Detroitský autosalon: Chevrolet Volt
Americká automobilka General Motors přišla na autosalonu v Detroitu s velkým překvapením. Jedná se o koncept automobilu Chevrolet Volt.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Americká automobilka General Motors přišla na autosalonu v Detroitu s velkým překvapením. Jedná se o koncept automobilu Chevrolet Volt.
Monacká společnost Venturi začne svůj jedinečný elektromobil Eclectic, poháněný solární a větrnou energií, vrábět už během června 2007. Eclectic byl poprvé představen na pařížském autosalonu minulé září. Střecha solárního automobilu, který ze všeho nejvíce připomíná první automobily z počátku 20. století, je pokryta solárními panely. Navíc má vůz také vrtulku, která pomáhá doplňovat baterie.
Společnost Firefly Energy Inc. vyvinula nový typ olověných kyselinových akumulátorů, které by mohly najít využití v hybridních automobilech a elektromobilech.
Nový typ baterie má podobný design jako klasické olověné akumulátory, nicméně namísto olověné mřížky využívá mřížku z karbonu. To značně snižuje hmotnost, zjednodušuje výrobu a zvyšuje rychlost nabíjení.
Velmi zajímavý článek na Techblogu: Kondenzátory z nanotrubek nahradí akumulátory
Malá americká automobilka Free Drive EV ze státu Montana chystá na letošní rok uvedení svého miniaturního elektromobilu s názvem Solar Bug. Prťavoučký elektromobil je zhruba z jedné desetiny poháněn pomocí solárních panelů, zbytek zajišťuje baterie.
Japonská automobilka Nissan oznámila nový střednědobý akční plán pro životní prostředí nazvaný Nissan Zelený program 2010. Automobilka plánuje představit několik různých modelů aut poháněných alternativními palivy již během několika příštích let (o spolupráci s Renaultem jsme již včera informovali) aby ukázala, jak jí záleží na životním prostředí a snižování spotřeby. Nissan hodlá velmi tvrdě snižovat emise jak ve svých automobilech, tak i samotných továrnách. Do roku 2010 chce mimo jiné představit automobil se spotřebou tří litrů na 100 km.
Přestože Nissan předpokládá, že klasické spalovací motory zůstanou i nadále hlavní pohonnou jednotkou jeho vozů, poohlíží se také po jiných technologiích pohonu. Například elektromotory, baterie, palivové články, a elektromotory zabudované přímo do kol (že by našel využití nový revoluční český vynález – Lineární spalovací motor?). Už příští rok chce také Nissan v Evropě představit nový, ekologicky nezávadný diesel, do roku 2010 jej hodlá dovézt do USA.
Velkolepé plány, otázkou je, jak moc se Nissanu podaří je v příštích třech letech naplnit.
V roce 2010 chtějí automobilky Nissan a Renault představit společný motor pro elektromobil s nulovými emisemi.
Podle britského vydání magazínu AutoExpress bude nová generace modelu Toyota Prius obsahovat místo klasických nikl-metalhydridových baterií vyspělejší lithium-iontové baterie. Ty mají vyšší kapacitu při meních rozměrech. Díky tomu by měl být vylepšen také interiér modelu Prius. Lepší baterie také umožní Priusu častěji jezdit čistě na elektřinu zejméně v městském provozu.
Společnost Horizon Fuel Cell Technologies, která nedávno představila palivovým článkem poháněnou hračku H-Racer, přišla s dalším zajímavým výrobkem.
Jedná se o vodíkový palivový článek pro autíčka na dálkové ovládání. Palivový článek nazvaný H-cell lze namontovat do autíček o poměru velikostí 1/10 kde nahrazuje klasickou 7,2V nikl-kadmiovou baterii. Celý kit obsahuje palivový článek, elektronickou kontrolní jednotku a dvě malé nádrže.
Auta většinou navrhují designérská studia. Ale už jste někdy viděli automobil, který by pocházel z módního návrhářského domu?
Německá společnost Siemens vyvinula ve své pobočce Siemens Power Generation pevný palivový článek o výkonu 5 kW schopný běžet 2800 hodin (a dosud běží). Jedná se o součást programu americké organizace Department of Energy’s Solid State Energy Conversion Alliance (SECA), která si vytyčila za cíl vyzkoumat palivový článek, který by vydržel běžet 1500 hodin a déle.
Siemens hodlá nechat běžet svůj palivový článek i nadále aby se zjistila jeho životnost a efektivita. O jeho využití v oblasti automobilového průmyslu se pro jeho nízký výkon zatím nemluví, nicméně je to dobrá cesta do budoucna.
V posledním čísle známého amerického magazínu Time se objevil seznam nejlepších vynálezů uplynulého roku. V kategorii dopravy překvapivě zvítězilo auto na palivové články zvané H-Racer. Nejedná se však o skutečný vůz v životní velikosti, nýbrž miniaturní hračku o velikosti 20 cm poháněnou palivovým článkem.
Už minulý rok na Tokyo Motor Show představila Yamaha skútr na palivové články nazvaný FC-me, který svými rozměry, váhou i výkonem spadal do kategorie 50 ccm. Tento rok se hystá představit FC-AQEL, vylepšenou 125ccm variantu tohoto stroje (skútr je ale samozřejmě poháněn elektromotorem). Hlavním rozdílem je, že palivové články FC-AQEL jsou syceny vodíkem a nikoliv směsí metanolu a vody jako v případě FC-me.
Jeden ze spoluzakladatelů společnosti Google, Sergey Brin, investoval nedávno blíže neupřesněnou sumu do společnosti Commuter Cars. Ta se soustředí na vývoj malých elektromobilů a lithium-iontových baterií. Brin si k té příležitosti pořídil rovnou také tři automobily Tango T600, jeden stojí 148 000 dolarů. Tango je zvláštní tím, že je pouze metr široké, zrychlit z 0 na 100 km/h však dokáže za čtyři sekundy, maximální rychlost je 120 km/h.
Ve včerejších Lidových novinách vyšel článek, který informuje o ekologickém elektromobilu Eclectic monacké firm Venturi Automobiles, který byl poprvé představen na pařížském autosalonu. Ekologické vozítko připomínající kočáry 19. století se kupodivu bude vyrábět, v červnu 2007 má být připraveno k prodeji prvních 200 kusů. Cena za jeden však bude 24 tisíc eur, tedy asi 720 000 Kč. Elektromobil Eclectic je určen především do města, nemá dveře a je poháněn elektromotorem o výkonu 22 koní. Baterie umožňují při maximální rychlosti 50 km/h dojezd 50 km. Další zajímavé informace hledejte na oficiálních stránkách firmy Venturi Automobiles.