Mitsubishi i MiEV policejní verze

Britská policie dostane elektromobily Mitsubishi i MiEV

Měsíc před vánocemi dostanou policistéBritánii dárek. Na nedávno Národní policejní výstavě si vyhlídli elektromobil Mitsubishi i MiEV, který se jim na první pohled zalíbil a okamžitě prý žádali Mitsubishi Motors o možnost jej otestovat v praxi. Japonská automobilka samozřejmě nelenila a už na listopad připravuje první dodávku svých speciálně upravených elektromobilů iMiEV v policejních barvách.

Elektromobily s dojezdem 160 km na jedno nabití a max. rychlostí 130 km/h jsou dobře uzpůsobeny pro městské patroly. Uvezou čtyři dospělé, nicméně obvykle v policejních vozech sedí pouze dva. Mitsubishi testuje iMiEV v Británii už více než rok, nicméně nikoli jako policejní vozy. V kontinentální Evropě se má iMiEV pod značkou Peugeot iOn začít prodávat koncem roku 2010.

Mitsubishi i MiEV policejní verze Mitsubishi i MiEV policejní verze Mitsubishi i MiEV policejní verze
Mercedes-Benz skládací kolo

Skládačka značky Mercedes-Benz

Automobilová značka Mercedes-Benz uvedla na trh v Británii svůj zatím nejekologičtější stroj. Jde o skládací jízdní kolo Mercedes-Benz Folding Bike. Jedná se o moderní kolo se vším všudy – přehazovačka s osmi převody, kotoučové brzy a nezávislé přední i zadní odpružení. Luxusní skládačka je ideální do města, složit a rozložit kolo trvá pouhých pár sekund. Pokud jej složíte kompletně, zabere pouze 80x80x35 cm – snadno se pak vejde třeba do kufru auta.

Cena kola není právě nízká, stojí 1099 liber (v přepočtu asi 33 000 Kč). Například pro obyvatele Londýna se však jedná o ideální volbu – zaparkují své auto před částí, kde platí poplatky za vjezd, nasednou na kolo a nemusí platit poplatek 8 liber za vjezd. Pokud to tak budou dělat každý den pět dní v týdnu po šest měsíců, na kolo si rychle „vydělají“ a ještě třeba zhubnou :). Faktem nicméně je, že jiné firmy nabízejí podobné skládačky mnohem levněji, a to i u nás – například Brompton. Ta lze navíc složit až na rozměry 56x55x25 cm při hmotnosti 11 kg.
Mercedes-Benz skládací kolo

Lighting GT

Bleskový elektromobil Lightning GT

Jak by měl vypadat za 3,6 mil. korun, tedy nějakých 120 000 liber? Jako Lighting GT! Poháněn čtyřmi 120kW elektromotory by měl nabídnout výkon kolem 700 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h během čtyř sekund a maximální rychlost omezenou na 210 km/h. Šťávu mu mají poskytnout nové 36kW baterie a ve výrobě by se tenhle údajně „typicky britský“ krasavec měl objevit už příští rok. Nevěříte? My taky ne. Ale chtěli bychom.

Šéf britské společnosti Lightning Car Company, která je za tohle neuvěřitelné dílko zodpovědná, je však optimista. „Lighting GT by měl být v prodeji na jaře 2010. Máme zaplacené předobjednávky, tlačíme naše plány kupředu,“ řekl magazínu Autocar.co.uk. Kromě tohoto sportovního elektromobilu by však firma ráda měla v nabídce také další typy vozů, ještě jedno menší .

Lighting GT

galerie: Lighting GT

Lighting GT Lighting GT Lighting GT
Elektromobil Mitsubishi i MiEV - testy v Británii

Britové dají 800 mil. Kč na testy elektromobilů

Elektromobily jsou dnes v kurzu po celém světě. Americké Ministerstvo energetiky dává miliardy na jejich vývoj a výzkum a výstavbu továren. Dokonce ani český ČEZ nechce zůstat a spouští projekt FutureMotion. Británie mezitím vyčlenila v přepočtu 800 mil. Kč (£25 mil.) na velký projekt testování elektromobilů v reálném provozu. Hlavní roli zde mají hrát vozy Mini E a především Mitsubishi i MiEV. Testů se opět zúčastní především zástupci průmyslové sféry, akademici, energetické společnosti. Zmíněných 25 mil. liber je určeno na urychlení vývoje elektromobilů a dalších typů nízkoemisních automobilů. Do projektu se zapojí také energetická společnost EDF Energy. Zároveň s elektromobily se testují také plug-in hybridy Toyota Prius.

Riversimple Urban Car

Britové mají auto na vodík

Společnost Riversimple představila v  nové auto na vodík. Jde o malé dvoumístné městské autíčko postavené na bázi „open-source“, tedy otevřených a sdílených znalostí. Konstruktérům trvalo přivést jej na svět devět let. Dnes je konečně na světě první prototyp. Klíčovou součástí nového autíčka je 6kW palivový článek, který je mnohonásobně menší, než jiné dnes běžně využívané palivové články.

Kromě palivového článku je součástí auta také nádrž na vodík a samozřejmě elektromotor. Maximální rychlost je 80 km/h a maximální dojezd na jednu nádrž 322 km, ekvivalent spotřeby zhruba 1 l/100 km. Malé, ale šikovné autíčko je doslova přecpáno nejnovějšími technologiemi. Jednou z důležitých součástí je také superkondenzátor, který dokáže získat „zpět“ z brzd kolem 50% energie.  
Riversimple Urban Car

Toyota iQ3

Toyota uvádí v Británii model iQ3

Poprvé se koncept malinkatého městského auta značky Toyota objevil už na Frankfurtském autosalonu v roce 2007. Smart Fortwo konečně získal opravdovou konkurenci. Produkční verze se pak objevila na autosalonu v Ženevě o rok později a prodej v Japonsku začal v říjnu 2008. V Británii se Toyota iQ začala prodávat v lednu letošního roku. Netrvalo to ani půl roku a Toyota už je tu s novou verzí.

galerie: Toyota iQ3

Toyota iQ3 Toyota iQ3 Toyota iQ3

Nová Toyota iQ3 je vybavena 1,33l motorem o výkonu 98 koní se systémem Toyota Optimal Drive, který snižuje smise na 113 g/km. Jde o stejný motor jako využívají vozy Toyota Auris či Yaris. V kombinovaném cyklu nabízí autíčko spotřebu 4,8 l/100 km (verze s manuální převodovkou), mimo jiné i díky momentálně velmi oblíbenému Stop&Start systému. S automatickou převodovkou Multidrive je to 5,1 l/100 km. Levnější verze stojí £11 495 (asi 356 000 Kč), dražší s automatikou £12 495 (asi 387 000 Kč). Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Toyota iQ3 za 11,8 sekundy a maximální rychlost je 170 km/h.

elektromobil Citroen C1 EV ie

Zkušenosti s elektromobilem Citroen C1 Ev’ie

Během dubna se na britský trh dostal čtyřmístný městský osobní elektromobil Citroen C1 EV’ie společnosti ECC. Jde o kompletně předělaný Citroen C1, kde namísto spalovacího motoru a nádrže tiše vrní elektromotor a hoví si těžké lithium-iontové baterie Thundersky. Ty jsou umístěny v přední a zadní části automobilu, takže obsah kufru zůstává stejných 139 l jako v případě benzinové verze. Elektromobil aktuálně otestoval britský motoristický magazín Autocar a udělil mu hodnocení 3,5/5. „ se v mnoha ohledech chová stejně jako jeho benzinový protějšek,“ píše se v recenzi. Stejný názor pak má i známá britská fanynka Nikki Bloomfield, „Narozdíl od G-Wiz se v Ev’ie cítíte jako v normálním autě,“ píše ve své obsáhlé recenzi.

Ačkoliv cena 14 000 liber (asi 420 000 Kč) je zhruba dvakrát vyšší než u benzinové verze, odhadované roční úspory na parkovném, silniční dani, spotřebovaném palivu a poplatcích za vjezd činí 6500 liber (asi 195 000 Kč). Zhruba za jeden rok jsou tedy zvýšené náklady zpět. Pak je ovšem třeba počítat také s životností baterií, která v případě elektromobilu Citroen C1 Ev’ie činí 3000 nabíjecích cyklů, tedy asi sedm let. Pak je nutné baterii nahradit – současná cena je 2800 liber (asi 84 000 Kč). Dojezd elektromobilu je 90 km a plné nabití zabere šest hodin.
elektromobil Citroen C1 EV ie
Celkově magazín Autocar ohodnitl elektromobil velmi dobře a nenašel závažnější chyby. To Nikki byla ve svém hodnocení mnohem kritičtější. Stěžovala si na problémový start, kdy elektromobil nereagoval okamžitě. Navíc měl problémy nabrat v kopci rychlost vyšší než 20 km/h při obsazení třemi lidmi. Dolů z kopce už se pak elektromobil řítil rychlostí 80 km/h, kdy podle Nikki posktytoval pocit stability a bezpečí. Brzy se však tenhle pocit měl při testovací jízdě zcela vytratit, když auto najednou nechtělo jet dál. Nechali ho tedy „vychladit“ s tím, že se nejspíš přehřálo, jenže pak elektrický Citroen znovu kleknul uprostřed rušné křižovatky. Když auto kleklo potřetí, přesedla osádka do Toyoty Prius, shodla se, že má mnohem lepší zrychlení v elektrickém módu než celý Citroen C1 Ev’ie a vydala se nazpět do sídla ECC.

Citroen C1 ev'ie

Británie miluje elektromobily, přemýšlí o nich 7 milionů řidičů

Britský Královský automobilistický klub (RAC) provedl průzkum mezi zhruba 1000 domácích motoristů. Hlavní otázka zněla: Přemýšleli byste o nebo plánujete pořízení elektromobilu během příštích pěti let? Pětina odpovědla Ano, přemýšlel bych o něm nebo Ano, plánuji pořídit. V Británii je dnes 33,8 milionu řidičů, z toho pětina je zhruba 6,75 milionu. Už před časem britská vláda ohlásila finanční podporu všem, kdo projeví zájem o koupi elektromobilu. Vzápětí se v Británii začal prodávat elektromobil Citroen C1. Ředitel nadace RAC Stephen Glaister však upozorňuje, že existuje nebezpečí uspěchání celého procesu. „Vláda aktivně prosazuje pořízení elektromobilů dlouho předtím, než je mohou výrobci masově nabídnout,“ řekl. „RAC plně podporuje představení ekologických automobilů. Ale elektromobily nejsou krátkodobé řešení. Co by měla vláda nyní dělat je zlepšovat silniční síť a podporovat automobilky ve vylepšování současných technologií. To znamená zvyšovat kapacitu silnic pro snížení poplatků a emisí oxidu ohličitého, zaměřit se produkci čistších benzinových a dieselových motorů a výrobu menších a lehčích automobilů.“ Vskutku?!

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Toyota Prius – zahájení prodeje v Japonsku a kupa novinek

Toyota kolem svého nového Priusu čeří vodu jak se dá. Už v pondělí oznámila automobilka, že má jen v Japonsku přes 80 000 předobjednávek. Právě včera se také nová Toyota Prius, už třetí generace hybridního automobilu, začala v Japonsku prodávat. Cena je proti předchozí generaci dokonce o zhruba v přepočtu 60 000 Kč nižší, zejména v reakci na konkurenční hybrid Honda Insight. Toyota chce prodat každý měsíc alespoň 10 000 kusů. V Evropě a Americe půjde nový Prius do prodeje už tento měsíc. Celosvětově chce Toyota prodat v roce 2010 na 400 000 nových Priusů. Podle agentury JPMorgan Securities bude v roce 2018 alespoň jedno z deseti prodaných aut hybrid, očekává se celkový prodej necelých 10 mil. hybridů každý rok.

Od 8. června bude v Japonsku v prodeji především pro firemní zákazníky také starší model Priusu, nově označený jako Prius EX, cena je přitom hruba o 160 000 jenů nižší než v případě nového Priusu. Měsíčně chce prodat 2000 kusů a prti Insight boduje především luxusním vybavením, jako jsou například dva airbagy či klimatizace. Nikde jinde než v Japonsku se ale „nové staré“ Priusy prodávat nebudou. Naopak, v Evropě nabídne Toyota koncem letošního roku k pronájmu plug-in verze těchto hybridů. Celkově jich má být asi stovka, celkově do roku 2010 má po světě jezdit rovná pětistovka plug-in hybridních Priusů. Jako první se svých kousků dočkají nejspíš NěmeckoNizozemí, případně Británie. „V budoucnosti budou plug-in hybridy skvělým doplňkem Priusu,“ píše se trochu podivně v tiskové zprávě. Narozdíl od prvních generací Chevy Voltu bude plug-in Prius, ač obdařen velmi krátkým dojezdem pouze na elektřinu, schopný komunikovat s rozvodnou sítí. V Evropě údajně Toyota testuje své plug-iny ve spolupráci s EDF dokonce už od roku 2007.
Toyota Prius plug-in hybrid 2010
A zajímavost nakonec. Britská armáda si pronajala 50 vozů Toyota Prius pro svou „bílou flotilu“ administrativních automobilů. Ta celkem čítá na 6600 vozů takže padesát hybridů není žádné terno a gumy se zjevně jen snaží držet krok s dobou (a možná ušetřit kapku benzinu), ale tak alespoň něco. Mimochodem, na stránce www.toyota.com/prius-hybrid/ si každý může postavit/nakonfigurovat svého vlastního Priuse.
Toyota Prius - britská armáda

Mitsubishi iMiEV Sport Air

Elektromobil Mitsubishi iMiEV v Británii od listopadu

Už letos v listopadu si řidiči v Británii budou moct pořídit elektromobil Mitsubishi iMiEV. V první várce jich do Albionu doputuje z Japonska 50 kusů, později dalších 150. Cena by se měla pohybovat někde mezi 20 000 a 25 000 librami, tedy v hrubém přepočtu od 600 000 Kč do 750 000 Kč. Británie nicméně hodlá již brzy zavést na elektromobily dotace až ve výši 5000 liber čili 150 000 Kč. Zákazníci, kteří zakoupí Mitsubishi i MiEV jej koupí včetně baterie s desetiletou zárukou, tedy žádné pronajímání. Servis i prodej automobilů bude celonárodní u vybraných dealerů Mitsubishi. Japonská automobilka nedávno ohlásila hned dvojité navýšení výroby svého nového malého elektromobilu z důvodu neočekávaného zájmu. Kromě toho pracuje také na sportovní verzi iMiEV Sport Air, která by se měla objevit na trhu v letech 2010 až 2011.

Krize britského automobilového průmyslu

Stane se Británie velmocí ekologických automobilů?

Kdekoho by mohl nejspíš nadpis článku pobavit, protože v současné době se o  ani zdaleka nedá říct, že by patřila mezi světovou špičku co se týká ekologických automobilů či automobilového výzkumu vůbec. Ba naopak, je považována spíš za továrnu, podobně jako třeba . Podle nové zprávy speciálně ustaveného týmu pro Nové automobilové inovace a růst ubylo v letech 1997 až 2007 v Británii na 110 000 pracovních míst v oblasti . Největší vinu na tom údajně nese vláda. Ta umožnila, aby zahraniční automobilky skoupily většinu místních továren, a automobilový výzkum a design přitom zůstal v jejich mateřských zemích, nebo jinde než v Británii. Skupina proto představila plán na ustavení nové Rady automobilového průmyslu, ve které se sejdou jak zástupci průmyslu, tak i vlády, a společně navrhnou dlouhodobý plán, který by měl britský autoprůmysl vyvést ze současné krize. Zhruba 20leté schéma se zaměřuje především na vývoj a výrobu automobilů šetrných k  a související . Náklady by se měly pohybovat v řádu 1 mld. liber v průběhu deseti let. Pro Británii by to znamenalo kolem 100 000 nových pracovních míst, rekvalifikaci stávající pracovní síly a přínos pro navazující průmyslová odvětví. Přitom už letos v lednu britská vláda přislíbila skomírajícímu automobilovému průmyslu skrze Evropskou investiční banku půjčky v hodnotě 2,3 mld. liber v reakci na propady spojené s ekonomickou krizí.

veřejná doprava Londýně

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně

Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopalivveřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.

Citroen C1 ev'ie

Elektromobil Citroen C1 v prodeji v Británii

Britská Electric Car Corporation uvádí na domácí trn první čtyřmístný elektromobil na ostrovech. Jedná se o předělaný Citroen C1, který ECC nazývá Citroën C1 ev’ie. Dojezd je 100 – 120 km, maximální rychlost 100 km/h. Plně ho nabijete za šest až sedm hodin za cenu zhruba 90p, tedy necelých 30 Kč. Během následujících 12 měsíců chce EEC vyrobit 500 kusůa postupně tento počet zvyšovat až na 4000 jednotek pro rok 2010. Není náhodou, že EEC uvádí svj elektromobil na trh právě nyní. Je to jen krátce potom, co britská vláda ohlásila svůj plán dotací alternativním pohonům a zejména elektromobilům. Kromě toho Boris Johnson, starosta Londýna, řekl, že hodlá po městě vybudovat 25 000 dobíjecích stanic. „Věříme, že tohle je první seriózní alternativna k benzinovým nebo dieselovým autům,“ řek ředitel ECC David Martell. Klíčem k úspěšnému elektromobilu je podle něj efektivní BMS, tedy „Battery Management System“, neboli systém obsluhy baterie. Pokud se správně propojí s regenerativním brzděním, může poskytnout vysoký výkon i dojezd. Elektromobil Citroen C1 ev’ie je v prodeji ode dneška za cenu £16 850, v hrubém přepočtu asi 505 500 Kč.

Opel Insignia ecoFlex

Opel Insignia ecoFlex – nízké emise i spotřeba

Opel Insignia se stal evropským hitem a problémový Opel toho hodlá využít na maximum. Uvádí na trh nový model Opel Insignia ecoFlex vybavený dvoulitrovým turbodieselem, výkonem 160 koní a spotřebou kolem 5,2 l/100 km při emisích 136 g/100 km. Nejvyšší možný dojezd automobilu se pohybuje kolem 1350 km, maximální rychlost zůstává na 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne během 8,9 s. Aerodynamický koefecient modelu ecoFlex se snížil na 0,26, standardem u všech modelů jsou pneumatiky Michelin s nízkým odporem. Ceny v Británii začínají na 18 780 librách včetně daně (v hrubém přepočtu asi 565 000 Kč).