
Štítek: České dráhy


Češi lákají Teslu, chtějí zde vybudovat centrum výzkumu robotických aut
Severočeský podnikatel Martin Hausenblas, mimo jiné investor společnosti Liftago, se v současné době snaží přilákat do Česka automobilku Tesla. Ta už dlouho avizuje, že v Evropě vybuduje svou další továrnu. A Česko by mohlo být právě tou ideální zemí.


Vysokorychlostní železnice v České republice
Vlaky prohánějící se po kolejích České republiky rychlostí vyšší než 300 km/h? V současné době utopie, ale za dvě desetiletí snad realita. Projekt výstavby vysokorychlostní železnice v ČR podporuje jak české ministerstvo dopravy, tak i velcí světoví výrobci železniční techniky – např. německý Siemens.

Fejeton: Po železnici to trochu skřípe, ale ČD se snaží
Vlakem jezdím rád. Na cestování hromadnou dopravou jsem si zvykl při několika „studijních“ létech v Praze, a tak i když bychom s manželkou mohli jezdit autem, volíme raději vlak. Je to snad i o něco levnější, ale určitě pohodlnější. A když člověk zvládne se ve vlaku učit nebo napsat článek (v těch nejnovějších je i internet), tak i časově výhodnější.


Česká vlaková nádraží se změní v nákupní centra, na koleje vyjedou nové vagony
V rámci konference Dopravní obslužnost v ČR 2012, kterou uspořádala společnost B. I. D services, se uskutečnil diskusní blok o liberalizaci české železniční dopravy. Jak vidí budoucnost silní hráči, kteří zatím cestující po českých kolejích nevozí, ale chtějí to změnit?

RegioJet: první vlaky konkurence vyjely na české dráhy
Podnikatel Radim Jančura, zakladatel Student Agency a železniční společnosti RegioJet, vyslal na české koleje poprvé v historii konkurenci pro České dráhy. Jeho vlaky vyjely dnes brzy ráno z Prahy do Ostravy.

Leo Express – na železnici přichází další konkurence
Železnice v České republice se pomalu začíná měnit v konkurenční prostředí. Po Student Agency, resp. projektu vlaků RegioJet podnikatele Radima Jančury, přichází na koleje další firma. Jde o vlaky Leo Express společnosti RapidExpress.

České dráhy testují lokomotivu na CNG
Auta na plyn se pomalu uchycují spolu s tím, jak roste počet CNG stanic. Ale lokomotiva na CNG? Prototyp dvounápravové vlečky na CNG vyvinuly společnosti Vítkovice Doprava, ČD Cargo a Výzkumný ústav železniční.

Revoluce na železnici se koná – nanečisto!
Radim Jančura svůj boj o vstup společnosti RegioJet na české koleje nevzdal. Ačkoli jsme na konci roku psali o neúspěchu, kdy hejtmani shodili nabídku na komfortnější a levnější alternativu k Českým drahám ze stolu, „žluté vlaky“ přesto vyjely. Tak trochu na truc. Společnost je bude po tři měsíce provozovat na vlastní náklady v rámci akce „Žluté jaro na železnici“. První spoj vyjel z pražského Hlavního nádraží ve čtvrtek 22. dubna a my jsme byli na palubě.

Americká železnice hlásí rekord, krize nutí šetřit
O tom, jak diametrálně odlišná je dopravní situace ve Spojených státech a zbytku světa dokonale vypovídá následující zpráva. Amtrak, v USA něco jako České dráhy u nás, hlásí do světa nový rekord: během uplynulých šesti měsíců přepravila firma 13 619 770 pasažérů. To je však více než 10x méně, než kolik ročně přepraví České dráhy.

Škoda Electric dodá trolejbusy do Bulharska
Elektrickým vozidlům hromadné dopravy jako jsou trolejbusy nebo tramvaje se bohužel v magazínu Hybrid.cz věnujeme velmi sporadicky. Dobré zprávy je však třeba posílat dál, a tak rádi informujeme, že plzeňský závod Škoda Electric získal zakázku na 30 trolejbusů pro bulharské hlavní město Sofie. Celková hodnota objednávky je 14 mil. euro, první trolejbusy dorazí do metropole příští rok v září.
Žluté vlaky nedostaly šanci. Proč?
Je tomu již téměř půl roku, co jsme zde informovali o konkurenci rýsující se na českých kolejích. V té době Radimu Jančurovi a jeho „žlutým vlakům“ média možná nedala tolik prostoru, kolik by si zasloužil. Nyní ho má asi víc, než by si přál.
Jelikož se v poslední době jedná o žhavé téma, není třeba jej zdlouhavě popisovat. „Žluté vlaky“ šanci nedostanou, hejtmani se totiž ani neobtěžovali zadat výběrové řízení. České dráhy tak mají na 10 let opět vystaráno, konkurence se bát nemusí. A právě absence výběrového řízení je to, co vadí nejen Jančurovi, ale i široké veřejnosti.
Majitel Student Agency kdysi rozčeřil vody v autobusové dopravě. Komu se předtím snilo o připojení k Internetu, příjemné stewardce a přijatelnému jízdému, než se objevily Jančurovi „žluté autobusy“? Za to by si zasloužil alespoň diskusi na úrovni, nikoli smetení ze stolu. A my všichni bychom si zasloužili od našich hejtmanů vysvětlení.

Rychlovlaky a vysokorychlostní tratě v ČR – mají budoucnost?
Rádi byste se po naší krásné malé republice proháněli v pohodlných, čistých a rychlých vlacích? Tedy nejlépe „rychlovlacích“? My také. Ale zatím to nejde. Stát sice postupně začíná pouštět na železnici konkurenci, ale jen velmi, velmi opatrně. Student Agency se pere o první volná „místa“ a České dráhy nám už mezitím pěkných pár let mažou med koleb huby ohledně vysokorychlostních tratí. Dnes, když ekonomika země údajně narazila na dno, průmysl se propadl, stavba dálnic se zadrhává a konečně vychází na jevo jejich předraženost, zároveň vyplouvají na světlo megalomanské plány na propojení ČR s plánovanou celoevropskou sítí vysokorychlostní železnice.