ÖBB a Siemens vyvíjejí regionální elektrický vlak s přídavným akumulátorem

Zkušební provoz s cestujícími je plánován v druhé polovině roku 2019.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a Siemens Mobility investují do budoucnosti osobní přepravy a vyvíjejí kombinované trolejové a akumulátorové napájení pro železniční vozidla.

Zkušební provoz s cestujícími je plánován v druhé polovině roku 2019.
foto: Siemens

Prototyp regionální nízkopodlažní elektrické jednotky Cityjet eco s přídavným zásobníkem elektrické energie je součástí rodiny vozidel Desiro ML. Umožňuje zavést ekologickou tichou a čistou dopravu i na neelektrizovaných tratích.

Díky možnosti akumulátorového napájení lze využít přednosti elektrického provozu i tam, kde dosud jezdí osobní vlaky poháněné spalovacími motory. Ve srovnání s nimi přinášejí významnou úsporu energie, úplné odstranění místních emisí zdraví škodlivých látek a významné snížení globálních emisí, měnících klimatické podmínky na Zemi.

Emise CO2 mohou být sníženy až o 50 procent. Po rozsáhlém testování této nové elektrické trakční jednotky se očekává její nasazení do provozu ve druhé polovině roku 2019.

„Alternativní pohony šetrné k životnímu prostředí jako akumulátory, vodík a hybridní systémy mají v portfoliu Siemens Mobility stále důležitější význam. U vozidla Desiro ML ÖBB Cityjet eco najdeme řadu pozitiv: při poměrně nízkých investičních nákladech získává železnice mnohem flexibilnější vlakovou flotilu a cestující budou spokojeni s vysokým cestovním komfortem,“ uvedla Sabrina Soussan, generální ředitelka společnosti Siemens Mobility.

Kombinované trolejové a akumulátorové napájení vozidla Cityjet eco umožňuje pomocí pantografu na elektrifikovaných tratích napájet pohon vozidla z trakčního vedení a elektrickou energii zároveň ukládat do nově zabudovaných akumulátorů. Tato elektrická energie pak může být použita pro provoz na neelektrizovaných tratích.

Jakmile vlak opustí elektrizovanou trať, kompletní napájení vlaku včetně trakčního pohonu je zajištěno vestavěnými akumulátory. Tato koncepce odpovídá současnému stavu částečné elektrizace železniční sítě a umožňuje zavést bezemisní provoz na sousední tratě bez elektrizace. Cestujícím se přitom nabízí přímé spojení bez přestupu.

Přitom není nutné budovat zvláštní zdroje a infrastrukturu pro nabíjení – k tomu je využito standardní trakční vedení na elektrizovaných tratích. Akumulátor je využíván i pro ukládání energie při rekuperačním brzdění na spádech a při zastavování, což dále snižuje spotřebu energie a tím i emise CO2.

V pilotním projektu, na kterém se významně podílejí i vývojoví pracovníci z českých pracovišť Engineeringu společnosti Siemens, je použito vozidlo z právě probíhající sériové výroby elektrických jednotek Siemens Desiro ML pro ÖBB. Konstrukce vozidla umožňuje dodatečné zatížení střechy. Tímto postupem může být obvyklá dodací a výrobní lhůta nového kolejového vozidla 36 měsíců zkrácena na méně než polovinu.

Akumulátorový zdroj ve vloženém voze upravené třívozové trakční jednotky zahrnuje tři akumulátorové zásobníky, dva polovodičové DC/DC měniče, chladič akumulátoru a další elektronická zařízení. Ve vozidle jsou aplikovány vysoce odolné lithium-titanátové akumulátory (LTO).

V porovnání s konvenčními lithium-iontovými akumulátory umožňují LTO akumulátory použití výrazně vyšších nabíjecích proudů pro rychlé nabíjení. Díky speciální tepelné koncepci akumulátorových zásobníků se očekává, že životnost článků ani stav nabití akumulátoru nebudou ovlivněny vlivem vnějších povětrnostních podmínek. Životnost akumulátorů se očekává okolo 15 let, tj. výměna se předpokládá pouze jednou za celou dobu životnosti vozidla.

Siemens a ÖBB společně představily první výsledky inovativního pilotního projektu již v polovině září ve Vídni, s prototypem vozidla se může široká veřejnost seznámit na mezinárodním berlínském veletrhu dopravních technologií InnoTrans 2018 ve dnech 18. až 21. září v rámci expozice Siemens Mobility (kolej č. 1/400).

tisková zpráva



13 komentářů u “ÖBB a Siemens vyvíjejí regionální elektrický vlak s přídavným akumulátorem”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Konečně nějaké zajímavější a prospěšnější
    Konečně nějaké zajímavější a prospěšnější aplikace než jen tupě Bruselem tlačená lionková SUVčka většinou pro jednu kancelářskou osobu, která by zvládla dělat svou práci při lepším manažerském řízení i z domova.


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Chápu, že se jedná o tiskovou zpávu, ale bylo by možné
    Chápu, že se jedná o tiskovou zpávu, ale bylo by možné opravit všechny „elektrizované“ traťě na „elektrifikované“ tratě?
    elektrizovat lze statickou elektřinou nikoli silovou


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Tak se omlouvám, železničáři jsou ujetý, ale opravdu to
      Tak se omlouvám, železničáři jsou ujetý, ale opravdu to takto používají, mě jako eletrikáři se pak takový článek čte s trvalým mrázem na zádech a marně přemýtám jak statická elektřina utáhne celý vlak 😀


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    tyoe nák tady ta hořčíkem cenzurovaná diskuze vázně
    tyoe nák tady ta hořčíkem cenzurovaná diskuze vázně soudruzi 😉


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      ano, to je tak když hybrid.cz vypráví:
      „Sorry, XX.XXX.XX.XX

      ano, to je tak když hybrid.cz vypráví:

      „Sorry, XX.XXX.XX.XX has been banned.“ :)))


    2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Tak si jdi Cipísku diskutovat na nějaký server, kde na ty
      Tak si jdi Cipísku diskutovat na nějaký server, kde na ty tvoje blbé kecy bude někdo zvědavý.
      Jseš na webu, který pan Horčík provozuje. Ber to tak, že jseš tu na návštěvě a podle toho se chovej!


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        chyba lávky chlapče když soudruhu je na hybridu sprostý
        chyba lávky chlapče když soudruhu je na hybridu sprostý cenzurovaný slovo 🙂 hořčík to možná založil ale dle zákonů žurnalistiky to je veřejná záležitost, za to dostává zaplaceno tou pitomou reklamou. a když klikneš provajdr za tebe zaplatí hybrid zkasíruje a smaže tak to není fér soudruhu 🙂 obzvlášt když ta segregace nemá pravidla 😉 To by si tady jednou mohl velebit fosílije prohlašovat svou pravdu a velebit když podmazála, chápeš ty principy demokracije 🙂 on si na free interfernet kerý mu jiní vydobily urobil svou cenzuru 🙂 a pak následuje už diktarůra ;)) A ty chceš žít ve svobodným světě jo?? :))


          1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
            Anonymsays:

            cože? ty nechceš respektovat svobodu? tak já taky ne,
            cože? ty nechceš respektovat svobodu? tak já taky ne, ostatně hořčík na ni taky srrr :)) bud všichni anebo nikdo! nazdar


  4. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Životnost akumulátorů se očekává okolo 15 let.
    Moc bych

    Životnost akumulátorů se očekává okolo 15 let.
    Moc bych jim to přál, ale sci-fi není zrovna moje parketa.

Napsat komentář