Britské supermarkety prodávají bionaftu

Řetězec britských supermarketů Morrisons začal u pěti desítek svých čerpacích stanic nabízet bionaftu B30. Ta se skládá ze 30% z bionafty a ze 70% z klasické nafty, jedná se o jednen z nejvyšších komerčně dostupných a automobilovými výrobci schválených mixů. Například PeugeotCitroen potvrdili, že všechny diesely vyrobené za poslední dekádu dokáží na B30 bez problémů jezdit. V poslední době se ale často objevuje skepse ohledně biopaliv obecně. „Náš nový B30 se z 50% skládá z recyklovaného oleje na vaření a z druhé poloviny z rostlinných olejů, konkrétně řepky olejky, vše je to britská produkce,“ řekl Phil Maud, ředitel oddělení pohonných hmot řetězce Morrisons, a pokusil se tak alespoň částečně biopaliva ospravedlnit. Také ČR zavedla nedávno povinně podíl biosložky v naftě s cílem prosadit biopaliva a splnit cíle EU, jedná se ale pouze o jednotky procent.

BMW řady 7

Nové BMW řady 7 – hybridní konkurence pro Lexus LS600h

Během roku 2009 hodlá BMW uvést na trh nové modely řady 7. Půjde o hybridní automobily, které mají přímo konkurovat hybridu Lexus LS 600h. Samozřejmě nejde ani tak o významný ekologický přínos těchto automobilů, jako spíš o snížení zátěže v kategorii luxusních sedanů. Nové hybridní BMW řady 7 bude vybaveno 4,4l V8 benzinovým motorem a lithium-iontovými bateriemi. Spotřeba se bude snažit konkurovat vynikajícím 7,2 l/100 km při emisích 192 g/km pro dieselový model 730d. Nová řada 7 je ale opět určena především fanouškům motorů V8, takže tak výrazně nízkou spotřebu očekávat nelze, už vůbec ne od benzinového motoru. Nové hybridy BMW, se kterými mnichovské automobilce vypomáhá Mercedes, budou také výrazně dražší, než klasické verze řady 7.

Suzuki Swift

Suzuki Swift má na kontě milion prodaných kusů

Během pouhých čtyř let se automobilce Suzuki podařilo prodat jeden milion miniautomobilů Suzuki Swift. Malý automobil vyniká nízkou spotřebou u benzinových i dieselových verzí. Například Suzuki Swift s 1.3 DDiS dieselovým motorem má spotřebu 4,6 l/100 km a emise pouze 119 g/km. Malý vůz zatím není v prodeji v USA a automobilka podle všeho o jeho uvedení na největším automobilovém trhu prozatím ani neuvažuje. Stoupající ceny pohonných hmot by ovšem mohly situaci brzy zásadním způsobem změnit.

Nový slogan Mitsubishi – Drive@Earth

Mazda má své „Zoom-Zoom“, Mitsubishi je ekologičtější a snad i modernější, když zavádí nový firemní slogan „Drive@Earth“. Ten má vyjadřovat dvě věci. Především jde o staré dědictví firmy, která se už desetiletí zabývá tím, že pomáhá lidem na celé planetě dostat se právě tam, kam potřebují. Druhý význam je samozřejmě spojen se životním prostředím. Mitsubishi je jednou z předních firem, která se zabývá vývojem elektromobilů (vůz Mitsubishi iMiEV by mohl být uveden na trh už příští rok) a úspornějších benzinových i dieselových motorů.

Opel Zafira

Opel Zafira s CNG turbomotorem

Opel představil na rok 2009 model Opel Zafira s CNG turbomotorem o objemu 1,6 l a výkonem 150 koní. Vydal se tak podobnou cestou jako Volkswagen se svým modelem Passat Variant TSI EcoFuel, který je taktéž poháněn CNG (?) turbomotorem s výkonem 150 koní. Opel se tak může pochlubit zejména výrazně nižšími emisemi, například emise oxidů dusíku jsou nižší až o 80% proti dieselu, emise oxidu uhličitého pak o 10%. Konstrukce automobilů Opel s CNG je doplněna nádržemi na plyn o celkovém objemu 14 litrů. Kromě toho je ale auto také vybaveno klasickým benzinovým pohonem. Od roku by mohly být v prodeji dva první modely: Opel Zafira 1.6 CNG ecoFlex za 23 640 euro a užitkový automobil Combo 1.6 CNG ecoFlex za 17 737 euro. Prodej CNG automobilů Opel každoročně výrazně stoupá. Jen během roku 2007 jich bylo zaregistrováno 12 000, což je zvýšení proti 2006 o 50%.

Opel Zafira

Opel Zafira

větrné elektrárny u továrny Ford

Ford jezdí na větrnou energii

Otázka ekologie dopravy se netýká pouze pohonného systému, ale celého výrobního cyklu automobilů. V továrnách automobilek se spotřebuje obrovské množství elektrické energie. I tam se ale pomalu začínají prosazovat alternativní zdroje. Ford postaví ve své továrně v Dagenhamu (poblíž Londýna) už třetí větrnou elektrárnu. Továrna tedy bude i nadále 100% poháněna elektřinou generovanou větrem. Třetí větrná turbína přibude z důvodu rozšíření výroby o nové dieselové motory 1.4 a 1.6l Duratorq TDCi. Jejich cílem jsou evropské modely Ford Fiesta, Ford Fusion a Ford Focus. Ford tak dále snižuje emisní zatížení životního prostředí. Jen v roce 2004 ušetřil 6500 tun CO2. Třetí turbína, vybudovaná opět ve spolupráci s londýnskou firmou Ecotricity, bude mít výkon 1,8 MW, ekvivalent pro 1 000 domácností. V současné době využívá Ford celosvětově obnovitelné a alternativní zdroje energie asi ze tří procent, a to skrze vodní elektrárny, solární energii, větrnou energii, zemní plyngeotermální elektrárny. Mimochodem, na sesterském webu Ekologické bydlení dnes píšeme o možnostech skladovat vítr, které by z větrných elektráren učinily ještě lepší alternativu.

Rozhovor: auta na olej

Biopaliva jsou stále velmi aktuálním tématem. Přinášíme proto rozhovor s Tomášem Volným, jednatelem společnosti RapidOil, která se zabývá přestavbami automobilů na pohon olejem a obecně technickým využitím rostlinného oleje v dopravě a energetice.

Čím vás zlákala oblast alternativního olejového pohonu a jak dlouho už se jí (jako firma/jednotlivec) věnujete?

Prvně jsme s tímto pohonem dieselu setkali na začátku roku 2005 při realizaci zakázky jiné naší firmy v Německu, zde jsme také zakoupili první komponenty. Komponenty jsme podle německého návodu instalovali a od té doby jezdíme na rostlinný olej. V témže roce jsme na tento účel založili RapidOil. Tato firma se realizuje v oblasti technického nasazení rostlinného oleje v dopravě a energetice.

Madrid zakáže vjezd do centra

Madrid se přidává k řadě evropských velkoměst, která si chtějí uchovat svá historická jádra neznečištěná. Chystá proto vytvoření nízkoemisní zóny uvniř městského centra, kde bude platit zákaz vjezdu pro vysoce znečišťující automobily. Vjezd bude od roku 2010 povolen pouze automobilům splňujícím standardy Euro III a vyšší. Některá německá města zavádějící podobnou politiku vyžadují normy Euro IV a navíc ještě filtry pevných částic pro diesely. Podle madridské městské rady by toto rozhodnutí mělo pomoci snížit emise oxidů dusíku o 47% i pevných částic o 37%.

Smart ForFour

Nový Smart ForFour vylepšenou verzí ForTwo?

Už v roce 2003 uvedla automobilka Smart model Smart ForFour. Tedy čtyřmístný model s poměrně netradičním designem, jak je u této značky zvykem. Jenže autíčko se nesetkalo s velkým zájmem veřejnosti, a tak byla jeho výroba tiše zastavena. Podle magazínu Motor Authority se ale nyní chystá nová verze Smart ForFour, která vznikne „protažením“ oblíbeného Smart ForTwo (specifikace). Jako motor by mohl posloužit původní tříválec v benzinové i dieselové verzi a nejspíš také chystaný hybridní pohon.

Elektromobil Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi i MiEV: elektromobily jsou budoucnost

Japonská automobilka Mitsubishi odhalila svůj obchodní plán pro následující roky nazvaný „Step Up 2010“. Cílem společnosti je v roce 2010 dosáhnout prodejů 1 422 000 aut, což by znamenalo nárůst o 6,4% proti 1 337 000 vozů prodaných v roce 2007. Mitsubishi se podle tiskovéh zprávy hodlá zaměřit především na segmenty miniautomobilů a malých automobilů, střeních automobilů a SUV. V oblasti ochrany životního prostředí se chce Mitsubishi soustředit na vývoj čistých dieselových motorů, vysoce výkonných automatických převodovek, ale co především: pilířem budoucího snažení Mitsubishi v oblasti ekologie má být elektromobil nové generace „i MiEV“.

Škoda Superb GreenLine

Ženevský autosalon: Škoda Superb GreenLine

Volkswagen se v oblasti životního prostředí angažuje víc a víc a na ženevském autosalonu předvedl nejen Volkswagen Golf TDI Hybrid, ale také model Škoda Superb GreenLine (více). Novinku pohání diesel 1.9L TDI PD DPF motor s filtrem pevných částic o výkonu 103 koní a výslednou spotřebou 5,1 l / 100 km při emisích 135 gm/km. Žádný velký zázrak, ale je hezké vidět, že i značka Škoda má „ekologického ducha“.

Audi Q7 V12 TDI

Ženevský autosalon: Audi Q7 V12 TDI půjde do výroby

Audi, luxusní značka koncernu Volkswagen, má na ženevský autosalon připravenu spoustu dieselových překvapení. Kromě Audi R8 TDI Le Mans je to i SUV Audi Q7 V12 TDI. Malé silniční monstrum nabídne 6.0 litrový dvanáctiválcový dieselový motor s výkonem 500 koní, což dává Audi Q7 V12 TDI zrychlení z 0 na 100 km/h pouhých 5,5 s. Pravda, spotřeba 11,87 l/100km není právě to pravé „ekologicky ořechové“. Ale pořád lepší, než vydávat za lepší řešení hybridní SUV. Zájemci o Audi Q7 V12 TDI můžou posílat předobjedávky do Audi už v druhé polovině letošního roku.