Zdeněk Votruba a Jindřich Sadil

ROZHOVOR: o bezpečnosti baterií a indukčním dobíjení s vědci z ČVUT (2.)

První rozhovorubateriích pro elektromobily podnítil zajímavou diskusi. Dnes přinášíme druhou část, ve které se Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem, odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky na Praze, diskutujeme o bezpečnosti akumulátorů a jejich budoucnosti ve vztahu k tzv. chytrým sítím neboli smart grids.

Zdeněk Votruba a Jindřich Sadil

ROZHOVOR: Rychlonabíjení bude likvidovat baterky elektromobilů, říkají profesoři z ČVUT (1.)

Elektromobily se v posledních letech začínají dostávat do hledáčku firem i jednotlivců. Všeobecné nadšení mírně zchladila loňská aféra s hořícími bateriemi po crash testu Chevroletu Volt. Jaká je současnost a budoucnost elektromobility? To byla hlavní témata rozhovoru, ke kterému jsem se sešli s odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky na Praze, Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem.

Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

Elektromobily - Solar Taxi

Solar Taxi dokončilo cestu kolem světa

Už v červenci roku 2007 jsme naše čtenáře informovali o tom, že do Prahy zavítalo Solar Taxi dobrodruha Louise Palmera. Solární vozítko táhnoucí s sebou vozík se solárními články se tehdy předvedlo na ČVUT za podpory Českého klubu elektromobilistů. Před pár dny Palmer dorazil na Světovou konferenci o klimatické změně, která se konala v sousedním v Poznani. Jeho Solar taxi mezitím stihlo objet celý svět – urazil v něm přes 50 000 kilometr, projel 38 zemí, svezl největší politické pohlaváry i známá jména jako je James Cameron. Ačkoliv na postavení svého Solarního taxi vydal Palmer celé jmění, dnes tvrdí, že jeho masová výroba by stála pod 20 000 dolarů za kus (400 000 Kč).

Elektromobily - Solar Taxi