Elektromobily jsou předurčeny k vítězství, říká výrobce baterií

Pravda, od výrobce baterií bychom ani nemohli čekat cokoliv jiného. Společnost Johnson Controls však v tomto oboru patří k nejstraším (viz. Wikipedia) – byla založena už v roce 1885 v USA vynálezcem termostatu. Dnes zaměstnává celosvětově 140 000 lidí a operuje v oblasti automobilového průmyslu, stavebnictví a energetických řešení. Na Globálním summitu o životním prostředí pořádaném agenturou Reuters prohlásil Alex Molinaroli, prezident společnosti, něco v tom smyslu, že dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje směřují především k elektromobilům. „Lidé sice mluví o palivových článcích, ale popravdě, není kolem toho vidět tolik snahy a energie jako je dnes vidět kolem elektromobilů,“ dodal. Johnson Controls dnes ve spolupráci s francouzskou společností Saft dodává lithium-iontové baterie pro Daimler a jeho hybridní sedany Mercedes-Benz třídy S, kromě toho spolupracuje také s automobikou Ford. Ve svém výzkumu se společnost zaměřuje především právě na li-ion baterie. Návratnost velkých investic očekává do pěti let. „Být v tomhle byznysu je dnes velmi drahé,“ kometuje současnou situaci. Přesto zde vidí obrovský potenciál a odhaduje, že hybridní automobily či elektromobily budou do roku 2020 mít 6% trhu v USA a západní Evropě. Ještě větší příležitost ale vidí Molinaroli v Číně, kde mají elektromobily šanci obrovského rozvoje – místní lidé totiž budou moct rovnou „přeskočit“ klasické agregáty.

doprava v Pekingu

Peking zavádí přísná dopravní omezení

Čínaživotní prostředí, to je téma stejně velké jako Říše středu sama. Peking byl dlouhou dobu „výstavním kouskem“ v negativním smyslu – velkoměsto zamořené emisemi, dusící se smogem a výfukovými plyny z milionů automobilů a především dopravních zácp. Ani nedávné Olympijské hry se neobešly bez omezení dopravy, která přesto nepřinesla příliš povzbudivé výsledky – šlo o krátkodobé omezení. Nyní začaly v Pekingu platit nová dopravní omezení, jejichž cílem je dostat ze silnic na 800 000 automobilů. Hlavním cílem je podle oficiálních představitelů města samozřejmě snížení znečištění ovzduší. Dvouměsíční omezení během Olympiády a Paralympiády znamenalo odstranění dvou milionů automobilů ze silnic a 120 000 tun emisí. Minulý měsíc se na 400 000 obyvatel města zúčastnilo diskuse nad tím, zda tato omezení ponechat – polovina byla pro. Podle nového zákona tak budou moct na silnice v určité dny pouze auta, jejichž poznávací značka končí tím správným číslem. V pondělí jsou to například značky končící jedničkou nebo šestkou. Nový zákon prozatím poběží ve zkušební lhůtě až do 10. dubna 2009. Peking se snaží také podporovat zaměstnavatele, aby umožnili zaměstnancům pracovat z domu, případně flexibilně podle situace. Zlepšení se dočká také hromadná doprava, například do roku 2010 přibude dalších 100 km metra, do roku 2015 už má být pod Pekingem 561 km metro linek.

Čína - Šanghaj

Čína začína budovat národní síť dobíječek pro elektromobily

Statní rozvodná společnost v Číně se rozhodla urychlit výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily v lokalitách Peking, Šanghaj a Tianjin, tedy v nejvyspělejších oblastech Číny. „První řada pilotních dobíjecích stanic nebude sloužit pouze pro zkušební elektrické autobusy, ale bude přístupná také pro elektromobily, které by se měly stát velkou součástí budoucího trhu,“ řekl zástupce společnosti. Dodal však také, že vybudování národní sítě dobíjecích stanic si vyžádá řadu povolení od zástupců státu – holt byrokracie musí být. Vybudování jedné takové stanice stojí v přepočtu zhruba 36 500 až 44 000 dolarů. Zajímavé zprávy z Číny ale nekončí. Tamní ministr pro vědu a technologii údajně hodlá v následujících měsících vypustit na silnice 10 000 hybridních automobilů, elektromobilů a aut na palivové články, stejně jako vybudovat zkušební energetickou infrastrukturu pro všechny tyto typy automobilů ve více než 10 městech do roku 2010. Výsledky rozsáhlého testování se stanou základem nových vládních opatření na podporu alternativních paliv. Vývojem elektromobilů v Číně se zabývá například automobilka BYD Auto. Podle jejích zástupců by se země mohla stát největším trhem s elektromobily – ostatně jako s čímkoliv jiným.

Čerpací stanice v Číně

Čínské pohonné hmoty zdražily o 16,7% za jediný den

Zvyšování cen pohonných hmot se stalo celosvětovým problémem a zprávy poukzaující na tuto skutečnost jsou již na denním pořádku. Zdražení o celou šestinu ze dne na den je však naštěstí stále čínským unikátem.

Za dramatickým nárustem však nestojí havárie nějaké z rafinerií, ani spekulanti. Tamní ceny pohonných hmot jsou totiž regulované státem a 8 měsíců setrvaly beze změny. Zdražení po takové době je pak logicky mnohem bolestnější, ačkoli konečná cena v přepočtu asi 12 korun za litr zní v našich zeměpisných šířkách téměř neuvěřitelně.

AOL Money
Alfa Romeo Mi.To

Alfa Romeo jde na nové trhy, buduje globální značku

Italská automobilka Alfa Romeo, vlastněná koncernem Fiat, se chystá na velkou ofenzívu. Nový šéf Luca de Meo chce z Alfa Romeo vybudovat globální značku a expandovat na nové trhy – především USA, ČínuJaponsko. Letos v létě uvede model Alfa Romeo Mi.To, nový malý levný automobil. V roce 2010 se pak má objevit první Alfa Romeo SUV (prozatím přezdívaný „CX-over“). Přestože nový šéf v rozhovoru pro německý magazín Auto Motor und Sport řekl, že Alfa Romeo nikdy nebude synonymem ekologie, dodal, že všechny nové modely se budou soustředit mimo jiné také na snižování spotřeby a větší přívětivost k životnímu prostředí. Od roku 2009 budou například nové modely obsahovat start-stop systém. Otřel se také o téma hybridů, když řekl, že všechny aktivity v této oblasti jsou pod taktovkou Fiatu, a že se na této oblasti také pracuje. Takový malý hybridní sporťáček Alfa Romeo by jistě nebyl k zahození.

Alfa Romeo Kamal Alfa Romeo Kamal Alfa Romeo Kamal
kolo na palivové články

Kolo na palivové články představeno v Šanghaji

Jakkoliv je kolo na palivové články z pohledu Evropana nepraktická záležitost, jeho nedávné představení v Šanghaji je důležitým signálem.

V asijských velkoměstech se sice stále více rozmáhá doprava v osobních automobilech, ale jízdní kola stále představují podstatnou část tamních dopravních prostředků. Přestože kolo na vodíkové palivové články bylo společností Shanghai Pearl Hydrogen Source Technology dokončeno teprve měsíc před vystavením, firma už má zakázky na několik kusů – překvapivě ale především do zámoří. Není divu, kolo stojí asi 1300 liber, tedy kolem 55 000 Kč.

Američané a Čína společně vyvinou nové hybridní technologie

Americká společnost Maxwell Technologies se spojila s čínskou Tianjin Lishen Battery, aby společně vytvořili nový hybridní systém skladování energie využívající lithium-iontové baterie a vysokokapacitní kondenzátory. Nová technologie by měla postihnout všechny nevýhody, kterými v současné době trpí samotné li-ion baterie, tedy nízkou kapacitu, dlouhou dobu nabíjení, krátkou životnost a schopnost pracovat při nízkých teplotách. Čínský Lishen je v současnosti jedním z největších producentů lithium-iontových baterií, ročně jich vyrobí na 130 milionů pro společnosti jako Samsung či Apple pro mobilní telefonyMP3 přehrávače. Maxwell zase představuje vůdčí společnost v oblasti skladování energie. Jejich budoucí nové produkty by mohly najít uplatnění mimo jiné také v hybridních automobilech či elektromobilech.

zdroj: The Energy Blog

Čínský elektromobil Comet

Nedávno jsme vám představili krásné trojkolky společnosti Venture Vehicles, konkrétně například VentureOne. V  už jim připravují konkurenci. Nový -trojkolka má název Comet. Stojí za ní společnost Flybo-Ev, tedy stejná, nedávno rozproudila mediální vody oznámením, že hodlá v USA prodávat klon vozítka Smart.
Comet samozřejmě není přímou kopií VentureOne, ale minimálně vypadá obdobně. Údajně má být vyroben z karbonu a uhlíkových vláken, interiér má být velmi moderní včetně DVD a GPS jednotky. Maximální rychlost má být 160 km/h a dojezd až 320 km, podle typu baterií. Cena se má pohybovat kolem 30 000 dolarů.

Čína chce omezit nešetrné vozy

V posledních letech roste v Číně prodej automobilů enormním způsobem. Nese s sebou samozřejmě i problémy se znečištěním, zvláště ve velkých městech jako je Peking či Šanghaj. Čínská ekonomika je stále poněkud „hybridní“, kde je volný trh stále podstatně regulován státní správou.

Peking má první čerpací stanici na vodík

První stojí kde jinde než v hlavním městě, . Postavila ji společnost British Petroleum (BP), která má na kontě mimo jiné „spoustu“ vodíkových čerpacích stanic v . Ta v Číně je však jednou z jejich dosud největších. Zpočátku bude tato stanice používat , který je vyráběn mimo ni a dovážen. V příštím roce už ale stanice začne s vlastní produkcí vodíku. je v Číně obrovský problém. Každý den do ulic vyrazí 1000 nových automobilů, jejichž emise dále znečišťují vzduch. Hybridní vozy, auta na vodíkový pohon, elektromobily, všechny tyto automobily na alternativní pohon mohou tuto zátěž značně snížit.

Electric City Smart – nový čínský padělek

Čínský průmysl dokáže okopírovat všechno. Od šperků přes hodinky a motorky až po auta. Čínská automobilka CMEC představila nedávno dvousedadlový nazvaný Electric City Smart, který se až nepříjemně podobá německému automobilu Smart ForTwo automobilky Daimler Chrysler. Elektromobil má dojezd 100 km, maximální rychlost 55 km/h a údajně je určen především pro export do Evropy. No uvidíme, jak si s takovýmhle problémem poradí právníci Daimleru. Ostatně, není to poprvé, co se do Evropy hrnou čínské padělky.