Irsko: 10% vozů budou elektromobily už v roce 2020

Po Německu se také irská vláda rozhodla razantně podpořit rozvoj elektromobilismu. Nabídne totiž 100% odpisy z daní pro všechny firmy, které se rozhodnou pořídit si elektromobily. Do roku 2020 díky tomu chce mít na silnicích 10% elektromobilů. Irský ministr energetiky Eamon Ryan vyjádřil přesvědčení, že Irsko se díky takovému daňovému zvýhodnění stane „testovacím centrem automobilových výrobců“. Nová opatření jsou součástí širšího programu opatření, která mají pohnout firmy k pořizování energeticky úsporných zařízení. Vláda vytvořila celonárodní komisi, která má za úkol zjistit co vše bude potřeba pro vybudování infrastruktury nutné pro rozvoj elektromobilů. Irská Státní energetická agentura (SEI) dokonce vypsala projekt v hodnotě 1 milionu eur na výzkum, vývoj a propagaci využití elektromobilů. Také nechala vytisknout brožury, které mají motoristům pomoci spočítat si náklady přechodu z benzinových nebo dieselových automobilů na elektromobily. Pokud se do roku 2020 podaří splnit 10% limit, SEI odhaduje, že by objem emisí oxidu uhličitého mohl klesnout o 350 000 tun ročně. Doprava je v Irsku zodpovědná za 35% emisí, druhý je průmysl a třetí domácnosti. Předseda SEI Brendan Halligan uznal, že než bude cíl splněn, zbývá ještě spousta práce. „Budeme muset změnit náš přístup k elektrickým automobilům a akceptovat skutečnost, že není jiné cesty vpřed,“ řekl listu Irish Examiner.

doprava v Pekingu

Peking zavádí přísná dopravní omezení

Čínaživotní prostředí, to je téma stejně velké jako Říše středu sama. Peking byl dlouhou dobu „výstavním kouskem“ v negativním smyslu – velkoměsto zamořené emisemi, dusící se smogem a výfukovými plyny z milionů automobilů a především dopravních zácp. Ani nedávné Olympijské hry se neobešly bez omezení dopravy, která přesto nepřinesla příliš povzbudivé výsledky – šlo o krátkodobé omezení. Nyní začaly v Pekingu platit nová dopravní omezení, jejichž cílem je dostat ze silnic na 800 000 automobilů. Hlavním cílem je podle oficiálních představitelů města samozřejmě snížení znečištění ovzduší. Dvouměsíční omezení během Olympiády a Paralympiády znamenalo odstranění dvou milionů automobilů ze silnic a 120 000 tun emisí. Minulý měsíc se na 400 000 obyvatel města zúčastnilo diskuse nad tím, zda tato omezení ponechat – polovina byla pro. Podle nového zákona tak budou moct na silnice v určité dny pouze auta, jejichž poznávací značka končí tím správným číslem. V pondělí jsou to například značky končící jedničkou nebo šestkou. Nový zákon prozatím poběží ve zkušební lhůtě až do 10. dubna 2009. Peking se snaží také podporovat zaměstnavatele, aby umožnili zaměstnancům pracovat z domu, případně flexibilně podle situace. Zlepšení se dočká také hromadná doprava, například do roku 2010 přibude dalších 100 km metra, do roku 2015 už má být pod Pekingem 561 km metro linek.

Jezděte na kolech! radí Respekt

Magazín Respekt 38/2008 přinesl vynikající článek Cyklistika vzpřímená. Je zaměřen na cyklistiku a obecně jízdní kolo jako dopravní prostředek. ‚Všichni, aniž by to měli v plánu, uskutečňují tímto Národní strategii cyklistické dopravy, konkrétně její první prioritu, podle níž by cyklistika měla být „rovnocenným prostředkem dopravní obsluhy území“. Ve vládním dokumentu se hned také píše, co je k tomu potřeba: samozřejmě hustší síť stezek, ale také více možností kolo odstavit nebo přepravit jiným dopravním prostředkem.‘ Závěr článku je věnován také elektrokolům, stále populárnější alternativě ke kolům klasickým. Připomeneme-li si jen pár hodin starou zprávu o tom, že kvalita ovzduší v ČR se rapidně zhoršuje vlivem automobilové dopravy, určitě stojí za to se zamyslet, kde všude lze jídní kola využít, případně jak jim usnadnit cestu na ulicích.

Kvalita ovzduší v ČR se zhoršuje kvůli autům

Podle Zprávy o stavu životního prostředí, kterou každý rok dostává na stůl vláda, se kvalita ovzduší v ČR výrazně zhoršují, a to už několik let v řadě. A může za to především automobilová doprava jako celek, informuje server Aktuálně.cz. „Zpráva o stavu životního prostředí v roce 2007 upozorňuje rovněž na to, že kvůli nárůstu automobilové a letecké dopravy se v posledních letech nedaří omezovat skleníkové plyny,“ píše se mimo jiné v obsáhlém článku. Zajímavé je srovnání s rokem 1990, kdy byl podíl dopravních emisí na veškerém množství skleníkových plynů v ČR pouze čtyři procenta, zatímco dnes už je to asi 13%. Výrazně se zvýšily také emise stále rostoucí letecké dopravy. Mimo jiné i skrze upozorňování na zhoršující se kvalitu ovzduší hodlá prosazovat svou strategii rozvoje pohonu na plyn Česká plynárenská unie.

Vzniklo občanské sdružení Ticho nad Prahou

Nově založené občanské sdružení Ticho nad Prahou, učinilo první krok ke své veřejné existenci 4. dubna spuštěním svých internetových stránek www.tichonadprahou.cz. Hlavní cíl sdružení je formulován jako iniciativa za zlepšení životního komfortu obyvatel těch částí Prahy a okolních obcí, které jsou nejvíce přetíženy škodlivým a obtěžujícím hlukem z letecké dopravy.

alternativní paliva v USA

V USA prodáno 1,8 mil. aut na alternativní paliva

Podle výsledků americké Aliance automobilových výrobků, které byly aktuálně oznámeny skrze internetové stránky www.discoveralternatives.com, se v roce 2007 jen v USA prodalo 1,8 mil. vozidel využívajících nějakou formu alternativního paliva, počítaje v to hybridy, flex-fuel i v USA se teprve rozmáhající diesely. To je proti roku 2006 nárůst o 250 000 kusů a v roce 2008 už má tento počet překročit 2 miliony automobilů. V USA je přitom v prodeji přes 70 modelů s alternativním typem pohonu a v letošním roce jich desítky přibudou. Problémy s rozšiřováním alternativ jsou prozatím v USA například ve vysoké ceně dieselů a nedostatku čerpacích stanic na E85 (bioethanol). Spojené státy výrazně snižují svou závislost na ropě nejen v oblasti automobilové dopravy, ale také energetiky. V zemi rostou celé lány .

DHL

DHL přepravuje CO2 neutrálně

Smysl balíkových služeb je přepravit zásilku z místa A do místa B s co nejnižšími náklady. Právě proto je pozoruhodné, že společnost DHL začala nabízet možnost přepravy za vyšší ceny a ještě takovou službu hrdě propaguje. Navýšení totiž prý vykompenzuje emise CO2.

Toyota Yaris

Londýnští elektromobilisté se zlobí

Poplatky za vjezd do centra Londýna jejichž výše je závislá na emisích CO2 jsou známé již po celém světě. Takový systém nahrával hlavně elektromobilistům, kteří byly od poplatků osvobozeni.
Elektromobilům a ostatním alternativám, které neprodukují více než 120 g CO2/km, sice výhoda zůstala, ale přibudou k nim i všechny ostatní konvenční automobily splňující onu hraniční hodnotu emisí oxidu uhličitého.

Využití alternativních paliv v dopravě

TISKOVÁ ZPRÁVA – Celosvětová palivová politika doznává značných změn. Důvodem jsou především ztenčující se zásoby ropy a nárůst její ceny. Tyto změny budou čím dál naléhavěji vyžadovat reakce ze strany automobilových producentů. Ti budou, ať se jim to líbí nebo ne, muset přijít s novou strategií.

International DuraStar Hybrid

Navistar bude vyrábět hybridní náklaďáky

V oblasti nákladních aut se toho v souvislosti s alternativními palivy zatím děje pomálu, alespoň ve srovnání s osobními vozy a hromadnou dopravou. O to více musíme ocenit tiskovou zprávu společnosti Navistar, která oznámila začátek linkové výroby diesel-hybridních nákladních automobilů. International DuraStar Hybrid je prvním elektrickým nákladním diesel-hybridem. Ušetří 30-40% paliva v běžném provozu ve městě, nicméně motor může být i zcela vypnut a vůz může pracovat pouze na elektřinu. V Nizozemsku i jinde už ale jezdí nákladní elektromobily.

Nissan

Nissan zavede v autech ekologické poradce

Japonská automobilka Nissan vymýšlí spoustu zajímavých technologií a systémů určených ke snižování dopadu provozu automobilů na životní prostředí. Kromě snížení emisí se ale zabývá například také bezpečností provozu. Už dříve jsme informovali o inteligentním dopravním systému nebo měřičích spotřeby.
Nyní chystá Nissan podstatným způsobem využít navigační systémy automobilů, které se pomalu stávají standardem napříč automobilovým průmyslem.

Francie plánuje ekomýtné

Přestože jsou francouzské dálnice zpoplatněné, trpí přetížením nákladními vozy. Následný dopad na životní prostředí se nelíbí tamní vládě, která chce zavést další poplatek – ekomýtné. Pokud by poplatky byly vybírány spravedlivě dle míry negativního dopadu a vybrané peníze správně použity, jednalo by se o vcelku zajímavý nápad.