elektromobil MyCar

Elektromobil MyCar se představí na Britském autosalonu

Mikroautíčko v podobě elektromobilu MyCar od společnosti NICE Car Company má za sebou bohatou historii. Svůj život začalo jako na autosalonu v Boloni v roce 2003, kde jej představily společnosti Innovech a Italdesign-Giugiaro. Po falešném startu v roce 2006 se chystá jeho oživení na Britském autosalonu (BIMS), který začně už zítra v Londýně a potrvá až do 3. srpna. Kromě elektromobilu MyCar se tam má objevit i celá řada dalších ekologických či chcete-li „zelených“ dopravních prostředků. Ale zpět k elektromobilu MyCar. Po dvouleté odmlce se tedy znovu vynořuje na světlo světa, a to pod taktovkou společnosti NICE, která se postará o distribuci, a hongkongské EuAuto Technology, která zajistí výrobu.

Dojezd malého elektromobilu pro dva má být 60 km při maximální rychlosti 60 km/h, podobá se tak například elektromobilu G-WizIndie. Předčí jej ale v technické vybavenosti, nabídne například USB přípojku pro MP3 přehrávač, elektrická okna a zrcátka, satelitní navigaci, místo pro notebook a další vychytávky. V Británii by se do prodeje měl elektromobil MyCar dostat už během letošního podzimu za 8 995 liber, tedy v hrubém přepočtu asi 266 000 Kč.

elektromobil MyCar

Mitsubishi i MiEV

Elektromobil Mitsubishi i MiEV za 550 000 Kč

MitsubishiJaponsko, to jsou v posledních dnech téměř synonyma pro slovo „elektromobily„. Japonský gigant nedávno uspíšil uvedení svého elektromobilu i MiEV už na polovinu roku 2009 z původně plánovaného roku 2010. Magazín Trading Markets nyní informuje, že koncová cena pro japonský trh by pro elektromobil Mitsubishi i MiEV měla činit asi 4 miliony jenů, což je zhruba 37 500 dolarů, což znamná asi 550 000 Kč v přepočtu 14,5 Kč/dolar. To je zhruba stejná cena, kterou si údajně chtějí říct General Motors za svůj Chevy Volt.

Za malý městský čtyřmístný elektromobil to je docela vysoká suma, ovšem vezmeme-li v úvahu, že náklady na jeden kilometr se budou pohybovat v halířích namísto v korunách, snadno si můžete spočítat za jak dlouho by se vám taková investice vrátila. Navíc, Japonsko poskytuje na elektromobily různé daňové úlevy a dotace, takže finální cena bude asi o milion jenů nižší, tedy asi 412 000 Kč. A to už nezní špatně.

Mitsubishi i MiEV

Subaru přestavilo nový plug-in elektromobil Stella

Automobilka využila summitu G8 k v japonských městech Hokkaido a Toyako k představení prototypu nového . Nový elektromobil využívá elektrický pohon z předchozího konceptu a kombinuje jej s existujícím modelem Stella. Výsledkem je praktičtější, pětidveřové auto, které se Subaru chystá testovat v  pro uvedení na trh v nejbližších letech. Přitom elektromobilu R1e už probíhají přes dva roky, spolupracující Tokyo Electric Power Company využívá 40 těchto vozů jako součást . Stella nabízí dobití li-ion baterií na 80% za 15 minut při použití rychlonabíječky, jinak přes noc doma. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd 80 km.

Tesla Motors logo

Tesla ohlašuje elektrický plug-in sedan

Podle původních spekulací kalifornská společnost Tesla Motors ohlašuje nový elektrický sedan Tesla Model S. Měl by se začít vyrábět v nové továrna v Kalifornii kolem roku 2010, bude stát 60 000 dolarů. Půjde o multifunkční sportovní sedan vybavený malým benzinovým motorem a lithium-iontovými bateriemi s dojezdem 360 km. Malý motor bude využíván pouze pro dobíjení baterií, stejně jako funkce plug-in. Design automobilu by měl být podobný novému hybridu Fisker Karma od Fisker Automotive, se kterým se nyní Tesla Motors soudí. Tvrdí, že původní plány na Tesla Model S byly Fiskerem ukradeny.

Tata Ace - elektromobil?

Tata a Chrysler společně vyrobí levný užitkový elektromobil?

Magazín Auto Observer přináší zajímavou spekulaci o tom, že indická společnost a americký by mohli společně vyvíjet malý, levný užitkový pod značkou . Ten by měl vycházet ze současného modelu Tata Ace. Ace by se měl vyrábět v , ale být osazen motorem teprve v USA, přičemž cena by se měla pohybovat kolem 5000 dolarů (při dnešním kurzu asi 75 000 Kč). Otázkou je, co by za takovou cenu zákazníci dostali – dojezd maximálně pár desítek kilometrů a max. rychlost 55 km/h? Tata dnes vyrábí nejlevnější osobní automobil na světě , o jehož elektrické verzi už se také spekuluje. Tak proč k tomu nemít ještě nejlevnější elektrický náklaďáček.

Mercedes-Benz F700

Mercedes se chce zbavit benzínu i nafty do sedmi let

Mercedes to nejspíš s přechodem na alternativní paliva myslí doopravdy vážně. Nejen, že před časem představil první hybrid vybavený li-ion bateriemi, ale nyní se navíc spekuluje také o luxusním elektromobilu. Podle rozsáhlého článku britského bulvárního deníku The Sun se německý Mercedes chce kompletně zbavit závislosti na ropě už do sedmi let. Do roku 2014 hodlá do této oblasti investovat v přepočtu sedm miliard liber. Ale začíná už teď. Například modely řady A a B, které přijdou na trh letos v říjnu, budou vybaveny Stop & Start technologií, která by měla ušetřit při pohybu po městě až devět procent paliva. Smart ve verzi diesel (Smart Cdi) je připraven pro Británii na únor 2009 s emisemi pouze 88 g/km. Dalším krokem pak bude vypuštění plně elektrického Smartu. Po Londýně už jich dnes jezdí ve zkušebním provozu asi stovka a na trhu mají být během roku 2010. Perlička nakonec: Dr. Herbert Kohler, zodpovědný za pokročilý vývoj v automobilce Mercedes, podle deníku Sun věří, že do roku 2015 už minimálně ve městech bude většina automobilů jezdit na alternativní paliva.

Mercedes-Benz S400 Hybrid

Luxusní elektromobil Mercedes-Benz v přípravě?

Před pár měsíci Mercedes ohlásil, že nový model Mercedes-Benz S400 BlueHybrid bude prvním sériově vyráběným hybridním automobilem vybaveným lithium-iontovými bateriemi. V současné době probíhá podle neověřených zdrojů ve Stuttgartském výzkumném centru automobilky Daimler AG vývoj plně elektrického automobilu. Prý má jít o luxusní, středně velký elektromobil vybavený navíc speciálním dynamem, které bude při jízdě automaticky dobíjet baterie. Dojezd se pak má pohybovat kolem 170 km. Podle spekulací by se nový elektromobil Mercedes mohl objevit jako zcela nový model či nová generace automobilu v rámci třídy S už během let 2010-2011.

Mitsubishi a Citroen - elektromobily?

Mitsubishi a Peugeot společně o elektromobilech

Zavedený japonský ekonomický deník Nikkei informuje, že japonská automobilka Mitsubishi a evropský koncern PSA Peugeot Citroen budou spolupracovat na vývoji elektromobilů. Jde především o sdílení technologií a zejména o nové generace lithium-iontových baterií a jejich chlazení. Spolupráce nepřekvapí v tom ohledu, že obě automobilky, PSA i Mitsubishi, mají velké zkušenosti v oblasti malých městských vozů. PSA, resp. PeugeotCitroen, navíc vyráběli elektromobily už v 80. letech a dokonce ještě dříve, mají tedy dlouhodobou historickou zkušenost v tomto oboru. Aktuálně Mitsubishi a PSA oznámili stavbu společné továrny v Rusku v hodnotě 470 mil. euro. Ta má od roku 2011 produkovat až 160 000 aut ročně. Spekuluje se dokonce o tom, že by obě automobilky mohly založit společný podnik za účelem výroby elektromobilů.

Ratan Tata členem X Prize Foundation

Zhruba před měsícem oznámila společnost Tata Motors vstup do soutěže Automotive X Prize. Indický výrobce známého nejlevnějšího automobilu na světě Tata Nano hodlá přispět svou troškou do mlýna miniaturním vozítkem, zcela jistě vycházejícím právě z modelu Tata Nano, ovšem nejspíš v podobě nebo hybridu (ostatně, o Tata Nano jako elektromobilu se již spekulovalo). Aktuálně přicházejí z Indie další velmi zajímavé zprávy. Ratan Tata, předseda společnosti Tata Sons, která vlastní Tata Motors a řadu dalších společností, se stal členem správní rady X Prize Foundation.

Sebring-Vanguard CityCar

Elektromobil CityCar v aukci na eBay

Elektromobily jsou hudbou budoucnosti. Málokdo by proto věřil, že v sedmdesátých letech vyrobila společnost Sebring-Vanguard Co. přes dvě tisícovky elektrických minivozů CityCar. Elektromobil samozřejmě nesplňuje dnešní požadavky na bezpečnost a pohodlí, 6V olověné baterie také nepatří mezi nejnovější technologie.

Důležitá je však skutečnost, že tento hranatý elektromobil může být váš během několika dnů. V dražbě na eBay se dá pořídit za v přepočtu 53 tisíc korun (nejvyšší nabídka v době publikování článku). Za hranaté autíčko z roku 1975 s dojezdem až 80 km při maximální rychlosti 55 km/h rozhodně přijatelná cena. Škoda jen, že dostat CityCar z Michiganu do českých luhů a hájů by malý elektromobil ještě značně prodražilo.

Japonská pošta přejde na elektromobily

Japonská pošta oznámila záměř přejít co nejrychleji na elektromobily. Vozový park čítající více než 21 000 automobilů určených pro dopravu zásilek na krátkou vzdálenost si o něco takovéh přímo říká. Natož v Japonsku a v době, kdy cena ropy dosahuje závratných výšin. V současné době probíhají podle zástupců pošty jednání s automobilkami. V úvahu připadají firmy jako Mitsubishi, Nissan či Subaru, které všechny oznámily dostupnost elektromobilů v roce 2010. Je ale také možné, že mezitím se japonská pošta poohlédne také po hybridech, alespoň do té doby, než bude pro elektromobily vybudována potřeba infrastruktura. Není překvapením, že akcie všech zmíněných firem na japonské burze s oznámením japonské pošty výrazně posílily. Nicméně právě tohle – obrovské vozové parky firem – by mohla být cesta pro masový nástup elektromobilů.

elektromobil Think City

Think bude vyrábět elektromobily v USA

Americký Ford dnes musí nejspíš těžce zpytovat svědomí za to, že kdysi odprodal automobilku Think. Norský Think Global AS, který nedávno rozjel výrobu elektromobilů Think City a chystá jejich brzké uvedení v Evropě i USA, se chystá postavit ve Spojených Státech vlastní továrnu. Manažeři Thinku nejspíš zjistili, že poptávka bude tak velká, že se elektromobily vozit přes oceán jednoduše nevyplatí, navíc s klesající hodnotou dolaru. Think nabídne svůj elektromobil Think City nejprve ve velkých amerických městech, především kvůli omezenému dojezdu, postupně však hodlá rozšířit svou prodejní síť po celém území USA. Cena by měla být nastavena na méně než 25 000 dolarů. Podle odhadů některých investorů by se mohlo ročně prodat v USA něco mezi 30 000 a 50 000 elektromobily Think. Letošní evropská produkce by měla dosáhnout 10 000 vozů ročně a měla by pokrýt poptávku v Evropě.

vysokozdvižné vozíky Nissan

Vysokozdvižné vozíky Nissan, předehra k elektromobilům?

Nissan představil novou řadu elektrických vysokozdvižných vozíků, které využívají lithium-iontové baterie vyvinuté ve spolupráciNEC. Stejné baterie byly k vidění v konceptech elektromobilů Pivo 2Mixim už na frankfurtském autosalonu, a tak není od věci se zamyslet nad tím, jak daleko už Nissan pokročil s vývojem svého slibovaného osobního elektromobilu. Ten by měl být připraven v roce 2010 pro americký trh a o dva roky později také pro zbytek světa. Proti tomu nové vozíky půjdou do prodeje už příští rok.

Londýnské taxi

Londýnské elektrotaxi skutečností

K britskému hlavnímu městu neodmyslitelně patří typické vozy . V městském provozu však dosahují 10 – 12 litrů nafty, což při tamních cenách okolo 40 korun za litr představuje značné náklady, nemluvě o množství exhalací. Blýská se však na lepší časy. Výrobce stávajících vozů taxi společnost LTI a  zahájují spolupráci, která by měla vést až k výrobě plně .