elektromobily - ECOS Harbinger

ECOS Harbinger – elektrický supersport s cenou pod 90 000 dolarů

Zajímavý produkt elektromobilistického světa přivedla na svět společnost ECOS Motors. Pod její střechou vznikl elektrický supersport ECOS Harbinger, který se tak pomalu stává konkurentem Tesly Roadster. Za cenu 89 995 dolarů si můžete koupit vůz s maximální rychlostí 188 km/h (117 mph) a dojezdem 240 km (150 mil) na jedno nabití. Rychlosti 100 km/h tento vůz dosáhne v čase kratším než 6 sekund.

Kangoo Be

Video: Elektrický Renault Kangoo Be Bop Z.E. se představuje

Tři z dílny si budeme moci prohlédnout na . Do září je ovšem ještě daleko, a tak přinášíme alespoň tři videoklipy zachycující jeden z nich – zkrácené Kangoo označované jako Na prvním videu lze spatřit elektromobil zvenku při jízdě, druhý klip zase přibližuje interiér. Třetí nazvaný „Jeden den s mým elektromobilem“ ilustruje možnosti dobíjení takového .  

The Cube

The Cube – šílené multifunkční vozítko

Jako z dětské animovaného sci-fi filmu vypadá návrh designéra Carlose Mendeze nazvaný The Cube. Jde o multifunkční dopravní prostředek bez střechy jezdící na baterky. V případě že dojdou baterky, přijde ke slovu benzinový generátor. Vskutku bláznivý nápad nepostrádá fantazii, nicméně praktické využití takového je možná otázkou fantazie ještě odvážnější.

Elektromobil Jeep Wrangler

Problém – jak by měli výrobci elektromobilů informovat o dojezdu?

Darryl Siry pracoval původně jako šéf marketingu a komunikací v Tesla Motors. Dnes pracuje na volné noze jako konzultant pro různé „zelené“ společnosti. Na svém blogu se nedávno rozepsal o zajímavém problému, kterým je uvádění dojezdu elektromobilů. „Existují problémy, které by mohly mít výrazně negativní dopad na způsob jakým veřejnost vnímá elektromobily pokud výrobci nezmění svůj přístup k uvádění údajů o dojezdu,“ píše Siry doslova. Podle něj spočívá hlavní problém v tom, že obvykle výrobci elektromobilů uvádějí pouze jedno jediné číslo jako dojezd – samozřejmě to nejlepší. Jenže stejně jako v případě uvádění spotřeby u běžných automobilů se tenhle údaj může zásadně lišit. Vždy totiž, u elektromobilů i u aut se spalovacím motorem, záleží na tom JAK s ním jezdíte. Další zádrhel spočívá v tom, že výrobci elektromobilů obvykle uvádějí dojezd pro plně nabitou baterii, kterou vyšťaví doslova do posledního elektronu. Jenže tak to v běžném provozu není. Životnost baterie elektromobilů se výrazně snižuje, pokud je dobita na maximum, nebo naopak vybita na úplné minimum. Obvykle se tedy nabíjí na 85% až 90% a vybíjí na 10% své kapacity. A v neposlední řadě je tu i problém se samotnou životností. V jejím průběhu se totiž kapacita baterie snižuje. To je samozřejmě závislé na řadě faktorů, jako je třeba skladovací teplota, nicméně tyto faktory mají značný vliv. Po pěti letech se tak podle Siryho může stát, že váš elektromobil ujede až o 20% menší vzdálenost, než když jste si ho pořídili jako nový. Siry vidí právě v těchto problémech jednu z největších překážek masového nástupu EV („Electric Vehicles“ neboli elektrických vozů). A navrhuje jednoduché řešení: výrobci musejí komunikovat dojezd transparentně, bez přehánění. Za druhé, je třeba standardizace, podle které by bylo možné tyto údaje sjednotit. Doufejme, že jak se trh s EV bude postupně konsolidovat, dojde brzy i na Siryho slova.

Lumeneo Smera - elektromobil pro jednoho

Elektromobil Smera v prodeji v Paříži, brzy po Evropě

Miniaturní elektromobil, nebo spíše elektrické vozítko Lumeneo Smera byl představen minulý březen na autosalonu v Ženevě. Od nynějška je v prodeji v Paříži. Maximálně se do tohoto stroje narvou dva lidé (spíš menší), maximální rychlost je 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne během osmi sekund. Dojezd je 150 kilometrů. To hlavní čím výrobce těchto elektromobilů hodlá zasáhnout zákazníky je nízká cena provozu. Na oficiálním webu najdete zajímavé srovnání, které vypočítává, že pokud denně dojíždíte rodinným autem se spotřebou 7 l/100 km do práce zhruba 60 km, spálíte za rok 970 litrů paliva. To při současných evropských cenách činí roční náklady zhruba 1200 až 1300 euro. Smera vás takhle povozí za pouhých sto euro. Za pět let to znamená úsporu pěti tisíc euro. Cena elektromobilu Lumeneo Smera je přitom stanovena na 24 500 euro. Už od roku 2010 chce Lumeneo prodávat své výrobky ve všech evropských metropolích.

Think City

Elektromobil Think City si otevřel cestu do Evropské unie

Norsko by se mohlo brzy stát hlavním výrobcem elektromobilů pro celou Evropu. Díky sjednocení evropské legislativy se totiž Think Global podařilo získat povolení pro provoz elektromobilu Think City na silnicích a dálnicích ve všech zemích Evropské unie. Předtím musela automobilka procházet stejným schvalovacím procesem pro každou jednotlivou zemi zvlášť, stále dokola, což „stálo čas a peníze“, jak říká mluvčí Thinku Katinka von der Lippe. „Díky tomuhle se nám otevířá celá Evropa, urychlí to náš vstup na trh,“ dodává. Think hodlá dodat několik desítek elektromobilů do Rakouska, 550 do Španělska, zhruba stejně také do Nizozemí. Už v létě má Nizozemí ohlásit rozsáhlý plán na podporu rozvoje elektromobilismu. Prodej elektromobilu Think City má v roce 2010 začít také v USA, kde chce Think postavit vlastní továrnu. V současné době má jednu jedinou v Norsku s roční produkcí 16 000 vozů.

550 elektromobilů Think City pro Španělsko

Ačkoliv počátkem letošního roku se norský výrobce elektromobilů Think potácel v hrozbě bankrotu, nyní se mu začíná opět dařit. Nedávno ohlásil záměr dodat několik desítek kusů do Rakouska, předtím informoval o své snaze rozšířit se po velkých evropských městech. Nyní ohlašuje další pokrok. Na španělský trh dodá 550 svých elektromobilů Think City. Letos v létě to bude první várka pěti kousků, postupně pak další. Rozvoj elektromobilismu ve Španělsku podporuje i ministr průmyslu, počítá zároveň s rozvojem infrastruktury pro dobíjení. Do představení elektromobilů ve Španělsku bude tamní vláda investovat 10 mil. euro v rámci dotací a budování dobíjecích stanic. Think tam bude na rozvoji elektromobilů spolupracovat s distribuční společností Going Green. „Vnímáme těch 550 vozů jako důležitý první krok. Naším cílem je distribuovat Think City ke koncovým zákazníkům, firemním zákazníkům i do oblasti městské správy a vlády. Naše národní prodejní síť se momentálně připravuje na představení Think City zákazníkům z celého Španělska,“ řekl k tomu Gonzalo Alonso, ředitel Going Green.

Renault Kangoo be bop Z.E.

Renault odhalil elektromobil Kangoo be bop Z.E.

Na pravidelném setkání svých akcionářů v Paříži odhalil Renault prototyp elektromobilu s odvážným názvem Kangoo be bop Z.E.. Automobilka tvrdí, že technologie využitá v tomto prototypu se velmi podobá té, která bude využita u momentálně vyvíjených elektromobilů. Kangoo be bop Z.E. vychází z oblíbeného modelu Renault Kangoo, písmenka „Z.E.“ stojí za „zero emission“ neboli nulové emise.

V průběhu letošního roku bude Renault Kangoo be bop Z.E. cestovat po Evropě v rámci testovacích jízd, už v roce 2011 nabídne Renault běžně dostupné . Aliance Renault-Nissan se pak chce stát jedním z hlavních producentů elektromobilů, resp. aut s nulovými emisemi.
Renault Kangoo be bop Z.E.
Kangoo be bop Z.E. pohání elektromotor s výkonem 60 koní, max. otáčkami 12 000 ot./min. a 15kWh lithium-iontová baterie vyrobená NEC (resp. společným podnikem Nissan-NEC jménem AESC). Dojezd elektromobilu je zhruba 100 km, produkční verze by měla dojet až 160 km. Baterie si podle tiskové zprávy udrží 80% až 100% své kapacity po dobu šesti let, poté bude možné ji recyklovat. Dobití elektromobilu ze stadardní 10A či 16A 220V zásuvky zabere od šesti do osmi hodin. Rychlodobíjení z 32A 400V třífázové zásuvky umožní dobít baterii až na 80% kapacity do půl hodiny.

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Elektromobil Nissan EV-02 cestuje Amerikou

Dvě automobilky dnes vyvíjejí v oblasti elektromobilů mnohonásobně větší úsilí než kdokoliv jiný. Jsou to MitsubishiNissan. Mitsubishi se už brzy chystá uvést na trh elektromobil Mitsubishi i MiEV, Nissan svůj nový elektromobil předvede až na podzim 2010. Prozatím pilně uzavírá smlouvy s vládami jednotlivých států i měst a připravuje si půdu na jejich masivní rozlet (třeba v Číně). A s prototypem Nissan EV-02 cestuje momentálně po USA, aby novinářům a všem dalším zájemcům předvedl „vo co gou“.

elektromobil NAViS

NAViS – elektromobil, který cítí

Vskutku futuristický návrh elektromobilu představil designér Michael D. Nicola. Jeho projekt NAViS dráždí fantasii snad ještě o trochu víc, než kdejaké ulítlé japonské anime. Odhlédneme-li od jedinečného tvaru a in-wheel elektromotorů systému FreeMotion, je tu ještě jedna unikátní vlastnost. Navis je totiž auto, které dokáže jezdit po čichu. Povrch auta by měl být tvořen „semi-porézním elektrostaticky citlivým kovovým kompozitem“ (kdo si pod tím dokáže představit něco konkrétního, nechť neváhá a přispěje do diskuse). Právě díky specializovanému povrchu by měl být elektromobil schopen se orientovat v prostoru podle vůní zachycených ve vzduchu. Celé to sice zní jako science fiction pohádka, ale auto je to určitě zajímavé! Navíc by vás mohlo upozornit třeba na blížící se restauraci (a říct co tam mají dobrého).

elektromobil NAViS

Audi E1

Audi E1 – elektromobil z Bratislavy

Německý magazín Auto Bild uložil svým grafikům další zatěžkávací zkoušku. Dostali za úkol vyrobit obrázek modelu Audi E1. Půjde o elektromobil postavený na podvozku konceptu Volkswagen Up! Jako takový by se tedy s největší pravděpodobností měl vyrábět na Slovensku, v bratislavské továrně Volkswagen spolu s odvozeninami prodávanými jako ŠkodaSeat. Značka Audi tak zabrouzdá do zcela nových vod, elektromobil E1 bude ještě menší než model Audi A1 založený na modelu Volkswagen Polo. Do prodeje se Audi E1 má dostat v roce 2011, následovat pak bude celý zástup modelů s písmenem E v názvu. Kromě čistě elektrické verze nabídne Audi ještě několik dalších verzí E1 s různými benzinovými a dieselovými motory. Jistý je 600ccm dvouválec s emisemi po 100 g/km a spotřebou kolem 2,5 l/100 km. Uvažuje se údajně také o 1,2l tříválci. Elektromobil využije lehounkých lithium-polymerových baterií a elektromotoru pohánějícího přední nápravu. Malé vozítko bude ideální do města, podobně jako třeba Toyota iQ. Z 0 na 100 km/h zvládne zrychlit během 10 sekund, na plné nabití ujede až 160 km. Cena se má pohybovat kolem 12 000 liber, tedy asi 360 000 Kč, což postaví vůz do přímé konkurence s modely Smart ForTwo či chystaným hybridním Fiatem 500. V Británii pak navíc budou mít spotřebitelé možnost získat na tento elektromobil dotaci až 5000 liber (150 000 Kč).

Citroen C1 ev'ie

Elektromobil Citroen C1 v prodeji v Británii

Britská Electric Car Corporation uvádí na domácí trn první čtyřmístný elektromobil na ostrovech. Jedná se o předělaný Citroen C1, který ECC nazývá Citroën C1 ev’ie. Dojezd je 100 – 120 km, maximální rychlost 100 km/h. Plně ho nabijete za šest až sedm hodin za cenu zhruba 90p, tedy necelých 30 Kč. Během následujících 12 měsíců chce EEC vyrobit 500 kusůa postupně tento počet zvyšovat až na 4000 jednotek pro rok 2010. Není náhodou, že EEC uvádí svj elektromobil na trh právě nyní. Je to jen krátce potom, co britská vláda ohlásila svůj plán dotací alternativním pohonům a zejména elektromobilům. Kromě toho Boris Johnson, starosta Londýna, řekl, že hodlá po městě vybudovat 25 000 dobíjecích stanic. „Věříme, že tohle je první seriózní alternativna k benzinovým nebo dieselovým autům,“ řek ředitel ECC David Martell. Klíčem k úspěšnému elektromobilu je podle něj efektivní BMS, tedy „Battery Management System“, neboli systém obsluhy baterie. Pokud se správně propojí s regenerativním brzděním, může poskytnout vysoký výkon i dojezd. Elektromobil Citroen C1 ev’ie je v prodeji ode dneška za cenu £16 850, v hrubém přepočtu asi 505 500 Kč.

Fisker Karma plug-in hybrid

Levný hybrid Fisker, konkurence pro Chevy Volt, Model S?

Automobilka Fisker Automotive je známa nejen díky svému plug-in hybridnímu automobilu Fisker Karma, ale také díky soudním přím s konkurenční společností Tesla Motors. Fisker teď hodlá ještě trochu přitopit pod kotlem. Na autosalonu v New Yorku totiž mluvčí společnosti oznámil, že do budoucna chystá mnohem levnější verzi hybridního automobilu. Fisker Karma má stát kolem 80 000 euro, což není pro sportovní vůz žádná závratná částka, nicméně nelze čekat ani závratné prodeje. Stejně jako Tesla Motors odhalili nedávno svůj rodinný elektromobil Tesla Model S, chystá ted nejspíš i Fisker svůj rodinný vůz. Zatím není jasné, zda půjde o čistý elektromobil, anebo plug-in hybrid podobně jako Fisker Karma. Prozatím se firma zdráhá prozradit i to kdy a kde bychom případně mohli novinku vidět v reálu. Mimochodem, zálohu v hodnotě 5000 dolarů si už na svůj hybridní Karma sporťák vyhradilo 1300 zájemců. Nejvíc z nich samozřejmě v domovské Kalifornii.

Tesla Model S

Tesla Model S – přes 500 předobjednávek, video!

Rodinný elektromobil Tesla Model S vyvolal oprávněný zájem napříč médii i u potenciálních kupců. Kalifornská Tesla Motors hlásí, že za týden od odhalení nového sedanu už měli přes 500 předobjednávek. „Upřímně, počet zarezervovaných aut během prvního týdne předčil naše optimistické interní odhady,“ komentoval situaci Elon Musk, ředitel Tesly. „Nadšení kolem Modelu S ukazuje, že zájem o dostupné, šetrné automobily existuje – a to i o ty vyrobené v Americe,“ dodal. Výroba Modelu S má začít koncem roku 2011 a půjde o první masově vyráběný elektromobil určený pro provoz na dálnici. Můžete jej dobíjet pomocí 120V, 208V či 240V zásuvky, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 5,6 sekundy a maximální rychlost je omezena na 210 km/h. V současné době je možné si zamluvit standardní model kde je záloha 5000 dolarů nebo tzv. „Signature Edition“ kde je záloha 40 000 dolarů. Koncová cena elektromobilu Tesla Model S začne na 49 900 dolarech po započtení vládních daňových úlev v hodnotě 7500 dolarů. Dojezd se bude podle typu a ceny lišit od 260 km přes 370 km až po 480 km. Podívejte se na video!

Mitsubishi i MiEV elektromobil

Mitsubishi zdvojnásobí výrobu elektromobilu i MiEV

Pátá největší japonská automobilka Mitsubishi hodlá do roku 2011 vyrábět každý rok 20 000 kusů elektromobilu i MiEV namísto původně plánovaných 10 000. Zdvojnásobení výroby přichází poté, co o vozidlo projevila velký zájem firemní sféra. Té začne Mitsubishi dodávat v nejbližších měsících, konečným spotřebitelům bude svůj elektromobil prodávat v Japonsku až příští rok. Aktuálně předvedla na autosalonu v New Yorku také verzi elektromobilu s řízením vlevo. Ta je mírně upravená, nicméně specifikace zůstávají stejné – dojezd 130 km až 160 km, dobíjení za sedm hodin z 220V zásuvky nebo čtrnáct hodin ze 110V. Při využití rychlodobíjení z třífázové 220V zásuvky je možné dostat baterii na 80% kapacity za 30 minut. V Evropě se má elektromobil Mitsubishi i MiEV objevit možná také už v roce 2010, ovšem pod značkou Peugeot. V USA se bude prodávat také pod novou značkou, prozatím není jasné jakou konkrétně.