General Motors - Chevy Volt - podvozek

Nissan i General Motors chtějí lepší baterie

Baterie pro hybridyelektromobily se dnes potýkají jak s nízkou kapacitou, tak i omezenou životností a schopností dobře fungovat pouze v omezených podmínkách. Například když klesne teplota lithium-iontových baterií pod -10°C, případně stoupne nad 60°C, jejich výkon jde strmě dolů.
General Motors chtějí v případě svého chystaného hybridu Chevy Volt tento problém řešit za pomoci klimatizace, jak prozradili Denise Grey a Bob Kruse, kteří jsou za vývoj vozu zodpovědní, v rozhovoru pro magazín Green Fuels Forecast. Zkrachovalá a znovu na nohy postavená automobilka slibuje, že Volt ujede čistě na elektřinu 65 km a baterie vydrží 240 000 km nebo 10 let.

General Motors - Chevy Volt - podvozek

Inženýři a konstruktéři při stavbě Voltu využili poznatků, které nasbírali už při vývoji „nechvalně“ proslulého elektromobilu GM EV1. Do prvních kusů Voltu (či jeho evropské obdoby Opel Ampera) budou montovat baterie od LG Chem. Klimatizace poháněná doplňkovým spalovacím motorem se postará o nastavení té správné provozní teploty baterií skrze tekutinu. Časem chtějí General Motors vybudovat vlastní továrnu na výrobu bateriových sad.

General Motors - Chevy Volt - podvozek

Právě na tomto poli je podle Grayových slov v současné době vidět snaha o standardizaci, kdy automobilky jako Ford, Chrysler i GM společně pracují na definici základních požadavků pro baterie do hybridů i plug-inů. V souvislosti s tím je zajímavá také zpráva společností EnerDelNissan, které společně zkoumají novou generaci vodivých materiálů, které by měly pomoct snížit náklady a zvýšit výkon.

Renault-Nissan postaví v Evropě nové továrny na baterie

Aliance Renault-Nissan to s elektromobily myslí OPRAVDU vážně. Aktuálně společenství ohlásilo, že chce vybudovat v Evropě až čtyři továrny na výrobu lithium-iontových baterií. Čtyři továrny, to už je sakra velké číslo. Hlavní továrna vyroste na severovýchodě Británie poblíž továrny Nissanu ve Wearside, investice se má pohybovat kolem 200 mil. liber. Další pak vyroste v Portugalsku. Roční výrobní kapacita každé z nich se má pohybovat minimálně kolem 60 000 jednotek. Logicky se pak dá vyvodit, že právě továrna ve Wearside, která zaměstnává 4200 lidí, bude jednou z prvních, která bude v Evropě vyrábět elektromobily Renault-Nissan. Ty mají na evropský trh přijít už v roce 2011. Další továrny na výrobu baterií staví Nissan také v americkém státě Tennessee a nedávno jednu otevřel v domácím Japonsku. Produkční verze elektromobilu Nissan bude Carlosem Ghosnem odhalena letos na autosalonu v Tokiu. Mezi prvními trhy, které se ho v roce 2011 dočkají budou Dánsko, Portugalsko, Izrael, Spojené státy americkéJaponsko. Glogální uvedení bude následovat v roce 2012.

Elektromobil - Jan Štefl

Český elektromobil do města z VŠUP

Také v České republice vznikají studie malých městských elektromobilů. Autorem jedné z nich je Jan Štefl, student VŠUP v Praze. Malý elektromobil v sobě „spojuje výhody malého motocyklu s bezpečím a komfortem automobilu“, informuje magazín Automix.

Tomu odpovídají i rozměry vozu, které jsou 210x100x150. Každé ze čtyř kol je nezávisle zavěšeno a poháněno elektromotorem. Energii jim dodávají dva akumulátory, jeden z nich je fixovaný a druhý výměnný – to kvůli možnosti rychlé výměny ve stanici. Baterie zároveň zajišťují stabilitu elektromobilu.
Elektromobil - Jan Štefl
Malý elektromobil je určen pro jednoho člověka. K ovládání se namísto volantu používají dvě páčky umístěné ve dveřích. Zavazadlový prostor má objem 100 l. Otázka na závěr: je podle vás tento pohledný hybrid mezi klasickým elektromobilem a skútrem praktickým strojem?
Elektromobil - Jan Štefl

elektromobil Duracar Quicc Diva

Auto budoucnosti? Elektromobil Quicc Diva

Nizozemský magazín ZERAuto věnovaný alternativním pohonům nedávno vyhlásil mezi svými čtenáři anketu o volbu auta budoucnosti. Z nabídky 12 velmi zajímavých vozů nakonec mezi čtenáři nepříliš překvapivě zvítězil domácí výrobce DuraCar se svým elektromobilem Quicc! Diva, a to i navzdory tvrdé konkurenci v podobě například Tesla Roadster nebo Pininfarina BlueCar.

Druhé místo obsadil Chevy Volt a třetí Think City. Futuristické malé auto do města se mže pochlubit maximální rychostí 120 km/h, dojezdem 150 km a originálním řešením zadní části (viz. video uvnitř článku). Energii dodává lithium-železo-fosfátová baterie. Šasi je vyrobeno ze syntetických materiálů, testuje se také verze s palivovým článkem. Auto je poměrně malé a snadno manévrovatelné i ve stísněném městském prostředí. Cena ujetí 100 km se pohybuje kolem 45 Kč (1,5 euro).

elektromobil Duracar Quicc Diva

Mercedes-Benz SLS

Mercedes-Benz SLS eDrive – elektrický sporťák roku 2015

Teprve 15. září na autosalonu ve Frankfurtu odhalí Mercedes-Benz produkční verzi svého nového sporťáku SLS. Podle magazínu Autocar.co.uk se kromě klasické verze se spalovacím motorem chystá i elektrická verze eDrive. Omezená výroba elektromobilu má začít v roce 2015 a z velké části bude založena právě na zanedlouho představované výrobní verzi. Nabídne tedy odlehčenou hliníkovou kostru a dále čtyři elektromotory o výkonu 133 koní každý, po dvou vepředu a vzadu (pohon na všechny čtyři). Celkový výkon auta má být 532 koní při zrychlení z 0 na 100 km/h během 4.0 sekund. Maximální rychlost by měla přesáhnout 195 km/h. Dojezd se odhaduje mezi 150 km a 180 km.

Lighting GT

Bleskový elektromobil Lightning GT

Jak by měl vypadat za 3,6 mil. korun, tedy nějakých 120 000 liber? Jako Lighting GT! Poháněn čtyřmi 120kW elektromotory by měl nabídnout výkon kolem 700 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h během čtyř sekund a maximální rychlost omezenou na 210 km/h. Šťávu mu mají poskytnout nové 36kW baterie a ve výrobě by se tenhle údajně „typicky britský“ krasavec měl objevit už příští rok. Nevěříte? My taky ne. Ale chtěli bychom.

Šéf britské společnosti Lightning Car Company, která je za tohle neuvěřitelné dílko zodpovědná, je však optimista. „Lighting GT by měl být v prodeji na jaře 2010. Máme zaplacené předobjednávky, tlačíme naše plány kupředu,“ řekl magazínu Autocar.co.uk. Kromě tohoto sportovního elektromobilu by však firma ráda měla v nabídce také další typy vozů, ještě jedno menší .

Lighting GT

galerie: Lighting GT

Lighting GT Lighting GT Lighting GT
Mercedes-Benz Concept BlueZERO

Mercedes-Benz Concept BlueZERO – info a galerie

Na Detroitském autosalonu letos v lednu odhalil Daimler svůj Mercedes-Benz Concept BlueZERO. Jde o koncept auta budoucnosti. Elektromobil, jemuž dodává energii 35kWh lithium-iontová baterie, má předpokládaný dojezd 195 km. Takový model nese označení E-Cell. Ve variantě F-Cell, tedy s palivovými články, je vůz vybaven 90kW palivovým článkem, který mu dává dojezd až kolem 390 km. Třetí varianta E-Cell Plus přidává navíc k li-ion baterii malý zážehový motor ze Smart ForTwo, čímž vytváří hybridní pohon s dojezdem až 580 s oběma „nádržemi“ plnými. Konkurence pro Chevy Volt? O podrobnostech jsme už informovali, v galerii teď máme k dispozici záplavu nových obrázků.

Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO
Autonomobile - Mike Simonian

ATNMBL – auto s gaučem, které jezdí samo

Mike Simonian ze studia Mike and Maaike inc. dnes patří mezi nejznámější designéry spotřebního zboží. Pomáhal s herní konzolí Xbox 360, vytvořil mobilní telefon G1 s operačním systémem Google Android, a teď se vrhnul na oblast osobní dopravy. „Je čas podívat se na auta jinak“, říká o svém nejnovějším návrhu Simonian.

Navrnul proto ATNMBL čili „Autonomobile“. Konečně někomu došlo, že na problém osobní dopravy je třeba se podívat úplně jinak. „Musí nastat posun od stylování aut k jejich redefinování,“ píše na svých stránkách. „Rychlost a zrychlení jsou irelevantní. Výkon se bude měřit podle úspory času.“ ATNMBL znamená konec řízení. Budoucnost dopravy, lépe řečeno osobní dopravy, podle Simoniana vypadá úplně jinak, než jak si ji představuje třeba Tesla Motors.

Autonomobile - Mike Simonian

Autonomobile je podle něj o hledání optimistické nové budoucnosti. Nastavuje zcela nová měřítka, v kterých se designér zaměřuje na kvalitu času stráveného v dopravě a během přepravy. „Nejlepší zážitek z řízení je neřídit,“ vidí to jasně Simonian. Co je tedy Autonomobile? Sedmimístný elektromobil, který ze všeho nejvíc připomíná obývák na kolečkách. Pohovka uvnitř je maximálně pohodlná, na stolek před ní si můžete položit nohy nebo netbook. Řízení? Neexistuje.

Autonomobile - Mike Simonian

Prostě řeknete autonomobilu kam chce jet a on vás tam zaveze. Uvíznete náhodou v zácpě? No a co, hovět si můžete dál, pracovat, případně se občerstvit. Elektromobil má elektromotor zabudovaný v každém ze svých čtyř kol, energie je skladována v bateriích pod podlahou a doplňována solárními panely na střeše.

Autonomobile - Mike Simonian

Autonomní pohyb je zajištěn skrze inteligentního robota využívajícího GPS. Autonomobile doporučujeme jako lék na psychické obtíže všem frustrovaným českým, ale i slovenským řidičům! Objednávejte na čísle 800 CHOCHOLOUSEK. Na lékařský předpis od roku 2040 zdarma! „Automobilový průmysl má vymytý mozek svou vlastní kulturou, svou obsesí rychlostí, stylem a fantazií. Automobilový byznys se stal pouhým vytvářením nových obalů, zavedl pozornost lidí na ke stylu a jednoduché definici výkonu, nikoliv k jejich skutečným potřebám,“ říká Simonian. Je čas na změnu?

Autonomobile - Mike Simonian

McDonald nabídne dobíjecí stanici pro elektromobily

Letos v únoru oznámil švédský McDonald’s, že nainstaluje dobíječky pro elektromobily. Tehdy nijak zásadní zpráva, Švédsko je země známá svým ekologickým postojem. O mnoho zajímavější je aktualita z amerického státu Severní Karolína. Tamní McDonald’s ve městě Cary totiž svým zákazníkům nabídne dobíjecí stanici pro elektromobily. Ric Richards, majitel nového fastfoodu, jej celý staví za pomoci ekologických materiálů. „Naši zákazníci budou mít vyhrazené místo pro parkování a nabíjení svých vozů,“ řekl magazínu HybridCars. Nová restaurace otevře 14. července. Podle některých odhadů má být do roku 2015 jen ve Spojených státech amerických až 1 milion dobíjecích stanic.

Kangoo Be

Video: Elektrický Renault Kangoo Be Bop Z.E. se představuje

Tři z dílny si budeme moci prohlédnout na . Do září je ovšem ještě daleko, a tak přinášíme alespoň tři videoklipy zachycující jeden z nich – zkrácené Kangoo označované jako Na prvním videu lze spatřit elektromobil zvenku při jízdě, druhý klip zase přibližuje interiér. Třetí nazvaný „Jeden den s mým elektromobilem“ ilustruje možnosti dobíjení takového .  

Elektromobil Mitsubishi i MiEV - testy v Británii

Britové dají 800 mil. Kč na testy elektromobilů

Elektromobily jsou dnes v kurzu po celém světě. Americké Ministerstvo energetiky dává miliardy na jejich vývoj a výzkum a výstavbu továren. Dokonce ani český ČEZ nechce zůstat a spouští projekt FutureMotion. Británie mezitím vyčlenila v přepočtu 800 mil. Kč (£25 mil.) na velký projekt testování elektromobilů v reálném provozu. Hlavní roli zde mají hrát vozy Mini E a především Mitsubishi i MiEV. Testů se opět zúčastní především zástupci průmyslové sféry, akademici, energetické společnosti. Zmíněných 25 mil. liber je určeno na urychlení vývoje elektromobilů a dalších typů nízkoemisních automobilů. Do projektu se zapojí také energetická společnost EDF Energy. Zároveň s elektromobily se testují také plug-in hybridy Toyota Prius.

elektrický sporťák Bionamic

Bionamic – sporťák na slunce

Jednomístné sporťáky vskutku nejsou etalonem užitkového designu, rozhodně však potěchnou oka. Designér Güney Kol přišel s návrhem vozu Bionamic. Jde o elektromobil s pohonem na všechny čtyři, velmi lehkou konstrukcí z karbonových vláken a dalších materiál vyvinutých s pomocí nanotechnologie. Výjimečný na něm je mimo jiné povrch pokrytý milióny malinkatých solárních panelů, které pro elektromobil získávají energii ze slunce. Ještě výjimečnější je malé sci-fi v podobě iontových vstupů, („Ion Intake System“), které dokáží absorbovat ionty s okolního prostředí a přeměnit je na užitečnou energii. Namísto volantu slouží k ovládání auta dvojice joysticků. Prý aby to bylo jednodušší. Ugh?!

elektromobil Maya 300

Maya 300 – malý zelený elektromobil do města

Zatímco Tesla Motors si potichu kutí svůj rodinný sedan Model S, většina ostatních výrobců sází na malé městské elektromobily. Vedle Toyoty, Renaultu, Pininfariny a dalších se teď řadí také americká společnost Electrovaya. Ta ve spolupráci s ropným gigantem ExxonMobil vyvinula elektromobil Maya 300. Čtyřdveřový hatchback klasifikovaný jako NEV (tedy sousedské elektrické vozítko s rychlostí omezenou na 55 km/h) se bude prodávat ve dvou verzích – s dojezdem 100 km za 25 000 dolarů (asi 475 000 Kč) nebo 195 km za 35 000 dolarů (asi 665 000 Kč). Třída vozů NEV znamená, že v USA autíčko nemůže na dálnice a dá se s ním jezdit pouze po městě, nicméně zástupci společnosti Electrovaya už teď potvrdili, že je ve vývoji pokročilí verze určená na dálnice. Ta má být v prodeji během následujících několika let. Maya 300 se přitom dostane na trh teprve za dva roky. Elektromobily využívají Lithium-Ion SuperPolymer baterie, které umožňují skladovat více energie v menším objemu. V oblasti Baltimoru je už nyní k dispozici deset testovacích vozů v rámci programu sdílení automobilů.

galerie: Maya 300

Maya 300 Maya 300 Maya 300

Nissan představí nový elektromobil

se aktuálně podařilo získat mnohamiliardovou půjčku od amerického Ministerstva energetiky na stavbu továrny pro výrobu . Už nějakou tu dobu testuje svůj elektrický , nicméně podle nejnovějších zpráv hodlá 2. srpna v Jokohamě v  odhalit další . Mělo by se jednat o pětidveřový hatchback, který se nejprve předvede jako prototyp. Produkční verze by se pak měla objevit na autosalonu v Tokiu. Výroba pak začne v továrně Oppama v zimě 2010, později možná i na dalších místech na světě. Zpočátku by se mělo vyrábět asi 50 000 kusů ročně s možným postupným navyšováním. Nissan údajně bude mít k dispozici vysoce spolehlivé lithium-iontové baterie s 2x vyšší kapacitou než jsou ty klasické. Kromě nového elektromobilu automobilka připravuje také novou verzi svého miniautíčka Nissan Micra, kterou začne na jaře 2010 vyrábět v Indii (evropská verze) a Thajsku (japonská verze), možná také v Číně a dalších zemích. Časem jich chce prodávat milion ročně.