Rolls-Royce představil modulární baterie pro lodní elektrický pohon

loď Norsko Hurtigruten hybridní Roald Amundsen

Od roku 2010 dodal britský Rolls-Royce bateriové systémy pro lodě o kapacitě 15 MWh. Jen v roce 2019 to ale má být až 18 MWh.

Hybridní loď MS Roald Amundsen společnosti Hurtigruten bude spuštěna na vodu příští rok.
foto: Hurtigruten

Bateriové systémy se podle oficiální tiskové zprávy staly pro Rolls-Royce „klíčovou komponentou elektrických a pohonných systémů“. Nový systém SAVe Energy je jen jednou z novinek, na kterých firma momentálně pracuje.

SAVe Energy je systém s modulárním designem a kapalinou chlazenými li-ion bateriemi. Lze jej přizpůsobit lodím jakékoliv velikosti a potřeb. Výroba bude probíhat v Bergenu v  Norsku, kde je také zájem o elektrifikaci lodí nejvyšší.

Norsko se částečně skrze program ENERGIX a Norskou výzkumnou radu podílelo na financování vývoje systému. Rolls-Royce v současné době dokáže z lodí udělat hybridní nebo plně elektrické. Systém lze ale využít i jako stacionární bateriové úložiště pro vykrývání špiček v přenosové síti.

V současné době Rolls-Royce pracuje na elektrifikaci lodí/trajektů norské poštovní společnosti Hurtigruten. Ta zajišťuje rozvoz pošty loděmi podél dva 2700 km dlouhého západního norského pobřeží. Byl spuštěn v roce 1893.

Dále pracuje Rolls-Royce také na vývoji pokročilé rybářské lodi pro norskou společnost Prestfjord. V květnu 2018 norský parlament rozhodl, že zcela ukončí provoz lodí a trajektů vypouštějících emise v norských fjordech spadajících do Světového dědictví UNESCO, a to do roku 2026. Přístupné tak budou jen elektrolodím.

tisková zpráva



12 komentářů u “Rolls-Royce představil modulární baterie pro lodní elektrický pohon”


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Na spoustu trajektů by to stačilo a ty taky nejsou tak
      Na spoustu trajektů by to stačilo a ty taky nejsou tak obrovský. Musí se odněkud začít. K tomu by slušelo zmínit, že od roku 2020 musí lodě používat palivo s malým, omezeným množstvím síry, aby se snížilo znečištění. Zatím jezdí (hlavně ty velké nákladní) na nejnižší kvalitu paliva – bunker fuel.

      imo.org/en/MediaCentre/PressBriefings/Pages/MEPC-70-2020sulphur.aspx


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        V EU a okolí to nemá na nic vliv, tady už se na vysokosirá
        V EU a okolí to nemá na nic vliv, tady už se na vysokosirá paliva nesmí jezdit dávno.
        Daleko větší rozdíl bude, že nové menší elektrické lodě hlavně nákladní už se budou dělat většinou robotické.

      2. Jsem zastancem elektromobility a podporuji elektrifikaci lodi.
        Jsem zastancem elektromobility a podporuji elektrifikaci lodi. Ale ten PR clanek jen zkresluje. Jen tak pro predstavu, v olovene baterce ve spalovaku je ulozeno ca. 0,5kWh. Takze 36.000 spalovaku vozi tu samou kapacitu 18MWh. Je to uplny prd.


        1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
          Anonymsays:

          Anebo je to 1000 leafu-1. Je to fakt nejak malo, tedy pokud
          Anebo je to 1000 leafu-1. Je to fakt nejak malo, tedy pokud tam neni chyba.

          1. Originalni text je
            rom 2010 we have delivered battery systems

            Originalni text je
            rom 2010 we have delivered battery systems representing about 15 MWh in total. However now the potential deployment of our patent pending SAVe Energy in 2019 alone is 10-18 MWh.

            Cili to rika, ze na tolik maji potencialni odbyt, ne, ze tolik umi vyrobit.

Napsat komentář