je to slozene z clanku, desticky s odpory jsou balancery. Pripajene nastojato nad baterkou, zajimavy styl.
Takže to můžeme uzavřít, že se jedná o zákaznickou
Takže to můžeme uzavřít, že se jedná o zákaznickou úpravu Emuj, v sériových vozech je normální olovo.
Odpory nemají se zimou žádnou souvislost.
Odpory nemají se zimou žádnou souvislost.
účel je jasný, obvod zabraňuje rozbalancování napětí
účel je jasný, obvod zabraňuje rozbalancování napětí na jednotlivých článcích akumulátorové baterie. Nejsou to balancéry v pravém smyslu slova, ale pouze proudové omezovače pro jednotlivé články. Proud začínají pálit odpory v případě, že by napětí článku uletělo moc vysoko. A ano, olovo bylo hluboce cyklované a nesvědčilo mu to. Proto dvojnásobná kapacita ve stejném rozměru článků a jiná chemie netrpící ireverzibilní sulfatací.
nedali ho tam jako vylepšení, ale jako nutnost. Původní
nedali ho tam jako vylepšení, ale jako nutnost. Původní aku umíraly sulfatací na odběr (GSM+GPS sledování, dálkové otevírání vozu) v čase „mrtvého“ vozu.
Na Leafu je ten super fotovoltaickej panel, ale jestli opravdu
Na Leafu je ten super fotovoltaickej panel, ale jestli opravdu půjde auto „zapnout“ pouze za pomocí energie z něj, to jsem nezkoušel :-).
Ja bych k tomu byl skepticky, vizualne vypada tak na jednotky
Ja bych k tomu byl skepticky, vizualne vypada tak na jednotky wattu (myslim, ze jsem cetl 5W, ale ruku do ohne bych za to nedal a vetsinu casu to bude min).
A skutečně se to stává, kolega s tím měl u Iona
A skutečně se to stává, kolega s tím měl u Iona problém, muselo se dojet a klasicky ho startnout přes startovací kabely z olověné baterky jiného auta.
Ale jen proto, že stál daleko od všech zásuvek. Ion totiž při nabíjení trakční baterie nabíjí i tu malou olověnku, co obstarává spotřebiče typu centrál, okna, světla a spuštění vozidla (po staru startování).
Takže když jsem nechal vedle stánku ASEP na Slezské Hartě o tomto víkendu klasicky jako poutač blikat celý den Iona varovnými blikači, hezky jsem si tu olověnku vyšlehal.
Dělám to tak sice běžně, ale to mám auto vždy na pomalém nabíjecím kabelu, abych odjížděl po akci s plnou trakční baterií. No a tady jsem to na kabelu neměl a bylo vymalováno. Ovšem stačilo na 10 minut dát Iona prodlužovačkou do nejbližší zásuvky a zase vše funguje OK.
Myslím že Tesla Y olověnku již opustí.
Myslím že Tesla Y olověnku již opustí.
Ještě pokud bychom byli přesní, tak článek primárně
Ještě pokud bychom byli přesní, tak článek primárně vychází z dlouholetých zkušeností s Hybridem Toyota Prius, který používá NiMH, ale o tom, kolik let skutečné vydrží (plug-in)hybridy a elektromobily používající Li-ion články můžeme akorát spekulovat.
Zatím je jasné akorát to, že cyklická životnost problém není. Alespoň tedy u vozidel, co mají teplotní management. A až ta doba uplyne, tak to bude stejně dobré tak pro statistiku do učebnic, protože technologie bude zase o pár kroků jinde.
No tak Prius + s Lionkama už tu taky nějakej ten pátek je.
No tak Prius + s Lionkama už tu taky nějakej ten pátek je.
Tak ja mam Prius PHV prvni generace s lionkou. Auto jsem
Tak ja mam Prius PHV prvni generace s lionkou. Auto jsem koupil jete, melo najeto 64000 km. Kolik z toho na elektrinu netusim.
Ted ma 79000km, nabijim v podstate denne, nekdy i trikrat a zatim se baterie drzi. V lete tak 21km, jednou dokonce 26, v zime 18, nejhur 16km. Otazka je jak na tom bude za 5 nebo 10 let. Sam jsem zvedavej.
Jinak za ten rok jsem najel na ciste elektriku (EV mod) asi 7000 km. Vic nez na HV mod.
A když se s tím nejezdí, tak klidně 10000000 let 😀 Ty
A když se s tím nejezdí, tak klidně 10000000 let 😀 Ty parodie vydaly zase další PR, které platí na blbečky. Naopak to Tesla dá rovnou záruku na neomezený dojezd na 8 let včetně simulování najetí 1 mil km s degradací cca 20 %. To je ZPRÁVA, ne takovýto PR žvást pro blbečky od výrobcí předražených parodií 🙂
Vemte si prášek.
Vemte si prášek.
dle zkušeností ti pomáhá otupit krutou realitu? Ne každý
dle zkušeností ti pomáhá otupit krutou realitu? Ne každý potřebuje prášky na realitu, aby ji unesl, necháme ty prášky pro tebe 🙂
Jenjo, vždyť ty si nesvéprávný magor.
Jenjo, vždyť ty si nesvéprávný magor.
takto „nesvéprávně“ by asi chtěl žít každý 😀
a
takto „nesvéprávně“ by asi chtěl žít každý 😀
a nezáviď 🙂
Říká se že Tesle kapacita baterií neklesá. Ale taky se
Říká se že Tesle kapacita baterií neklesá. Ale taky se říká že jsou to naprosto bezporuchové stroje které nepotřebují servis, což už víme není pravda.
ty jsi snad neuvedl jedinou pravdu „co se říká“…. říká
ty jsi snad neuvedl jedinou pravdu „co se říká“…. říká se taky, že můžeš dýchat ve vesmíru, jen ty to ale budeš komentovat 😀
To že můžeš dýchat ve vesmíru se neříká.
To že můžeš dýchat ve vesmíru se neříká.
no právě, ale říká to jen někdo pomatený, kterého
no právě, ale říká to jen někdo pomatený, kterého další pomatení komentují 🙂
Říkáte to vy. Takže sám sebe považujete za pomateného?
Říkáte to vy. Takže sám sebe považujete za pomateného?
kde říkám, že Tesla je bezporuchová a kapacita neklesá?
kde říkám, že Tesla je bezporuchová a kapacita neklesá? Ty jsi lhář, nebo mentálně postižený? 🙂
Můj příspěvek se vztahuje k vašemu tvrení o dýchání
Můj příspěvek se vztahuje k vašemu tvrení o dýchání ve vesmíru.
A odkaz na zdrojovou tiskovou zprávu by nebyl?
A odkaz na zdrojovou tiskovou zprávu by nebyl?
Nac clanek? Vypliva to z vice nez dvacetilete zkusenosti
Nac clanek? Vypliva to z vice nez dvacetilete zkusenosti uzivatelu s hybridy Toyota. Kdyby jste nejaky vlastnil tak uz jste nekolik let takovou zkusenost mohl mit. Neni treba se domnivat. Toyota hybridy prodava vice nezli 20 let nezapomente. V tu dobu tu jezdili favority a felicie 😀
Nemyslíte spíš vyplývá?
Nemyslíte spíš vyplývá?