Elmoto HR-2

Elektrokolo nebo elektromotorka? Elmoto!

Německá společnost Elmoto-Cycles představila už před více než půlrokem na veletrhu kol IFMA v Kolíně nad Rýnem svůj skvost jménem Elmoto HR-2. Jde o jedinečnou kombinaci , nebo možná spíš . Celý stroj je postaven na hliníkovém rámu vybaveném 1,7kW elektromotorem, který vás dokáže vystřelit až na 45 km/h při dojezdu 70 km. Lithium-iontové baterie se dobijí na 80% za dvě hodiny, na plnou kapacitu za čtyři. O odpružení se vpředu starají tlumiče Marzocchi 888, vzadu olejové tlumiče pro hladkou jízdu i na našich polorozbořených silnicích, případně v terénu, ačkoliv samotní tvůrci tvrdí, že jim jde především o městskou mobilitu. Celoodpružený krasavec Elmoto HR-2 vážící 50 kg by se měl na evropském trhu začít prodávat už letos v červenci, přinejhorším před vánoci. Cena je stanovena na 3340 euro bez daně, tedy zhruba 3x méně než například elektromotorka Quantya. Na druhou stranu je to i třikrát více než za kolik se dá pořídit obyčejné elektrokolo. Prostě hybrid! Podívejte se na video z testování!  

elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Německo, Nizozemí, Čína – ráj pro elektrokola

Dle informací holandských oborových cyklistických organizací RAI a BOVAG převýšil loni počet prodaných elektrokol v Nizozemí loňské předpoklady. Prodalo se zde za rok přes 140.000 kusů elektricky asistovaných kol. V Německu to bylo více než 100.000 kusů. V letošním roce předpokládá německá cyklistická asociace ZIV nárůst o 30%.

Předpoklady letošních prodejů v celé EU – 300.000 budou pravděpodobně výrazně překonány (hovoří se až o 0,5 milionu elektrokol), vzhledem k tomu, že prodeje jen v Německu a Holandsku, kde je poptávka velmi vysoká, činí bezmála čtvrt milionu kusů.

Cyklokonference 2009 – cyklistika i elektrokola

V České republice se pravidelně konají Cyklokonference, které poukazují na perspektivy rozvoje cyklistické dopravy a cykloturistiky. Jedná se o jedinečnou akci svého druhu, které se účastní jak poslanci, senátoři, ministři vybraných resortů, ale také politické špičky krajské a místní samosprávy. Cyklokonference 09 proběhne tentokrát od 26.5. do 30.5. v Královéhradeckém kraji, její součástí budou kromě přednášek také exkurze po cyklostezkách. Základní téma Cyklokonference je „Od vize k realitě“. Bude dán prostor pro prezentaci dlouhodobých vizí, úspěšných strategií a přirozeně i nejlepších zkušeností v oblasti cyklistiky. Téma Cyklokonference se odráží ve čtyřech rovinách, totiž financích, moderním městském regionálním plánování a projektování, cykloturistice jakožto národním produktu a zkvalitnění života. Partnerem konference je mimo jiné společnost Ekolo.cz zabývající se v ČR distribucí elektrokol.

Elektrokola - GreenWheel z MIT

GreenWheel – další revoluce z MIT, tentokrát pro elektrokola

Nedávno to byly tlumiče vyrábějící energii, teď je to vynález, který by mohl přinést revoluci do světa elektrokol. Studenti a výzkumníci na MIT neboli Massachusetts Institute of Technology se prostě činí. GreenWheel je vynález pocházející od týmu Smartcities, který se zaměřuje na mobilitu, veřejné prostory, materiální ekologii a další velmi zajímavé oblasti. GreenWheel je jednoduše řečeno věcička, která dokáže udělat elektrokolo z jakéhokoliv jízdního kola. Je levná, jednoduchá na instalaci a úžasně elegantní. Prostě téměř dokonalá. V jednom jediném hliníkovém obalu dostanete elektromotor, baterii od A123 Systems a generátor. „Prostě jen odmontujete kolo, nasadíte GreenWheel, zapojíte ho a vše bude pracovat,“ říká Ryan Chin, jeden z návrhářů. Abyste celý rám kola nemuseli omotávat nejrůznějšími drátky, využili studenti z MIT magie bezdrátového přenosu pomocí technologie bluetooth abyste mohli ovládat „plyn“. Navíc, GreenWheel lze namontovat na přední i zadní kolo. Jen jeden dá kolu dojezd až 40 km, životnost má být až 64 000 km. „Dřív než byste museli měnit baterie, vyměníte nejspíš kolo,“ podotýká Michael Chia-Liang Lin, další z návrhářů.

Už na letošní jaro se chystá více než dvanáct různých konfigurací GreenWheelu, které otestuje množství jezdů. Tým pak bude analyzovat všechny zjištěné informace aby mohl začít s masovou produkcí toho nejlépe nastaveného výrobku. Cena GreenWheel, které udělá z běžného kola elektrokolo, je odhadována na několik stovek dolarů. Už nyní projevilo údajně zájem několik světových měst, která chtějí montovat vynález do svých veřejných půjčoven klasických kol. Například Kodaň, která se chce svým systémem veřejné dopravy vyrovnat Paříži, kde už nějakou tu dobu funguje půjčovna elektrokol Vélib.

elektrokolo patent

Fenomén elektrokola

V ČR se v posledních let buduje stále větší počet cyklostezek, a to jak ve městech, tak i ve volné přírodě. Jízdní kola se z oblasti zábavy a sportu přesunují do oblasti osobní dopravy, viz .článek „Cyklistika vzpřímená“ magazínu . Prudký rozmach zažívají . V následujícím článku se podíváme na jejich historii, konstrukci i praktické zkušenosti.

Trocha z historie

Jízdní kolo s pedály bylo poprvé představeno v roce 1862 ve Francii a už o 15 let později byla u amerického patentového úřadu podána přihláška na „kolo poháněné dvojitým elektrickým motorem“, který byl umístěn ve středu osy klikové hřídele (U.S. Patent 596,272).

Snahy o různou motorizaci provází celou jeho historií. Například v roce 1944 představil pražský konstruktér Ing. H. Fügner prototyp elektrokola využívající dynamo Sentuilla o výkonu 150W, které rovině kolo dosahovalo rychlosti až 36 km/h! Váha stroje včetně olověných baterií však byla neuvěřitelných 140 Kg.
elektrokola ekolo.cz

elektrokolo Yamaha PAS Brace

Levné elektrokolo od Yamahy

Yamaha Motors uvede 8. srpna na japonský trh nové elektrokolo PAS Brace. To je vybaveno asistenčním systémem, který pomáhá jezdci vybrat jeden s osmi převodů, brzdit ve správný okamžik a podobně. Systém nazvaný S.P.E.C.8 rozpozná kdy chce jezdec změnit převod, případně změnit rychlost, a podle toho upraví úroveň elektrického pohonu. Pokud kolo jede rychleji než 15 km/h, doplňkové napájení automaticky sníží svůj příkon v závislosti na převodu. Pokud jede kolo rychleji než 24 km/h, zcela se zastaví. Jako zdroj energie slouží elektrokolu 4,0Ah li-ion baterie s voltáží 25,9 V. Na jedno nabití dokáže pomoct až na 39 km v automatickém módu (na power mód 23 km a auto-eco plus mód až 61 km). Elektrokolo Yamaha PAS Brace váží 22,2 kg a stojí v přepočtu 1150 dolarů ( ¥125,800, tedy asi 17 250 Kč).

Vectrix

Elektrické skůtry a elektrokola na veletrhu Motocykl 2008

Dnes v 10:00 se otevřely brány veletrhu Motocykl 2008 v pražských Holešovicích. K vidění je řada zajímavostí a to nejen pro klasické motorkáře vyznávající vůni benzínu. Na veletrhu se totiž prezentuje několik elektrokol, elektrický Solar-Scooter a českou premiéru si zde odbude dnes již skoro legendární Vectrix. Nutno dodat, že nejde o neprodejné koncepty. Jak elektrokola, tak elektrické skůtry jsou dostupné na českém trhu.

Kola s elektrickým pohonem lze spatřit u stánku Keeway, kde nabízí dokonce dvě varianty – od kola s pevným rámem je odvozena ještě „skládačka“. V režimu, kdy se rozdělí výkon 1:1 mezi jezdce a elektromotor, uvádí Keeway dojezd 50 – 60 km.

LongRanger

Chcete elektrokolo? Postavte si vlastní.

Jmenuje se LongRanger a jeho dojezd činí až 100 km ve verzi se třemi bateriemi. Pravda, tvůrci by potřebovali lekce designu, ale co by chtěl člověk za $15.

LongRanger pochází z dílny Atomic Zombie, kde je možné za v přepočtu 270 Kč koupit plány na sestavení celého kola. Pokud by snad někdo nevěřil, že LongRanger funguje, nechť se podívá na následující video.

kolo na palivové články

Kolo na palivové články představeno v Šanghaji

Jakkoliv je kolo na palivové články z pohledu Evropana nepraktická záležitost, jeho nedávné představení v Šanghaji je důležitým signálem.

V asijských velkoměstech se sice stále více rozmáhá doprava v osobních automobilech, ale jízdní kola stále představují podstatnou část tamních dopravních prostředků. Přestože kolo na vodíkové palivové články bylo společností Shanghai Pearl Hydrogen Source Technology dokončeno teprve měsíc před vystavením, firma už má zakázky na několik kusů – překvapivě ale především do zámoří. Není divu, kolo stojí asi 1300 liber, tedy kolem 55 000 Kč.

Elektrokolo Mantra MS1

Elektrokolo Mantra MS1

Francouzská společnost Mantra představila na pařížském autosalonu nový model svého elektrokola. Elektrokolo Mantra MS1 má dojezd 100 km na jedno nabití plus to co ušlapete, maximální rychlost je uměle omezena na 50 km/h. Elektrokolo je vybaveno kotoučovými brzdami, brzdový systém navíc vrací energii zpět do systému (regenerativní brzdový systém). V Evropě by se mělo kolo začít prodávat za cenu zhruba 100 000 Kč. Jinými slovy za cenu menší nové motorky.

S větrem v zádech – nový model elektrokola

Známý americký výrobce kol Schwinn přidal další model do své řady elektrických kol. Hybridní bicykly disponují 24V elektromotorem o výkonu 400 W, který je umístěn v náboji předního kola. Sám o sobě je schopen kolo rozjet na rychlost lehce pod 30 km/h. Dojezd je proměnlivý, závisí na větru, terénu a nákladu. Výrobce však uvádí, že li-ion baterie by měla vystačit asi na 100 km jízdy za asistence elektromotoru. Navíc je lehce odnímatelná, a tak k zásuvce nemusí celé kolo. Hmotnost baterie, která se zcela nabije za 4 hodiny, byla zredukována na 4,5 kg. V porovnání s prvními modely vybavenými 20kg akumulátorem je to určitě pokrok. Vzhledem k použitým technologiím není cena nijak závratná. Neustálý vítr v zádech se dá koupit v přepočtu již za 30 tisíc Kč.
zdroj: suntimes.com