
Autobusy na plyn mají zelenou
V druhé polovině února se v Praze uskutečnila letošní konference NGV věnující se využití CNG a LNG v dopravě. Hovořilo se zejména o využívání stlačeného zemního plynu (CNG) v autobusech a hromadné dopravě obecně.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
V druhé polovině února se v Praze uskutečnila letošní konference NGV věnující se využití CNG a LNG v dopravě. Hovořilo se zejména o využívání stlačeného zemního plynu (CNG) v autobusech a hromadné dopravě obecně.
Na světě jezdí celkem 17,73 milionu vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Oproti loňskému roku je to nárůst přes 9 %. Nejvíce narostl počet CNG autobusů, a to o skoro 12 %.
Již v tomto týdnu bude vyhlášena výzva podporující pořízení autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) i výstavbu CNG plnicí stanice. Příspěvek z evropských fondů dosahuje cca 1 miliardy Kč.
Již v průběhu června bude vyhlášena výzva podporující pořízení autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) i výstavbu CNG plnicí stanice. Příspěvek z evropských fondů by mohl po schválení dosáhnout až 1 mld. Kč. Peníze budou určeny pro oblasti s největší prašností. Nadlimitní koncentraci pevných částic PM 10 však bylo v ČR v roce 2011 vystaveno přes 50 % obyvatel.
Rostoucí náklady na pohonné hmoty donutily úředníky v městě Hamilton, jež se nachází v kanadském Ontariu, k velkým změnám ve vozovém parku místního autobusového dopravce HSR.
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Pike Research se v letech 2012 až 2019 prodá celkem milion autobusů a nákladních aut na CNG. Může za to především tlak vlád a municipalit na snižování nebezpečných emisí a snižování nákladů na pohonné hmoty.
Autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn byly na veletrhu Czechbus 2012 oproti elektrobusům v početní nevýhodě. Přesto se těšily velkému zájmu odborných návštěvníků i autobusových fanoušků. Hlavním lákadlem byl model Irisbus Citelis Hybrid, který jako jeden ze sedmi modelů reprezentoval flotilu výrobce Irisbus Iveco.
Společný projekt polského výrobce autobusů Solbus a plynařské společnosti Gazprom, který měl za cíl předvádět autobusy s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG), byl zakončen zkušebním provozem v Katovicích. Dopravce PMK Katovice působící v hornoslezském městě mohl testovat dva moderní autobusy poháněné LNG během předminulého týdne.
Český Krumlov se stal dalším městem, v němž dopravní společnost ČSAD Autobusy České Budějovice testuje na dvou linkách provoz autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). „Zatím jde o zkoušku zhruba do konce roku. Podobně jsme si loni ověřovali i podmínky provozu na linkách MHD v Písku,“ říká Vladimír Homola, generální ředitel firmy. Ta tím reaguje na rostoucí ceny nafty. Takto ušetří asi pětinu nákladů. Navíc plynový motor produkuje méně emisí a prachu a je tišší.
Stlačený zemní plyn (CNG) není výhodný jen finančně, ale také z pohledu emisí. O jeho vhodném využití v autobusové dopravě proto nelze pochybovat. Přes jasné klady si ale cestu do vozových parků českých dopravců hledají autobusy na CNG těžko.
Společnost Factum Invenio provedla v listopadu 2011 výzkum, který se týkal využívání zemního plynu v ČR. Podle mínění 59 procent dotázaných by se využívání zemního plynu mělo v rámci spotřeby ČR zvýšit. Ekologické autobusy na zemní plyn mají nejsilnější podporu u obyvatel v Praze a ve velkých městech, tam by je podle průzkumu Factum Invenio uvítalo přes 80 procent dotázaných.
Za rok 2009 bylo v ČR registrováno 239 nových městských autobusů, z čehož 30 autobusů má pohon na stlačený zemní plyn (CNG). Celkem ve městech a obcích ČR jezdí celkem už 264 plynových autobusů, v Evropě pak 58 900.