elektromobil Nissan Pivo 2 a Minoru Shinohara vpravo

Nissan pracuje na elektromobilech s bezdrátovým dobíjením

Elektromobil, který se dobíjí i bez připojení do zásuvky? Jen velmi těžko představitelný koncept, ale přesto se i tímto směrem ubírají zraky výzkumníků společnosti Nissan. Zdánlivé science fiction totiž není zas tak nereálné, jak na první pohled vypadá. Minoru Shinohara, senior vice prezident technologického vývoje v Nissanu, nedávno v rozhovoru o takovém konpcetu mluvil. „Elektrické dobíjení bez připojení je velmi futuristické, ale my potřebujeme automobily s nulovými emisemi. …V Rusku, IndiiČíně se očekává obrovský nárůst automobilů,“ řekl doslova Shinohara. Právě on je ve společnosti tím, kdo velkou měrou propaguje elektromobily na úkor ostatních alternativních typů pohonu, jako jsou třeba biopaliva. V jiném rozhovoru prozradil, že Nissan uvede plug-in hybridy do roku 2010elektromobily do roku 2011 s tím, že první plně elektrická auta mohou být v USA a v Japonsku (možná také IzraeliDánsku) v prodeji už také v roce 2010. Půjde především o malé městské automobily, nicméně zákazníci začnou podle Shinohary požadovat časem také sedany či sportovní automobily. „Chceme být jedničkou v oblasti elektromobilů, což znamená, že musíme pokrýt trh. Jinými slovy, musíme připavit více typů automobilů,“ dodal. Ale zpět k dobíjení elektromobilů – podle magazínu Seeking Alpha jsou jednou z možností řešení superkondenzátory, další pak třeba vodíkové palivové články. Bedrátový přenos energie nedávno předvedli také výzkumníci společnosti Intel. Pro elektromobily jsou dnes hlavními překážkami cena, váha, infrastruktura dobíjecích stanic a doba nabíjení. Všechno tohle se Japonsko snaží řešit. Nissan například už dlouho pracuje na inteligentním dopravním systému, nedávno se pustil do jeho masivního testování. V zemi jsou postupně budovány pilotní dobíjecí stanice, některé dokonce rychlo-dobíjecí. Co se týká ceny, uvažuje se o tom, že část ceny z elektromobilu by mohla platit japonská vláda. První elektromobily Nissan mají údajně stát podobně jako klasický automobil – ale to jen díky tomu, že nebudou zahrnuty baterie, které si zákazník pronajme samostatně.

Toyota Prius třetí generace

Toyota láká na nový Prius

má novou mini-webovou stránku na adrese www.toyota.com/upcoming-vehicles, kde láká zájemce na třetí generaci . Ten bude poprvé odhalen na v lednu příštího roku. Na stránce najdete dnes prakticky jen odpočet v současné chvíli ukazující 61 dní a 6 hodin. Přesně tolik bývá, než bude nová Toyota Prius představena světu. Spekulace o novém hybridu se různí, nicméně pravděpodobně NEpůjde o . Ten by měl být pro firemní zákazníky k dispozici teprve koncem roku , pro běžné zákazníky snad v roce . Také se v prvních modelech třetí generace očekává využití spíše starší technologie než novějších . Některé pozdější verze by mohly mít možnost instalace do střechy, které budou auto chladit na slunci. Zároveň Katsuaki Watanabe, ředitel Toyoty, v jednom z rozhovorů řekl, že cílem inženýrů je snížit hmotnost, velikost i cenu nového Priusu, a to až na polovinu.

Renault Megane elektromobil

Renault plánuje tři elektromobily

O tom, že Renault podpoří rovoj elektromobilů ve Francii jsme už psali, stejně jako o jeho elektromobilu Mégane pro Izrael. Aktuální informace britského magazínu Autocar pak mluví o tom, že do roku 2011 hodlá uvést hned tři elektromobily v několika kategoriích. Předně to bude malé městské auto o něco větší než Renault Twingo, pětimístné a s unikátním designem – prostě elektromobil postavený od základu nově. Návrháři prý chtějí autu vtisknout „emocionální design“. Dalším elektromobilem bude klasický model Renault Kangoo a nakonec zmíněný čtyřdveřový Renault Megane. Ten je primárně určen pro izraelský trh, ale jistě se podívá i do Evropy, podle odhadů v roce 2011, Kangoo už o něco dříve. Všechny elektromobily údajně mají sloužit jako dopravní systém na Olympijských hrách 2012Londýně. Hlavní město Anglie je dnes dobře známé svými ekologickými iniciativami, začínajícími u poplatků za vjezd do centra.

Serge Yoccoz, ředitel úseku Renault pro elektrická vozidla, prohlásil, že Mégane „Je velmi dobrý v městském prostředí a bude velmi zábavné s ním jezdit.“ Maximální rychlost má být 130 km/h. Inženýři se nyní soustředí především na aerodynamiku vozu, který umožňuje výrazně snížit zátěž baterie ve vysokých rychlostech, a také na vytápění a chlazení za různého počasí. Dojezd experimentálních verzí elektrických verzí Kangoo a Mégane se má v současné době pohybovat mezi 160 – 190 km při době nabíjení z klasické zásuvky za osm hodin. Renault nicméně, jak bylo zmíněno v úvodu, pracuje na infrastruktuře veřejných rychlo-dobíjecích stanic, které umožní nabít elektromobil během 20-30 minut. Navíc mají existovat také domácí rychlodobíječky, které zkrátí čas na polovinu. A kromě toho je v plánu také systém pro rychlou výměnu baterií, který nabídne dojezd 160 km během pěti minut, což se zhruba vyrovná klasickému doplnění nádrže. Každý elektromobil Renault bude navíc vybaven satelitní navigací s mapou, která nabídne přehled garáží kde je možné si baterii nechat vyměnit, případně dobít, updatovaný v reálném čase. Takovýhle plán už zní velice zajímavě a promyšleně a Renault má jistou šanci, ve společné alianci s Peugeotem, případně spolupráci s Nissanem, jej postupně ve Francii, Španělsku, Dánsku a dalších evropských zemích protlačit.

Formulace Zero Racer

Mercedes představil futuristický závoďák na vítr

Autosalon v Los Angeles je za dveřmi a v jeho rámci se také každý rok koná soutěž Design Challenge. Letos byli designéři konfrontování s tématem „závodní auto roku 2025“ a jako jeden z požadavků zaznělo také to, aby vozy byly schopny ujet ceý závod bez potřeby natankování, nebo aby nemohly bourat. Trojice designérů zaštítěná značkou Mercedes-Benz se k problému postavila velmi zajímavým způsobem a představila vůz Formulace Zero Racer. Jde o elektromobil s nuovými emisemi doplněný pohonem na vítr. Baterie jsou nabíjeny skrze solární panely umístěné na těle automobilu, v jeho přední části je pak umístěna větrná turbína, která také pomáhá dobíjet. Navíc automobil využívá i pevné plachty.

Formulace Zero Racer

Toyota v plug-in hybridy věří

Toyota využívá svůj Open Road blog velmi vychytrale pro přímou komunikaci firemních pohlavárů se zákazníky. Aktuálně například Irv Miller, vice prizident skupiny Toyota, vyjasňuje pozice automobilky vzhledem k plug-in hybridům (PHEV) a lithium-iontovým bateriím. V průběhu uplynulých měsíců a let se totiž objevovaly zprávy, že Toyota není k li-ion bateriím příliš vstřícná zejména s ohledem na bezpečnost (zatímco ostatní automobilky už je běžně využívají), a že ani plug-in hybridy nejsou ve firemním hledáčku na prvním místě. Irv na blogu píše: „Silně věříme v dostupnost plug-in hybridů pro některé typy využití, i v to, že budou poháněny lithium-iontovými bateriemi. Věříme v to tak silně, že plánujeme začít produkci plug-in hybridů už příští rok.“ Li-ion baterie si Toyota vyvinula sama, nicméně bude je vyrábět společně s Panasonicem ve společné továrně. Irv poukazuje na fakt, že jejich opatrný postup je dán skutečně s ohledem na spolehlivost při produkci v masovém měřítku. Dodal, že i během výroby PHEV bude Toyota i nadále studovat a vylepšovat technologii baterií, jejich produkce i způsobů, jakými lidé k plug-in hybridům přistupují. „Víme, že o PHEV je velký zájem. Chceme si jen být jistí, že to děláme správně. Je nám jasné, že uživatelé našich automobilů by to nechtěli jinak,“ dodal vcelku srozumitelně a logicky Irv.

elektrokolo patent

Fenomén elektrokola

V ČR se v posledních let buduje stále větší počet cyklostezek, a to jak ve městech, tak i ve volné přírodě. Jízdní kola se z oblasti zábavy a sportu přesunují do oblasti osobní dopravy, viz .článek „Cyklistika vzpřímená“ magazínu . Prudký rozmach zažívají . V následujícím článku se podíváme na jejich historii, konstrukci i praktické zkušenosti.

Trocha z historie

Jízdní kolo s pedály bylo poprvé představeno v roce 1862 ve Francii a už o 15 let později byla u amerického patentového úřadu podána přihláška na „kolo poháněné dvojitým elektrickým motorem“, který byl umístěn ve středu osy klikové hřídele (U.S. Patent 596,272).

Snahy o různou motorizaci provází celou jeho historií. Například v roce 1944 představil pražský konstruktér Ing. H. Fügner prototyp elektrokola využívající dynamo Sentuilla o výkonu 150W, které rovině kolo dosahovalo rychlosti až 36 km/h! Váha stroje včetně olověných baterií však byla neuvěřitelných 140 Kg.
elektrokola ekolo.cz

Toshiba bude vyrábět li-ion baterie pro hybridy, elektromobily

Do byznysu se hrne čím dál tím více zájemců. Nedávno to byl , aktuálně se přidává japonská . Ta před časem představila nové , které vynikají velmi krátkou dobou dobíjení a dlouhou životností oproti klasickým . chce tyto baterie postupně masově prosadit v  a průmyslových systémech. Už v prosinci 2007 ohlásila plán zahájit výrobu 150 000 kusů nových baterií měsíčně v továrně v Saku, prefektura Nagano, a tuto výrobu postupně navyšovat. Aktuální zprávy ovšem hovoří o neplánovaném výrazném navýšení – už v průběhu roku 2010 chce Toshiba vyrábět 3 miliony baterií měsíčně! A tím si samozřejmě ukousnout co největší část potenciálně obrovského trhu s .

Elektromobily jsou předurčeny k vítězství, říká výrobce baterií

Pravda, od výrobce baterií bychom ani nemohli čekat cokoliv jiného. Společnost Johnson Controls však v tomto oboru patří k nejstraším (viz. Wikipedia) – byla založena už v roce 1885 v USA vynálezcem termostatu. Dnes zaměstnává celosvětově 140 000 lidí a operuje v oblasti automobilového průmyslu, stavebnictví a energetických řešení. Na Globálním summitu o životním prostředí pořádaném agenturou Reuters prohlásil Alex Molinaroli, prezident společnosti, něco v tom smyslu, že dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje směřují především k elektromobilům. „Lidé sice mluví o palivových článcích, ale popravdě, není kolem toho vidět tolik snahy a energie jako je dnes vidět kolem elektromobilů,“ dodal. Johnson Controls dnes ve spolupráci s francouzskou společností Saft dodává lithium-iontové baterie pro Daimler a jeho hybridní sedany Mercedes-Benz třídy S, kromě toho spolupracuje také s automobikou Ford. Ve svém výzkumu se společnost zaměřuje především právě na li-ion baterie. Návratnost velkých investic očekává do pěti let. „Být v tomhle byznysu je dnes velmi drahé,“ kometuje současnou situaci. Přesto zde vidí obrovský potenciál a odhaduje, že hybridní automobily či elektromobily budou do roku 2020 mít 6% trhu v USA a západní Evropě. Ještě větší příležitost ale vidí Molinaroli v Číně, kde mají elektromobily šanci obrovského rozvoje – místní lidé totiž budou moct rovnou „přeskočit“ klasické agregáty.

elektromobil Subaru R1e

Hitachi Maxell má li-ion baterie s 20x větší kapacitou?

Japonský ekonomický deník Nikkei přináší informaci o tom, že společnost Hitachi Maxell vyvinula ve spolupráci s univerzitou v Nagasaki, společností Fuji Heavy Industries a dalšími subjekty nový typ lithium-iontové baterie, která disponuje až 20x větší kapacitou, než současné modely těchto baterií. Zároveň má být levnější a snadněji vyrobitelná ve velkém měřítku. Problémový a drahý prvek kobaltu byl v nových bateriích nahrazen magnésiem a novými nanotechnologiemi. V souvislosti s touto novinkou není od věci zmínit, že řada japonských automobilek v čele s Mitsubishi, Subaru (Fuji je mateřská společnost této automobilky) a Nissanem ohlásila na rok 2010 nové městské elektromobily, které by jistě mohly nových baterií velice dobře využít. Na druhou stranu, nové „převratné“ objevy v oblasti baterií se v poslední době objevují až nepříjemně často, takže je dobré brát i tuto zprávu s nadhledem.

elektromobil Evisol ThoRR

Evisol ThoRR – konkurence pro elektromobil Tesla Roadster?

Elektromobil Tesla Roadster v USA právě sjíždí z výrobních linek, mezitím se v dílnách po celém světě připravují konkurenti. Evropská společnost Envisol se zabývá dodávkami baetrií a dalších součástech pro elektromobily. Projekt ThoRR je vyvrcholením dlouhodobého působení firmy v této oblasti. Jedná se o elektromobil – roadster postavený podle světoznáméhp závodního automobilu Lotus 7. Jako pohon muslouží elektromotor Siemens o výkonu 272 koní a lithium-polymerové baterie Kokam s kapacitou 29 kWh. Elektromobil samozřejmě využívá regenerativní brzdění, nemá řazení, je vybaven ABS a celkově váží 755 kg. Teoretické zrychlení z 0 na 100 km/h je něco přes tři sekundy a max. rychlost přes 200 km/h.

elektromobil Peugeot Partner H2Origin

Intelligent Energy a PSA Peugeot Citroen představují H2Origin

Společnost Intelligent Energy, známá např. díky konceptu motorky na vodík, aktuálně ve spolupráci s automobilkou PSA Peugeot Citroen představila vůz H2Origin. Jedná se o van Peugeot Partner Origin představěný na ZEV. Elektromobil je poháněný jednak sadou baterií, ale druhak také 10kWh palivovým článkem, oba zdroje dohromady dávají užitkovému automobilu dojezd až 300 km. Pro jednoduché doplňování paliva je možné prázdné palivové články jednoduše vyměnit za nové. Bez článků by dojezd elektromobilu byl zhruba třetinový. Koncept kombinace palivových článků a baterií je každopádně velmi zajímavý. Navíc automobil může startovat i při teplotách kolem -20°C.

IHned.cz: křemíkové nanotrubičky – revoluce v oblasti baterií

Magazín IHned.cz, internetové zpravodajství Hospodářských novin, přináší velmi zajímavý článek Křemíkové nanotrubičky pomáhají extrémně zvýšit výdrž akumulátorů:

„V současnosti je kapacita lithium-iontových akumulátorů omezena tím, kolik lithia může být vázáno na anodě. Ta je nyní vyráběna obvykle z uhlíku, ale pokud bude místo něj použit křemík, lze dosáhnout výrazně větší kapacity. Yi Ciu je přesvědčen, že desetinásobné zvýšení kapacity umožní např. notebookům po čtyřhodinovém nabíjení pracovat zhruba 40 hodin, tedy téměř dva dny!“ (celý článek)

Toyota pracuje na novém typu zinkové baterie

Toyota už delší dobu zápasí. Podle ní dosud nejsou připravené na masové nasazení, které automobilka chystá teprve po roce 2010 v připravovaném plug-in hybridu. Přitom a další automobilky už je používat začínají. Objevují se ale informace o tom, že japonská automobilka pracuje na nové generaci zinkové (zinc-air) , která má lepší parametry než současné lithium-iontové. S jejím masovým zavedením počítá Toyota kolem roku 2020 jakožto součástí strategického plánu „Global Vision“.