
Detroitský autosalon: sportovní elektromobil Dodge ZEO naživo
Slova Dodge a „ekologie“ nebo „životní prostředí“ jako by ani nešla dohromady. Dodge Viper není zrovna synonymem pro nízkou spotřebu.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Slova Dodge a „ekologie“ nebo „životní prostředí“ jako by ani nešla dohromady. Dodge Viper není zrovna synonymem pro nízkou spotřebu.
Několik zahraničních blogů potvrdilo, že chystaný elektromobil vyráběný ve spolupráci izraelské společnosti Project Better Place a automobilky Renault bude s největší pravděpodobností Renault Mégane. Dojezd by měl činit až 200 km. Výroba by měla začít v roce 2010. Bližší informace se dozvíme 21. ledna, kdy se má konat oslava na které společně vystoupí zástupci Renault a Project Better Place.
Už delší dobu se spekuluje o tom, že v Izraeli se budou dít kolem elektromobilů velké věci. Začalo to nenápadně – Izrael, resp. tamní ministr financí, oznámil, že přemýšlí o upuštění od zdanění elektromobilů. Daň na nákup klasického benzinového automobilu je v současnosti v Izraeli 79%, na ekologické automobily (hybridy) a podobně 30%. Oficiální představitelé Izraele se dušovali, že jejich stát se stane prvním, kde budou elektrická auta masově rozšířená. Společností, která se v tomto problému nanejvýš angažuje je Project Better Place (s plánovanými investicemi kolem 200 – 300 milionů dolarů).
Tata Motors, indická automobilka v rámci konglomerátu Tata, aktuálně se svým modelem Tata Nano vyvolala rozruch v celém světě. Indie má svůj „lidový vůz“, který je shodou okolností také nejlevnějším automobilem na světě. Ale zdaleka ne nejekologičtějším. Proto se nabízí otázka: jaké jsou další plány Tata Motors?
Pařížská radnice hodlá v nejbližší době zprovoznit půjčování elektromobilů. Na celkem dvanácti různých místech Paříže bude možné si za příslušný poplatek nělika euro za hodinu vypůjčit elektromobil a následně jej zanechat kdekoliv ve městě. K dispozici by mělo být až 2000 elektromobilů. V Paříži už velmi úspěšně funguje podobný systém půjčoven jízdních kol zvaný Vélib.
O elektromobilu R1e od Subaru, který získal ocenění od japonské vlády za přínos pro životní prostředí, jsme již informovali. Automobilka Subaru posunula termín uvedení svého prvního seriově vyráběného elektromobilu směrem k současnosti na rok 2009.
Budoucnost. Tak by se dalo charakterizovat jedním slovem propojení pátého terminálu londýnského letiště Heathrow s přilehlým parkovištěm. Dopravním prostředkem tam mají být elektromobily bez řidiče (nebo chcete-li s autopilotem).
O elektromobilu Fiat Fiorino už jsme psali, tenkrát šlo o verzi pro osobní dopravu. Už tehdy se objevovaly dohady o tom, že do února 2008 by měla být venku také dodávka Fiat Fiorino. Aktuálně se však objevily informacení o zpoždění dodávky, která bude poháněna lithium-iontovými bateriemi, bude mít dojezd 100 km a max. rychlost 80 km/h. Fiat tak bude mít obrovskou základnu potenciálních zákazníků ve velkoměstech, které vybírají poplatek za vjezd do centra, jako je například Londýn. Pro elektromobilu nebo obecně automobily s nulovými emisemi poplatky neplatí.
Nedávno se objevily spekulace, že Renault naváže parnerství s Project Better Place – organizací, která se chce zasadit o vybudování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily. Mluvčí Renaultu Rochelle Chimenes takové plány připustil. Oznámení případného partnerství by podle jeho slov přišlo v úvahu někdy v první polovině roku 2008.
Německý Volkswagen nehodlá zaspat. Nejen, že investuje do palivových článků a lithium-iontových baterií. Přichází také s moderními a velmi zajímavými koncepty. Jedním z nich je i koncept elektromobilu Volkswagen Viseo. Sportovně laděný design tohoto třímístného elektromobilu připomíná současné trháky jako Tesla Roadster nebo britský Lightning GT. Hlavní rozdíl mezi těmito elektromobily a Volkswagen Viseo je v tom, že Viseo je zatím skutečně pouze koncept. Jeho autorem je Marc Kirsch, který se nebojí využívat moderních technologií. Elektromobil Viseo je například vybaven OLED displejem, který posádce vozidla zobrazuje užitečné informace o aktuálním počasí nebo poloze pomocí GPS.
Dánsko chystá velký návrat elektromobilů. Po Norsku, kde se připravuje elektromobil Think, je tak Dánsko další skandinávskou zemí, která se v oblasti ekologie dopravy vydává směrem léta opomíjeným elektromobilům. Dánská vláda jimi hodlá místní komunikace doslova zaplnit a přeměnit hlavní město Kodaň v evropskou elektromobilovou metropoli. V projektu se výrazně angažuje především Ministerstvo dopravy a energie, které doufá, že projekt se podaří uskutečnit už do roku 2015. Hlavním soukromým investorem má být velká mezinárodní skupina se sídlem v Izraeli. V plánu je vybudovat síť až 500 000 dobíjecích stanic po celé zemi na parkovištích, pracovištích i u bytů. Tak, aby Dánové mohli za elektřinu pro své elektromobily platit podobně jako za benzin u pumpy. Elektromobily by měly být schopné na jedno nabití ujet 150 km.
zdroj: autobloggreen
Italský Fiat je převapivě akční v oblasti elektromobilů. Nedávno představil model Fiat Palio Elétrico pro Brazílii. Na výstavě Transpotec v Miláně byl před měsícem představen nový model Fiat Fiorino, který bude od února 2008 k dispozici také jako elektomobil. Ten byl vyvinut společností Micro-Vett a je napájen skrze lithium-iontové baterie. Má dojezd 100 km a může jet až rychlostí 80 km/h se zrychlením z 0 na 50 km/h za sedm sekund. Kromě elektrické verze se bude klasická s emisemi 119 g/km a spotřebou 4,5 l/100 km.
Poprvé o sobě elektromobil Modec dal vědět během léta ve Velké Británii, kde jeho služeb využívá obchodní řetězec Tesco. Nyní se tento užitkový vůz dostal i do kontinentální Evropy ve verzi s řízením vlevo. Nová pobočka byla zřízena v Nizozemsku a první zákazníci z okolí Amsterdamu na sebe nenechali dlouho čekat.
Taiwanský Industrial Technology Research Institute (ITRI), tedy Institut pro výzkum průmyslových technologií, představil městské vozítko/elektromobil nazvaný Ecooter. Jedná se o dvoumístné vozítko poháněné lithium-iontovými bateriemi, které bude veřejnosti poprvé odhaleno v italském Miláně již příští měsíc. Taiwan zcela jistě nepatří mezi automobilové mocnosti. Ale právě v oblasti malých, lehkých moderních městských vozítek, která jsou „nadopována“ nejlepší elektronikou (Taiwan patří mezi přední státy v oblasti elektrotechniky) by mohl v budoucnu uspět. Elektromobil Ecooter má velmi vysoké manévrovací schopnosti, je 2,5 m dlouhý a 1,5 m vysoký. Dojezd na jedno nabití baterie je 100 km. Cena komerční verze Ecooteru by se měla pohybovat mezi motocyklem a automobilem. Prodej by měl být zahájen nejprve na Taiwanu a nejspíš také v Číně, později v Evropě a později snad také v USA.
O velmi zajímavém elektromobilu Think jsme už před časem informovali. Společnost Think Global má za sebou takové společnosti jako Segway nebo Google, a nyní také Ener1. Think Global a Ener1 totiž uzavřeli kontrakt, na jehož základě dodá Ener1 výrobní prototypy nových lithium-iontových baterií pro elektromobily Think. Prototypy budou dodány v březnu 2008, součástky pro ostrou výrobu by pak měly být dodány v průběhu července 2008. Je tedy pravděpodobné, že elektromobil Think se začne prodávat někdy koncem roku 2008. Ener1 očekává, že na prodejích Think v letech 2008-2010 vydělá až 70 milionů dolarů, celková hodnota dohody by pak měla být kolem 200 milionů dolarů. Think Global zjevně hodlá vyrábět elektromobily Think v opravdu masovém měřítku, v řádech desítek až stovek tisíc kusů ročně a zjevně k tomu má dobrý obchodní model. Co na to Toyota a další? Koupili byste si Think?