SUV elektromobil

SUV elektromobil

Tak ono to možná s těmi SUV nebude zas až tak horké, jak to na první pohled vypadá. Americká společnost Phoenix Motorcars uvedla na trh plně elektrické SUV, které vydrží jet déle než 160 km, má nulové emise, nabije se za deset minut a maximální rychlost je kolem 150 km/h při plném nákladu a pěti pasažérech. Revoluce? SUV využívá nové NanoSafe baterie od společnosti Altairnano, jejichž hlavní přísadou je lithium-titanát. Čert ví, co to vlastně je, ale asi to má budoucnost.

SUV elektromobil je momentálně k dispozici pouze pro velké zákazníky, ovšem společnost Phoenix Motorcars hodlá uvést také verzi určenou pro běžné zákazníky, a to koncem roku 2008.

SUV elektromobil

Navíc pracuje také na přidavných bateriích, které prodlouží dojezd na 400 km. Během roku 2007 chce společnost prodat 500 kusů svého elektromobilu, během dalšího roku už 6000 kusů.
Ačkoliv dojezd vypadá slabě, má toto SUV v USA velkou budoucnost, protože většina lidí nejezdí dále než právě několik desítek mil.

Elektromobil Porsche 914

Porsche 914 jako elektromobil

Vědci a studenti ze slavného Massachusetts Institute of Technology (), to nejsou jen zahloubaní vědátoři. Partička studentů z MIT trávila posledních šest měsíců tím, že předělávala slavný Porsche 914 na elektrický pohon. Chtěli tím demonstrovat skutečnost, že elektrický pohon automobilů je možné úspěšně aplikovat. Svým způsobem tak vytvořili „květinovou alternativu“ nedávno ohlášenému elektrickému sporťáku Tesla Roadster společnosti .

Manganové nanokrystaly: 2x větší výdrž baterií

Nanomateriály a  obecně zažívají poslední dobou velký mediální přetřes. Už jsme na našem serveru informovali o nanogenerátorechnanotetechnologiích v bateriích, nyní tu máme další „nanověc“.

Vědci z americké Argonne National Laboratory testují přidávání manganových částic do klasického mixu lithia, kobaltu, niklu a mědi, čímž vytvoří nanokrystaly schopné absorbovat během nabíjení více elektronů. Tím zvyšují kapacitu baterie.

Dosavadní testy prokázaly více než zdvojnásobení kapacity s přidáním manganu. Má to ale i jednu nevýhodu: proud baterie se snížil na polovinu. Také zatím není jasné kolik nabíjecích cyklů by byly manganové baterie schopné vydržet.

Nanotechnologie v bateriích

Nanomateriály a  jsou, zdá se, jedním z klíčových směrů (viz. nanogenerátory), které v budoucnu umožní masovější rozšíření automobilů na elektrický/alternativní pohon.
Už několik společností vyrábí své baterie s pomocí nanočástic. Nejnovějším přírustkem do party je spoečnost Decktron/Nanoexa, která vyrábí lithium-iontové baterie. Nový nanokrystalický materiál vyvinutý v této firmy má umožnit výrobu li-ion baterií o výkonu až 3 kW/kg.
Nová generace lithium-iontových baterií vyrobených pomocí nanotechnologií by mohla výrazným způsobem rozšířit možnosti dnešních hybridních automobilů.

Segway Centaur

Americká společnost je známá především díky svým osobních přepravním prostředkům, jako je například dvoukolý Segway i2. Společnost Segway už delší dobu staví na platforemě Segway Smart Motion a nově představila zkoncept zařízení Centaur. To se od předchozích výrobků Segway liší především tím, že má čtyři kola.
Čtyřkolka Centaur kombinuje pokročilé dynamické stabilizační a pružící systémy do jednoho jediné zábavného produktu. Segway Centaur může jezdit v nejrůznějších terénech, produkuje nulové emise a má velmi tichý chod.
Čtyřkolka Segway Centaur je poháněna bateriemi, které se dobíjejí během zpomalování a sjíždění kopců. Prototypy mají zatím maximální rychlost kolem 30 km/h. Pro více informací mrkněte na oficiální stránky Segway Centaur.

Elektromobil BugE

Kutil Mark Murphy si vlastnoručně vyrobil jednomístný elektromobil nazvaný BugE. Vzhledem připomíná vesmírnou raket z představ komixových kreslířů 60. let. Dojezd je 50 km, maximální rychlost 80 km/h. Pro pohon využívá elektromobil BugE klasických olověných akumulátorů.

Ford odhalil Ford Edge s HySeries Drive

Pohonný systém HySeries Drive automobilky byl poprvé představen v konceptu Ford Airstream na . Jedná se o hybridní plug-in systém s elektromotorem poháněným lithium-iontovou baterií. Další část energie dodávají vodíkové palivové články. Ford Edge aktuálně představený ve Washingtonu a využívající právě systém HySeries Drive, se tak stává světově prvním hybridem poháněným palivovými články se schopností dobíjení doma. Při nulových emisích škodlivin tak dává vynikající spotřebu kolem 5,8 l/100 km.

Ford Airstream – minivan na vodík

Na autosalonu v Detroitu oznámila automobilka Ford ve spolupráci se společností Airstream nový koncept Ford Airstream. Jedná se o zářivě stříbrný hybridní minivan poháněný systémem HyDrive (HySeries Drive). Hlavním zdrojem energie jsou vodíkové palivové články plus lithium iontové baterie. Dojezd na baterie je 40 km, na palivové články 490 km. Baterie lze nabíjet přímo ze zásuvky, jedná se tedy o tzv. plug-in hybrid. Kombinovaná spotřeba hybridního automobilu Ford Airstream se má pohybovat kolem 5,7 l/100 km. Automobil Ford Airstream je vybaven futuristickým interiérem, kde lze například sledovat DVD či se připojit na internet.

Ford přemýšlí o plug-in hybridu

Americká automobilka Ford nepatří právě k průkopníkům alternativních pohonů. Přesto už má několik hybridních automobilů na americkém trhu, jmenovitě například Escape/Mariner/Tribute, a chystá model Fusion na rok 2008.
Nancy Gioia, ředitelka hybridního vývojového programu automobilky Ford, nicméně nedávno dala světu vědět, že přemýšlejí také o vývoji nového plug-in hybridu, tedy „hybridu do zásuvky“. Největším problémem je ovšem, jako obvykle, baterie. Ceny pokročilých lithium-iontových baterií jsou totiž stále příliš vysoké.

Elektromobil Subaru získal ocenění vlády

Elektromobil R1e, malé městské vozidlo automobilky Subaru, získalo ocenění japonské vlády za přínos životnímu prostředí. Elektromobil byl vyvinut ve spolupráci společností NEC Lamilion Energy, Ltd., Tokyo Electric Power Company a Subaru.
Elektromobil R1e vyniká zejména svým rychlodobíječem, který dokáže dobít automobil za 15 minut (ostatní elektromobily běžně až osm hodin). Dojezd je 80 km a maximální rychlost 100 km/h. Životnost lithium-iontové baterie je 10 let nebo 200 000 km, což je mnohonásobně více než u jiných elektromobilů.

Detroit: Nissan představil hybridní model Bevel

Nový rodinný vůz Nissan Bevel byl představen na autosalonu v Detroitu. Hybrid Nissan Bevel je poháněn 2,5 litrovým šestiválcovým motorem a samozřejmě doplňkovým elektromotorem. Střecha auta je pokryta solárními panely, které poskytují energii dalším spotřebičům. Další informace, například o použitém elektromotoru či bateriích zatím nebyly oficiálně oznámeny.

DaimlerChrysler, Ford a General Motors žádají Bushe o dotaci

„Velká trojka“ automobilek Ford Motor, General Motors a Chrysler Group požádala amerického prezidenta Bushe o dotaci 500 mil. dolarů na vývoj výkonnějších baterií, které by mohly konkurovat japonským výrobkům.
V každém případě se jedná o poněkud podivný požadavek. Proč by vývoj nových typů baterií nezvládly takhle velké automobilky samy? Zvládla to i Tesla se svým vozem Tesla Roadster. Navíc, aktuálně představený Chevrolet Volt už podobnou technologií disponuje. Co tím tedy Velká trojka sleduje? Americké ministerstvo energetiky ani Bílý dům se k situaci nevyjádřili.