První český elektromobil sestrojili v Brně

elektromobil EMA 1 Brno Technické muzeum

EMA 1 je velmi zajímavým funkčním vzorkem elektrického městského automobilu vyrobeného v  ve výzkumném ústavu elektrických strojů točivých. Vůz měl být využit jako ekologické „vozítko“ zejména na jízdu po městě.   
foto: Lucia Vantrubová

EMA 1 mohl přepravit dvě dospělé osoby a dvě děti (na zadním sedadle), po odstranění zadního sedadla se dal využít také pro přepravu řidiče a nákladu odpovídající váhy. Proběhly dlouhodobé zkoušky, které byly na tehdejší dobu velmi úspěšné, ale k sériové výrobě již nedošlo.

Projekt vyvrcholil vytvořením optimálního pohonu dodávkového elektromobilu, který byl ověřen také použitím v mikrobusu s názvem EMA 2 (rovněž ve sbírkách Technického muzea v Brně).

Technické údaje k elektromobilu EMA 1:
výrobce: VÚES Brno ve spolupráci s VUT Brno – Katedra motorových vozidel 
1969-1974
karoserie: samonosná, ocelová, pevně spojená s nosnou podlahou. V zadní části jsou dveře pro přístup k nákladu.
motor: vozidlo je poháněno dvěma stejnosměrnými motory, které jsou napájeny z olověných startovacích baterií.
výkon motorů: 2 x 3 kW
rychlost: 50 km/h
dojezd vozidla: cca 50 km
baterie: napětí 96 V, kapacita 88 Ah C20, hmotnost 284 kg
zadní polonápravy: vpředu uchycená podélná ramena, odpérování šroubovými pružinami, gumové dorazy, teleskopické tlumiče
přední polonápravy: vzadu uchycená podélná ramena, odpérování šroubovými, pružinami, gumové dorazy, teleskopické tlumiče
provozní brzda: na předních kolech bubnová, hydraulicky ovládaná, zadní kola brzděna motorem
parkovací brzda: na zadních kolech bubnové brzdy mechanicky ovládané
karoserie: samonosná, ocelová, pevně spojená s nosnou podlahou, vyztuženou centrálním podélníkem, příčníky a šikmými nosníky. Karoserie je třídveřová, dvoje boční dveře a v zadní části dveře pro přístup k nákladu, jednodílné sklopné nahoru.

Tento sbírkový předmět je zapsán pod přír. č.: 277/1976 a inv. č.: 16.17-8. Do sbírek Technického muzea v Brně byl získán v roce 1976.



17 komentářů u “První český elektromobil sestrojili v Brně”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Karoserie je stejna jako u
    Karoserie je stejna jako u prototypu městskeho vozitka Ford z roku 1963. A to se taky nedostalo do byroby že by za to taky mohli komunisti? Když Benz postavil prvniaautomobil tak už v Evropě 40 let jezdili elektrobusy .


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Na skurvene myšleni
    Na skurvene myšleni komanču doplatilo moc lidi kterejm to pálilo a dusili je jak se dalo


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Zajímalo by mne,jestli vy
      Zajímalo by mne,jestli vy by jste vozil rodinku v autě,které má 6kW výkon,já mám elektromobil,který má 15kW,jezdím v něm sám,je o 20 let mladší než EMA a je to jízda jen pro pevné nervy a odhodlané jedince


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    EMA 1 je až třetí. Druhý
    EMA 1 je až třetí. Druhý elektromobil (hybrid) sestrojil Josef Sousedík ze Vsetína, v televizi o něm uváděli film a nazývali jej moravským Edisonem. Je autorem desítek patentů a vynálezů, navrhl a vyrobil mj. elektromechanický pohon pro Slovenskou strelu.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Jenže šlo o hybrid a
      Jenže šlo o hybrid a spíše jezdil na benzín, než na baterie, nešlo o elektromobil, hybrid nikdy nebude elektromobil. Viděl jsem ten dokument, chytrý genius.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Máte pravdu, byl to chytrý
        Máte pravdu, byl to chytrý genius. Bylo mu jasné, že v dané době by čistý elektromobil byl akorát pro srandu králíkům. Tak postavil hybrid a na svou dobu špičkový. Kolik dnes, po uplynutí 80 let od doby kdy J. Sousedík sestrojil svůj první elektromobil-hybrid, jezdí po silnicích „čistokrevných“ elektromobilů? Většinou jsou to hybridy a i to elektrokolo je vlastně hybrid. Řekl bych, že i dnes 99,99% obyvatel ČR a nejspíš i EU elektromobil, nemyslím hybrid, nikdy ve skutečnosti nevidělo a zná jej pouze z obrázků a článků nebo z televize.

          1. Dovolím si být
            Dovolím si být optimističtější a odhadovat spíše desetitisíce. Např. až dosud se jen v USA prodalo kolem 2500 elektromobilů Nissan Leaf. Celkem jich už Nissan na celém světě prodal přes 7550 kusů. Pak tu máme stovky vozů jako je Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i MiEV, Think City , Tazzari Zero, ale i mnohem starší elektrická auta. Na elektřinu pak nejezdí jen osobní auta, ale i první užitková a různé golfové vozíky, apod.


            1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
              Anonymsays:

              Pravda, nové elektromobily
              Pravda, nové elektromobily atd. jsem nazapočítaval, pouze starší provedení a těch jezdí po tisicích. Nejde zas o velké číslo, ale i tak kdo se zajímal dříve, setkal se s el. mobilem i na živo. Pokuď započítáme i nové, jezdí jich o dost více.


      2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Ještě mne napadlo, že by
        Ještě mne napadlo, že by redakce mohla parametry toho elektromobilu-hybridu zjistit a jako zajímavost zde uvést. Předpokládám, že syn J. Sousedíka Ing. Tomáš Sousedík nějaké dokumenty a fotky nejspíš ještě má.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Ten elektrický Barkas byla
      Ten elektrický Barkas byla EMA 2. Něco z historie najdete na našem webu. Jaromír Vegr


  4. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    No myslím že by ten
    No myslím že by ten titulek asi pana Křižíka dost naštval. Ten jeho byl totiž z roku 1895! 😀


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      ono totiž je hrozně
      ono totiž je hrozně populární někam napsat,že byl první a vědět prdlajs o historii,viz křižík,to bylo první,co mne napadlo při přečtení titulku,taky něco o iq pisatele článku by se v tu chvíli dalo v mých poznámkách k tématu najít

Napsat komentář