elektromobil Think City a General Motors

General Motors investuje do elektromobilů

Společnost, která nechala v 90. letech sešrotovat celou modelovou řadu svých prvních elektromobilů EV1 se po patnácti letech znovu snaží chytit vítr do plachet. General Motors naskočili módní na „ekologický vagon“ mezi posledními, ale jako největší automobilka na světě možná nejlépe vidí nevyhnutelnost konce klasických typů pohonu. A elektřina je podle všeho jedinou alternativou budoucnosti. General Motors proto aktuálně zainvestovali (viz. náznaky) nejen norskou automobilku Think Global (viz. Think City a na ženevském autosalonu představený Think Ox), a to čtyřmi miliony dolarů, ale také firmu A123Systems, producenta patentovaných nanofosfátových lithium-iontových baterií. Do této firmy vložili GM 20 milionů dolarů. O svých investicích General Motors informovali veřejnost na Mezinárodní konferenci o obnovitelných zdrojích energie ve Washingtonu.

Panasonic navýší produkci baterií

Panasonic hodlá výrazným způsobem navýšit produkci baterií pro hybridní automobily. Společnost Panasonic EV, společný podnik japonských gigantů MatsushitaToyota, plánuje v roce 2009 vyrobit 800 000 baterií pro hybridy. Většina produkce budou nikl-metal hydridové baterie, koncem roku chce ale Panasonic začít také s produkcí lithium-iontových baterií pro testovací sérii vozů Toyota. Toyota bude v roce 2009 představovat dva nové hybridní modely – třetí generaci vozu Toyota Prius a také nový Lexus. Ty však budou stále využít starší Ni-MH baterie, použití novějších li-ion baterií se očekává u značky Toyota teprve v budoucnu. Také další automobilky spolupracují s výrobci elektroniky a baterií na společných projektech, např. Honda a Sanyo či Nissan a NEC.

elektrobus ČAS-Service

Elektrobus ze Znojma

V provozu městské dopravy ve Znojmě slouží jediný elektrobus v ČR. Je postaven s použitím karosérie dnes již nevyráběného nízkopodlažního trolejbusu Škoda 21Tr. Na jedno nabití baterie může dojet 110 – 130 km. Do provozu byl zařazen v roce 2004. Vyvinula jej společnost ČAS-Service. Znojmo je tak od roku 2004 jediným evropských městem, v němž na pravidelné lince hromadné dopravy jezdí elektrobus.

Stát na jeho vývoj věnoval prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) deset milionů korun. O jeho pořízení údajně uvažovala i další česká města. Pohon elektrobusu zajišťuje asynchronní elektromotor vyrobený firmou Škoda Electric. Jako baterie slouží nikl-kadmiové akumulátory. Z 50 % na 80 % kapacity se akumulátory díky speciální rychlonabíječce nabijí za 20 minut. Maximální rychlost autobusu je 70 km/h. Mimochodem, tento elektrobus svého času zaujal i zástupce Číny – viceprezidenta česko-čínské obchodní a průmyslové komory profesora Li Minga, který se na něj přijel osobně podívat. Rozhovor s pracovníkem výrobce elektrobusu Petrem Smítalem si můžete přečíst na Busportalu. Většímu rozšíření elektrobusů v ČR zatím ale brání legislativa. Přitom cena elektrobusu je zhruba na úrovni trolejbusu. Představte si to: tichá hromadná doprava s nulovými emisemi!

Coca-Cola jde do hybridů

Tak už i Coca-Cola se chce svézt na módní vlně „zeleného zájmu“. Firma plánuje během příštího roku zařadit do své americké flotily náklaďáků 120 nových kusů s hybridním pohonem. Jedná se o nákladní vozy International 4300 vyvinutý ve společnosti s Eaton Hybrid Technology. Motor je zde využit jako generátor elektrické energie, navíc je zapojena také 340V baterie, díky čemuž má truck o 32% lepší spotřebu a pouze na elektřinu může jezdit do rychlosti 45 km/h. Je otázkou, zda těch 120 nových kusů něco změní, když celá flotila Coca-Coly maá tisíce, ne-li desetitisíce nákladních vozů. Nakonec, alespoň něco.

zdroj: autobloggreen

Volkswagen investuje do výzkumu lithium-iontových baterií

Baterie. Jediný zádrhel, na kterém je dnes zaseknutý rozvoj nejen elektromobilů a dalších nových způsobů dopravy, ale i přenosných počítačů a dalších zařízení. Uvědomují si to i velké společnosti, a tak investují do výzkumu. Německý koncern Volkswagen aktuálně spojil své síly s celou řadou dalších německých průmyslových gigantů s cílem vyvinout nové, lepší typy lithium-iontových baterií. Součástí aliance, kterou podporuje i německá vláda, jsou dále společnosti jako BASF, Bosch, Evonik Degussa, Li-Tec a STEAG. Společně v průběhu následucjících let investují zhruba €360 milionů do vývoje vysokokapacitních lithium-iontových baterií.

zdroj: autobloggreen

Ecooter elektromobil

Ecooter – městský elektromobil z Taiwanu, obrázky a video

Taiwanský Industrial Technology Research Institute (ITRI), tedy Institut pro výzkum průmyslových technologií, představil městské vozítko/elektromobil nazvaný Ecooter. Jedná se o dvoumístné vozítko poháněné lithium-iontovými bateriemi, které bude veřejnosti poprvé odhaleno v italském Miláně již příští měsíc. Taiwan zcela jistě nepatří mezi automobilové mocnosti. Ale právě v oblasti malých, lehkých moderních městských vozítek, která jsou „nadopována“ nejlepší elektronikou (Taiwan patří mezi přední státy v oblasti elektrotechniky) by mohl v budoucnu uspět. Elektromobil Ecooter má velmi vysoké manévrovací schopnosti, je 2,5 m dlouhý a 1,5 m vysoký. Dojezd na jedno nabití baterie je 100 km. Cena komerční verze Ecooteru by se měla pohybovat mezi motocyklem a automobilem. Prodej by měl být zahájen nejprve na Taiwanu a nejspíš také v Číně, později v Evropě a později snad také v USA.

Baterie na cukr

Zajímavý výzkumný projekt předvedla aktuálně společnost Sony. Představila baterie, kterým jako „palivo“ slouží běžný cukr. Ten je, jak známo, plný energie. Ale teprve bio-baterie od Sony dokáží tuto energii zpracovat na elektřinu a s ní například pohánět MP3 přehrávač. Prozatím jsou tyto baterie příliš velké a nepraktické, takže auto na cukr asi hned tak nebude, ale určitě se jedná o zajímavé biopalivo budoucnosti. Když ne pro auta, tak třeba pro notebooky nebo jiná elektronická zařízení.

Auto na baterky

Nejrychlejší auto na tužkové baterie!

Guinessova kniha rekordů má novou senzaci. Nejrychlejším automobilem na baterie (tedy elektromobilem), který je poháněn běžnými tužkovými bateriemi, se stalo japonské závodní vozítko Oxyride. To je jen o „málo“ náročnější než běžný televizní ovladač. K dosažení maximální rychlosti 120 km/h bylo potřeba 192 tužkových baterií. Řidičem byl Takashi Sudo, který zaznamenal rekord na testovací dráze poblíž Tokia. Tělo automobilo bylo vytvořeno z uhlíkových vláken a plastu. Na projektu společně pracovala soukromá společnost a studenti na univerzitě Osaka Sangyo.