CNG stanice

Seriál „Vše o CNG“ startuje již v úterý

Zájem o alternativní pohon stále roste. Jedním z těch dostupnějších je v současné době stlačený zemní plyn. A právě proto jsme se rozhodli připravit na Hybridu seriál mapující svět CNG. Každé úterý bude připraven nový díl.

Od obecného úvodu a vysvětlení zkratek se dostaneme přes možnosti plnění až ke kompletnímu přehledu dostupných modelů na českém trhu. Dále se seriál dotkne veřejné dopravy, ale i legislativydotací. V úterý.

CNG stanice

Pouť po českých CNG stanicích začala

17. června začala tour Martina Dejdara po všech CNG stanicích v České republice. Oficiální název akce, který odhaluje, na kolika místech lze v ČR CNG takovat, zní „20 plnicích stanic za 3 měsíce“. Vzhledem k rozloze naší země a počtu stanic je zřejmé, že se známý moderátor nepožene závratnou rychlostí na čas. I když. Mohl by. Pojede totiž v plynové novince VW Passat TSI EcoFuel s přeplňovaným motorem vybaveným systémem přímého vstřikování paliva. 110 kW, „stovka pod deset“ a 210 km/h maximum je dobrým argumentem, že auta na plyn nemusí být nutně líná a nudná. Cestovní deníček se zážitky naleznete na stanicecng.cz.

Hyundai Elantra Hybrid

Hyundai přijímá předobjednávky na Elantra Hybrid

V Jižní Koreji začala automobilka Hyundai přijímat předobejdnávky na svůj první hybridní automobil. Půjde o sedan založený na modelu Elantra (Avante) vybavený 1,6l LPG motorem, doplněný elektromotorem a lithium-iontovými bateriemi. Spotřeba se má údajně pohybovat kolem 5,6 l/100 km (podle korejských měřítek podobné jako 4,4 l/100 km v přepočtu na spotřebu benzinu). Hybrid byl údajně navržen specificky pro korejský trh, kde je LPG jakožto palivo velmi levný. Hyundai kromě tohoto LPG hybridu zkouší také hybridní verze vozů Hyundai Accent (Verna) a Hyundai Getz (Click). Zároveň doufá, že se mu podaří už v roce 2012 začít s masovou produkcí automobilů na palivové články. Mimochodem, zpráva od Hyundai přišla pouhý den poté co japonská automobilka Toyota ohlásila, že v Koreji začne prodávat novou verzi hybridu Toyota Prius.

Volkswagen Golf Plus Bi-Fuel

Volkswagen Golf Plus Bi-Fuel uveden v Německu

Německý Volkswagen je zřejmě s plynaři za jedno. Nedávno představil luxusní auto na plyn v podobě modelu Passat TSI EcoFuel (CNG), teď v Německu uvádí do prodeje svůj Golf Plus Bi-Fuel s pohonem na benzin a LPG. Nový Golf Plus může jet na benzin, pokud není plyn k dispozici, případně naopak. Verze s 1,6l čtyřválcem o výkonu 72 kW spotřebuje průměrně 9,8 l plynu na 100 km při čemž vypustí do ovzduší 159 g CO2. Spotřeba benzinu je průměrně 7,5 l/100 km při emisích 179 g. Nádrž na benzin má objem 55 litrů, nádrž na plyn pak 43 litrů a je vestavěna do rezervy. Celkový dojezd Golf Plus je 1100 km, samotný plyn vystačí na 440 km. Pumpy s nabídkou LPG jsou narozdíl od CNG po celé Evropě již velmi rozšířené, v samotném Německu jich je kolem 4700. Tamní výhodou také je, že pro LPG platí snížená daň až do roku 2018.

Volkswagen Golf Plus Bi-Fuel Volkswagen Golf Plus Bi-Fuel Volkswagen Golf Plus Bi-Fuel
Autosalon Brno 2009

Report: Autosalon Brno 2009 – Honda Insight poprvé v ČR!

Hned od začátku bylo jasné, že od letošního ročníku Autosalonu Brno nelze očekávat zázraky. Ekonomická krize nemilosrdně drtí celý automobilový svět. Jaké to může mít následky však bylo na letošním autosalonu vidět snad lépe než kdekoliv jinde. Akce se tentokrát konala pouze v pěti pavilonech Brněnského výstaviště, z toho hlavní expozice se odehrávala de-facto ve dvou – miniaturním pavilonu F a velkém P. Zde se představily automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mini, Mitsubishi, Opel, Renault, Seat, Suzuki, Škoda, Volvo či Volkswagen, plus několik dalších výrobců zabývajících se převážně sportovními nebo luxusními vozy jako Bentley či Aston Martin. Zcela však chybí například Toyota.

Volkswagen Pasat TSI EcoFuel - manažerské auto na zemní plyn

Volkswagen Passat TSI EcoFuel – luxus na plyn

Volkswagen rozšiřuje svou nabídku o modely VW Passat TSI EcoFuel a Passat Variant TSI EcoFuel, které jako první na světě kombinují u motoru na zemní plyn přímé vstřikování s přeplňováním. Kromě ceněné hospodárnosti a nízké úrovně emisí modelů EcoFuel přináší technicky unikátní motor TSI s dvoustupňovým přeplňováním také potěšení z dynamické jízdy. Díky bivalentnímu provozu na CNG a benzín je zaručena bezproblémová mobilita s dojezdem až 820 km s mimořádně nízkými provozními náklady. Passat TSI EcoFuel je v nabídce na českém trhu za cenu od 724 600 Kč.

„Jsme přesvědčeni, že zemní plyn má budoucnost. Nový Volkswagen Passat TSI EcoFuel, který právě začínáme na českém trhu prodávat, je důkazem, že ekologický automobil může být ekonomicky výhodný, praktický a v neposlední řadě i sportovně dynamický,“ říká Michal Šesták ze společnosti Import VOLKSWAGEN Group s.r.o., která je výhradním dovozcem vozů Volkswagen v České republice. ČÍST DÁL…

„Velkou výhodou modelu Passat TSI EcoFuel je také dlouhý dojezd. Věříme proto, že tato novinka osloví nejen plynárenské podniky, ale i mnoho nových zákazníků, například provozovatele taxislužby.“

Šrotovné schváleno s podporou alternativních pohonů

Minulý týden bylo v rámci balíku protikrizových opatření navrhovaných schváleno . Jakkoliv jde z ekonomického hlediska o rozporuplný krok, těšit nás může alespoň to, že jde o šrotovné, které bere v potaz pozměňovací návrh bývalého ministra . Šrotovné ve výši 30 000 korun se bude vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500 000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s , například , automobil s  nebo s pohonem na stlačený zemní plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60 000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700 000 korun. O peníze se bude žádat u . Žádat o příspěvek budou moci jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Šrotovné by mělo začít platit od letošního podzimu. Očekává se zvýšený zájem především o malé automobily jako Peugeot 107, Toyota Aygo nebo Citroen C1, která se vyrábějí v továrně v Kolíně, případně další jako Hyundai i30, nebo . Příjemný bonus 60 000 Kč v případě hybridních aut nebo už ale umožňuje i tuzemskému spotřebiteli začít přemýšlet o vozech jako .

Norsko chce zakázat benzinová auta

V Norsku se dějí tuze zajímavé věci. Tamní ministrině financí Kristin Halvorsen podle agentury Reuters navrhuje od roku 2015 naprostý zákaz čistě benzinových aut. Ten by měl výrazněji podpořit nástup zelených automobilů. „Je to mnohem realističtější než si mnoho lidí na první poslech myslí,“ obhajuje plán své levicové strany. Ekonomická krize ve spojení s tímto zákazem by podle ní měla přinutit automobilky k intenzivnějšímu vývoji aut, která využívají fosilní paliva méně nebo vůbec. „Pak totiž bude třeba vyřešit ještě klimatickou krizi,“ dodává. Plán ohlásila na výstavě elektromobilů a aut na biopaliva v Oslu, kde se mimo jiné projela vozem Mitsubishi i MiEV. Co by její návrh znamenal pro automobilky a spotřebitele v praxi? Od roku 2015 by bylo možné v Norsku koupit pouze hybridní auta, auta na vodík, elektromobily, auta na biopaliva nebo na plyn. Prodej čistě benzinových či dieselových aut by byl zakázán. Celý tenhle návrh zní našim hybridním uším moc pěkně, problém je však v tom, že Halvorsenina strana nemá zatím tolik moci, aby jej mohla prosadit. Proti je také premiér Norka Jens Stoltenberg ze Strany práce, která vede vládní koalici. Mimochodem, Norsko je šestým největším exportérem ropy na světě.

AT&T investuje do CNG a hybridů

Americký telekomunikační gigant AT&T oznámil, že v průběhu následujících deseti let hodlá investovat půl miliardy dolarů do hybridních automobilů, případně aut s pohonem na CNG v rámci svých firemních automobilových flotil. Zároveň tím podpoří skomírající americkou ekonomiku stiženou krizí. Do roku 2020 tak bude součástí flotily AT&T až 8000 automobilů na alternativní pohon. Co se týká hybridů, půjde především o vozy značky Ford, v menším množství pak Toyota. Firma chce investovat do klasických benzinových hybridů i plug-in hybridů.

Zemní plyn - Milovice - plnící stanice

Nová plnící CNG stanice ve Středočeském kraji v Milovicích

Plnicích stanic CNG stále přibývá. Dne 23. ledna v 11 hodin bude slavnostně otevřena plnicí stanice v Milovicích, Armádní ulice 863. V současné době je jich v České republice 18. Letos by se mělo otevřít 14 nových CNG stanic – v Havířově, Třebíči, Semilech, Plzni, Liberci, České Lípě, na D1 u Humpolce, Brně, Trutnově a v Pardubicích. Další 3 stanice CNG budou zprovozněny v Praze nejpozději ke konci března tohoto roku – ve Vysočanech, Modřanské ulici a na Evropské třídě v Ruzyni. Na další období jsou naplánovány další stanice – např. v Kladně, Lounech, Nymburku, Opavě, Břeclavi, Valašském Meziříčí, Písku, Jindřichově Hradci, Jihlavě, Vysokém Mýtě, Olomouci, Chebu a další.

Nulová silniční daň pro ekologická vozidla

Kromě mnoha dalších změň, které automobilisté zažijí v letošním roce (ekologický poplatek), se mohou těšit také na nulovou silniční daň pro ekologicky šetrná vozidla. Od 1.1.2009 jsou podle novely zákona o silniční dani od tohoto poplatku osvobozeny hybridy, elektromobily, či auta na plyn. Navíc jsou osvobozeny také automobily na biopalivo E85. Osvobození se vztahuje u vozidel s pohonem CNG na užitková a nákladní vozidla do 12 tun a všechna vozidla pro dopravu osob. Provozovatelé autobusů městské hromadné dopravy a veřejné dopravy a podnikatelé využívající k pohonu vozidel stlačený zemní plyn, tak získají další podstatnou výhodu snižující náklady. Vláda tak splnila další z úkolů, které si předsevzala v rámci Národního programu snižování emisí České republiky. Ten byl schválen již v červnu 2007 a kromě novelizace zákona o silniční dani zahrnuje i záměr přípravy Programu obnovy vozového parku veřejné správy za tzv. „čistá“ vozidla, kdy v roce 2014 by mělo být 25 % vozidel státní správy obměněno za „čistá vozidla“, mezi která samozřejmě vozidla s pohonem CNG patří.

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo – podrobnosti

Užitkový automobil Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ohlásila automobilka Opel už v květnu letošního roku. Produkční verze CNG automobilu bude představena na autosalonu v Boloni během prosince. Nová Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má mít výkon úctyhodných 150 koní, maximální rychlost 200 km/h a spotřebu 5,3 kg zemního plynu na 100 kk při emisích 144 g/km. Stejně jako všechny další evropské modely aut s pohonem na plyn (CNG) může i Opel Zafira běžet na benzin díky malé 14litrové nádrži. Dojezd čistě na plyn činí 370 km, nicméně cena ujetého kilometru je zhruba poloviční ve srovnání s jízdou na benzin (pak je to dalších plus 150 km). Navíc na CNG vozy zavádějí evropské vlády různé úlevy. Jen pro představu, na pěti největších trzích s CNG automobily – Německo, Itálie, Švédsko, Rakousko a Švýcarsko, se letos jen za prvních devět měsíců prodalo 75 000 automobilů s pohohem na zemní plyn. Opel je dnes druhým největším výrobcem CNG vozů v Evropě.

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX

Výhody autobusů s pohonem na zemní plyn

Česká plynárenská unie vydala tiskovou zprávu, kde vyjmenovává výhody pohonu na plyn. Ten se zdá být jednou z nejdostupnějších alternativ pro příštích několik let s tím, že stát i velké firmy na něm mohou vydělávat podobně snadno, jako na benzinu. Navíc neprodukuje tolik emisí. V tiskové zprávě se píše, že „Celosvětovým trendem je přechod na ekologičtější vozy, o čemž svědčí i fakt, že většina expozic na letošním autosalonu v Ženevě byla v zelené barvě a obsahovala hesla o tom, jak výrobci vozidel chrání životní prostředí. Ženevský autosalon ukázal, že výrobci věří ve snižování emisí CO2.“ Jaké výhody tedy užití autobusů na zemní plyn přináší?

  • o 50 % nižší náklady na palivo
  • od 1.1. 2009 nulovou silniční daň
  • podporu veřejnosti
  • Podle průzkumu společnosti Ipsos Tambor by zavedení autobusů na zemní plyn ve svých městech uvítalo 88 % obyvatel ČR.
  • výrazné snížení emisí a zátěže životního prostředí

    Ekologické vlastnosti zemního plynu – produkce emisí pevných částic (popílku) a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu rovněž nevznikají karcinogenní látky jako polyaromatické uhlovodíky (PAU), aldehydy a aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého.

Spočítejte si úspory s vozem CNG

Kromě faktu, že je provoz vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) nejlevnější, je současně i nejbezpečnější ve srovnání s provozem na klasická kapalná paliva (benzin, nafta i LPG). Vozidlo na zemní plyn je sice o cca deset procent dražší, vyšší investice je ale návratná již po ujetí cca 40.000 kilometrů. Řidiči nemusejí mít ani obavy, že by s vozidlem na zemní plyn nestačili dojet k další čerpací stanici. Sériově vyráběné vozy mají totiž kombinované systémy, takže po spotřebování CNG jede auto automaticky nebo po přepnutí tlačítka na přístrojové desce i na benzin. Hustota plnicích stanic CNG v ČR postupně poroste, během 12let jich bude asi 400.

„Využití CNG, neboli stlačeného zemního plynu, je velmi dobrým řešením při současném nedostatku ropy a rostoucích cenách pohonných hmot. CNG je nejlevnější palivo v České republice a jeho spalování motorem vozidla má minimální dopady na životní prostředí,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. CNG je dnes osvobozeno od spotřební, resp. ekologické daně a od příštího roku se na jeho využívání má vztahovat i nulová silniční daň.