elektromobil Quicc DiVa

Quicc DiVa – recyklovatelný elektromobil

Na Pařížském autosalonu se v celé své kráse představí užitkový elektromobil Quicc DiVa automobilky DuraCar, dříve známý také jako Innovan. V průběhu posledních měsíců si tento holandský projekt získal přízeň investorů i technologických nadšenců, a tak se konečně může v premiéře představit veřejnosti. Projekt dokonce zaujal i bývalého šéfa vývoje Smartu Johanna Tomforda, který pomůže s designem elektromobilu před jeho uvedením na trh v roce 2010. Lehounký van je kompletně vyroben z recyklovatelných plastů. Lithium-iontová železofosfátová baterie mu dává dojezd asi 150 km při maximální rychlosti 120 km/h. Oficiálním účelem autíčka je „městská dodávka“, uveze 590 kg nákladu a dva lidi.

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi iMiEV míří na Island i Nový Zéland

Elektrifikovaná budoucnost dopravy už klepe na dveře. své elektrické mikroautíčko cpe kam může a vlády jednotlivých států nadšeně přikyvují. Nejnovějšími „oběťmi“ krásného malého jsou Nový Zéland a Island. Obě země se v poslední době velmi zaměřují na , a tak není divu, že místní energetické společnosti (Meridian Energy na NZ) se do spolupráce s japonskou automobilkou jen hrnou. Nový Zéland má proti Islandu tu výhodu, že se tam podobně jako v  nebo Austrálii jezdí vlevo, takže elektromobil nebude muset být upravován. Během února 2009 spustí Meridian a Mitsubishi na Novém Zélandu promo tour. Co se týká Islandu, zde Mitsubishi a vládní představitelé podepsali „memorandum o porozumění“ s tím, že i MiEV se zde začne testovat během roku 2009. Projede se jím i prezident Islandu Olafur Ragnar Grimsson. Island je výjimečnou zemí v tom, že už od 80. let minulého století se snaží o udržitelný rozvoj a přechod k obnovitelným zdrojům. Kromě elektromobilů se zajímá také o auta na vodík.

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt oficiálně odhalen, nové fotky!

Pár dnů po nešťastném úniku neoficiálních fotek připravovaného automobilu přispěchala společnost General Motors s oficiálním odhalením svého esa v rukávu. Chevy Volt, auto, které má být pro GM cestou do budoucnosti a konkurencí pro vozy jako nebo Honda Insight, vypadá trochu jinak, než na fotografiích s rozjařenými pány z GM. Méně jako Prius, více jako osobitý vůz nadupaný nejnovějšími technologiemi.

Dokáže ujet až 64 km pouze na baterie s tím, že další stovky kilometrů navíc může ujet po zapojení spalovacího motoru. Důležitou roli zde hraje aerodynamika, která umožňuje snížit spotřebu a co nejlépe zachycovat kinetickou energii. Uvnitř vozu pak pasažéři najdou pohodlí a komfort – konfigurovatelný LCD displej, 7″ dotykovou obrazovku, volitelně navigační systém a bluetooth a USB připojení. Kromě benzinu je možné pro pohon doplňkového motoru (Chevy Volt má ambici být kategorií sám o sobě, kterou zove „E-REV„, tedy Extended-Range Electric Vehicle, neboli elektromobil s rozšířeným dojezdem) použít také ethanol E85.
Chevrolet Volt
Pro dobití 220 článků lithium-iontové baterie stačí Volt připojit do zásuvky 120V nebo 240V. Nabije se tam za osm, resp. pouhé tři hodiny při plném vybití baterie. Výkon automobilu se pohybuje na úrovni 150 koní a max. rychlosti 160 km/h. Auto má být výjimečně tiché, což je při jízdě na baterie samozřejmost, nicméně i když bude v chodu motor, nepůjde prý Volt na ulici téměř slyšet.
Chevrolet Volt

Venturi Fetish

Venturi a Michelin na Pařížském autosalonu představí elektromobil

Pařížský autosalon bude plný zajímavých nových ekologických automobilů. Jeden z nich předvedou společně také MichelinVenturi. Mělo by jít o zcela novou generaci elektromobilu s nejpokročilejšími technologiemi, jaké jsou dostupné. bude výkonný, ale zároveň zajímavě designově navržený – autorem návrhu je známý průmyslový designér Sacha Lakic. Teprve na bude ale představena skutečná podoba elektromobilu a také jeho technické specifikace. Monacká automobilka Venturi se mimo toho také brzy chystá uvést na trh svůj sportovní Venturi Fétish (na obrázku).

BMW potvrzuje malý městský elektromobil

Německá automobilka BMW, která je podobně jako konkurence na druhé straně oceánu stíhána problémy, se hodlá co nejrychleji přizpůsobit novým trendům. Ředitel společnosti Norbert Reithofer potvrdil, že ve vývoji je malý městský automobil, který bude prodáván také jako elektromobil. Viz. dřívější články „Elektromobil BMW iSetta potvrzen?“ a „Elektromobil BMW Isetta v přípravě?„. „Půjde o zcela nový automobil s dvěma motory. Jedním z nich bude velmi efektivní spalovací motor a druhý čistě elektrický model,“ řekl Reithofer německému týdeníku Die Zeit. Elektromobil bude navíc odpovídat novým kalifornským regulím pro rok 2012, zvládne tedy na baterie ujet alespoň 320 km. Je otázkou, pod jakou značkou se nakonec miniauto bude prodávat – zda BMW, nebo nějakou novou „zelenou“ značkou.

Chevrolet Volt

General Motors potvrzují Chevy Volt pro Evropu v roce 2011

Už během náledujících tří let se v Evropě objeví hybridní vozy General Motors. Potvrdil to podle agentury Reuters šéf GM Europe Carl-Peter Forster. Především se jedná o model , jehož oficiální fotografie nedávno z GM „lidskou chybou“ unikly. Volt je hybridní automobil poháněný bateriemi, které dobíjí malý spalovací nebo dieselový motor. Pokud se baterie vybijí, může auto jet na klasické fosilní palivo – například při výletech na dlouhé vzdálenosti. Ve městě pak bude jezdit na baterie. „Investujeme do toho obrovské peníze. Uvedeme tato auta i v Evropě, a to pod značkami , zhruba do tří let,“ řekl Forster. General Motors se ale nevdávají ani nápadu vyrábět jako čistý elektromobil – do konce roku 2008 chtějí mít na silnicích 50 těchto prototypů.

Renault Mégane III

Renault představuje Mégane III, odkládá elektromobil

Blížící se Pařížský autosalon měl odhalit nový Renault Mégane III, nicméně už týdny před začátkem akce se po celém internetu vyrojily obrázky nového modelu a také podrobnosti týkající se výbavy. Největší novinkou má být 1,4l TCE motor s výkonem 130 koní, který přebije současnou generaci dvoulitrů na spotřebu téměř o 1 litr/100 km. Kromě toho se ale francouzský Renault chystal brzy představit také elektromobil Mégane, který má být díky spolupráci se společností Project Better Place jedním z hlavních stavebních kamenů přerodu osobní dopravy v Izraeli.

Jenže, podle izraelského ekonomického magazínu Globes zástupci Renaultu na konferenci v Ženevě řekli, že elektromobil přijde o rok později, tedy v roce 2011. Což je ostatně datum, které původně sám Renault pro svůj elektromobil navrhoval. A dost možná jde prostě o nejistý přelom let 2010/2011, což by tak nějak lépe odpovídalo celkové atmosféře kolem elektromobilů v Evropě. V každém případě Renault také nedávno potvrdil, že svůj elektromobil v podobě modelu Renault Mégane bude nabízet i v dalších zemích kromě Izraele – jmenovitě ve Španělsku, ovšem není vyloučeno třeba ani Dánsko, Portugalsko a další evropské země, které pomalu, ale jistě začínají budovat pro elektromobily infrastrukturu. Viz. nedávný příklad Berlína či Londýna.
Renault Mégane III

elektromobil EVC Group Suzuki Samurai 4x4

Elektromobil Samurai 4×4 Electric v ostrém off-road testu

Česká firma EVC Group se zabývá elektrickými vozidly. První vozidlo, u kterého se rozhodla provést přestavbu na plně elektrický pohon bylo Suzuki Samurai. Jedná se pouze o demonstrační vozidlo, na kterém pracoval tým lidí asi měsíc. Firma chce na vozidle předvést, co dokáže a také, že elektromobil může být i s pohonem všech kol a přitom zvládne vše, co klasické off-roady.

Byla zachována celá koncepce vozu, přední dvě sedadla se dala nová anatomicky tvarovaná, za kterými je bezpečnostní rám. Druhá řada sedadel a úložný prostor byly obětovány akumulátorům, které jsou zakryty průhledným plexisklem, aby bylo patrné o jaký pohon ve vozidle jde. Místo předního skla je jen nízké plexi jako u motorového člunu. Všechny přebytečné doplňky byly odstraněny, takže na vozidle nenajdete blinkry ani světla i celá přístrojová deska je holá. Vozidlo dostalo čistě bílou barvu, jako symbol ekologicky čistého provozu. Celek jen dotvářejí zelená kola a bezpečnostní rámy za sedadly.
elektromobil EVC Group Suzuki Samurai 4x4
Elektromobily většinou nepotřebují převodovku, ale v tomto případě byla zachována a byl pouze nahrazen původní motor za elektromotor. Konkrétně asynchronní třífázový dvoupólový motor, zn. Siemens o jmenovitém výkonu 21 kW (29 koní). Přičemž motor může dosahovat maximální výkon 40 kW (55 koní). Energii motoru dodává 26 kusů 12V/28Ah olověných gelových baterií zn. Panasonic. Takže celkové napětí je 312 V a celková energie je 8,74 kWh. Maximální otáčky jsou 6000 ot/min. Otáčky a výkon elektromotoru jsou regulovány frekvenčním měničem.
elektromobil EVC Group Suzuki Samurai 4x4

Tata Indica

Tata Motors odhaluje elektromobily Ace a Indica

Potvrzují se tak informace z nedávné doby, kdy indická automobilka Tata Motors ohlásila spolupráci s automobilkou Chrysler na přípravě svých prvních elektromobilů. Jedná se o užitkový model Tata Ace a osobní automobil Tata Indica. Oba by měly být vybaveny li-ion bateriemi, které byly vyvinuty v rámci výzkumné laboratoře Tata Motors v Británii ve spolupráci s norskou společností zabývající se alternativními palivy. Elektromobil Tata Indica půjde do prodeje nejprve v Norsku, a to už příští rok. „Norsko má potřebnou infrastrukturu pro elektromobily, kterou Indie postrádá,“ řekl Ravi Kant, prezident společnosti Tata Motors. Plné nabití vozu zabere asi osm hodin, elektromobil pak ujede 175 – 200 km. Za další dva roky, tj. zhruba v letech 2010-2011, by měla být elektrická Indica uvedena také v Indii. V Norsku by měl mezitím přijít na trh také Think City a dost možná i další. Konkurenční prostředí bude doufejme tlačit na snižování cen a především zajistí expanzi také na další trhy.

Tesla Roadster v Berlíně

Tesla Roadster představen s problémy v Evropě

Už několik měsíců probíhá neveřejné testování a předvádění elektromobilu Tesla Roadster v Evropě poté, co automobilka Tesla ohlásila vstup také na trh Starého kontinentu. Nedávno se také zástupci sdružení ELEKTROMOBILY vydali do Berlína na zákaznickou VIP předváděčku.

„Jízdní dojmy byly pozitivní, vozidla splnila očekávání, zrychlení jsem zahlédl asi 0,6g, okamžitý výkon přes 200HP, víc jsem sledovat nestačil, ale impozantní zrychlení na Berlínské ulici z cca 50 na 145 km/h bylo vzrušující,“ říká Jaromír Vegr, předseda CzechEVclub. Dojmy další účastníků zájezdu jsou o něco méně nadšené, některé vozy údajně působily dojmem prototypů, zejména co se ovládacích prvků týká, absence airbagu u spolujezdce a dalších maličkostí.

Tesla Roadster v Berlíně

Faktem je, že například i němečtí novináři si povšimli problémů. Guido Reinking z magazínu Automobilewoche při testování zažil stav, kdy jedno ze tří testovacích aut bylo nepojízdné a druhému se kouřilo z míst, kde jsou baterie. Podle zástupce Tesla Motors byl problém v tom, že dva problémové prototypy byly vybaveny motorem v1.5, zatímco třetí model měl osvědčenou verzi v1.0.

Tesla Roadster v Berlíně

elektromobil Hinterland 1

Hinterland 1 – elektromobilem proti větru

Partička kanadských průmyslových designérů s bohatými zkušenosti v oblasti dopravy a letectví se rozhodla udělat si radost. A dost možná i vydělat nějaké ty peníze. Po čtyřech letech práce odhalili projekt Hinterland 1. Jedná se o elektromobil navržený od základu „trochu jinak“. S důrazem na možnost přizpůsobení pro osobní přepravu, ale i hromadnou dopravu. Co víc, návrháři se zaměřili především na aerodynamiku vozu, kdy aerodynamický odpor vzduchu představuje u běžných aut největší zátěž pro spotřebu.

Aerodynamický koefecient elektromobilu Hinterland 1 proto snížili až pod hodnotu 0.25, přičemž například Toyota Prius má 0.26. Při rychlosti 120 km/h údajně představuje odpor vzduchu u běžného auta až 75% spotřeby, zbytek sežere valivý odpor. Hinterland by se mohl vyrábět v několika verzích, jednak Mini verzi pro dva lidi, a Van verzi pro šest lidí. Designéři si představují, že by se mohlo vyrábět až 20 000 elektromobilů ročně.

elektromobil Hinterland 1

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Nissan představil nový hybrid a elektromobil

Japonská automobilka Nissan si v tichosti kutí a mediální pozornost prozatím přenechávala konkurenci jako je Honda, Toyota či Mitsubishi. Až dodnes. V Tokiu totiž odhalila dva zcela nové automobily. Prvním z nich je elektromobil, druhým hybridní automobil, oba však využívající pokročilých li-ion baterií. V rámci obchodního plánu Nissan GT 2012 ohlásila automobilka záměr uvést elektromobil v roce 2010 v Japonsku a do roku 2012 globálně. Prototyp elektromobilu byl vybaven 80kW motorem a náhonem na přední kola. Kompaktiní laminované lithium-iontové baterie jsou ukryty pod podlahou vozu, takže nezabírají místo. Finální verze vozu, která bude představena za dva roky, bude postavena na unikátním designu, který nebude vycházet z žádného z existujících modelů. Prozatím je využívána upravená verze modelu Nissan Cube.

Hybridní automobil Nissan předvedl hned dvě „průlomové“ technologie. Jednak hybridní pohonný systém s náhonem na zadní kola, za druhé také paralelní hybridní systém. Ten by měl nabídnout rychlejší reakce vozu a lineární akceleraci pro lepší pocit z jízdy. V obou případech využíval Nissan li-ion baterie vyvinuté ve společném podniku se společností NEC, o jejichž spojenectví jsme informovali už před časem. V rámci Zeleného programu 2010 se hodlá Nissan zaměřit na vývoj nových technologií, produktů a služeb, které výrazně sníží emise CO2 a zvýší podíl recyklovaných materiálů využívaných v automobilovém průmyslu.

Hybrid Nissan využívající li-ion baterie

Think Ox elektromobil

Think Ox – recyklovatelný elektromobil

Na Ženevském autosalonu představila automobilka Think Global svůj další elektromobil Think Ox. Jedná se o rodinný automobil, jehož interiér je z 95% vyroben z recyklovatelných materiálů. Na střeše automobilu je umístěn solární panel, který pohání audio systém či klimatizaci. Automobilka Think už dnes úspěšně propaguje svůj malý městký elektromobil Think City, model Ox by měl přijít na trh během následujících let.

Think Ox elektromobil

Tata Indica

Indická Tata ohlašuje svůj první elektromobil!

Indická automobilka Tata Motors ohlásila vývoj nového elektromobilu. Proti očekávání nebude založen na modelu Tata Nano, nejlevnějším automobilu na světě, nýbrž na prověřeném modelu Tata Indica. Podle některých zdrojů „…Tata v současné době pracuje na pěti typech elektromobilů postavených na modelu Indica.“ Údajně jsou vybaveny li-ion bateriemi a poskytují dojezd až 200 km. Co je na tom všem možná nejzajímavější, Tata Motors vyvíjejí a stavějí svůj první elektromobilNorsku. Že by nějaká spojitost s firmou Think Global, která v současné době úspěšně táhne Evropou se svým elektromobilem Think City? Kromě toho v Norsku působí ještě automobilka Kewet, která se také soustředí na elektromobily a je všeobecně známo, že právě Seveřané jsou nejvíce nakloněni ekologickým alternativám. Navíc je tamní klima vynikající pro testování elektromobilů v extrémních podmínkách. Ratan Tata, ředitel společnosti Tata Motors, řekl, že elektromobil by měl být k dispozici do konce tohoto finančního roku. Bude samozřejmě určen především pro provoz ve městě a podle Ratana Taty je součástí většího projektu vývoje ekologických automobilů. Chystá tedy Indie v čele s konglomerátem Tata velkou ekologickou ofenzívu? Kromě osobního automobilu dnes Tata Motors pracují také na užitkovém elektromobilu Tata Ace pro americké a evropské trhy, a to společně s Chryslerem.