Opel Trixx

Opel Trixx – malá městská včelka na elektřinu?

Opel, součást krachujícího koncernu General Motors, který byl aktuálně zachráněn německou vládou a konsorciem Magna v propojení s ruskými bankami, nehodlá v oblasti alternativních pohonů zůstat pozadu. Když v roce 2003 představil na autosalonu ve Frankfurtu koncept Opel Insignia, málokdo nejspíš čekal, že se z něj o šest let později stane celoevropský hit. V březnu 2004 představil Opel na autosalonu v Ženevě malý městský vůz Opel Trixx. Kompaktní autíčko s rozměry 3,04/1,66/1,7 bylo doslova nabité zajímavými novými nápady. Zavřeli se do něj až tři dospělí a jedno dítě, objem kufru 890 l dává možnost převážet i objemnější náklad. Dovnitř dokonce nacpete celé horské kolo. Původní koncept Trixxe počítal s 1,3l CDTI přeplňovaným dieselem o výkonu 70 koní. Vzhledem k tomu, že v současné době řada automobilek připravuje elektromobily zhruba podobných rozměrů jako je Trixx, není nepravděpodobné, že by se Opel mohl pokusit tento koncept oživit. Proti Smart ForTwo EV, Mini E, Toyota iQ3, Renault Twingo ZE nebo dalším podobným by jistě mohl obstát.

galerie: Opel Trixx

Opel Trixx Opel Trixx Opel Trixx
Ford Focus EV

Amerika půjčí miliardy na elektromobily a zelená auta

Americké Ministerstvo energetiky začalo rozdávat výhodné půjčky na vývoj elektromobilů a dalších typů ekologických aut. Prvním, kdo se může radovat jsou Tesla Motors, kteří dostanou $465 mil. z projektu Výroby pokročilých automobilů. Sto milionů z toho bude využito na stavbu továrny na elektrické pohonné jednotky, tedy elektromotory a baterie – nejen pro Teslu, ale také pro partnery. Ne nadarmo nedávno Daimler investoval do Tesla Motors asi 50 mil. dolarů. Zbytek, $365 mil., půjde na výzkum, vývoj a především rozjezd továrny, která bude vyrábět elektrický sedan Tesla Model S. Spekuluje se o továrně v Kalifornii. Sedan by se mohl začít vyrábět už do konce roku 2011.

Dalším kdo od americké vlády získává významnou půjčku je Nissan. Ten si vydupal $1,6 mld., které využije na rozšíření své továrny ve městečku Smyrna. Tam pak chce ročně vyrábět 150 000 elektromobilů a 200 000 baterií. Dnes přitom továrna vyrábí stále hůř se prodávající modely jako Pathfinder, případně Nissan Altima či Maxima. Pětimístný elektromobil přitom půjde do výrobu už během příštího roku v Japonsku a teprve koncem roku 2012 se má rozjet výroba ve Spojených státech. Navíc budou Nissan a spolupracující NEC prodávat své baterky komukoliv, kdo bude mít zájem.
Nissan Cube EV
Posledním, ale zároveň největším příjemcem půjček je . Ten si uždíbne plných $5,9 mld. na vývoj ekologických aut. Ikonická americká automobilka pak plánuje v nejbližších letech uvést na trh 13 nových úsporných modelů. Půjde jak o elektromobily, tak i šetrnější benziny. Ford díky penězům promění dvě továrny a vylepší spotřebu takových modelů jako je Ford Focus. Automobilky ChryslerGeneral Motors neměly na výhodné půjčky nárok vzhledem k tomu, že se nacházejí ve stavu bankrotu.

Mitsubishi iMiEV

Mitsubishi i MiEV zlevní pod 400 000 Kč, plug-in hybrid za 4 roky?

Podle zprávy agentury Bloomberg se Mitsubishi chystá už kolem poloviny roku 2010, tedy v době kdy jej doma v Japonsku nabídne běžným zákazníkům, zlevnit svůj elektromobil Mitsubishi iMiEV až na polovinu – tedy pod 2 miliony jenů z původních čtyř a půl. To by znamenalo v přepočtu cenu kolem 400 000 Kč včetně vládních dotací v Japonsku. Snížení ceny má být zapříčiněno především „zvýšeným zájmem“ o ekologická auta. Jinými slovy, Mitsubishi nejprve nabídne elektromobil dráž firmám a úřadům či vládním organizacím. Jakmile se výroba zaběhne a automobilka si zaplatí alespoň malou část nákladů (do konce března 2010 jich chce prodat alespoň 1400), rozjede se prodej pro koncové zákazníky v cenové hladině dvakrát nižší – protože je jasné, že malý elektromobil za 800 000 Kč si prostě nikdo kupovat nebude. Podle dalších informací bude Mitsubishi v roce 2013 nabízet model i MiEV také jako plug-in hybrid. V Evropě se bude iMiEV prodávat pod značkou Peugeot.

ČEZ - Martin Roman

ČEZ dá půl miliardy na elektromobily v Česku

Tisková konference energetické společnosti ČEZ dnes v pražském Žofíně přinesla zajímavé podrobnosti o chystaném plánu rozvoje elektromobility v České republice. ČEZ se chce stát lídrem v oblasti střední Evropy v mnoha oblastech a bezemisní elektrická doprava je jednou z nich. Konference se zúčastinili šéf ČEZu Martin Roman, pražský primátor Pavel Bém a firemní expert na elektromobilitu Martin Cmíral.

ČEZ představil svou vizi v rámci projektu FutureMotion, o kterém jsme psali před nedávnem. Od podpory elektromobilů v ČR si podle Cmírala slibuje mimo jiné vyrovnání křivky zátěže elektrické distribuční sítě během dne a noci. V současné době je spotřeba elektřiny ve dne mnohem vyšší než v noci. To by se s masivním rozvojem elektromobilismu mohlo změnit. Počítá se totiž, že většina lidí bude svá e-auta dobíjet v noci.  
elektromobil Fiat Fiorino MicroVett

Renault a EDF tuží spolupráci na elektromobilech

Francouzská automobilka Renault a energetická společnost EDF se údaně posunuly do další fáze spolupráce na vývoji elektromobilů. Uzavřely dohodu týkající se nabíjecího systému, který umožní komunikaci mezi dobíjecími stanicemi a elektromobily skrze to co nazývají „PLC“ (power line communication – komunikace skrz elektrické vedení). Díky tomu bude možné snadno vyměňovat data o identifikaci vozidla a placení přímo přes dobíjecí kabel. Jednoduše řečeno je to celé o maximálním uživatelském pohodlí pro řidiče a co moná nejnižších nákladech pro výrobce stanic i automobilů. Renault nyní bude technologii testovat a zajišťovat kompatibilitu se všemi svými budoucími elektromobil. Už letos na autosalonu Frankfurt chce představit tři.

Nissan Cube koncept

Nissan bude vyrábět elektromobily v USA

Podle agentury Reuters se japonský Nissan chystá vybudovat v USA továrny na výrobu baterií a elektromobilů. Celková investice v hodnot kolem půl miliardy dolarů by časem mohla vzrůst až na miliardu, přičemž automobilka chce využít možných nízkoúrokových půjček od americké vlády. Jedna továrna by mohla vyrůst v malém městečku Smyrna ve státě Tennessee. Ročně by do roku 2012 mohla vyrábět kolem 50 až 100 000 ekologických aut s tím, že prvním bude nejspíš malým osobní elektromobil – dá se předpokládat, že založený na konceptu Nissan Cube. Továrna na baterie by měla být vybudována ve spolupráci s NEC, a to na to taktéž ve Smyrně. Už v roce 2010 chce Nissan mít připravené továrny na elektromobily také v Japonsku a tam vyrábět kolem 50 000 kusů ročně.

Renault Mégane Electric

Renault ukáže na autosalonu ve Frankfurtu tři elektromobily

Letošní , který se uskuteční ve dnech 17. až 27. září 2009, bude opět hostit prakticky všechny světové automobilky. Ještě víc než v minulosti se také zaměří na . Francouzský dává předem vědět, že na autosalonu představí hned tři . Půjde o dlouho plánovanou elektrickou verzi , která má být určena především pro elektrifikující se . Objeví se také elektrický , nejspíš založený na konceptu .

Posledním elektromobilem bude zcela nový koncept založený na podvozku řady B konsorcia , který se dnes využívá u modelů , nebo . Zjevně tedy půjde o malé, zhruba čtyřmetrové auto. Snad pětidveřový hatchback? Tento nový model by měl jít do prodeje v roce . Christian Steyer, šéf vývoje C-segmentu vozů, řekl, že všechny elektromobily Renault by měly být výrazně stylové, ale zároveň ne příliš radikální.

Renault Kangoo be bop ZE

„Chceme pro naše elektromobily jasný podpis, aby když je lidé uvidí na ulici, bylo jim okamžitě jasné, že jde o elektrické auto od Renaultu,“ komentoval připravované odhalení. „Klíčem je nevyděsit naše zákazníky. Musí být pokoušeni, ale nesmíme na ně moc spěchat,“ dodal. Zároveň ale přiznal, že „možná u elektromobilů existuje prostor pro velmi radikální přepracování designových pravidel. Zatím jsme na to ale nepřišli.“ Podle něj bude něco takového možné až v budoucnosti, díky dašímu vývoji technologie baterií.

stanice pro výměnu baterií

Kromě trojice elektromobilů Renault předvede také dobíjecí systémy. To znamená rychlodobíječky, domácí a navíc také „Quick Drop“ systém pro výměnu baterií během tří minut. Dá se předpokládat, že půjde o stejnou stanici pro výměnu baterií, kterou nedávno předvedla společnost Project Better Place. S PBP aliance Renault-Nissan v oblasti elektromobilů dlouhodobě spolupracuje.

parkoviště s dobíjecími stanice pro elektromobily

Madrid dá na parkoviště dobíječky pro elektromobily

Španělsko už nedávno přišlo se zprávou, že chce mít na silnicích 1 milion elektromobilů do roku 2014. Madridská radnice nyní tento plán pomalu ale jistě začíná plnit. Na městských parkovištích začne s instalací dobíjecích stanic pro elektromobily. Majitelé elektrických vozů si je tam budou moct dobíjet zcela zdarma. Navíc každé nově postavené parkoviště bude vybaveno dobíječkou, plus se tato infrastruktura objeví i na dalších veřejných místech. Radnice se zároveň brzy chystá uzavřít smlouvu s Ministerstvem průmyslu o propagaci elektromobilismu.

FutureMotion

ČEZ: nadělil si emisní povolenky, chystá velkou podporu elektromobilům a novým technologiím

Kolem jedné z největších českých korporací je teď rušno. Český energetický gigant ČEZ si včera ve sněmovně schválil odpustky v podobě emisních povolenech zdarma, čímž z rozpočtu ČR přesunul desítky miliard korun. Kritizuje to bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík i financí Miroslav Kalousek. Podle Bursíka včera schválený návrh připraví státní pokladnu v letech 2013 až 2020 celkem o 68 miliard, které místo státu zinkasuje ČEZ. Navrhovatel Martina Říman (ODS) a stínový ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD) naopak uvedli, že Bursík rozhlašuje lži. Energetické společnosti, které povolenky zdarma získají (tedy ČEZ) budou totiž muset ušetřené peníze investovat do rozvoje čistších technologií výroby elektřiny. iHNed.cz informuje, že podle Římana vychází návrh takzvaného klimaticko-energetického balíčku, který loni v prosinci schválil Evropský parlament. V rámci něj se Evropská unie zavazuje do roku 2020 snížit emise o 20% a zvýšit na stejný podíl výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Otázkou však je, proč je nynější zákon propašováván jako „přílepek“ k úplně jinému nesouvisejícímu zákonu, když neexistuje žádné zřejmé tlaky.

Tak či onak, ČEZ se teď snaží přesunout mediální pozornost někam úplně jinam. Ohlásil totiž program FutureMotion – energie zítřka. Jedná se de-facto o koncepci rozvoje energetiky pro příští desetiletí. ČEZ se nyní cítí být ve vedoucí pozici v oblasti energetiky ve střední Evropě, kde fakticky je. Podporou vědy a výzkumu a využití moderních technologií při výrobě, spotřebě i distribuci chce snížit zátěž životního prostředí. Dále chce doplnit tradiční pojetí energetiky o nový pilíř, totiž lokální výrobu a zvýšit tak bezpečnost dodávek energie a snížit náklady. Díky postupnému zavádění tzv. chytrých rozvodných sítí hodlá spotřebitelům nabídnout úspory, pohodlí a šiřší možnosti rozhodování. A v neposlední řadě hodlá podporovat rozvoj .   
dům budoucnosti podle ČEZu

Koenigsegg Quant

Koenigsegg kupuje Saab, David pohlcuje Goliáše, cesta k elektromobilům?

Zkrachovalá americká automobilka General Motors odprodala po německém Opelu další svou ztrátovou evropskou divizi, švédský Saab. Ten se „stěhuje“ domů, do Švédska, kdy jej za pomoci tamní vlády odkopil výrobce luxusních sportovních vozů Koenigsegg. Zatímco Saab dosud vyráběl kolem 100 000 aut ročně, Koenigsegg v loňském roce prodal 18 vozů.

Co tím Koenigsegg sleduje zatím není jasné. Nejspíš chce vstoupit do vyšší ligy a udělat ze Saabu automobilku se „specifickým image“. A dost možná ve velkém rozjet výrobu elektromobilů! Saab se už v minulosti chlubil hybridními koncepty, např. 9-X BioHybrid. Koenigsegg zase před časem ukázal úžasný koncept čtyřmístného sportovního elektromobilu Koenigsegg Quant. Ten je společným dílem automobilky a společnosti NLV Solar AG, využívá k dobíjení baterie solární články. Dojezd se má pohybovat kolem 500 km a dobití do plné kapacity v řádu 20 minut. Poprvé byl koncept představen na letošním Ženevském autosalonu.
Koenigsegg Quant
Výjimečný je na vozu především povrch, kompletní šasi je totiž potaženo v tenkovrstvých solárních článcích. Regenerativní brzdy, ABS a ESP plus pohon dvěma indukčními AC elektromotory. Pohotovostní hmotnost elektromobilu je 1780 kg při výkonu 512 koní a maximálním točivým momentem 715 nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí auto během 5,2 s a maximální rychlost dosáhne 275 km/h. Může právě tohle být úsvit elektromobilů? Koenigsegg má obrovskou výhodu – může si dovolit vyrábět opravdu drahé sporťáky, nabité těmi nejnovějšími technologiemi. Tohle může být skutečné auto budoucnosti.
Koenigsegg Quant

Tesla Motors Model S

Tesla Motors má hodnotu 1 mld. dolarů

Německý nedávno zaplatil za 9% podíl v americké automobilce 50 milionů dolarů. Teoretická tržní cena výrobce sportovního by se tak pohybovala kolem 550 mil. dolarů. Společnosti SharesPost však odhaduje cenu téměř dvakrát vyšší, asi 1 md. dolarů. Výzkumná společnost do ceny automobilky započítává příjmy z prodeje modelu Tesla Roadster stejně jako očekávaný zisk z prodeje modelu a dalšího budoucího elektromobilu s kódovým označním Blue Star. Ten má být menší a levnější než Model S. Snad konkurence pro malé elektromobily jako je Pininfarina B0 Bluecar, či . Prozatím však o něm firma nezveřejnila žádné podrobnosti.

Project Better Place - stanice pro výměnu baterií elektromobilů

Better Place zkouší získat Fiat-Chrysler

Americká společnost se silnými konexemi rozšiřuje své sítě po celém světě. Chce být jedničkou v oblasti pro . Nasmlouvánu má už léta alianci s , nedávno předvedla vlastní stanici pro výměnu baterií, postupně se domlouvá na rozšiřování pro elektromobily s vládami menších států i jednotlivých měst. Výměna baterií představuje v současné době jeden z nejrychlejších způsobů „dobití“ baterií, bohužel však nemá většinovou podporu automobilek.   

Francie dá €250 mil. na vývoj elektromobilů

Francouzský ministr průmyslu Luc Châtel oznámil, že vláda připravila pro společnosti zabývající se vývojem elektromobilů a souvisejících zařízení levné půjčky a podpory v hodnotě 250 milionů euro. Mohou o ně zažádat jak velké společnosti, tak start-upy. Dotace se týkají také plug-in hybridů a dalších vozů, které lze označit jako nízkoemisní – pevně je stanoven limit 60 g/km. Všechny projekty musí být odstartovány během následujících dvou až tří let a vláda zadotuje maximálně polovinu celkové ceny projektu. Francouzi se k tomuto kroku odhodlali především s ohledem na finanční krizi, ve které je pro firmy velmi obtížné získat půjčky od bank. Zároveň tak chtějí podpořit domácí průmysl a vytvořit nová pracovní místa. Francie má v oblasti vývoje elektromobilů dlouhou tradici, tamní automobilky jako RenaultCitroen se jejich výrobou zabývaly už před desítkami let.

elektromobil Tesla Roadster na závodním okruhu

Elektrické závody TTxGP 2010 s elektromobily, také v USA

Organizátoři světově prvního e-motocyklového Grand Prix s názvem TTxGP, které už za pár hodin odstartuje na britském Isle of Man, začínají odhalovat své další plány. Azhar Hussain, otec celého závodu, má v plán rozšířit jej brzy do USA, ale především možná už příští rok vpustit do závodu také automobily (srpen 2010). Resp. elektromobily. Už teď vyjádřila zájem společnost Tesla Motors, nepochybně jich však bude mnohem víc, například kalifornská společnost Saba Motors, která momentálně vyvíjí elektrický roadster.

Ostatně, samotný závod TTxGP podnítil celou řadu projektů elektromotorek. Do soutěže je letos přihlášeno 18 týmů včetně např.  Brammo Enertia TTR od týmu Brammo, MotoCzyszk, Mission One či Evo Design. Organizátoři věří, že zahrnutí elektromobilů do závodu by urychlilo jejich vývoj podobným způsobem jako v případě elektrických motocyklů. Nápadu věří i marketingový manažer Tesla Motors pro Evropu Aaron Platshon. „Vítáme iniciativu TTXGP zahrnout do závodu elektromobily a věříme, že motoristická soutěž bude důležitou hybnou silou v dalším posunu technologie elektrického pohonu kupředu a dalším velkým lákadlem pro diváky,“ komentoval novinku pro magazín .

Renault Kangoo be bop ZE

Renault-Nissan chystá pro Evropu tři možnosti dobíjení

V roce 2011 mají do Evropy dorazit první elektromobily Renault-Nissan. Do té doby samozřejmě musí automobilka především připravit infrastrukturu, bez které elektromobily nemají šanci se vůbec odlepit od země (viz. zajímavá diskuse našich čtenářů k článku „Británie miluje elektromobily, přemýšlí o nich 7 milionů řidičů„). První elektromobilisté by měli dostat tři možnosti jak dobít svůj elektromobil. První dvě se týkají dobíjecích stanic. První z nich, „pomalé“, nabijí váš elektromobil během čtyř až osmi hodin. Rychlodobíjecí stanice pak zvládnou napumpovat váš elektromobil na 80% během asi 20 minut. Akorát čas na kafe.

Renault Kangoo be bop ZE Renault Kangoo be bop ZE Renault Kangoo be bop ZE

Třetí možností bude nechat si baterii kompletně vyměnit během zhruba tří minut. Jak takové výměny mohou probíhat ukázala nedávno společnost Project Better PlaceJaponsku na úžasné robotické předváděčce (video v článku). Nedávno firma oznámila, že bez problémů provedla už 1000 výměn baterií. Otázkou však zůstává finanční stránka věci. Renault-Nissan s Project Better Place úzce spolupracují. Automobilka plánuje baterie ve svých elektromobilech zákazníkům pouze pronajímat a tím cenu maximálně přiblížit klasickým automobilům. Platit se tedy bude podobně jako za mobilní telefon, tedy za ujeté kilometry. Prvním elektromobilem Renault-Nissan má být Renault Kangoo be bop ZE (klasická verze je k vidění na Brněnském autosalonu). následovaný elektrickou verzí Renault Mégane (pouze pro izraelský trh). Nissan pak začne lifrovat elektromobily do Evropy v roce 2012.