klimatická konference v Kodani - elektromobily Think City

Lesk a bída klimatické konference v Kodani

Je to trochu smutná divadelní hra. Delegáti klimatické konference v Kodani sice v neděli přijeli speciálně vypraveným vlakem „Climate Express“, ale to bylo jen pozlátko. Ve skutečnosti se během celého summitu očekává přílet asi 140 soukromých tryskáčů a navíc bude v provozu na 1200 limuzín. Nějaké hybridy nebo elektromobily? „Pět,“ říká Majken Friss Jorgensen, majitel největší kodaňské společnosti půjčující limuzíny.  

klimatická konference v Kodani - logo

Klimatická konference v Kodani – klima, peníze a politika

Světová politická elita, lidé, kteří před veřejností hrají hru o moc, se dnes schází na klimatické konferenci v Kodani. Včera více než 400 delegátů opět sehrálo malé divadélko, když z Bruselu do Kodaně přijelo vlakem nazvaným „Climate Express“. Dnes začínají dvoutýdenní jednání, která mají přinést pokrok v oblasti klimatických změn, rozložení zátěže na rozvíjející se a „vyspělé“ ekonomiky, a celé řadě dalších otázek. pokračování…

klimatická konference v Kodani - Dánsko - větrné elektrárny

autonehoda - Tesla Roadster, Toyota Prius, Volkswagen Touareg

Toyota Prius + Tesla Roadster + VW Touareg = alternativní nehoda

V Dánsku se před několika dny odehrála vskutku ojedinělá nehoda tří automobilů. Magazínu Wired byla jistým Larsem H. zaslána fotografie autonehody, jejímiž přímými účastníky byli elektromobil Tesla Roadster, hybrid Toyota Prius a konvenční, nejtěžší a relativně nejméně otlučené SUV Volkswagen Touareg. Jak to dopadlo se můžete přesvědčit sami. Naštěstí všichni údajně vyvázli bez zranění. Aneb „dejte mi dostatečně malý elektromobil a možná pohnu i tankem“!

Větrné elektrárny Dánsko

Elektromobily jako stabilizátor rozvodných sítí v Dánsku

Na populárně vědeckém serveru Osel.cz už delší dobu vychází zajímavý seriál Vítr: od zlého pána k dobrému sluhovi zaměřený na větrnou energii, elektrárnyturbíny. Ve třináctém dílu se autor Břetislav Koč zabývá známým tématem s větrnými elektrárnami spojeným, totiž přetěžováním elektrických rozvodných sítí.

Upozorňuje na známou skutečnost, že tzv. „chytré rozvodné sítě“ jsou jednou z cest, jak se s proměnlivou zátěží vyrovnat. „Mohou se například vzájemně doplňovat s jinými obnovitelnými zdroji v regionu, zejména s bioplynovými stanicemi s možností akumulace energie v podobě bioplynu, případně s fotovoltaikou, která dosahuje nejvyššího využití ve slunečných dnech, kdy je vítr zpravidla jen mírný. Projekty a realizacemi malých sítí a jejich zapojení do národních sítí se EU zabývá již několik let.“

Renault-Nissan postaví v Evropě nové továrny na baterie

Aliance Renault-Nissan to s elektromobily myslí OPRAVDU vážně. Aktuálně společenství ohlásilo, že chce vybudovat v Evropě až čtyři továrny na výrobu lithium-iontových baterií. Čtyři továrny, to už je sakra velké číslo. Hlavní továrna vyroste na severovýchodě Británie poblíž továrny Nissanu ve Wearside, investice se má pohybovat kolem 200 mil. liber. Další pak vyroste v Portugalsku. Roční výrobní kapacita každé z nich se má pohybovat minimálně kolem 60 000 jednotek. Logicky se pak dá vyvodit, že právě továrna ve Wearside, která zaměstnává 4200 lidí, bude jednou z prvních, která bude v Evropě vyrábět elektromobily Renault-Nissan. Ty mají na evropský trh přijít už v roce 2011. Další továrny na výrobu baterií staví Nissan také v americkém státě Tennessee a nedávno jednu otevřel v domácím Japonsku. Produkční verze elektromobilu Nissan bude Carlosem Ghosnem odhalena letos na autosalonu v Tokiu. Mezi prvními trhy, které se ho v roce 2011 dočkají budou Dánsko, Portugalsko, Izrael, Spojené státy americkéJaponsko. Glogální uvedení bude následovat v roce 2012.

Project Better Place - stanice pro výměnu baterií elektromobilů

Better Place předvedli stanici pro výměnu baterií elektromobilů

V japonské Jokohamě společnost Project Better Place před několika dny předvedla svou první stanici pro výměnu baterií . Prototyp zařízení, které je umístěno ve stánku podobném automatické myčce automobilů, dokáže vyměnit baterii během jedné minuty a deseti sekund. „Viděli jsme, že v naší dílně to může být i 40 sekund,“ komentoval představení Shai Agassi, zakladatel Better Place. Stanice pro výměnu baterií mají doplňovat klasické dobíjecí stanice a společně tak vytvářet plnohodnotnou pro elektromobily. „Cílem je učinit výměnu baterií rychlejší než je naplnění nádrže,“ dodal Agassi pro magazín . Výměnné stanice dokáží pracovat s celou řadou typů baterií a elektromobilů. V Japonsku byla předvedena výměna na elektromobilech , . Ekonomicky bude systém fungovat tak, že majitelé elektromobilů si od Project Better Place baterie pronajmou a budou platit pravidelný měsíční poplatek, podobně jako u . Problémů je však hned několik. Dva přední výrobci elektromobilů se mimo mikrofon redaktorům Wiredu svěřili, že podle nich se výměnné stanice nikdy neujmou. Baterie jsou klíčovou součástí elektromobilu a vyměnit je by bylo pro majitele auta stejně nesmyslné jako měnit motor když vám dojde benzin. Navíc by byla třeba vysoká míra standardizace samotných , k čemuž se samozřejmě výrobci nemají. V Better Place však vládne optimismus. Do roku 2011 chtějí mít v  150 000 dobíjecích stanic a 100 stanic pro výměnu baterií. Náklady jsou zhruba 200 milionů dolarů. Prozatím stojí 17 dobíječek v Tel Avivu, výměnná stanice zatím žádná. Podobné plány pak má firma pro , a řadu dalších států a měst. Podívejte se na video!

elektromobil Nissan Pivo 2 a Minoru Shinohara vpravo

Nissan pracuje na elektromobilech s bezdrátovým dobíjením

Elektromobil, který se dobíjí i bez připojení do zásuvky? Jen velmi těžko představitelný koncept, ale přesto se i tímto směrem ubírají zraky výzkumníků společnosti Nissan. Zdánlivé science fiction totiž není zas tak nereálné, jak na první pohled vypadá. Minoru Shinohara, senior vice prezident technologického vývoje v Nissanu, nedávno v rozhovoru o takovém konpcetu mluvil. „Elektrické dobíjení bez připojení je velmi futuristické, ale my potřebujeme automobily s nulovými emisemi. …V Rusku, IndiiČíně se očekává obrovský nárůst automobilů,“ řekl doslova Shinohara. Právě on je ve společnosti tím, kdo velkou měrou propaguje elektromobily na úkor ostatních alternativních typů pohonu, jako jsou třeba biopaliva. V jiném rozhovoru prozradil, že Nissan uvede plug-in hybridy do roku 2010elektromobily do roku 2011 s tím, že první plně elektrická auta mohou být v USA a v Japonsku (možná také IzraeliDánsku) v prodeji už také v roce 2010. Půjde především o malé městské automobily, nicméně zákazníci začnou podle Shinohary požadovat časem také sedany či sportovní automobily. „Chceme být jedničkou v oblasti elektromobilů, což znamená, že musíme pokrýt trh. Jinými slovy, musíme připavit více typů automobilů,“ dodal. Ale zpět k dobíjení elektromobilů – podle magazínu Seeking Alpha jsou jednou z možností řešení superkondenzátory, další pak třeba vodíkové palivové články. Bedrátový přenos energie nedávno předvedli také výzkumníci společnosti Intel. Pro elektromobily jsou dnes hlavními překážkami cena, váha, infrastruktura dobíjecích stanic a doba nabíjení. Všechno tohle se Japonsko snaží řešit. Nissan například už dlouho pracuje na inteligentním dopravním systému, nedávno se pustil do jeho masivního testování. V zemi jsou postupně budovány pilotní dobíjecí stanice, některé dokonce rychlo-dobíjecí. Co se týká ceny, uvažuje se o tom, že část ceny z elektromobilu by mohla platit japonská vláda. První elektromobily Nissan mají údajně stát podobně jako klasický automobil – ale to jen díky tomu, že nebudou zahrnuty baterie, které si zákazník pronajme samostatně.

Renault Mégane III

Renault představuje Mégane III, odkládá elektromobil

Blížící se Pařížský autosalon měl odhalit nový Renault Mégane III, nicméně už týdny před začátkem akce se po celém internetu vyrojily obrázky nového modelu a také podrobnosti týkající se výbavy. Největší novinkou má být 1,4l TCE motor s výkonem 130 koní, který přebije současnou generaci dvoulitrů na spotřebu téměř o 1 litr/100 km. Kromě toho se ale francouzský Renault chystal brzy představit také elektromobil Mégane, který má být díky spolupráci se společností Project Better Place jedním z hlavních stavebních kamenů přerodu osobní dopravy v Izraeli.

Jenže, podle izraelského ekonomického magazínu Globes zástupci Renaultu na konferenci v Ženevě řekli, že elektromobil přijde o rok později, tedy v roce 2011. Což je ostatně datum, které původně sám Renault pro svůj elektromobil navrhoval. A dost možná jde prostě o nejistý přelom let 2010/2011, což by tak nějak lépe odpovídalo celkové atmosféře kolem elektromobilů v Evropě. V každém případě Renault také nedávno potvrdil, že svůj elektromobil v podobě modelu Renault Mégane bude nabízet i v dalších zemích kromě Izraele – jmenovitě ve Španělsku, ovšem není vyloučeno třeba ani Dánsko, Portugalsko a další evropské země, které pomalu, ale jistě začínají budovat pro elektromobily infrastrukturu. Viz. nedávný příklad Berlína či Londýna.
Renault Mégane III

Deutsche Bank: elektromobily jsou životaschopné

Analytici Deutsche Bank provedli analýzu projektů společnosti Project Better PlaceIzraeliDánsku a zjistili, kdo by to byl řekl, že elektromobily skutečně MŮŽOU FUNGOVAT! Ba co víc, zjistili, že by mohly fungovat nejen v malých zemích s vysokými daněmi na automobily a vysokou cenou benzinu, ale i v zemích řádově větších, například USA. „Z obchodního modelu Project Better Place plyne, že čistě elektrické auto by nemělo stát více než dieselové nebo benzinové auto a ve většině zemí budou jeho provozní náklady nižší,“ píší analytici. Kromě toho, že zpráva potvrzuje realističnost projektu, naznačuje, že do konce letošního roku by podobný program mohlo oznámit dalších deset zemí. No řekněte, nebyla by Česká republika skvělým kandidátem?