Tesla Motors Simon Rochefort

Autosalon Ženeva: proč chybí Tesla Model S? A kam vůbec směřuje Tesla?

Skromný stánek Tesla Motors na autosalonu v Ženevě představil jen starý dobrý Tesla Roadster. K vidění nebyl ani už ohlášený rodinný sedan Tesla Model S, ani žádné další plánované modely automobilky. Proč? Na to jsme se zeptali ředitele marketingu Simona Rocheforta.

Podle něj jsou na ženevském autosalonu očekávání nastavena příliš vysoko. „Každý tu očekává, že uvidí 100% funkční elektromobil,“ řekl Rochefort. „Bohužel, to zatím není případ Modelu S,“ dodal. Interiér je podle něj hotový teprve z 50%.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

Daimler představuje autobus na vodík Citaro

Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

eCarTec 2009 – 1. Mezinárodní veletrh elektrické mobility

Ve dnech 13. až 15. října 2009 proběhne v  akce nazvaná eCarTec 2009 neboli 1. Mezinárodní kongres o elektrické mobilitě. Ten je reakcí na stále rychleji se rozvíjející segment elektrických aut. představují budoucnost automobilového průmyslu a eCarTec si proto klade za cíl sdružit profesionály pohybující se v této oblasti.

Oficiální program kongresu zahrnuje přednášky o e-mobilitě od těch nejpovolanějších, tedy například lidí z Fraunhoferova ústavu pro integrované systémy a zařízení technologie IISB, Evropské asociace pro baterie, palivové články hybridní a elektrická vozidla (varování: web je poněkud úsměvný), ale i soukromých společností jako je , Infineon Technologies AG a dalších.

Historie hybridních aut - Ferdinand Porsche - Lohner Mixte hybrid

Historie hybridních aut, 1. díl

Myšlenka není žádnou novinkou. Ve skutečnosti je dokonce ještě starší než samotný automobil! Na přelomu 19. a 20. století měl elektrický pohon oproti spalovacímu motoru ve svých parametrech dokonce jednoznačně navrch, avšak karta se brzy obrátila.

Některé velké automobilky se k myšlence hybridního pohonu vrátily ve svých experimentálních studiích zejména v 70. a 80. letech minulého století, kdy začínalo být zřejmé, že si vyžádá změnu celkového přístupu ke konstrukci automobilu a jeho poháněcího ústrojí. Jak to vlastně celé začalo? Věřte nebo ne, ale už v 19. století.  

Ferdinand Porsche byl prvním, kdo prakticky využil hybridní pohon automobilů, zde Lohner Mixte

Průmyslová revoluce v 19. století s sebou přinesla řadu přelomových změn. Myšlenka hybridního pohonu je však podle některých pramenů dokonce ještě o několik století starší! Údajně už v letech 1665 až 1680 začal vlámský jezuitský kněz a astronom Ferdinand Verbiest vytvářet plány na malý parní povoz pro čínského císaře Khang-hsi (jinak také „Hang-hi“). Vůz nejenže mohl být poháněn párou, ale také tažen koňmi. A máme tu první hybridní pohon! Není ovšem jasné, zda se vůbec kdy tento vynález dočkal realizace.

Mercedes-Benz Vision S 500

Autosalon IAA Frankfurt 2009: Mercedes-Benz S 500 plug-in hybrid do zásuvky

zaskočil všechny příznivce oznámením o tom, že na představí Mercedes-Benz Vision S 500. Třiapůllitrový benzinový šestiválec doplněný o elektromotor o výkonu 60 koní by měl ujet 30 km čistě na elektřinu, a to díky zhruba o enerii 10 kWh. Průměrná spotřeba auta by měla být 3,2 l/100 km!

Luxusní do zásuvky se má pochlubit emisemi pouze 74 g/km, což je pro tuto třídu auta vskutku unikát. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne automobil během 5,5 sekundy. „Vision 500 plug-in hybrid je novým krokem na naší cestě k mobilitě s nulovými emisemi,“ komentoval novinku Dr. Dieter Zetsche, šéf Damimleru a . Prozatím však není jasné, kdy se auto objeví v sériové výrobě. Těšíme se, až se na něj budeme moct podívat osobně za týden ve Frankfurtu!

„Máme všechny klíčové technologie pro takové auto snů, proto si myslím, že by mohlo být součástí už příští generace třídy S. Důležité teď je, aby naše vývojová činnost byla doplněna rozsáhlou infrastrukturou, která nám umožní naplno využít potenciálu tohoto inovativního systému pohonu, doplnil Thomas Weber, který je zodpovědný za výzkum a vývoj.

Mercedes-Benz Vision S 500 Mercedes-Benz Vision S 500 Mercedes-Benz Vision S 500
Mercedes-Benz třída B F-CELL

Mercedes-Benz třída B F-CELL – první auto s palivovými články

Nový vůz třídy B F-CELL představuje první, v sériových podmínkách vyrobený osobní vůz Mercedes-Benz využívající k pohonu palivové články. Tento elektromobil přesvědčuje svými suverénními jízdními výkony na úrovni vozu s dvoulitrovým benzínovým motorem a zároveň schopností uplatnit se v běžném každodenním provozu. Přitom se jeho bezemisní pohon spokojí při plnění podmínek nového evropského jízdního cyklu v přepočtu s 3,3 litry paliva na 100 kilometrů (naftový ekvivalent). Počátkem příštího roku bude prvních asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v EvropěUSA.

Nový automobil s palivovými články nabízí vše, co se od vozu Mercedes-Benz očekává. To znamená vysoká úroveň v oblasti bezpečnosti a komfortu, dále pak žádná omezení co se týká vnitřního prostoru i prostoru pro zavazadla. Ale zákazníci se nemusí zříci ani radosti z jízdy, protože použitý elektromotor má nejvyšší výkon 100 kW/136 k a maximální točivý moment 290 Nm, který je k dispozici již s prvním otočením motoru. ČÍST DÁL…

Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL
Smart ED

Druhá generace elektromobilu smart ED půjde do výroby

Daimler ohlásil příjemnou novinu, že elektromobil smart ED se ve své druhé generaci začne vyrábět už letos v polovině listopadu v továrně Hambach ve Francii. První várka vyrobených elektrických smartíků půjde jako testovací flotila do velkých evropských měst (Berlín – projekt e-mobility ve spolupráci s RWE, dále pak Paříž, Řím, Milán, Madrid, Pisa), od roku 2012 si je pak bude moct koupit kdokoliv.

Dojezd elektromobilu je 115 km, kteroužto energii auto vycucává ze 14kWh baterie made in Tesla Motors. Motor o výkonu 30 kW dokáže nabídnout kroutivý moment 120 Nm a zrychlit z 0 na 100 km/h během 6,5 sekundy. Druhá generace smart ed dostala navíc také zelenější barvy karoserie, jak si můžete prohlédnout v galerii.

Smart ED Smart ED Smart ED
Mercedes-Benz Concept BlueZERO

Mercedes-Benz Concept BlueZERO – info a galerie

Na Detroitském autosalonu letos v lednu odhalil Daimler svůj Mercedes-Benz Concept BlueZERO. Jde o koncept auta budoucnosti. Elektromobil, jemuž dodává energii 35kWh lithium-iontová baterie, má předpokládaný dojezd 195 km. Takový model nese označení E-Cell. Ve variantě F-Cell, tedy s palivovými články, je vůz vybaven 90kW palivovým článkem, který mu dává dojezd až kolem 390 km. Třetí varianta E-Cell Plus přidává navíc k li-ion baterii malý zážehový motor ze Smart ForTwo, čímž vytváří hybridní pohon s dojezdem až 580 s oběma „nádržemi“ plnými. Konkurence pro Chevy Volt? O podrobnostech jsme už informovali, v galerii teď máme k dispozici záplavu nových obrázků.

Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO
Smart ForTwo Electric Drive

Daimler začne s výrobou elektromobilu Smart ED

Po světových metropolích jako je nebo už nějakou tu dobu jezdí testovací flotily koncernu Daimler. Testy dopadly velmi dobře, a tak se automobilka chystá odstartovat malosériovou výrobu v  už na konci letošního roku. Zhruba stovka elektromobilů v Londýně prokázala, že tahle malá auta jsou do města jako dělaná. Snižují , hluk, mohou zaparkovat téměř kdekoliv a svým majitelům šetří podstatné výdaje, např. za .

Když byl nedávno spuštěn projekt Berlíně, Daimler se opět zúčastnil stovkou svých pidiautíček, zatímco RWE se zavázalo vybudovat 500 . V  zase spolupracuje Daimler s energetickou společností Enel, od roku 2010 začne více než stovka vozů brázdit , Pisa a . Daimler navíc nedávno začal úzce spolupracovat s americkou společností Tesla Motors, na vývoji lithium-iontových baterií chce nově spolupracovat s německou firmou Evonik. Nové baterie Li-Tec se mají postupně objevit ve všech elektrických vozech Mercedes-Benz, viz. včerejší zpráva o chystaných hybridech. Li-Tec technologie má poskytnout významnou výhodu proti konkurenci, automobilka ji prý využije jak v osobních, tak užitkových vozech (, vany, ?).