Středoškolští studenti po roce opět změří síly v závodě modelů aut na vodíkový pohon

Závodní dny jsou veřejnosti otevřeny každý den od 9:00.

V dejvickém kampusu se o víkendu 14. a 15. dubna 2018 po roce opět setkají týmy středoškolských studentů, aby změřily svoje síly při šestihodinovém závodě dálkově ovládaných modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem.

Již 4. ročník projektu Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) společnosti Horizon Educational přináší letos řadu novinek. Závodní dny jsou veřejnosti otevřeny každý den od 9:00.
foto: Horizon Educational

„Vzhledem k většímu počtu týmů bude letos závod rozdělen do dvou dnů. Každý závodní den se na startovní čáru postaví 12 soutěžních tymů, celkem z 21 českých středních škol,“ říká Václav Bystrianský, manažer projektu. Partnerem celého finálového víkendu je letos automobilka Hyundai.

„Partnerství značky Hyundai s touto soutěží je zcela přirozené, protože Hyundai jako první zahájil sériovou výrobu aut s vodíkovým pohonem a je v tomto oboru ze všech automobilek nejdál,“ říká Petr Vaněk, ředitel vnějších vztahů společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech.

„Každý závodní den pak určí vítězný tým, který bude v květnu reprezentovat nejen svou školu, ale i Českou republiku na mezinárodním finále v místě jednoho z partnerů, v německém Chemnitzu,“ dodává Bystrianský.

Závod lze vnímat jako vyvrcholení vzdělávacího programu, který si klade za cíl vzbudit větší zájem mládeže o technické a vědecké obory. Během čtyř měsíců získávají studenti pomocí řady vzdělávacích pomůcek a studijních materiálů nové poznatky, které posléze aplikují při navrhování a sestavování hybridního vodíkového vozidla v měřítku 1:10. Program si dává rovněž za cíl i učení studentů skrze objevování, posílení týmové spolupráce a v neposlední řadě i přípravu studentů na jejich budoucí kariéru.

Zájem o účast v projektu H2AC rok od roku roste napříč celou Českou republikou. „V letošním ročníku máme soutěžní týmy ze středních odborných škol, automobilních škol, ale i gymnázií,“ sděluje Václav Bystrianský a dodává, že soutěž se exponenciálně rozrůstá i celosvětově.

Soutěžní vodíkové auto

Soutěžní vodíkové auto
foto: Horizon Educational

Na mezinárodním finále mají české týmy šanci potkat se například se slovenskými, polskými, nizozemskými či americkými kolegy. Ruku v ruce se zájmem škol roste i zájem sponzorů a partnerů.

Celý program mohl proběhnout především díky podpoře společnosti Moravia Steel a dalších partnerů, kterými jsou Nadace Unipetrol, Hello bank!, BNP Paribas Cardif a Hyundai Motor Manufacturing Czech. Projekt H2AC je podpořen i řadou vysokých škol jako je ČVUT, VŠCHT v Praze či Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.

„Jde o podporu nadaných a talentovaných středoškolských studentů spolupracujících úzce s vysokoškolským pracovištěm. V přípravě RC modelu s hybridním pohonem palivového článku a baterie k soutěži se tak mohou skloubit dosavadní znalosti, dovednosti a technologie vysokoškolského týmu s nadšením mladých studentů. Tato symbióza je významným prvkem při jejich rozhodování o budoucím směru jejich studia a určitě i života,” shrnuje doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D. z VŠB-TUO.

tisková zpráva



14 komentářů u “Středoškolští studenti po roce opět změří síly v závodě modelů aut na vodíkový pohon”

  1. Osobně jsem měl možnost prohlédnout si u Doc. Horáka
    Osobně jsem měl možnost prohlédnout si u Doc. Horáka nedávno stavebnici vodíkového RC modelu včetně plničky a výrobny vodíku s náhradními „bombičkami“ a musím říci, že něco tak vysoce sofistikovaného a v tak profi balení bych od Číňanů fakt nečekal. Vypadalo to spíše jako originál Němec a poctivá ruční výroba k tomu.
    Na roční přebytky z mojí 9 let staré FVE 3,6 kWp, které mám díky chybějící akumulaci a orientaci na jih, +-2.200 kWh, ujedu Peugeotem Ion teoreticky až 16.920 km (spotřeba 13 kWh/100 km), prakticky celý můj roční nájezd včetně nabíjecích ztrát.
    Teď je jednoduchá otázka – pokud budu tuto přebytečnou elektřinu akumulovat ne do baterie, ale do výroby vodíku z vody z vlastní studny a používat v palivovém článku, kolik najedu kilometrů v elektromobilu vybaveném palivovým článkem se stejnu spotřebou elektřiny?

          1. Rád se pak ozvu, prozatím řeším s ERÚ problematiku dvou
            Rád se pak ozvu, prozatím řeším s ERÚ problematiku dvou výroben na 1 objektu, jelikož chci další FVE východ/západ ke stávající jižní a k tomu baterku a bojler a chytré řízení. Nerad bych se novou FVE připravil o starou FVE se Zeleným bonusem.


          2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
            Anonymsays:

            Já bych s dovolením o kontakt na starší baterky požádal
            Já bych s dovolením o kontakt na starší baterky požádal 🙂


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    VW: Když města zakážou diesely, vrátíme vám peníze.
    VW: Když města zakážou diesely, vrátíme vám peníze. Má to háček!

    :))))))))) co byste poctivýho taky čekali vod konzervy že :DDD

    auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/vw-kdyz-mesta-zakazou-diesely-vratime-vam-penize-ma-to-hacek.html


  3. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Náhodou vodík je skvělá věc, 1kg se vyrobí pomocí 65
    Náhodou vodík je skvělá věc, 1kg se vyrobí pomocí 65 kWh el. energie a pak ujedeš 140 kilometrů, neber to :)))


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Oficiání spotřeba v kombinovaném režimu je 0,76 kilogramu
        Oficiání spotřeba v kombinovaném režimu je 0,76 kilogramu vodíku na sto kilometrů. Naši redaktoři měli sice 1,4 kg na sto kilometrů, ale to bych bral s rezervou, stejně jako jim pak vychází vyšší spotřeba u elektroaut, než je běžné. Například v jiném zahraničním testu jim vyšlo 1.1 kg.

        1. Toyota Mirai má oficiální dojezd dle EPA 502 km, tedy 1
          Toyota Mirai má oficiální dojezd dle EPA 502 km, tedy 1 kg/100 km a reálně je to opravdu o ještě něco méně a ostrou/dálniční jízdou se dá dostat i jen někam ke 350 km (vycházím ze zahraničních testů). Těch 0,76 kg/100 km bude ta japonská norma ještě víc mimo realitu než NEDC, ne?


  4. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    říkám vykopněte toho joudu redaktora co sem pod anonymním
    říkám vykopněte toho joudu redaktora co sem pod anonymním podpisem „redakce“ píše nejspíš dobře podmazaný zaručený moudra vodíkových krávovinách a vobtěžuje zdejší inteligentní elektrický studovaný vosazenstvo soudruzi hybridi :)))

    Vodík je BULŠIT řekl Elon a HYBRID.cz to 29.10.2013 zvopakoval !! :))

    hybrid.cz/elon-musk-palivove-clanky-jsou-kravina

Napsat komentář