Shell Eco-marathon 2013: z Rotterdamu do Athén na litr paliva

auto Shell Eco-marathon 2013 Europe Tym soutěžní vůz na vodíkové palivové články univerzity Polytech Nantes

Po třech náročných dnech soutěžení v ulicích Rotterdamu dospěl Shell Eco-marathon Europe 2013 ke svému konci a ceny si převzaly týmy z devíti různých zemí. 183 studentských týmů z 24 zemí soutěžilo v náročných podmínkách na obtížném městském okruhu s úspornými vozidly, která si samy navrhly a postavily.

Shell Eco-marathon 2013 Europe: soutěží vůz na palivové články univerzity Polytech Nantes
foto: Shell Eco-marathon

Během závodů akce Shell Eco-marathon Europe 2013 týmy vytvořily pět nových rekordů. Výsledky byly určeny na základě přepočtu, kdo dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva.

V kategorii městských konceptů dosáhl francouzský tým Polytechniky v Nantes nového rekordu ve třídě elektrických vozidel poháněných bateriemi, a to s hodnotou 145,7 km na 1 kWh, proti loňskému roku je to zlepšení o 41,7 km na 1 kWh.

Příští rok se určitě vrátíme a vylepšíme náš letošní rekord,“ slibuje už nyní vedoucí vítězného týmu Polytechniky Nantes. Německý tým Schluchspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu opět posunul hranice ve své kategorii výkonem 315,4 km/l.

V kategorii prototypů francouzský tým SCS Pasquet výsledkem 1 224,1 km/kWh vymazal předchozí rekord pro elektrická vozidla poháněná bateriemi. Favorizovaný tým Microjoule-La Joliverie znovu stanul na vrcholu hodnocení kategorie prototypů poháněných spalovacím motorem, když dosáhl dojezdu 2 980,3 km/l, což odpovídá ujetí vzdálenosti mezi Rotterdamem a Aténami na jeden jediný litr paliva.

Mezi zajímavé momenty letošního ročníku patří i rekordní počet návštěvníků, kteří navštívili Shell Energy Lab – unikátní expozici představující budoucnost energií, technologií a mobility způsobem, který je velkolepým zážitkem pro návštěvníky všech věkových kategorií.

Je vždy inspirující vidět budoucí lídry a inženýry, jak převádí své tvůrčí myšlenky do praxe. Letošní Shell Eco-marathon opět představil zajímavá řešení a technické inovace. Ohlížíme se za úspěšnou akcí, jež přilákala více než 50 000 návštěvníků a 3 000 studentů z Nizozemska i zahraničí. Přijeli, aby si užili jedinečnou atmosféru, podpořili soutěžící týmy a navštívili Shell Energy Lab. Opět jsem si potvrdil, jak povzbudivé je vidět tolik lidí užívajících si atrakce spojené s inovacemi, vědou a budoucností ve využívání energie,“ dodává Peter Voser, generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc.

Výsledky stanovily neuvěřitelný precedens pro příští ročník. Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu řekl: „Tak silná konkurence jako v letošním ročníku Shell Eco-marathonu ještě nikdy nebyla. Celá řada týmů ve srovnání s loňským rokem prokázala významné zlepšení, což vedlo k vyrovnanosti soutěže jako takové a těsným výsledkům v mnoha kategoriích. Jen to dokresluje, že stále větší počet studentů, a tím pádem i soutěžních týmů, je schopno úspěšně zavádět inovace do praxe.

tisková zpráva



5 komentářů u “Shell Eco-marathon 2013: z Rotterdamu do Athén na litr paliva”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    když už se píše o těch
    když už se píše o těch úžasných spotřebách taky by se také mělo uvést jaké jsou testovací podmínky (viz Wiki – Eco-marathon – „During the competition, cars must attain an average speed of at least 15 mph (23 km/h) over a distance of 10 miles (16 km)“). S reálným provozem to bohužel nemá nic společného. Ale jako studentská soutěž v tvořivosti a nápadech je to určitě ok. Možná by mohli přidat nějakou kategorii real-vehicles, kde by závodila vozidla „trošku více“ podobná „normálním“ autům.


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    A co elektřina.. také v
    A co elektřina.. také v článku!… s tou by to bylo ještě úspornější, a baterie by mnohem déle vydržela.


    1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
      Anonymsays:

      Nu pokud by se spalovací
      Nu pokud by se spalovací motory dostaly na litr na sto km, v reálném provozu, tak by elektřina i plyn dostaly významného konkurenta v snadné realizaci. Ale obávám se, že protypový model a reálná skutečnost je chimérou fantasmagorickou. Ale věřit můžeme, a nakonec jak se v cizině ukazuje univerzitní žáci a studenti uvažují progresivně reálně. V ČR se k tomu možná propracujeme za dvacetpět a v SR za třicet let.


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        nj… nj, ale elektřina by
        nj… nj, ale elektřina by dostala také nižší spotřebu… ale bylo by dobré udělat třeby hybrida na biopaliva i sintetická z přebytkové energie v síti, nebo LPG, CNG, a elektřinu
        … spalovací motory jsou také dobré… ale nejdou bohužel nacpat do malinkých rozměrech jako elektromotorky v domácnosti… jedině neefektivní dvoutakt… a jsou při nízkých rychlostech u klasických aut neefektivní…


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Bylo by dobré pokud by od
    Bylo by dobré pokud by od prototypů některá firma přišla s podobným vozidlem do praktického provozu. Dovedete si představit, že běžná dnešní nádrž paliva v hodnotě 2000,- kč by Vám vydržela na rok provozu. Pokud by se to stalo realitou, tak by všechny hybridy a elektromobily byly zbytečnou záležitostí. – Je ale otázkou kolik řidičů by se spokojilo s úspornou Eco jízdou.

Napsat komentář