
Praha má nový moderní elektrobus Solaris Urbino
Loni na podzim, kdy z Prahy v tichosti zmizely poruchové elektrobusy italského původu, se začala řešit otázka, zda hlavní město dá elektrobusům definitivně vale, nebo se poohlédne po jiných typech.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Loni na podzim, kdy z Prahy v tichosti zmizely poruchové elektrobusy italského původu, se začala řešit otázka, zda hlavní město dá elektrobusům definitivně vale, nebo se poohlédne po jiných typech.
Úsměv je to nejdůležitější! Tuhle větu nejspíš opakovali hercům pořád dokola, když se točil nový klip pro elektrický mikrobus Rinspeed microMAX. Švýcarská automobilka Rinspeed měla vždycky tak trochu zvláštní vkus. Teď ho znovu předvádí na autosalonu v Ženevě.
V návaznosti na zprávu o spolupráci čínské a polské univerzity na rozvoji polské elektrobusové sítě musíme dodat, že Číňané expandují i se samotnými vozidly. Velmi progresivně se rozvíjí společnost BYD, která se zaměřuje na výrobu elektrických vozidel a jejich baterií. Se svým elektrobusem chce prorazit jak do USA, tak Evropy.
Pekingský technologický institut (dále jen BIT), reprezentovaný výzkumným pracovištěm elektromobility, uzavřel dohodu, která bude napomáhat k rozvíjení elektrobusové sítě v Polsku. Ta se v dnešní době velmi dynamicky rozrůstá a má již položeny slušné základy v podobě nových modelů polských výrobců elektrobusů.
Společnost GE představila světu novou sodíkovou baterii Durathon. Ta má pomoct výrazně snížit cenu elektrických autobusů pro které je mimo jiné určena. Své využití ale najde např. i v telekomunikacích a všude tam, kde je potřeba výkonná, spolehlivá baterie.
Slovenská firma ROŠERO – P s.r.o. se zabývá výrobou minibusů na podvozcích vozů Iveco Daily a Mercedes-Benz Vario. Na podvozku Iveco Daily staví firma dálkový minibus First FLHI s dieselovým pohonem a příměstskou verzi First FSLI. Ta je nabízena v dieselové, CNG a nově i elektro variantě.
Druhý ročník mezinárodního veletrhu silniční hromadné dopravy Czechbus 2012 je za námi. Pojďme si tedy podrobněji rozebrat jednotlivé vystavovatele ekologických vozidel. V minulé reportáži jsme již v přehledu vystavovatelů nastínili, že významnou měrou k prezentacím přispěli výrobci elektrických autobusů.
Poslední článek z Mezinárodního veletrhu hromadné dopravy TransExpo v Kielcích je věnován společnosti Solaris Bus & Coach, jež byla nejen pro Poláky bezesporu největším tahákem. Výrobce, dodávající své autobusy například do Ostravy, Opavy nebo Olomouce, představil hned čtyři vozidla, přičemž jedním z nich byl i zbrusu nový dvanáctimetrový elektrický autobus.
Ve veletržní hale v Kielcích panovala výborná atmosféra, kterou doplňovaly úsměvy téměř na každém kroku. Úsměvem nás vítali i u stánku polského výrobce AMZ Kutno. Jeho doslova „vysmáté“ elektrické autobusy zaujaly na první pohled.
Městskému minibusu na elektřinu Stratos LE 30 E jsme se už krátce věnovali v reportáži z RailDays 2012. Dnes pro vás máme vydatnější článek s technickými podrobnostmi ze speciální prezentace společnosti SKD Trade, která u nás elektrobus vyrábí.
V prostorách Ministerstva dopravy ČR (MD ČR) se před pár týdny konala konference týkající se elektromobility ve veřejné dopravě. Ač nebyli řečníci zcela za jedno v otázce, zda nastává čas tramvají nebo elektrobusů, na jednom se shodli: dieselovým autobusům začne brzy zvonit hrana.
Jako poslední jsme na letošním veletrhu Czech Raildays 2012 navštívili stánek společnosti SKD TRADE, a.s. Ta se začala v roce 2010 zajímat o myšlenku konstrukce vlastního elektrobusu. V témže roce již byla vypracována projektová dokumentace a pro konec roku 2011 už byly původně plánovány první zkušební jízdy.
Drážní veletrh Czech Raildays není doménou pouze pro kolejová vozidla. K vidění jsou pravidelně každý ročník i dopravní prostředky MHD. Letos jsme mohli obdivovat dva autobusy, dva elektrobusy a jeden trolejbus. Pojďme se blíže podívat na představované elektrobusy, poněvadž oba patří k žhavým novinkám a veletrh Czech Raildays 2012 pro ně byl premiérou.
Superbus, autobus, elektrobus nebo snad pořádně dlouhá limuzína? Vše v jednom! Když v roce 2006 nizozemská Technická univerzita v Delftu představila koncept superrychlého ekologického autobusu, málokdo věřil, že vozidlo připomínající spíše svět sci-fi někdy skutečně bude pravidelně přepravovat cestující. Avšak po sedmi letech intenzivního vývoje tato myšlenka nabývá reálných rozměrů.
V českých městech se začínají objevovat elektrobusy. První se objevil v Ostravě, loni si ale mohli jízdu na elektřinu vyzkoušet cestující hromadnou dopravou i v mnoha jiných českých městech. Problém je ale vyšší pořizovací cena a chybějící infrastruktura.