Audi A8

Audi A8 – šetrná limuzína pro úředníky?

Luxusní nebo „sportovní“ limuzína, tak se obvykle Audi A8 označuje. Jiní tvrdí, že jde o typicky byrokatické nudné auto od Audi. A většina čtenářů se teď nejspíš logicky zabývá otázkou „co sakra dělá takový žrout na Hybrid.cz?“ Odpověď je jednoduchá: on to totiž, docela překvapivě, zas až takový žrout není. Audi o spotřebě přemýšlí, a to je dobré vědět.  

galerie: Audi A8
Audi A8 Audi A8 Audi A8
elektrické přeplňování VTES - CPT

Cesta k nižšej spotrebe – elektrické preplňovanie spalovacích motorov

Narastajúci dopyt po väčšej efektívnosti palív a zvýšení výkonu motorov ukazuje, že turbodúchadla a kompresory sú jedným zo spôsobov, ako získať viac energie z existujúcich technických riešení. Tradične boli kompresory hnané reťazou, alebo pásmi od kľukového hriadeľa motora.

Teraz, britská strojárenská firma zaviedla ako prvá na svete elektricky poháňaný kompresor pre sériovú výrobu. Uvádza, že nový systém môže viesť k zvýšeniu účinnosti palív u benzínových motorov do tej miery, že sú konkurencieschopné s dieselovými motormi s rovnakým výkonom.  

Saab 9-5

Autosalon Frankfurt 2009: prémiový sedan Saab 9-5

Švédský Saab na letošním autosalonu Frankfurt představí nový prémiový sedan Saab 9-5. Ten kromě inovovaného interiéru zahrnujícího například head-up displej, především nabídne pět různých motorových variací. Dvoulitrový benzinový (220 koní) agregát je připraven pro ty, kteří nehodlají experimentovat. Dále bude v nabídce 2.0l BioPower, 2.0 turbodiesel (160 koní), 2.8l V6 turbo (300 koní) a 1.6 benzinové turbo (180 koní). Diesel se může pochlubit emisemi 139 g/km. Dvoulitrový BioPower motor zase může pálit bioethanol E85. V prodeji bude skandinávský inspirovaný konceptem Aero X už během příštího roku.

galerie: Saab 9-5
Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5
Volkswagen Polo

Autosalon Frankfurt 09: Volkswagen Polo se spotřebou 3,3 l

na letošním nejspíš nepředvede, zato ale chystá jiné překvapení. Třídveřový , který v  verzi nabídne spotřebu 3,3 l/100 km. Hbitý třídveřový mazlík se začne prodávat už tento podzim, v  jeho cena začne na 12 150 euro (v hrubém přepočtu 300 000 Kč).

Celkem se v nabídce objeví šest verzí a tři modifikace podle výbavy (Trendline, Comfortline, Highline). Jde o tři benzinové a tři dieselové motory. Benzinové se chlubí výkonem 44 kW, 51 kW a 63 kW. Volitelně je v nabídce také automatická sedmirychlostní převodocka. Chystá se také TSI motor s přímým vstřikováním a výkonem 77 kW.

Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo

Nejnižší diesel verzí má být 1.2 Trendline za výše zmíněnou cenu s výkonem 55 kW a spotřebou 3,3 l/100 km. Vyšší TDI motory mají výkon 66 kW a 77 kW. I zde má v budoucnu přijít čtvrtá verze, tedy 1.2l TDI Polo BlueMotion, které bude představno na začátku roku 2010. Rozměry automobilu jsou 3970 mm, 1682 mm na šířku a 1485 na výšku. Kufr má objem od 280 do 952 l. Kromě třídveřové verze se v nabídce objeví také pětidveřová.

Peugeot RCZ

Autosalon Frankfurt 2009: co chystá Peugeot?

Francouzská automobilka chystá na letošní řadu zajímavých novinek. Třiašedesátý ročník akce se pro nese v duchu „emocí a zodpovědnosti“. Může se pochlubit hned několika modely s velmi nízkými emisemi, např.  – 99 g/km, Peugeot 107 – 106 g/km, Hatchback – 120 g/km či  – 130 g/km. Na autosalonu představí nové modely a Peugeot RCZ. K tomu navíc přiblíží také svůj hybridní pohon nazvaný HYbrid4.

galerie: Peugeot RCZ
Peugeot RCZ Peugeot RCZ Peugeot RCZ
Volkswagen Jetta Sportwagon TDI - čistý diesel

Američané se přestávají bát dieselů

Americká pobočka koncernu Volkswagen hlásí za červen 2009 celkem 19 027 prodaných aut. Je to sice propad o 18% proti předchozímu roku, ale přesto si automobilka může udělat malé PR díky tomu, že 5072 (či 26% z nich) bylo tzv. „čistých dieselů“. O tom do jaké míry je vůbec diesel čistý se samozřemě dá spekulovat, nicméně v případě Volkswagenu jde především o aktuálně v USA velmi známý model Jetta SportWagen TDI (1982 kusů), dále pak JettaTouareg. „Vypadá to, že američtí spotřebitelé si začínají uvědomovat mnoho výhod čistých dieselů – vozů, které dosahují více než 30% lepší spotřeby při vypouštění o 25% méně skleníkových plynů, a to bez snížení dynamiky jízdy,“ pochvaloval si nový vývoj Mark Barnes, šéf amerického Volkswagenu.

Opel Trixx

Opel Trixx – malá městská včelka na elektřinu?

Opel, součást krachujícího koncernu General Motors, který byl aktuálně zachráněn německou vládou a konsorciem Magna v propojení s ruskými bankami, nehodlá v oblasti alternativních pohonů zůstat pozadu. Když v roce 2003 představil na autosalonu ve Frankfurtu koncept Opel Insignia, málokdo nejspíš čekal, že se z něj o šest let později stane celoevropský hit. V březnu 2004 představil Opel na autosalonu v Ženevě malý městský vůz Opel Trixx. Kompaktní autíčko s rozměry 3,04/1,66/1,7 bylo doslova nabité zajímavými novými nápady. Zavřeli se do něj až tři dospělí a jedno dítě, objem kufru 890 l dává možnost převážet i objemnější náklad. Dovnitř dokonce nacpete celé horské kolo. Původní koncept Trixxe počítal s 1,3l CDTI přeplňovaným dieselem o výkonu 70 koní. Vzhledem k tomu, že v současné době řada automobilek připravuje elektromobily zhruba podobných rozměrů jako je Trixx, není nepravděpodobné, že by se Opel mohl pokusit tento koncept oživit. Proti Smart ForTwo EV, Mini E, Toyota iQ3, Renault Twingo ZE nebo dalším podobným by jistě mohl obstát.

galerie: Opel Trixx

Opel Trixx Opel Trixx Opel Trixx
Volvo V70 plug-in hybrid

Volvo a Vattenfall společně vyvinou plug-in hybrid

„Volvo, které může natankovat elektřinu ze standardní domácí zásuvky bude realitou v roce ,“ píše se v tiskové zprávě společností , ve které oznamují spolupráci na vývoji nového . Spolupráce začala už dříve, začátkem roku 2007, ale teď ji obě společnosti posunují na další úroveň. „Investujeme do společného průmyslového podniku pro sériovou výrobu plug-in ve už v roce 2012. Půjde o  poháněná .   

Citroen C1 ev'ie

Británie miluje elektromobily, přemýšlí o nich 7 milionů řidičů

Britský Královský automobilistický klub (RAC) provedl průzkum mezi zhruba 1000 domácích motoristů. Hlavní otázka zněla: Přemýšleli byste o nebo plánujete pořízení elektromobilu během příštích pěti let? Pětina odpovědla Ano, přemýšlel bych o něm nebo Ano, plánuji pořídit. V Británii je dnes 33,8 milionu řidičů, z toho pětina je zhruba 6,75 milionu. Už před časem britská vláda ohlásila finanční podporu všem, kdo projeví zájem o koupi elektromobilu. Vzápětí se v Británii začal prodávat elektromobil Citroen C1. Ředitel nadace RAC Stephen Glaister však upozorňuje, že existuje nebezpečí uspěchání celého procesu. „Vláda aktivně prosazuje pořízení elektromobilů dlouho předtím, než je mohou výrobci masově nabídnout,“ řekl. „RAC plně podporuje představení ekologických automobilů. Ale elektromobily nejsou krátkodobé řešení. Co by měla vláda nyní dělat je zlepšovat silniční síť a podporovat automobilky ve vylepšování současných technologií. To znamená zvyšovat kapacitu silnic pro snížení poplatků a emisí oxidu ohličitého, zaměřit se produkci čistších benzinových a dieselových motorů a výrobu menších a lehčích automobilů.“ Vskutku?!

Citroen DS5

Diesel-hybrid Citroen DS5 vyjede v roce 2011

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2005 představil francouzský Citroen studii C-Sportlounge. Letos na autosalonu Ženeva to pak byl krásný miniaturní Citroen DS3, který jako by z oka vypadl vozům Mini. Model DS3 má do Evropy dorazit během roku 2010dieselovými i benzinovými motory od 1,2l do 2,0l. Malé ekologické auto tedy Citroen má, co dál? Na světlo světa přichází Citroen DS5, diesel-hybrid poháněný stejným pohonným systémem jako nedávno zmiňovaný crossover Peugeot 3008. HYbrid4 je pohonný systém využívající elektromotoru a dieselového HDi motoru. Mateřská společnost PSA říká, že řidiči se mohou těšit na výrazné snížení spotřeby paliva i emisí (až o 35%). V showroomech se má Citroen DS5 objevit už během roku 2011, stejně jako model Peugeot 3008. Půjde o první osobní auta vybavená diesel-hybridním pohonem.

veřejná doprava Londýně

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně

Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopalivveřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.

Audi E1

Audi E1 – elektromobil z Bratislavy

Německý magazín Auto Bild uložil svým grafikům další zatěžkávací zkoušku. Dostali za úkol vyrobit obrázek modelu Audi E1. Půjde o elektromobil postavený na podvozku konceptu Volkswagen Up! Jako takový by se tedy s největší pravděpodobností měl vyrábět na Slovensku, v bratislavské továrně Volkswagen spolu s odvozeninami prodávanými jako ŠkodaSeat. Značka Audi tak zabrouzdá do zcela nových vod, elektromobil E1 bude ještě menší než model Audi A1 založený na modelu Volkswagen Polo. Do prodeje se Audi E1 má dostat v roce 2011, následovat pak bude celý zástup modelů s písmenem E v názvu. Kromě čistě elektrické verze nabídne Audi ještě několik dalších verzí E1 s různými benzinovými a dieselovými motory. Jistý je 600ccm dvouválec s emisemi po 100 g/km a spotřebou kolem 2,5 l/100 km. Uvažuje se údajně také o 1,2l tříválci. Elektromobil využije lehounkých lithium-polymerových baterií a elektromotoru pohánějícího přední nápravu. Malé vozítko bude ideální do města, podobně jako třeba Toyota iQ. Z 0 na 100 km/h zvládne zrychlit během 10 sekund, na plné nabití ujede až 160 km. Cena se má pohybovat kolem 12 000 liber, tedy asi 360 000 Kč, což postaví vůz do přímé konkurence s modely Smart ForTwo či chystaným hybridním Fiatem 500. V Británii pak navíc budou mít spotřebitelé možnost získat na tento elektromobil dotaci až 5000 liber (150 000 Kč).

BMW Z2

Ekologické vozy BMW už letos ve Frankfurtu?

Automobilový magazín BimmerFile spekuluje, že už letos v září bychom se na autosalonu ve Frankfurtu mohli dočkat nových ekologických modelů značky BMW. Pro následujících několik let chystá bavorská automobilka až 20 nových vozů. BimmerFile tvrdí, že jejich budoucnost leží v systému Efficient Dynamics, tedy snižování spotřeby i hmotnosti vozů a nasazování řady nových technologií. Například sporťák BMW Z2 (kódově označený „Vision Concept“) bude založen na nové generaci podvozku s možností pohonu předních, zadních i všech čtyř kol. To by znamenalo snížení ceny vývoje budoucích modelů BMW. Model Z2 má vážit pod 1000 kg a být dostupný s několika různými pohonnými systémy, od 1,6l motoru původně určeného pro vozy Mini, a po nový dvoulitr s výkonem 250 koní. Co je ale zajímavější, údajně (informace mají pocházet ze „spolehlivých“ zdrojů) nabídne BMW svůj sportovní model také jako hybrid, plug-in hybriddiesel! Potvrzují se tak nedávné spekulace. BMW údajně pojmenuje tyto systémy podle dosavadního klíče využívání slova „Drive“, tedy „eDrive“ pro elektrický pohon (plug-in?), případně „sDrive“, „xDrive“ a „iDrive“. Aby byla zachována nízká hmotnost automobilů, dojde na využití kompozitů a odlehčených materiálů v motoru, pohonném systému i konstrukci. Jako první přijde na trh kabriolet, později také coupé. Produkční verze se však na trh nedostanou dříve než v roce 2013.

Norsko chce zakázat benzinová auta

V Norsku se dějí tuze zajímavé věci. Tamní ministrině financí Kristin Halvorsen podle agentury Reuters navrhuje od roku 2015 naprostý zákaz čistě benzinových aut. Ten by měl výrazněji podpořit nástup zelených automobilů. „Je to mnohem realističtější než si mnoho lidí na první poslech myslí,“ obhajuje plán své levicové strany. Ekonomická krize ve spojení s tímto zákazem by podle ní měla přinutit automobilky k intenzivnějšímu vývoji aut, která využívají fosilní paliva méně nebo vůbec. „Pak totiž bude třeba vyřešit ještě klimatickou krizi,“ dodává. Plán ohlásila na výstavě elektromobilů a aut na biopaliva v Oslu, kde se mimo jiné projela vozem Mitsubishi i MiEV. Co by její návrh znamenal pro automobilky a spotřebitele v praxi? Od roku 2015 by bylo možné v Norsku koupit pouze hybridní auta, auta na vodík, elektromobily, auta na biopaliva nebo na plyn. Prodej čistě benzinových či dieselových aut by byl zakázán. Celý tenhle návrh zní našim hybridním uším moc pěkně, problém je však v tom, že Halvorsenina strana nemá zatím tolik moci, aby jej mohla prosadit. Proti je také premiér Norka Jens Stoltenberg ze Strany práce, která vede vládní koalici. Mimochodem, Norsko je šestým největším exportérem ropy na světě.