Rozhovor: auta na olej

Biopaliva jsou stále velmi aktuálním tématem. Přinášíme proto rozhovor s Tomášem Volným, jednatelem společnosti RapidOil, která se zabývá přestavbami automobilů na pohon olejem a obecně technickým využitím rostlinného oleje v dopravě a energetice.

Čím vás zlákala oblast alternativního olejového pohonu a jak dlouho už se jí (jako firma/jednotlivec) věnujete?

Prvně jsme s tímto pohonem dieselu setkali na začátku roku 2005 při realizaci zakázky jiné naší firmy v Německu, zde jsme také zakoupili první komponenty. Komponenty jsme podle německého návodu instalovali a od té doby jezdíme na rostlinný olej. V témže roce jsme na tento účel založili RapidOil. Tato firma se realizuje v oblasti technického nasazení rostlinného oleje v dopravě a energetice.

energie z půdy

Slunce produkuje 1000x víc energie na akr než bionafta

Magazín EV World přinesl aktuálně zajímavý článek srovnávající energetickou výtěžnost jednotlivých typů rostlin při zpracování na biopalivo. Pokud byste jeden akr půdy osadili sójou a tu přeměnili na bionaftu, mohli byste pak na ni ujet za rok zhruba 3800 km. Několikanásobně více energie v sobě ukrývá kukuřice přeměněná na (28 800 km). Následuje – jeden akr by „dal“ 288 000 km. Zajímavé je, že v případě mořských řas by to bylo ještě více, a to 592 000 km. Zdaleka nejvíce by ale bylo možné z 1 akru půdy získat při zapojení , a to pro ujetí až 3 600 000 km.

Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR – květinový sporťák s výkonem 1000 koní

Když bylo Christianu von Koenigseggovi 21 let, usmyslel si, že bude vyrábět auta. Nádherná, sportovní, supersilná auta. Založil švédskou automobilku Koenigsegg Automotive a stvořil sporťák Koenigsegg CCX. Ten dosahoval rychlosti téměř 400 km/h při výkonu 1020 koní. Jenže Christian von Koenigsegg není žádný zabedněnec a dobře ví, že supersportovní automobily nejsou právě kompatibilní se současným světovým problémem v podobě globálního oteplování. Upravil proto svůj klenot na verzi poháněnou biopalivem.

Týden udržitelného rozvoje 2007

Ve dnech 14. 5. – 20. 5. 2007 probíhá další ročník akce Týden udržitelného rozvoje. Ten každoročně pořádá Ministerstvo životního prostředí ČR ve spolupráci s Francouzským velvyslanectvím a dalšími zeměmi – letos s Velkou Británií, Švédskem a Švýcarskem.

Renault bere ekologii vážně

Francouzská automobilka Renault se připojuje k módní vlně ekologicky přítulných výrobců aut. Renault zahajuje iniciativu nazvanou eco². Hodlá snížit svůj dopad na životní prostředí, a to už od výrobního procesu. Automobily Renault, které ponesou značku eco² musí splnit tři kritéria:

Počet čerpacích stanic na ethanol v USA roste

Během posledního roku se počet na ethanol E85 v USA zvýšil o 60%. Celkově teď řidiči v USA mohou využívat na 1200 čerpacích stanic s ethanolem E85. V USA získává ethanol stále více na oblibě s tím, jak se objevují nové modely flexi-fuel vozů (automobily, které dokáží využít benzinu i ethanolu).
má dosud ethanol velmi malou či nulovou podporu. V Evropě se najčastěji ethanol využívá ve , počítá se však s jeho dalším rozšířením. Nedávno čeští poslanci schválili přidávání několika procent ethanolu do benzinu.

Poslanci schválili biopaliva

Od září se v motorové naftě budou povinně vyskytovat 2% biopaliva, od ledna příštího roku pak budou 2% ethanolu v benzinu. Takovýto záměr schválila konečně po mnoha letech Sněmovna v novele zákona o ochraně ovzduší. Do roku 2010 by pak podíl bipaliv měl vzrůst až na 5,75%.

Boeing a Virgin Atlantic společně pro biopaliva

U příležitosti nákupu 15 kusů letounů Boeing 787-9 Dreamliner společností Virgin Atlantic oznámily obě společnosti také uzavření strategického partnerství v oblasti a ekologie.
Boeing a Virgin Atlantic budou společně vyvíjet biopaliva pro letecký průmysl. První demonstrace se má konat už v roce 2008, dalšími spolupracujícími společtnostmi jsou GE Aviation a Virgin Fuels.
Kromě toho chtějí i Virgin pracovat na snižování emisí v leteckém průmyslu a snižování spotřeby. Například letoun Boeing 787-9 Dreamliner má až o 20% nižší spotřebu než jiná .