
Primátor Londýna nechá vybudovat cyklistické superdálnice
Starosta Londýna Boris Johnson se rozhodl proměnit svou metropoli v „nejlepší město na světě“. Mimo jiné tím, že nechá vybudovat nové cyklistické stezky.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Starosta Londýna Boris Johnson se rozhodl proměnit svou metropoli v „nejlepší město na světě“. Mimo jiné tím, že nechá vybudovat nové cyklistické stezky.
Trh s elektrickými koly se utěšeně rozrůstá i v České republice. Z kuriozity se stává běžný dopravní prostředek. Vyzkoušeli jsme si, jak se jezdí na sportovnějším modelu elektrokola Wisper 905se.
Strana zelených se rozhodla vsadit ve své kampani na elektrokola. „Záleží nám na kvalitě života a jsme přesvědčení, že krok ke zdravějšímu životnímu prostředí může udělat každý z nás. Zatímco naše konkurence nasazuje do kampaně neekologické parní vlaky nebo autobusy, zelení volí elektrokola,“ říká Ondřej Liška, volební lídr Strany zelených.
Kromě toho, že dnes začíná Týden pražské elektromobility, slaví v tento Den země svátek také všichni cyklisté. Právě dnes totiž v Praze proběhne Velká jarní cyklojízda 2010, a to od 18:00 z nám. Jiřího z Poděbrad.
Minulý týden proběhla na Magistrátu hl. města Prahy konference „Jízdní kola ve městě – Elektrokola pro město“. Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz zde přiblížil projekt Go Pedelec! na podporu používání elektrokol. Kromě něj vystoupili i známí cykloaktivisté a hosté ze zahraničí.
Elektrokola jsou pro média v České republice „novinkou“ již druhým rokem. Autoři článků buď čerpají ze zahraničních serverů, nebo z marketingových materiálů výrobců. Skutečných testů mnoho nenajdeme. Výrobci a distributoři pak často a rádi manipulují s fakty, která jsou pro spotřebitele důležitá k orientaci na trhu. Cílem tohoto textu je vnést trochu světla do této „džungle“.
Po výjimečné zimě se doufejme opět dočkáme klidných jarních a letních měsíců. Hledáte-li stále nějakou dopravní alternativu a ještě jste si nevyhlédli elektromobil nebo hybrid, možná stojí za to se zamyslet nad běžnými koly. Nebo ještě lépe elektrokoly. Jsou čím dál kvalitnější, lehčí a dojedou dál.
Od 16. do 22. září 2009 probíhá v celé Evropě tzv. Evropský týden mobility. Tato akce představuje jednu z klíčových osvětových kampaní v celosvětové kampani proti klimatickým změnám. Evropská komise chce kampaň tematicky směřovat ke schůzce v Kodani (30.11. – 12.12. 2009), kde se bude rozhodovat o budoucnosti mezinárodní smlouvy, která má nahradit dohodu z Kjóta.
Vzhledem k tomuto propojení je letošním tématem Evropského týdne mobility heslo “Naše město – naše klima!“. Města mohou zlepšit kvalitu ovzduší; zajistit bezpečnou a spolehlivou hromadnou dopravu; omezit hluk v obytných částech měst; vybudovat zóny pro setkávání a pro život atd. Města by měla klást důraz především na trvalá opatření, zaměřená na ochranu klimatu.
V ČR, konkrétně v Praze, se do organizování akcí v rámci Evropského týdne mobility, pustila především iniciativa Auto*Mat a spřátelené organizace. Součástí bylo mimo jiné speciální vysílání pro chodce a cyklisty na Rádiu 1, pouliční slavnost Zažít město jinak, kdy se ulice Vinohrad na den proměnila v pěší zónu, nebo Velká pražská cyklojízda 2009, která proběhla včera. Dnes v kině Světozor bude mít slavnostní premiéru dokumentární film Auto*Mat od 19.30 hodin. Celkem se do akce zapojilo 80 českých měst. Dne 22. září 2009 proběhne Evropský den bez aut, kdy budou města částečně uzavřena automobilové dopravě.
Praha není Amsterdam a cyklistická doprava u nás ve velkých městech pořád ještě nemá „vybudovanou tradici“. Posledních dvacet let jsme si prostě museli dosyta užít skutečnosti, že najednou můžeme vozit svá pozadí v pohodlí obrovských aut „jako na západě“. Nic na tom, že s nimi obvykle ve městech stojíme v zácpách a ploužíme se rychlostí 30 km/h od křižovatky ke křižovatce.
Básník tím chce říct, že nově vznikající cyklostezky a vůbec počínající důraz na cyklodopravu jsou pouhý začátek cesty k trvale udržitelnému rozvoji dopravy. Cesta je to však dlouhá a další etapa spočívá v přesvědčování veřejnosti, že jízdní kolo představuje plnohodnotný dopravní prostředek, který disponuje řadou výhod. Elektrokola pak tyto výhody spojují s doplňkovým elektrickým pohonem, který může jezdci ušetřit spoustu námahy a potu.
Je automobil dopravní prostředek, nebo náš fetiš, kterému jsme se slepě oddali a obětujeme mu naše pohodlí i zdraví? Na tuhle otázku se pokouší odpovědět nový český dokumentářní film Auto*Mat režiséra Martina Marečka. Auto*Mat je stylově různorodý film, kombinující žánr dokumentu, animace, hudebního klipu a home videa. Časosběrný princip vyprávění je rozšířen provokujícími situacemi a osobním vyprávěním. Do kin vstupuje 24. září Pro lepší představu mrkněte na ukázku:
Ovládáme město nebo město ovládá nás? Stáváme se automaty? Je pražský primátor spíše cyklista nebo populista? Jedeme v tom všichni? Inspirující, emotivní a vtipný dokumentární příběh režiséra Martina Marečka hledá hravým způsobem odpovědi na otázky související s životem ve městě, civilizací v pohybu a dobrodružnou cestou ke změně. Osobní příběh režiséra a jeho pokusu proměnit město kolem sebe.
Kromě filmu Auto*Mat existuje také stejnojmenná iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu. Zasazuje se o postupné zklidňování automobilového provozu, podporu cyklistiky jako plnohodnotného dopravního prostředku a rozvíjení dalších forem udržitelné dopravy. Realizuje také umělecké a osvětové akce, které zviditelňují téma šetrné a vlídné mobility, odpovědného používání automobilu a zábavnou formou nabízí osvědčená řešení z metropolí západní Evropy.
Automobilová značka Mercedes-Benz uvedla na trh v Británii svůj zatím nejekologičtější stroj. Jde o skládací jízdní kolo Mercedes-Benz Folding Bike. Jedná se o moderní kolo se vším všudy – přehazovačka s osmi převody, kotoučové brzy a nezávislé přední i zadní odpružení. Luxusní skládačka je ideální do města, složit a rozložit kolo trvá pouhých pár sekund. Pokud jej složíte kompletně, zabere pouze 80x80x35 cm – snadno se pak vejde třeba do kufru auta.
Cena kola není právě nízká, stojí 1099 liber (v přepočtu asi 33 000 Kč). Například pro obyvatele Londýna se však jedná o ideální volbu – zaparkují své auto před částí, kde platí poplatky za vjezd, nasednou na kolo a nemusí platit poplatek 8 liber za vjezd. Pokud to tak budou dělat každý den pět dní v týdnu po šest měsíců, na kolo si rychle „vydělají“ a ještě třeba zhubnou :). Faktem nicméně je, že jiné firmy nabízejí podobné skládačky mnohem levněji, a to i u nás – například Brompton. Ta lze navíc složit až na rozměry 56x55x25 cm při hmotnosti 11 kg.
Dle informací holandských oborových cyklistických organizací RAI a BOVAG převýšil loni počet prodaných elektrokol v Nizozemí loňské předpoklady. Prodalo se zde za rok přes 140.000 kusů elektricky asistovaných kol. V Německu to bylo více než 100.000 kusů. V letošním roce předpokládá německá cyklistická asociace ZIV nárůst o 30%.
Předpoklady letošních prodejů v celé EU – 300.000 budou pravděpodobně výrazně překonány (hovoří se až o 0,5 milionu elektrokol), vzhledem k tomu, že prodeje jen v Německu a Holandsku, kde je poptávka velmi vysoká, činí bezmála čtvrt milionu kusů.
V České republice se pravidelně konají Cyklokonference, které poukazují na perspektivy rozvoje cyklistické dopravy a cykloturistiky. Jedná se o jedinečnou akci svého druhu, které se účastní jak poslanci, senátoři, ministři vybraných resortů, ale také politické špičky krajské a místní samosprávy. Cyklokonference 09 proběhne tentokrát od 26.5. do 30.5. v Královéhradeckém kraji, její součástí budou kromě přednášek také exkurze po cyklostezkách. Základní téma Cyklokonference je „Od vize k realitě“. Bude dán prostor pro prezentaci dlouhodobých vizí, úspěšných strategií a přirozeně i nejlepších zkušeností v oblasti cyklistiky. Téma Cyklokonference se odráží ve čtyřech rovinách, totiž financích, moderním městském regionálním plánování a projektování, cykloturistice jakožto národním produktu a zkvalitnění života. Partnerem konference je mimo jiné společnost Ekolo.cz zabývající se v ČR distribucí elektrokol.
Ekologie je dnes všude, tím víc na sportovním veletrhu Sport Life 2008, který se od 6. do 9.11. konal na brněnském výstavišti. Hned první den veletrhu se zde konala pravidelná Bike konference, na které měl vystoupit ministr životního prostředí Martin Bursík.
Hovořilo se mimo jiné na témata „ekologie a vliv městské dopravy“, „mobilita“ či o podpoře cyklodopravy, výstavby cyklostezek a velobusinessu v rámci Evropské unie.
Vystoupila i celá řada dalších přednášejících s velmi zajímavými tématy – například Hannes Neupert, prezident společnosti ExtraEnergy a uznávaná kapacita na elektrokola v celé západní Evropě, nebo Jakub Ditrich za společnost www.ekolo.cz hovořil o tom, že „Elektrokola jsou řešením městské mobility“ (viz. náš článek „Fenomén elektrokola„). Elektrokola navíc prakticky ovládla celou halu G1, kde byla postavena testovací dráha německé společnosti ExtraEnergy, která se propagací e-cyklystiky dlouhodobě zabývá především v Německu. Kolem dráhy byla vystavena unikátní elektrokola z jejich sbírky, ale také desítky elektrokol k vypůjčení a vyzkoušení, mimo jiné například značky Giant a dalších. Dráha byla prakticky neustále plná – zejména mladých lidí, ale svou cestu si do haly našli také senioři nebo lidé v produktivním věku – pro všechny ty mohou elektrokola znamenat významné usnadnění mobility. Elektrokola či „e-kola“ nebo prostě jen elektrická kola zjevně vzbudila velký zájem.
V ČR se v posledních let buduje stále větší počet cyklostezek, a to jak ve městech, tak i ve volné přírodě. Jízdní kola se z oblasti zábavy a sportu přesunují do oblasti osobní dopravy, viz .článek „Cyklistika vzpřímená“ magazínu Respekt. Prudký rozmach zažívají elektrokola. V následujícím článku se podíváme na jejich historii, konstrukci i praktické zkušenosti.
Trocha z historie
Jízdní kolo s pedály bylo poprvé představeno v roce 1862 ve Francii a už o 15 let později byla u amerického patentového úřadu podána přihláška na „kolo poháněné dvojitým elektrickým motorem“, který byl umístěn ve středu osy klikové hřídele (U.S. Patent 596,272).
Snahy o různou motorizaci provází jízdní kolo celou jeho historií. Například v roce 1944 představil pražský konstruktér Ing. H. Fügner prototyp elektrokola využívající dynamo Sentuilla o výkonu 150W, které rovině kolo dosahovalo rychlosti až 36 km/h! Váha stroje včetně olověných baterií však byla neuvěřitelných 140 Kg.