autobusy - Sinautec

Superkondenzátory sú úsporné, ale potrebujú zvýšenie kapacity

Superkondenzátory spĺňajú mnohé požiadavky kladené na elektrické vozidlá (veľmi rýchle nabíjanie a vybíjanie, neobmedzený počet cyklov, atď). Ich hlavnou nevýhodou je, že nie sú zatiaľ schopné poskytnúť dostatok elektrickej energie. Firma SINAUTEC a Shanghai Aowei testuje superkondenzátory v mestskej doprave. Je ich ale možné zatiaľ použiť len pre elektrické autobusy, ktoré majú majú pevne stanovené trasy. Počas takejto jazdy sú potrebné pravidelné zastávky, kde je umožnené ich rýchle dobitie.  

BUSportál: hybridní autobusy dobývají Evropu

Magazín BUSportál přináší zajímavý článek „Allison Transmission – tradice v hybridních technologiích„. Zde je úryvek:

Výhody paralelní hybridní konfigurace obecně vedou k tendenci nahradit sériová řešení v silničních aplikacích paralelními a mnoho v současnosti vyráběných hybridů včetně patentovaného GM Allison Hybrid System mají proto paralelní konfiguraci. … Skutečnou novinkou je modul Ev DriveTM určený pro kombinaci (na základě kroutícho momentu) elektrického pohonu s pohonem spalovacího motoru.  

klimatická konference v Kodani - elektromobily Think City

Lesk a bída klimatické konference v Kodani

Je to trochu smutná divadelní hra. Delegáti klimatické konference v Kodani sice v neděli přijeli speciálně vypraveným vlakem „Climate Express“, ale to bylo jen pozlátko. Ve skutečnosti se během celého summitu očekává přílet asi 140 soukromých tryskáčů a navíc bude v provozu na 1200 limuzín. Nějaké hybridy nebo elektromobily? „Pět,“ říká Majken Friss Jorgensen, majitel největší kodaňské společnosti půjčující limuzíny.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

Daimler představuje autobus na vodík Citaro

Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
vodíkové autobusy

Přehlídka autobusů na vodík v Hamburku – HyFLEET:CUTE

Letos v listopadu proběhne v Hamburku v rámci závěrečné konference projektu HyFLEET:CUTE exhibice největší autobusové flotily s vodíkovým pohonem. Představí se autobusy Daimler / EvoBus na vodíkové palivové články a autobusy MAN se spalovacím motorem na vodík. Proběhnou i prohlídky plnicí stanice a bude mnoho příležitostí k diskusi o detailech projektu HyFLEET:CUTE s partnery projektu, zainteresovanými a experty. Bude demonstrována také nová generace autobusu na vodíkové palivové články. Více informací na webu BUSportal.

veřejná doprava Londýně

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně

Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopalivveřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.

20 hybridních autobusů pro Prahu. Vítězství alternativ?

Ve středu 18.2.2009 představili pražský primátor Pavel Bém společně s ředitelem Dopravního podniku hl. m. Prahy Martinem Dvořákem vítěze výběrového řízení na nové autobusy pro hlavní město. Z hlediska počtu se jedná o zcela zásadní obměnu vozového parku pražské MHD. „V současné době zajišťuje autobusovou dopravu v hlavním městě Praze 1152 autobusů na 191 linkách a více než 2000 kilometrů tras. Nejstaršímu autobusu je 21 let. 500 autobusů z trakce je starších 10 let. Proto se hlavní město Praha a Dopravní podnik hlavního města Prahy rozhodli vypsat tendr pro nákup nových, elegantních a především ekologických autobusů,“ řekl primátor hl. m. Prahy Pavel Bém. ČÍST DÁL …

BUSportal: elektrobusy pro ČR?

Magazín BUSportal přinesl aktuálně článek „Objeví se u nás v blízké budoucnosti nové moderní elektrobusy?“ informující o možném využití elektrobusů v ČR, zejména v Praze. „Podle Ministerstva dopravy se s elektrobusy počítá i v programu podpory vozidel veřejné dopravy. Pravidla na rok 2009 jsou již zpracována a po podpisu ministrem budou vyvěšena na webové stránky Ministerstva dopravy.“ … „Jasný signál dala v těchto dnech Praha. Tím, že se přiklonila k variantě dieselyhybridy, nepodpořila tím nic menšího než rozvoj autobusu s podstatnou elektrickou částí v konstrukci českého výrobce – jakkoli to bude vozidlo z komponent světových výrobců, je to posun dopředu a prospívá to i perspektivě elektrobusů. Že to s touto technologií myslí v SOR Libchavy vážně, potvrzuje i jejich trolejbus s elektrovýzbrojí Czetro i Cegelec i kuloárové náznaky jednání se Škodou Electric. Myšlenku elektrobusů v Praze podpořil i Pavel Bém 18.2.2009.“ (celý článek)

Elektricný autobus Protera EcoRide B35

Elektrický autobus nabitý za 10 minut

Na cestu po Kalifornii se vydala společnost Proterra zabývající se vývojem dopravních prostředků využívajících alternativních pohonů. Nový koncept autobusu EcoRide B35 disponuje podle dostupných zpráv velmi zajímavým parametrem. Baterie označené jako „TerraVolt™ Energy Storage System“ je totiž možné dobít za dobu kolem deseti minut.

Dojezd 50 – 60 km není nijak závratný, v kombinaci s časem potřebným k nabití se však jedná o zajímavou hodnotu. Pořizovací cena bude zcela jistě vyšší, provozní náklady ale mají být pouhým zlomkem oproti konvenčním autobusům (Proterra uvádí jednu čtvrtinu). Zajímavé.