Tesla Model S

Tesla Model S – první odhalení

Mladá americká automobilka Tesla Motors je v současné době velmi turbulentní prostředí. Střídají se zde šéfové, automobilka vyvíjí stále lepší verze svého sporťáku Tesla Roadster, a kromě toho nyní také pomalu začíná odhalovat svůj další model – Tesla Model S. Současný ředitel společnosti Elon Musk (jeden ze zakladatelů platebního systému PayPal) říká, že chce, aby se Tesla stala „Applem elektromobilů“ – a naráží tak na slavnou společnost Apple vedenou charismatickým Stevem Jobsem. Tesla Model S, pojmenovaný nápadně podobně jako Ford Model T, je sedan, který původně měl spatřit světlo světa už v roce 2010 nebo na přelomu let 2010/2011. Byl však v rámci úsporných opatření ve firmě odložen alespoň o půl roku na rok 2011. Sedan využívá podobných součástí karoserie jako Dodge Magnum, nové auto má být zhruba stejné velikosti. Narozdíl od Tesly Roadster, jejíž karoserie je vyrobena převážně z karbonových vláken, bude Model S hliníkový, což pomůže snížit cenu na cílových 60 000 dolarů. Prozatím je skrze magazín BusinessWeek k dispozici pouze jediná fotografie, celé auto má být odhaleno příští rok, nejspíš na Ženevském autosalonu.

elektromobil Microcar M.GO Electric

Pařížský autosalon: elektromobil M.GO Electric

Nejvíce mediální pozornosti si na Pařížském autosalonu samozřejmě získaly největší automobily, především ty domácí. Kromě nich se ale na autosalonu představila také spousta menších projektů a automobilek, například francouzská Microcar. Ta zde uvedla svůj nový elektromobil M.GO Electric. Tisková zpráva hned v úvodu upozorňuje, že nejde o prototyp, nýbrž výrobní verzi, která se na trhu objeví v druhém čtvrtletí roku 2009 v ceně od 16 do 20 000 euro včetně DPH. Malý městský elektromobil se bude prodávat ve dvou verzích – dvou místné a čtyřmístné. Tzv. „Basic Pack“ model má maximální rychlost 45 km/h, což má v některých zemích výhody vzhledem k řidičskému oprávnění. Li-ion baterie dá dojezd 110 nebo 150 km, nabije se za 3,6, resp. 4,4 hodiny. Celková hmotnost automobilu se pohybuje od 540 kg do 650 kg pro čtyřmístnou verzi. Elektromobil lze samozřejmě bez problému nabíjet doma ze zásuvky. Společnost Microcar má s vývojem elektromobilů dlouholetou zkušenost, auta navrhuje už od roku 1981.

elektromobil Shelby Super Cars Aero EV

Ultimate Aero EV – nejrychlejší elektromobil světa?

Shelby Super Cars je mladá americká automobilka. Vznikla v roce 1999 a jejím cílem bylo přivést na svět nejrychlejší automobil v běžné výrobě. Což se nakonec povedlo, když se zrodil sporťák SSC Aero, který s výkonem 1183 koní hravě překonal dosud nejrychlejší s výkonem 987 koní. Nyní Shelby Super Cars odhaluje oponu nad svým nejnovějším projektem, který konečně bude šetrný k  a brnkne na v současné době neopominutelnou notu. Ultimate Aero EV bude vycházet z původního modelu , namísto přeplňovaného V8 motoru však bude vybaven o výkonu 500 koní. SSC údajně také zkoumá možnost vybavení auta dvěma těmito motory. První má vyjet už v únoru 2009. „Pohonný systém bude doplněn revolučním zdrojem energie, který umožní velmi dlouhé nabíjecí intervaly, třeba i několik let,“ píše se v tiskové zprávě SSC. O co přesně půjde, to zatím můžeme jen spekulovat, redaktoři magazínu Inhabitat vtipně poznamenávají, že to zní skoro jako kdyby měl na projektu pracovat samotný neboli Tony Stark. A  se teď nejspíš krčí v koutku…

elektromobil Shelby Super Cars Aero EV

elektromobil Joule

Joule – elektromobil z Jižní Afriky

Až z Kapského města dojel na Pařížský autosalon v premiéře elektromobil Joule. Pochází od jihoafrické soukromé společnosti Optimal Energy založené v roce 2005. Ten by měl být k dispozici ve dvou verzích – s klasickým pohonem pomocí asynchronních permanentních magnetů pohánějících přední kola přes převodovku, případně s pohonem dvou či všech čtyř kol s elektromotory umístěnými přímo v kolech. Tělo je složeno z ocelového rámu v kombinaci s kompozitními a plastikovými částmi karoserie. Jako baterie slouží li-ion, která by měla nabídnout dojezd 200 km, ovšem při vybavení elektromobilu Joule dvěma sadami baterií (na které je místo) je možné dojezd zvýšit až na 400 km. Samozřejmostí je pak regenerativní brzdění, maximální rychlost 135 km/h a moderní vybavení interiéru. Konkurence pro italský elektromobil Pininfarina B0? Narozdíl od ní zatím u Joule ještě vůbec není jasné, zda se někdy bude vyrábět – doufáme však, že ano.

Volkswagen Up! využije také Audi

Audi připravuje elektromobil založený na Volkswagen Up!

Audi potvrdilo plány na malý elektromobil, který bude pode všeho vycházet z konceptu Volkswagen Up! Na něm hodlá automobilka Volkswagen postavit celou řadu nových vozů, kromě jiného se spekulovalo i o novém malém automobilu Škoda, resp. o tom, že by nová malá auta mohla být vyráběna v závodech Škoda Auto. Zvěsti o novém elektromobilu Audi potvrdil na Pařížském autosalonu Peter Schwarzenbauer, jeden z členů představenstva ingolstadtské automobilky. Zároveň potvrdil, že nové malé elektrické Audi nebude založeno na modelu Audi A1, které automobilka představilaPaříži.

Citroën C-Cactus koncept

Elektrická kachna Citroën C-Cactus blíže realitě

„Kachna“ neboli Citroën 2CV vstoupila dávno do síně automobilové slávy. Odkaz této legendy by měl přetrvat v modelu C-Cactus, který se „kachnou“ inspiruje a posouvá se z pozice konceptu blíže k realizaci. Alespoň tedy podle slov ředitele Citroën Gillese Michela. Ten označil C-Cactus za „kachnu 21. století“ a prozradil, že první kusy by se mohly prodávat během tří až ctyř let.

Nový koncept představený na Pařížském autosalonu je čistokrevným elektromobilem s maximálkou 110 km/h a dojezdem 150 km. Energii uchovává v li-ion bateriích. Předpokládá se ovšem, že C-Cactus bude dostupný i v hybridní verzi, kde bude elektromotor asistovat „stokoňovému“ konvenčnímu agregátu.

elektromobil Heuliez Friendly

Pařížský autosalon: elektromobil Heuliez Friendly

je francouzská společnost zabývající se návrhy pro různé světové automobilky. Na Pařížském autosalonu představila vlastní novinku v podobě elektromobilu Heuliez Friendly. Jedná se o třímístný městský elektromobil, který by se měl vyrábět ve třech verzích – krátká (2m 10cm, 16kW elektromotor), střední (2m 50 cm, 18kW elektormotor) a dlouhá (2m 90 cm, 25 kW elektromotor). Jako zdroj energie slouží NiMH baterie, které dávají dojezd 225 km při max. rychlosti 112 km/h. Elektromobil Friendly, první vlastní automobil značky Heuliez, by se měl vyrábět v objemu 10 000 kusů ročně a na trh se má dostat u v roce 2010.

starší koncept Renault Fluence

Pařížský autosalon: Renault Fluence nahradí Mégane

představil nový sedan Renault Fluence, který v roce 2009 nahradí klasický model sedanu . Není bez zajímavostí, že koncept Fluence se objevil už na v roce 2004. Nový návrh se ovšem od toho starého výrazně liší, především nejspíš dostane mnohem méne výkonný motor. Model se začne vyrábět nejprve s klasickým pohonem, po dvou letech produkce (2011) by však měla být dostupná také elektrická verze. Renault chce vyrábět 20-40 000 elektromobilů ročně. Rok po elektromobilu Fluence dorazí na trh další elektromobil, tentokrát malý městský vůz. Obě auta využijí jako zdroj energie .

elektromobil Pininfarina B0

Pařížský autosalon: elektromobil Pininfarina B0

Jak slíbili, tak učinili. Italská Pininfarina představila na Pařížském autosalonu ve spolupráci s Bolloré elektromobil B0 („B zero“). Malý městský čtyřmístný a čtyřdveřový elektromobil je narozdíl od většiny ostatních výtvorů Pininfarina zaměřen velmi prakticky. Na jedno nabití ujede 244 km při maximální rychlosti 130 km/h. Na popojíždění Českou republikou autíčko jako dělané. Skrytou zbraní krásného malého elektromobilu se solárními panely ve střeše je lithium-polymerová baterie se superkondenzátorem. Nejlepší zpráva na konec: B0 není prototyp nebo koncept, ale výrobní verze, která bude v Turíně vyráběna do konce roku 2009. Je věnována vzpomínce nedávno zesnulého Andrea Pininfariny, který byl velkým zastáncem tohoto projektu.

elektromobil Pininfarina B0

elektrický truck Nautilus E30

Balqon má nejvýkonnější elektrický truck

Malé elektromobily do města slibují revoluci v oblasti osobní dopravy. Ale co užitkové a nákladní elektromobily? I tady mají některé společnosti jako třeba Balqon odpověď. Frima zabývající se vývojem elektrických nákladních automobilů představila elektromobil Nautilus E30. Jedná se o plně elektrický truck, který si poradí s nákladem o váze až 27 tun. Na jedno nabití ujede až 64 km. Trochu nepříjemněji už zní fakt, že elektrický truck stále využívá olověných baterií. Přesto se očekává, že zejména v Kalifornii, kde vládnou přísné limity emisí, bude o truck velký zájem. Balqon už teď plánuje vyrobit 1000 kusů trucku ročně. Cena za jeden kus je 208 500 dolarů, v přepočtu asi 3,5 mil. korun.

Venturi Volage

Pařížský autosalon: Venturi Volage – auto pro digitální budoucnost!

Monacká „královská“ automobilka Venturi se vývojem futuristických konceptů elektromobilů zabývá už delší dobu. Nejprve to byl Venturi Fétish, první elektrický porťák na světě. Pak Venturi Astrolab, solární vozítko pro opravdu velké šetřílky, případně úsporný kočár pro šlechtu 21. století v podobě Venturi Eclectic. Na Pařížský autosalon slíbili Venturi ve spolupráci s Michelinem zcela nový elektromobil, který se zhmotnil do podoby Venturi Volage. S Fétishem má společnou karoserii z karbonových vláken a design od ikony průmyslového i dopravního designu Sachy Lakice. Opět bude vyráběn ručně pouze v omezeném množství. Elektromobil je postaven tak, že každé kolo obsahuje dokonce dva elektromotory. Tento systém tvůrci nazývají „Michelin Active Wheel“ a spočívá v tom, že jeden z motorů se stará o aktivní odpružení. Sporťák Venturi Volage se tak snadno dokáže přizpůsobit řadě povrchů. Jako baterie slouží elektromobilu kapalinou chlazené lithium-polymerové baterie, které mají dodat šťávu na 320 km při průměrné rychlosti 90 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvádne tenhle stříbrný tygr z Monaka díky své váze 1075 kg pod pět sekund. Výroba má začít v roce 2012. Takhle má vypadat auto budoucnosti! Nebo jak se píše v tiskovce, „auto digitální éry“.

Venturi Volage
Venturi Volage

Pininfarina ukáže v Paříži svůj elektromobil

Už dříve jsme přinesli informace, že slavná italská značka Pininfarina připravuje malý elektromobil. Přestože ředitel společnosti Andrea Pininfarina, který podle všeho celý projekt vedl, nedávno zemřel, jeho odkaz žije dál. Prvního živého předvedení bychom se měli dočkat už na . Čtyřmístné auto vzniklo ve spolupráci s výrobcem baterií, společností Bollore. Ta dodá lithium-metal polymerové baterie, které mají být bezpečnější, než klasické li-ion baterie. Plné nabití během osmi hodin by mělo dát elektromobilu dojezd až 200 km. Výroba elektromobilu by měla začít už během příštího roku a jeho uvedení na trhy v , se očekává během roku 2010.

elektromobil GEM Peapod

GEM Peapod – elektromobil budoucnosti od Chrysleru

O nových elektromobilech Chrysler EV, Dodge EVJeep EV už jsme informovali, teď je na řadě novinka dceřinné společnosti Chrysleru – GEM (nově „GreenEcoMobility“, dříve „Global Electric Motorcars“). Ta přichází s elektromobilem GEM Peapod, který vyniká jedinečným designem připomínajícím kapku na kolečkách. Elektromobil je unikátní také středovou ovládací konzolí, která nabízí integraci s MP3 přehrávačem iPod nebo telefonem iPhone. Celé vozítko je pak postaveno z recyklovatelných materiálů. Peapod je první z celé série dopravních prostředk, které mají pomoct redefinovat budoucnosti osobní dopravy. GEM má nyní v plánu přijít také s elektrickým truckem a větším městským automobilem s delším dojezdem a vyšším výkonem.

elektromobil GEM Peapod