Qualcomm vyzkouší v Londýně bezdrátové dobíjení elektromobilů

indukční bezdrátové dobíjení

Společnost Qualcomm, známá především jako výrobce mobilních čipů a držitel patentů mnoha bezdrátových technologií, oznámila, že hodlá v  spustit první testovací program bezdrátového dobíjení elektromobilů. Obyvatelé hlavního města vlastnící se tak možná v dohledné době dočkají pohodlného dobíjení svých elektrických vozů bez nutnosti používání kabelů.

Společnost Qualcomm vidí budoucnost dobíjení elektromobilů bez drátů
foto: Qualcomm

Tento krok je logickým vyústěním událostí z předchozích dnů, kdy firma Qualcomm koupila novozélandskou firmu Halo IPT, která je od svého vzniku v roce 2010 průkopníkem v oblasti vývoje a výroby technologií elektromobilů.

Technologie Halo IPT využívá k bezdrátovému nabíjení elektromobilů princip elektromagnetické indukce. Ta vzniká mezi dvěma cívkami, z nichž jedna je umístěna v elektromobilu a druhá je zabudována do povrchu parkovacího místa. Řidič musí pouze zaparkovat tak, aby se obě cívky překrývaly, a o další se už nemusí starat.

Společnost Qualcomm na projektu velmi úzce spolupracuje s britskou vládou, s kanceláří starosty Londýna a správním orgánem Transport for London, zodpovědným za dopravu v britské metropoli.

Premiér Spojeného království David Cameron o projektu řekl: „Technologie bezdrátového dobíjení znamená pro elektromobilový průmysl obrovský skok kupředu a já jsem rád, že londýnské společnosti budou mezi prvními, které z této výhody mohou těžit. Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak by v budoucnosti mohlo fungovat.“

Prvotní fáze programu bezdrátového dobíjení bude spuštěna v londýnském technologickém centru Tech City už na začátku roku a bude do ní zahrnuto okolo padesátky speciálně upravených elektromobilů. Účast na projektu je naprosto otevřená a mohou se do něho hlásit všechny společnosti, které projeví zájem.

qualcomm.com



7 komentářů u “Qualcomm vyzkouší v Londýně bezdrátové dobíjení elektromobilů”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Ev1 tu uz s indukcnym
    Ev1 tu uz s indukcnym nabijanim bolo.
    – indukovane nebude vsetko na vokol ako sa obavaju citatelia, ze skolabuje niekomu kardiostimulator, predpokladm ze vyzarovanie zasadne nepresiahne bezny zvonkovy transformator 🙂

    Mohli by to urobit ako Nikola Tesla, Indukovat vysoke frekvencie a napatie do zeme a auta by mohli jazdit aj bez baterii… akurat to potom nejde moc dobre spoplatnit 🙂

    Napad ze robotizovana ruka zasunie konektor s kablom tiez nie je boh vie aka vyhra


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Tú účinnosť treba
    Tú účinnosť treba vnímať v dvoch rovinách:
    1. Účinnosť samotného nabíjania – tam si viem predstaviť hodnoty presahujúce 95% – táto časť je spoločná pre drôtový aj bezdrôtový prenos,
    2. Účinnosť prenosu k nabíjacej elektronike – tu budú zásadné rozdiely. Zatiaľčo pri prenose cez kábel bude účinnosť vyššia ako 99,9% (straty len na odpore vedenia a kontaktoch), pri indukčnom prenose to bude max. 80% (aj to pochybujem).


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    A když se zvídavý
    A když se zvídavý člověk vybavený kardiostimulátorem ohne, aby se přesvědčil, že tam fakt nejsou dráty dostane několik defibrilačních pulsů, popř. si nějak restartuje strojek…


  4. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Toto nie je nijako
    Toto nie je nijako prevratná myšlienka. Ako hlavný problém vidím, že táto technológia bude mať nízku účinnosť prenosu energie (okolo 60-70%) – čo je strašne zlé číslo v prepočte na predpokladané počty elektromobilov. Omnoho efektívnejšie by bolo štandardizovať automatické bezobslužné nabíjacie stanice. Mohlo by to fungovať tak, že takisto bude potrebné zaparkovať na presne určenom mieste, a po požiadavke na nabíjanie (napr. stlačenie príslušného tlačidla v kabínke – toto by mal rozhodne mať možnosť vodič rozhodnúť sám) sa v podvozku/vpredu/vzadu otvorí krytka a robotizované zariadenie nabíjačky presne lokalizuje a pripojí príslušné kontakty. Následne zaháji dobíjanie. Takéto riešenie by poskytlo takisto plný komfort bezobslužného dobíjania, navyše s temer nulovými stratami pri prenose energie (len odpor vodičov). Chce to len dohodu a štandardizáciu na strane výrobcov EV a nabíjacích staníc.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Jenže 90% je také pořád
        Jenže 90% je také pořád ještě dost špatné, účinnost nabíjení baterií je u těch lepších také asi 80-90%. Takže to je asi 20-30% ztrát. To je hodně. Indukční nabíjení bude zajímavé při účinnosti 95-99%. Nevíte někdo, jaké ztráty jsou u kabelových nabíječek?

Napsat komentář