Phantom Eye je nový bezpilotní letoun společnosti Boeing, resp. její dílny Phantom Works. Výjimečný je stroj v tom, že jej pohání tekutý vodík. Dron neboli bezpilotní letoun je určen především pro dlouhodobé průzkumné mise – dokáže ve vzduchu vydržet až čtyři dny.
Brněnské univerzitní prostředí patří k nejlépe situovaným v České republice. Na tamním VUT aktuálně vzniká pod vedením profesora Antonína Píšťka bezpilotní letoun Marabu. Jak projekt vznikl a kam směřuje?
Bezpilotnímu solárnímu letadlu Zephyr americké společnosti QinetiQ se podařilo ustanovit několik nových světových rekordů. Mimo jiné v nejdelším bezpilotním letu, který trval 14 dní.
Bezpilotní letadla neboli tzv. UAV představují v současné době jednu z nejvyspělejších vojenských technologií. Americká armáda je čím dál tím častěji využívá v Afghanistánu, Iráku a na dalších bojištích. Boeing vyvinul novou generaci UAV nazvanou Phantom Eye, která létá na vodík.
Vzducholodě se, podobně jako elektromobily, dostávají po téměř století opět do centra pozornosti. Long Endurance Multi-intelligence Vehicle (LEMV) je název nového vzdušného plavidla, které si objednala americká armáda, konkrétně velitelství vesmírné a raketové obrany. Demonstrace by měla proběhnout letos v prosinci.
LEMV je automatická bezpilotní inteligentní vzducholoď schopná strávit samostatně až tři týdny ve výšce 6100 m s nákladem 1134 kg. Armáda ji chce samozřejmě využít především pro výzvědné mise. Její první „ostré“ využití je plánováno na rok 2011 a Afghánistán. Kromě armádního využití se počítá také s vědeckými misemi nebo využitím při přírodních katastrofách, dost možná i pro transport nákladů do odlehlých oblastí.
Vývojem hybridní vzducholodě je pověřena společnost Lockheed Martin (divize Skunk Works), která už předvedla prototyp P-791 dlouhý 38 metrů, tedy zhruba poloviční. O pohon „plné verze“ se postará celkem šest motorů, tři na každé stran. Při startu a stoupání bude každý z nich poháněn turbodieselovým motorem, ve vzduchu se pak o pohon postará centrální turbogenerátor generující elektřinu. Kromě automatického letu je možné loď samozřejmě i pilotovat.