graf snížení spotřeby u parních hybridů

Parné hybridy môžu znížiť spotrebu paliva až o tretinu

Štúdia výskumníkov na Loughborough University a University of Sussex, obe vo Veľkej Británii došla k záveru, že využitie odpadového tepla z ľahkých úžitkových vozidiel (pridaním motorov na parný pohon), by mohla priniesť úsporu paliva v rozmedzí 6,3% až 31,7%. V závislosti od spaľovacieho cyklu je možné vysokej účinnosti dosiahnuť aj pri prakticky dosiahnuteľných prevádzkových tlakoch.  

Volkswagen Up! Lite

Volkswagen představil hybridní Up! Lite

Už začátkem tohoto měsíce zdroje z Volkswagenu pustily do světa zprávu, že automobilka chystá pro USA velký hybridní sedan. Kódové označení má znít NMS, do prodeje půjde koncem roku 2011 a bude dostupný také s 2,5l dieselem jako VW Jetta. Jenže mezitím stačil koncern představil na autosalonu v Los Angeles také úžasný malý hybrid Volkswagen Up! Lite.  

Volkswagen Up! Lite Volkswagen Up! Lite Volkswagen Up! Lite
Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Elektromobily Renault

Francie dá €1,5 mld. na rozvoj elektromobilismu

Francouzská vláda oznámila, že hodlá na rozvoj elektromobilismu dát v následujících letech 1,5 mld. euro. Půjde zejména o vybudování sítě dobíjecích stanic. Povinná bude od roku 2015 instalace dobíječek na parkovištích u kanceláří, nové obytné bloky budou muset k místům na stání budovat nabíjecí stanice už od roku 2012.  

Podle manažerů některých firemních i veřejných flotil by už do roku 2015 mohlo Francii brázdit na 50 000 elektroaut. Podle tamního ministra životního prostředí dokonce až 100 000 elektromobilů. Součástí plánu na utracení 1,5 mld. euro je také vybudování nové továrny na baterie v rámci výrobního komplexu firmy Renault za 625 mil. euro (z toho 125 mil. je vládní podíl).

Evropský týden mobility

Evropský týden mobility a Den bez aut

Od 16. do 22. září 2009 probíhá v celé Evropě tzv. Evropský týden mobility. Tato akce představuje jednu z klíčových osvětových kampaní v celosvětové kampani proti klimatickým změnám. Evropská komise chce kampaň tematicky směřovat ke schůzce v Kodani (30.11. – 12.12. 2009), kde se bude rozhodovat o budoucnosti mezinárodní smlouvy, která má nahradit dohodu z Kjóta.

Vzhledem k tomuto propojení je letošním tématem Evropského týdne mobility heslo “Naše město – naše klima!“. Města mohou zlepšit kvalitu ovzduší; zajistit bezpečnou a spolehlivou hromadnou dopravu; omezit hluk v obytných částech měst; vybudovat zóny pro setkávání a pro život atd. Města by měla klást důraz především na trvalá opatření, zaměřená na ochranu klimatu.

V ČR, konkrétně v Praze, se do organizování akcí v rámci Evropského týdne mobility, pustila především iniciativa Auto*Mat a spřátelené organizace. Součástí bylo mimo jiné speciální vysílání pro chodce a cyklisty na Rádiu 1, pouliční slavnost Zažít město jinak, kdy se ulice Vinohrad na den proměnila v pěší zónu, nebo Velká pražská cyklojízda 2009, která proběhla včera. Dnes v kině Světozor bude mít slavnostní premiéru dokumentární film Auto*Mat od 19.30 hodin. Celkem se do akce zapojilo 80 českých měst. Dne 22. září 2009 proběhne Evropský den bez aut, kdy budou města částečně uzavřena automobilové dopravě.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobily – kdy přijde ten správný čas?

budou jezdit na elektřinu, o tom dnes už nepochybuje snad nikdo. Dokonce ani světové automobilky ne. Tou základní otázkou, která nejspíš denodenně drnčí v hlavách všech příznivců elektrického pohonu, však je prosté „kdy?“ Kdy si budu moct koupit za dobrou cenu zajímavý elektromobil?

Už tři roky se magazín Hybrid.cz zabývá a palivy. Mezitím toho automobilky ze všech koutů světa naslibovaly spoustu, ale skutek utek. Mezi výjimkami potvrzujícími pravidlo najdeme například americkou společnost , která uvedla na trh elektrický sporťák . A , které tlačí svůj elektrický městský automobil .
Tesla Roadster
Ostatní dál jen slibují. Nejdřív měl být přelomovým rok , pak , nakonec , teď říká, že jeho elektrická revoluce začne v roce s modelem aktuálně představeným na . Elektrický pohon chtějí uvést i , , , a vlastně všichni důležití hráči na trhu. Jenže až za čas.  

Volkswagen - automobil se spotřebou 1 l na 100 km

Autosalon IAA Frankfurt 2009: elektromobil od Volkswagenu

Podle německého magazínu Stern, který vyzpovídal hlavu vývoje automobilky Volkswagen Ulricha Hackenberga, se už v roce 2013 dočkáme malosériové výroby prvního elektromobilu této značky. S výkonem 81 až 90 koní a dojezdem mezi 100 km a 200 km půjde o ideální auto do města.

Naživo by se elektrické auto od VW mělo předvést na autosalonu IAA Frankurt 2009 už za pár dnů. Půjde o upravenou verzi konceptu mikroauta Volkswagen Up! Kromě něj VW předvede také nejnovější verzi svého auta se spotřebou 1 l/100 km. Ve skutečnosti má však mít spotřebu 1,49/100 km.

Tentokrát bude „jednička“ vyrobena z klasičtějších materiál, o pohon se postará dvouválcový diesel o výkonu 36 koní plus částečně hybridní systém pohonu. Řidič a pasažér sedí za sebou. Celková hmotnost unikátního auta je asi 500 kg. V minulosti se Volkswagen dušoval, že tahle kára by mohla být na trhu už v roce 2010. Uvidíme co nám poví letos ve Frankfurtu.

Toyota Auris HSD Full Hybrid koncept

Autosalon Frankfurt 2009: Toyota ukáže Auris Hybrid a Prius plug-in hybrid

Světové premiéry se na letošním autosalonu Frankfurt dočká úplně nový koncept Toyota Auris Hybrid. Podle automobilky se jedná o důležitý mezník, kdy se Toyotě podařilo vměstnat její plně hybridní pohon do mainstreamového modelu. To je podle ní první krok k tomu, aby se pohonný systém Hybrid Synergy Drive (HSD) mohl rozletět po celé modelové šíři.

Dále Toyota předvede plug-in hybrid Toyota Prius (PHEV). Už počátkem roku má být 150 těchto vozů v Evropě testováno v letkách vybraných firemních zákazníků. Dalším novinkou ve Frankfurtu budou dva modely miniaturního vozítka Toyota iQ. Totiž iQ for Sports a iQ Collection.
plug-in Toyota Prius na autosalonu Frankfurt
Toyota iQ Collection

BMW Vision EfficientDynamics

Autosalon Frankfurt 2009: BMW Vision EfficientDynamics koncept

Jak vypadá auto budoucnosti podle představ bavorské automobilky si budeme moct prohlédnout už za pár týdnů na autosalonu ve Frankfurtu. BMW tam kromě jiných vozů představí také futuristický koncept Vision EfficientDynamic. Jde o plug-in diesel hybrid, jehož cílem je spojit výjimečný výkon modelu BMW M3 s vynikající spotřebou. BMW slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,8 sekund a kombinovanou spotřebu 3,75 l/100 km.

Dieselový tříválec o objemu 1.5l a výkonu 163 koní ke potvrzením spekulací o tom, že v budoucnu by BMW chtělo své motory zmenšovat. Nový pohonný systém je dalším stupněm rozvoje hybridního pohonu využitého v nově ohlášeném modelu ActiveHybrid 7. Jeho součástí jsou také dva elektromotory o výkonu 80 a 33 koní, celkový výkon systému je 356 koní.

BMW Vision EfficientDynamics BMW Vision EfficientDynamics BMW Vision EfficientDynamics

Nový koncept Vision EfficientDynamics využívá podle BMW podobného rozložení jako plug-in hybrid Chevy Volt. O šťávu se stará lithium-polymerová baterie, která prochází středovým tunelem v podvozku. Celková kapacita je 10,8 kWh při váze 85 kg. Pokud zapojíte auto do standardní evropské 220V zásuvky, plně se nabije za 2,5 hodiny. Dojezd čistě na elektřinu je 50 km, dalších 640 km poskytuje a nádrž na 25 l. Spotřeba elektřiny tohoto konceptu je 28,16 kWh na 160 km.

Podívejte se na vskutku „německé“ video přímo v článku, nebo si prohlédněte úžasnou galerii tohoto konceptu!

Peugeot RCZ

Autosalon Frankfurt 2009: co chystá Peugeot?

Francouzská automobilka chystá na letošní řadu zajímavých novinek. Třiašedesátý ročník akce se pro nese v duchu „emocí a zodpovědnosti“. Může se pochlubit hned několika modely s velmi nízkými emisemi, např.  – 99 g/km, Peugeot 107 – 106 g/km, Hatchback – 120 g/km či  – 130 g/km. Na autosalonu představí nové modely a Peugeot RCZ. K tomu navíc přiblíží také svůj hybridní pohon nazvaný HYbrid4.

galerie: Peugeot RCZ
Peugeot RCZ Peugeot RCZ Peugeot RCZ
Volkswagen Touareg Hybrid

Volkswagen Touareg Hybrid

Ve Spojených státech sice možná časy velkých korábů skončily, přesto se vozům typu SUVCUV daří velmi dobře. BMW nedávno ohlásilo svůj BMW X6 Hybrid, do boje proti němu půjde mimo jiné také nový Volkswagen Touareg.

Podobně jako bratranec v podobě Porsche Cayenne má být nový Touareg lehčí, a to zhruba o 300 kg. Automobilka nejspíš nabídne také třetí řadu sedadel. Dočkáme se také odlišných světel, přední masky a dalších novinek. ČÍST DÁL…

Toyota FCHV-adv

Toyota chce jezdit na vodík, už v roce 2015

Kromě hybridů jako je Prius se japonská Toyota už nějaký ten rok zajímá také o auta na vodík. Těžko říct co všechno se nachází v jejích vývojových laboratořích, ale navenek se chlubí alespoň přestavěným modelem Toyota Highlander pojmenovaným Toyota FCHV („Fuel Cell Hybrid Vehicle“). S ním už v roce 2007 urazila trasu z Ósaky do Tokia, tedy 555 km. Vůz vybavený vodíkovými palivovými články je konstantně vylepšován. Dnes už nese označení FCHV-adv („advanced“ – pokročilý) a na jednu 6kg nádrž vodíku dokáže cestovat až 690 km. Dojezd se tedy pohybuje na hodnotě 110 km na jeden kilogram vodíku. Pro srovnání, klasická Toyota Highlander z roku 2009 dokáže na jednu nádrž benzinu ujet 720 km.

„Technologie palivových článků v Toyotě za poslední dva roky rapidně pokročila,“ řekl Irv Miller, vysoký manažer Toyoty. „V roce 2015 bychom rádi na trh uvedli spolehlivé a odolné auto na palivové články s výjimečnou spotřebou, nulovými emisemi a za velmi příznivou cenu,“ dodal. Toyota není sama kdo ve vodík jakožto palivo budoucnosti věří. V dlouhodobém horinzontu představuje zajímavou alternativu například také pro General Motors. Podle Beth Lowery z GM však prozatím největší překážku rozvoji vodíkové ekonomiky představuje infrastruktura, na které musí společně pracovat vláda, akademické instituce a průmysl.

Lamborghini Gallardo LP560

Lamborghini chystá vlastní hybridní sporťák

Ferrari už před časem ohlásilo, že ukáže koncept hybridu. Uvést na trh jej prý hodlá kolem let 2014-2015. To by v tom byl čert, aby jeden z hlavních konkurentů, italský výrobce sportovních vozů Lamborghini, nepřišel s něčím podobným. Magazín Popular Science informuje, že v rozhovoru pro německý automobilový magazín Automobilewoche se ředitel automobilky Stephan Winkelmann prokecl, že hybridní automobil od Lamborghini přijde na trh v roce 2015. Kromě klasického deseti- nebo dvanáctiválcového motoru bude navíc hybrid vybaven elektromotorem, který však auto využije pouze při pomalém popojíždění nebo rozjíždění. Koncept hybridního pohonu hodlá Lamborghini otestovat na modelu Gallardo a následně jej nejspíš zabudovat také do nejnovějšího modelu Murcielago. Chcete-li se o něm dozvědět víc, čtěte článek Autospy.cz: Murciélago 670-4 SV – nejrychlejší netopýr všech dob.